Millenniaalit muodostavat vuonna 2025 valtaosan globaalista työvoimasta. Ravintola-, matkailu- ja tapahtuma-aloilla on kuitenkin suuria haasteita pitää millenniaaleja työsuhteessa ja houkutella uusia tekijöitä tilalle.
Työvoimapula yhdistää alaa ympäri maailman
Matkailualan asiantuntija ja kouluttaja Altaf Sovani on esitellyt kahdeksan teemaa, jotka vaikuttavat millenniaalien työtyytyväisyyteen tai -tyytymättömyyteen. Teemat ovat
- esihenkilöiden johtamistaidot
- seniority-kulttuurin suosiminen
- uralla etenemisen mahdollisuudet
- suurten ikäluokkien toimintakulttuuri
- kommunikointi
- työntekijöiden koulutus ja perehdyttäminen
- korvaus työajasta sekä
- työn ja vapaa-ajan tasapaino.
Suomessa hotelli-, ravintola ja matkailualan haasteet työvoiman saatavuudessa ovat hyvin samankaltaiset kuin Sovanin tutkimassa Kanadassa.
Millenniaaleja motivoivat työssä eri asiat kuin aiempia sukupolvia. Miten luomme työpaikoilla kulttuurin, jossa millenniaalit voivat kokea tekevänsä työtä omien arvojensa mukaisesti?
Ala houkuttelevaksi ja töihin pikapassilla
Ontarion alueen ravintola-, hotelli- ja motellijärjestön puheenjohtaja Toni Elensis on esitellyt järjestön tekemiä toimia alan houkuttelevuuden lisäämiseksi. Yksi keino on oppilaitosyhteistyö, samoin kuin yhdeksän viikon mittainen hospitality passport -koulutus, joka antaisi nuorille perustiedot ja -taidot, joilla voi työllistyä alalle.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu tekee huomattavan paljon yhteistyötä alan yritysten kanssa ja järjestää esimerkiksi vuosittaiset rekrytointimessut, jossa yritykset voivat houkutella alan tulevia ammattilaisia. Myös työharjoittelut edistävät osaavan työvoiman saatavuutta, ja monet opiskelijat työllistyvätkin harjoittelupaikkoihinsa harjoittelun jälkeen.
Elensiksen ehdotus pikapassista voisi toimia myös Suomessa. Siihen voisi sisällyttää esimerkiksi hygienia- ja anniskelupassit, työturvallisuuskoulutuksen sekä perustaidot tarjoiluun. Monilla suurilla alan työnantajilla ja työnvälitystoimistolla on tämän kaltaista toimintaa jo olemassa.
Hotelli-, ravintola- ja matkailualan haasteista keskusteltiin vilkkaasti Alliance by Institut Paul Bocusen ja Conestoga Collegen järjestämässä seminaarissa.
The Alliance by Insitut Paul Bocuse on hospitality-alan oppilaitosten muodostama verkosto, joka on perustettu vuonna 2004. Allianssin tarkoituksena on koota yhteen maailman parhaat oppilaitokset, jotka jakavat samat arvot hospitality-alan edistämisessä ja kehittämisessä. Allianssiin kuuluu 25 oppilaitosta 21 maassa. Haaga-Helia on ollut verkoston jäsen vuodesta 2004.
The Alliance by Institut Paul Bocuse järjestää vuosittain alan seminaarin, ja vuoden 2022 seminaari järjestettiin Kanadan Waterloossa, Conestoga Collegessa 3.–7.10. Seminaarin teemana oli “The Road to Recovery – A need for change”.