Siirry sisältöön
Myynti
Huippumyyjien terveiset tuleville huippumyyjille

Kirjoittajat:

Anu Nieminen

lehtori, myynti ja viestintä
Senior Lecturer, Sales and Communications
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 09.10.2024

Keväällä 2024 järjestimme Haaga-Heliassa Myynnin Pyöreän Pöydän keskusteluja, joihin osallistui reilun kahdenkymmenen myynnin ammattilaisen joukko. Tavoitteena meillä oli kerätä näkemyksiä kentältä siitä, miltä vaativa myyntityö näyttää tässä ajan hetkessä ja mitä se vaatii tekijältään. Yksi teemoista, joihin pureuduimme syvemmälle, oli uransa alkutaipaleella olevien myyjien osaamistarpeet.

Myyntitaitojen harjoitus jo opintojen aikana on arvokasta

Myynnin Pyöreän Pöydän keskusteluissa tuli selkeästi esiin se, että työssä opetetaan ala- ja yrityskohtaisia tietoja ja taitoja, mutta itse myyntityötä harvoin koulutetaan yrityksissä. Myynnin tradenomeille myynnin perusteiden hallinta ja myyntiprosessin kokonaisvaltainen ymmärrys on tärkeää. Vuorovaikutustaidot, myyntikeskustelujen rakenteen hallinta ja toteutus tulee olla hallussa. Etenkin roolipelit nostettiin esiin erinomaisena oppimismetodina.

Myyntiosaamisen lisäksi laaja-alainen liiketoiminnan osaaminen ja ymmärrys tukee menestystä myyntityössä. Tämä sisältää ymmärryksen markkinoinnin strategioista ja liidin hankintaprosesseista, taloudellisista periaatteista ja liiketoimintaympäristön dynamiikasta. Lainsäädännölliset tekijät ja niiden ymmärrys ovat tärkeitä kuten sopimusjuridiikka ja kuluttajansuojalainsäädäntö.

Myynnin tradenomit hyötyvät globaalien markkinoiden toimintamekanismien ymmärtämisestä sekä kulttuurienvälisen kommunikaation taidoista. Nämä valmistavat heidät toimimaan kansainvälisillä markkinoilla.

Myyntikokemusta kannattaa kerätä jo opintojen aikana

Perustuen keskusteluihin, vastavalmistuneita myynnin tradenomeja palkataan yleensä aloitteleviin myyntitehtäviin, kuten uusmyyntiin, myynnin tukirooleihin, ja junior account managerin tehtäviin. Näissä tehtävissä on mahdollista osoittaa oma osaaminen ja kasvaa vaativampiin rooleihin.

Vaativiin tehtäviin palkattaessa, yleisesti asenne ja palo myyntiin ja myynnin tekemiseen vaikuttavat työntekijän valintaan. Lisäksi vaaditaan syvällistä asiantuntemusta sekä yhteensopivuutta toimintakulttuuriin, jossa arvostetaan kykyä toimia tiimissä, mutta myös itseohjautuvuutta ja kykyä tuottaa tulosta itsenäisesti. Itsensä johtamisen taidot ja kyky johtaa myyntisuppiloa erottaa usein huippumyyjät. Henkilökohtaisten tehokkuuslukujen ymmärtäminen ja oman suorituksen johtaminen ovat menestymisen kannalta tärkeitä osaamisia.

Vaativampaan myyntitehtävään pääsy edellyttää vahvaa näyttöä aiemmasta menestyksellisestä myyntityöstä. Tämä ei ole yllätyksellistä. Vaatimus ei kuitenkaan sulje pois vastavalmistuneita tällaista tehtävää täytettäessä. Kokemusta voi kerätä jo opintojen aikana valitsemalla opintojaksoja, joihin sisältyy vahva yhteistyö yritysten kanssa ja käytännön harjoitusta. Myynnin kilpailujen valmennukseen ja itse kilpailuihin osallistuminen osoittaa tavoitteellista oman myyntiosaamisen kehittämistä.

Miten erottautua työmarkkinoilla: konkareiden terveiset tuleville huippumyyjille

Myynnin ammattilaisten mukaan, kokemattomilla myyjillä on tyypillisesti eniten kehitettävää myyntiprosessin alkuosassa. Uusien asiakkaiden kontaktointi on haastavaa ja se vaatii myyjiltä rohkeutta, sinnikkyyttä, harjoitusta ja rutinoitumista. Kokemuksen puute näkyy usein myös myyntiprosessin loppuvaiheessa, sillä kaupan päätökseen saattaminen vaatii sitkeyden lisäksi kykyä lukea asiakasta ja vahvaa argumentointitaitoa.  

Vaikka kokemusta olisikin vasta vähän, on hakijan mahdollista erottautua etenkin asenteella ja aktiivisuudella. Yleisesti ottaen kyky ylläpitää korkeaa aktiivisuustasoa ja hallita omaa työskentelyään tehokkaasti, johtaa myynnissä hyviin tuloksiin. Jos pystyy vakuuttamaan rekrytoijat tästä, voi vaakakuppi kallistua kokemattomankin hakijan puolelle.

Konkarit kiteyttivät menestyvän myyjän tärkeimmät ominaisuudet seuraavasti.

  • Rohkeus, joka ilmenee kykynä kohdata haasteita ja tarttua uusiin mahdollisuuksiin.
  • Aito kiinnostus asiakasta kohtaan auttaa luomaan luottamusta ja ymmärrystä asiakassuhteissa.
  • Systemaattisuus myyntiprosessien ja -strategioiden noudattamisessa mahdollistaa tehokkaan ja tuloksellisen työskentelyn.
  • Empatia, motivaatio ja asenne tukevat asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta.

Tulevalle huippumyyjälle myynnin ammattilaiset lähettivät seuraavat terveiset: Ole rohkea ja sinnikäs haasteista huolimatta ja pyri asiakkaiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen asettumalla asiakkaan asemaan. Omaksu jatkuvan oppimisen asenne, pysy ajan tasalla myyntitekniikoista, tuotteista ja markkinatrendeistä sekä sopeudu nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Opiskele, kokeile rohkeasti ja opi virheistä niin hyvä tulee.

Kuva: Haaga-Helia