Siirry sisältöön
Opiskelu
Opinto-ohjaus yli tutkintorajojen on Porvoon kampuksen vahvuus – näin sen teemme

Kirjoittajat:

Mari Austin

opinto-ohjaaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Johanna Oljemark

lehtori, opinto-ohjaaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 28.11.2022

Haaga-Helian Porvoon kampus on lämminhenkinen oppimisympäristö, jossa opiskelijat ja opettajat työskentelevät yhdessä. Englanninkielisten ja suomenkielisten tutkintojen opiskelijat sekoittuvat eri lukukausiprojektien myötä, ja tämä luo kampukselle aitoa kansainvälistä tunnelmaa.

Porvoossa ohjausvastuuta jaetaan yhdessä. Meillä on neljä opinto-ohjaajaa, jotka ohjaavat kaikkia opiskelijoita vuorotellen iltapäivisin neljänä päivänä viikossa. He ohjaavat suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi tilanteen mukaan.

Porvoossa on pyritty siihen, että ohjausta saa mahdollisimman paljon, mahdollisimman helposti ja mahdollisimman nopeasti.

Kampuksen sisääntuloaulan läheisyydessä olevaan tilaan voi kuka tahansa opiskelija tulla Pop up -ohjaukseen ilman ajanvarausta. Pop up -ohjaukseen voi tulla myös opiskelijakaverin kanssa, jolloin kynnys on entistä matalampi. Näin opiskelija saa vastauksen mieltä askarruttaneeseen asiaan heti.

Pop up -ohjausta on tehty vuosien ajan, ja sen tavoitteena on ollut tehdä ohjauksesta näkyvää ja helposti saavutettavaa. Pop up -ohjaus tukee yhteisöllisyyttä ja mahdollistaa kohtaamisia, jotka ovat vielä osittain kadoksissa pandemian jäljiltä. Usein opiskelijalta saatu palaute on välitön, ja opiskelija lähtee ohjauksesta tyytyväisenä.

Ohjaus yhteisöllisyyden tukena

Pop up -ohjauksen lisäksi Porvoon kampuksen opinto-ohjaajat tapaavat toisiaan säännöllisesti ja suunnittelevat yhteistä toimintaa yli tutkintorajojen. Tänä syksynä opinto-ohjaajat ovat pitäneet aulassa kaikille opiskelijoille muun muassa Hyvän mielen päivän mielenterveysviikon aikana ja opiskelijahyvinvointiin liittyvän teemapäivän. Yhteistyökumppaneina ovat olleet myös opiskelijajärjestö, opintovalmentajat, oppilaitospappi ja nuorten neuvontapiste Ohjaamo.

Jalkautuva työskentelytapa on luonteva keino tavoittaa opiskelijoita oppilaitosympäristössä. Hyvä yhteishenki ja luottamus kollegoihin mahdollistavat matalan kynnyksen ohjaustoiminnan, josta hyötyvät koko kampuksen opiskelijat.

Aina on aikaa kohdata opiskelija edes pieneksi hetkeksi. Ja jos ei itse ohjaajana osaa kaikkea, voi luottaa kollegan vievän asiaa eteenpäin.