Siirry sisältöön
Vastuulliset teot näkyviin matkailijoille!

Kirjoittajat:

Julkaistu : 28.05.2019

Yli puolet matkailijoista haluaisi tehdä vastuullisempia valintoja matkaillessaan, mutta heiltä puuttuu tietoa valintojen tekemiseen tai vaihtoehdot eivät ole tarpeeksi houkuttelevia (Booking.com 2019). Eikö vastuullisia matkailuelämyksiä tosiaan ole tarjolla? Vai eivätkö matkailijat löydä niitä, koska niistä ei kerrota?

Monet suomalaiset matkailualan yritykset toimivat vastuullisesti

Vedän yrityksille vastuullisen matkailun työpajoja, joissa ohjaan osallistujat tunnistamaan yrityksensä vastuulliset teot. Kuten yleensä, myös kevään viimeisin työpaja Ähtärissä toi esille pitkän listan yritysten vakiintuneita vastuullisia toimintatapoja. Esimerkiksi jätteiden lajittelu on Ähtärin alueen yrityksille itsestäänselvyys. Asiakkaillekin lajittelu pyritään tekemään mahdollisimman helpoksi. Myös energiankäyttöön yritykset ovat hakeneet vastuullisia valintoja kuten aurinko- ja maalämpöä ja bioenergiaa. Ympäristön siistiminen, siis siivoustalkoot, järjestetään vuosittain useassa paikassa yritysten yhteistyössä. Tämä tekee maiseman miellyttävämmäksi sekä paikallisille että matkailijoille.

Matkailun sosio-kulttuurinen vastuullisuus on ympäristöasioihin verrattuna huomattavasti tuntemattomampi asia. Tämä kävi ilmi Visit Finlandin syksyllä 2018 teettämässä tutkimuksessa. Sosio-kulttuurinen vastuullisuus tarkoittaa matkailun paikalliseen väestöön ja työntekijöihin kohdentuvien haitallisten vaikutusten minimointia ja hyötyjen maksimointia. Kun työpajoissa tähän asiaan tutustutaan tarkemmin, siitäkin paljastuu tuttuja asioita. Ähtärin alueen yritykset haluavat palkata oman paikkakunnan nuoria kesätyöhön ja ylipäätäänkin avoimeen työpaikkaan etsitään ensimmäisenä tekijää lähiseudulta. Yrityksillä on laaja yhteistyöverkosto lähialueen yritysten kanssa; yritykset suosittelevat toistensa palveluita asiakkaille sekä ostavat ruoka-aineita ja palveluita kumppaneilta. Matkailijan käyttämät eurot siis tuottavat hyvinvointia paikallisille asukkaille.

Soile Reinikainen Outdoors Uusimaa
Kuva: Soile Reinikainen, Outdoors Uusimaa

Yrityksen taloudellinen vastuullisuus on vastuullisuuden kolmas tukijalka, jota ilman yritys ei voi toimia. Yrityksen tulee osata kohdentaa markkinointi ja myynti oikein ja hinnoitella järkevästi, samalla maksaa verot ja muut lakisääteiset kulut sekä työntekijöille alan käytännön ja sopimusten mukaisen palkka. Tämä toimii yleensä Suomessa hyvin.

Vastuullisesti toimivia matkailualan yrityksiä siis on Suomessa. Toki kaikissa yrityksissä on kehitettävää, mutta vastuullisesti tuotettuja elämyksiä kyllä löytyy niitä haluaville!

Vastuullisuus on kilpailuetu

Vastuullisuuden merkitys on noussut selkeästi viime vuosien kuluttajabarometreissä. Petteri Ohtonen, tutkimuspäällikkö Haaga-Heliasta kertoo, että keväällä 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat valmiita satsaamaan rahallisesti vastuullisiin valintoihin matkallaan. 58 % suomalaisista olisi valmis maksamaan enemmän, jos matkakohteen työntekijöille luvattaisiin oikeudenmukaiset ja reilut palkat. Puolet suomalaisista antaisi mielellään rahallista tukea matkakohteen ympäristön suojeluun ja maksaisi hieman enemmän matkakohteessa myytävistä autenttisista ja paikallisista tuotteista.

Ympäristöystävällisten kulkuneuvojen käytöstä lisämaksua kannatti 39 % suomalaisista. Noin joka kolmas suomalainen voisi maksaa matkastaan enemmän, jos majoittuminen olisi ympäristöystävällisessä majoituksessa. Naiset ovat miehiä valmiimpia maksamaan enemmän erilaisista aktiviteeteista/toimista seuraavalla ulkomaan matkalla, jotta matka olisi toteutukseltaan vastuullisempi.

