Haaga-Heliassa toimii opiskelijavetoinen Luova toimisto Krea. Opiskelijat pääsevät sen avulla kokemaan jo opiskeluaikanaan, miten luovan alan toimistot toimivat tosielämässä. Tänä vuonna krealaiset kehittivät Mall of Triplalle monikanavaisen markkinointiviestinnän konseptin, johon käsikirjoitettiin mainoselokuvia.
Luova toimisto Krean opintojaksoilla tehdään todellisia toimeksiantoja eli asiakas-caseja. Niissä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan markkinointiviestinnän luovaa suunnittelua asiakkaan tarpeiden mukaan. Kursseilla sovelletaan teoriaa käytäntöön ja toimitaan yrittäjämäisesti, myös tiimityö- ja esiintymistaidot kehittyvät projektin edistämisen ja omien ideoiden myymisen kautta.
Asiakkaat saavat yhteistyöstä tuoreita näkökulmia sekä ratkaisuja omiin liiketoimintansa haasteisiin. Kreassa oppimisprosessi on poikkeuksellinen ja se vastaakin suoraan Haaga-Helian missioon avata ovia työelämään.
Pitkät asiakassuhteet rakentuvat hyvällä yhteistyöllä
Yksi Krean yhteistyökumppaneista on Mall of Tripla, joka on mielenkiintoinen asiakkuus niin toimialan kuin sijaintinsa puolesta. Opiskelijat ovat suunnitelleet Triplalle strategisen markkinointiviestinnän konseptin, jonka tavoitteena on rakentaa entistä vahvempaa mielikuvaa Triplasta ihmisten kohtauspaikkana.
Monikanavaisesti toteutettava konsepti on kokonaan Krean opiskelijoiden käsialaa. Se pitää sisällään mainoselokuvia, joita tullaan kuvaamaan ensi keväänä yhdessä Inez Median kanssa. Krealaisten käsissä on syntynyt myös Triplan verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä.
Realistinen kuva markkinointialan toimintatavoista
Vaihtelevat asiakastyöt, projektityöskentely ja krealaisten välinen tiivis yhteishenki tekevät markkinointiviestinnän opiskelusta mielenkiintoista. Aina projektit eivät etene täysin mutkitta. Työelämää varten on tärkeää oppia, miten yllättävät tilanteet hoidetaan.
Opiskelijapalautteissa Krean toimintatapaa kiitetään käytännönläheisyydestä ja valmentavasta otteesta – valmiiden vastausten sijaan oppimiseen ohjataan omien oivallusten kautta. Valmentajien rooli on sparraava ja kannustava. On tärkeää saada opiskelija luottamaan itseensä ja ideoihinsa. Asiakasta kuunnellaan ja luovat ehdotukset opitaan perustelemaan kohderyhmä- ja datalähtöisesti.
Verkostojen ja työnäytteiden merkitys työnhaussa on kasvanut
Vierailut mainos-, viestintä- ja mediatoimistoissa tutustuttavat alan toimijoihin ja rakentavat tärkeitä verkostoja. Kreassa toteutetut asiakasprojektit luovat opiskelijoille selkeää kilpailuetua työmarkkinoilla. Krealaiset ovat kovaa valuuttaa, sillä luovan alan työnantajat rekrytoivat mielellään kandidaatteja, jotka pystyvät osoittamaan osaamisensa konkreettisesti esimerkiksi portfolion ja työnäytteiden avulla.
Meistä valmentajista on upeaa seurata Kreasta valmistuneiden opiskelijoiden menestystä työelämässä. Se kasvattaa entisestään tunnetta siitä, kuinka merkityksellistä oma työmme on.
Kirjoittajat:
Jenni Brisk, KTM, YTK, AmO, toimii liiketalouden lehtorina, valmentajana Luova toimisto Kreassa ja yrittäjänä @Brisk Branding. Jenni on intohimoinen brändäyksen sanansaattaja, joka uskoo brändien voimaan bisneksen ytimessä ja merkityksellisen työn ajurina. Asenne Lapualta, tietämys tutkivasta kehittämisestä, kokemus mainostoimistomaailmasta ja kansainvälisestä brändijohtamisesta.
Hanna Tattari, KTM, FM, AmO on yritysviestinnän ja markkinoinnin lehtori Haaga-Heliassa, valmentaja Luova toimisto Kreassa sekä freelancer-toimittaja. Hän on toiminut viestinnän, markkinoinnin ja muutoshallinnan tehtävissä kansainvälisissä yrityksissä sekä konsulttina. Hanna ammentaa valmentaja inspiraatiota ihmisten kohtaamisesta ja mahdollisuudesta olla kehittämässä luovan alan seuraavia tähtiä.