Siirry sisältöön
Opiskelu
Luova suunnittelu ja mielenterveys – opiskelijaprojekti Mieli ry:n kanssa

Kirjoittajat:

Jenni Brisk

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 13.06.2025

Haaga-Helian markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden Luova toimisto Kreassa työskennellään asiakasprojektien parissa. Päätimme toteuttaa hyväntekeväisyysjärjestölle pro bono -projektin, joka todentaisi meille tärkeää vastuullisuusteemaa. Kohteeksi valikoitui nuorten mielenterveyttä edistävä taho, joka antaisi opiskelijoille projektiin samaistumispintaa ja merkityksellisyyttä.

Saimme yhteistyöhön mukaan Mieli ry:n, joka laati opiskelijoille toimeksiannon. Opiskelijoilta he saisivat ideoita tulevaan kampanjaansa ja lisää tietoa nuorten näkemyksistä Mieli ry:tä kohtaan.

Mieli ry:n haastetta lähdimme ratkaisemaan Luova suunnittelu ja mediaratkaisut -opintojaksolla. Kurssin 40 opiskelijaa jaettiin kuuteen tiimiin, jotka perehtyivät Mieli ry:n toimintaan, arvoihin ja viestintään. Projektin keskiössä oli kansainvälinen Maailman mielenterveyspäivä, jota vietetään 10.10. Tavoitteena oli luoda konsepti, joka lisää tietoisuutta, rakentaa ilmiötä ja osallistaa nuoria mukaan tapahtumaan matalalla kynnyksellä.

Luovia ratkaisuja tuottamassa

Markkinointia suunniteltaessa, on tärkeää ymmärtää kohderyhmän ajatuksia. Projekti käynnistyikin tutkimuksella, joiden tulokset antoivat opiskelijoille taustatietoa ideoinnin tueksi. Löydösten pohjalta opiskelijat hahmottelivat kohdepersoonan, kirkastivat insightin ja muotoilivat pääviestin.

Suunnittelua tukivat löydökset kyselytutkimuksesta: osallistumisen on oltava helppoa ja merkityksellistä, yksin tai yhdessä. Ideoinnin tukena hyödynsimme erilaisia luovan suunnittelun menetelmiä kuten Crazy 8, joka on aikapainetehtävä, jossa kahdeksassa minuutissa kehitetään kahdeksan ideaa ilman rajoituksia, eli hullutkin ideat kirjoitetaan paperille. Tämän jälkeen ideat käydään tiimissä läpi ja niistä valitaan toimeksiantoon parhaiten soveltuvat edelleen työstettäväksi.

Tiimit esittelivät kukin oman hiotun konseptinsa asiakkaalle, joista asiakkaan valitsemat Mielipaussi ja Mielikävely etenivät jatkokehitykseen. Molempien ideoiden taustalla vaikutti ymmärrys siitä, että mielen hyvinvointia tukevat teot voivat olla pieniä, mutta vaikuttavia.

Kurssin päätteeksi pidetyissä presentaatioissa opiskelijat esittelivät täysin toteutuskelpoiset suunnitelmat kattaen markkinoinnin, visuaalisen ilmeen, tapahtumapäivän toteutuksen ja jälkimarkkinoinnin, ja kaikissa oli otettu huomioon kohderyhmä. Asiakkaat olivat erittäin ilahtuneita opiskelijoiden esityksistä, ne ylittivät kaikki odotukset ja vetivät heidän mukaansa vertoja ison mainostoimiston ehdotuksille (Kuva 1).

Kuvassa otteita Krean opiskelijatiimien esityksistä Mieli ry:lle

Kuva 1. Kuvassa otteita Krean opiskelijatiimien esityksistä Mieli ry:lle.

Osaamista ideoinnista ideoiden myymiseen

Projektissa yhdistyivät kohderyhmätutkimus ja analyysi, strateginen brändiajattelu, luova ideointi ja kanavaratkaisut. Opiskelijat oppivat, että hyvä idea vaatii heittäytymistä ja kykyä päästä kohderyhmän pään sisälle. Tiimityössä on aina haasteita aikataulujen yhteensovittamisessa ja ideoiden karsimisessa, mikä on tyypillistä luovan työn prosessissa.

Mieli ry:n projektissa korostui se, kuinka tärkeää on suunnitella erottuvia, osallistavia ja inhimillisiä ratkaisuja. Myös omien ideoiden myyminen on tärkeää: miten perustelet ehdotuksesi niin, että toimeksiantaja ostaa ne.

Opiskelijoille asiakkaan antama palaute oli erityisen mieluinen: kampanjasuunnitelma ei ollut vain esitys, vaan käytännönläheinen, toteutuskelpoinen ratkaisu. Jäämmekin mielenkiinnolla odottamaan, millaiseen Mieli Ry:n kampanjointiin saamme syksynä 2025 törmätä.

Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä sisällön suunnittelussa.

Kuva: Haaga-Helia