Vuoden 1996 jälkeen syntyneiden aitojen diginatiivien Z-sukupolvi poikkeaa huomattavasti edeltäjistään. He eivät tunne maailmaa ennen internetiä ja älypuhelimia, ja heille sosiaalisen median käyttö on yhtä normaalia kuin hengittäminen. Z-sukupolvi on harjaantunut myös edeltäjiään mediakriittisemmäksi. Kuluttajina nämä parikymppiset nuoret luovat yrityksille uusia vaatimuksia somen käyttöön.
Nuorten somenkäyttö indikoi vahvasti somekanavien pitkän aikavälin trendimuutoksia. Sukupolvi Z on jo aikapäivää sitten hylännyt Facebookin omana pääkanavanaan ja rajoittaa koko ajan enemmän sen käyttöä muutenkin. Instagram on nuorten selkeä ykköskanava, ja sen käyttö nähdään myös tärkeänä osana oman identiteetin rakentamista. Pikaviestimien, etenkin WhatsAppin, käyttö on korvannut pitkälti puhelimen ja tekstiviestit.
Yritykset painiskelevat yhä pirstaloituvamman digitaalisen mediakentän äärellä yrittäen tavoittaa yhä kriittisempää ja tiedostavampaa asiakaskuntaa. Samalla somejättien jatkuvat algoritmimuutokset ja tietovuotoskandaalit rapauttavat luottamusta koko sosiaaliseen mediaan. Somepaasto alkaa olla yhtä suosittu kuin kasvispäivä. Yritysten tuleekin kuunnella herkällä korvalla Z-sukupolven ajatuksia somen käytöstä. Kuten lähes kaikki muukin somessa, tämäkin kulminoituu pitkälti Facebook-imperiumin ympärillä vellovaan keskusteluun.
Mutta mitä krealaiset vastaavat: Onko Facebook kuollut?