Kuva: Aku Pöllänen, Visit Finland

Uudenmaan Seuramatkat ja Hyvinkään Liikenne Oy, matkanjärjestäjä ja bussifirma, ovat erinomaisia esimerkkejä vastuullisista matkailualan yrityksistä. Bussifirma on käyttänyt yli kahden vuoden ajan vain uusiutuvaa polttoainetta autoissaan. Hiilidioksidipäästöt ovat tämän ansiosta vähentyneet 90 prosenttia. Uudenmaan Seuramatkojen bussimatkojen hinnat ovat kalliimman polttoaineen vuoksi hieman korkeammat kuin kilpailijoilla. Toimitusjohtaja Jaana Mäkelä toteaa, että yleensä asiakkaat ovat hyvin ilahtuneita kuullessaan syyn hintaan.

Vastuullisuus tarkoittaa heillä myös reiluja palkkoja kuljettajille ja oppaille sekä aikatauluja, joissa nämä ehtivät levätä hyvin. Luontokohteissa toimitaan vastuullisesti hyödyntäen olemassa olevia reittejä. Kaikkiaan Uudenmaan Seuramatkojen ohjelmallisten bussimatkojen kysyntä on tänä vuonna kasvanut huomattavasti. Yritys on kyllä panostanut markkinointiin aikaisempaa enemmän, mutta Mäkelä näkee myös uusia asiakasryhmiä. Senioreiden ohella myös nuoremmat aikuiset ovat nyt kiinnostuneita bussimatkailusta.

Myös ulkomaiset matkanjärjestäjät odottavat yhä enemmän yritysten huolehtivan toimintansa vastuullisuudesta. Visit Finlandin teettämään selvitykseen osallistuneista Iso-Britannian matkanjärjestäjistä yli puolet näki, että ne voisivat lisätä Suomen myyntiä, jos suomalaiset matkailukohteet tarjoaisivat enemmän vastuullisia matkailupalveluita. Vastuullisuus edesauttaa myös rekrytoimaan huipputyyppejä, sillä erityisesti milleniaaleille ja z-skupolvelle työnantajan vastuullisuus on tärkeää.

Vastuullisuudesta viestiminen kannattaa!

Kynttilää ei tässä asiassa todellakaan kannata piilottaa vakan alle. Vastuullisuudesta viestiminen auttaa matkailijaa päätöksenteossa. Esimerkiksi kainuulainen patikka-, hiihto- ja lumikenkävaelluksien järjestäjä Upitrek tekee hyvää työtä vastuullisuusviestinnässä. Sen kansainvälisille matkailijoille suunnatulta sivulta löytyy helposti tietoa muun muassa reittien ja yhteistyökumppanien valintaperusteista ja kulkuneuvojen päästöistä. Uudenmaan Seuramatkat kertoo jo kotisivun otsikoissa arvoistaan ’Matkusta vastuullisesti ja ekologisesti kanssamme, busseilla jotka kulkevat jätteillä’. Green Key puolestaan auttaa ympäristömerkillä sertifioituja yrityksiä tuomalla hyviä käytänteitä esiin sosiaalisessa mediassa. Tärkeintä on tuoda asiakas hyvälle mielelle ja antaa hänelle houkutteleva mahdollisuus tehdä vastuullinen valinta.

Harri Tarvainen Visit Finland
Kuva: Harri Tarvainen, Visit Finland

Aina kannattaa olla rehellinen. Viestinnällä ei kannata antaa liian täydellistä kuvaa, jos se ei todellisuudessa pidä paikkaansa. Vastuullinen matkailija kyllä huomaa vilpin. Mitäpä jos epätäydellisyyden kääntäisi niin, että yritys kertoisi esimerkiksi Facebookissa niistä ponnistuksista, joilla se tavoittelee hiilijalanjäljen pienentämistä? Kannattaa myös kysyä ideoita asiakkailta, kuten Valkeisen Loma Ähtärissä teki. Asiakkaan idean ansiosta Valkeisen Loma tarjoaa tänä kesänä asiakkailleen ensimmäistä kertaa noutopalvelun juna-asemalta!


Lisätietoa vastuullisen matkailun valmennuksesta: Leena Grönroos leena.gronroos@haaga-helia.fi, 040 488 7187

Leena on Sustainable Finland -valmentaja. Voit tutustua valmennusten sisältöön Visit Finland Akatemian sivuilla. Leena yhdistää valmennuksissa tutkimustiedon ja käytännön tekemisen, mihin osallistujat ovat olleet hyvin tyytyväisiä:

’Olet todella asiantunteva ja hyvin vedit työpajat! Erityisesti arvostan sitä, miten paneuduit sisältöjen suunnitteluun ja siihen mitä yritykset saavat siitä irti’.
’Tilaisuuden valmistelut oli tehty huolella. Rento tunnelma, ihmiset jakoivat kokemuksiaan avoimesti.’

Lisätietoa vastuullisen matkailun kuluttajatutkimuksesta: petteri.ohtonen@haaga-helia.fi