Siirry sisältöön
Kansainvälisyys
Asiakkaan tärkeyttä ei muuta mikään – huippuoppia kansainvälisestä online-hackathonista

ClimateLaunchpad on maailman suurin vihreiden liikeideoiden kilpailu, ja sen tavoitteena on löytää ratkaisuja ilmastonmuutokseen.

Kirjoittajat:

Pirjo Purovesi

lehtori, myynti ja asiakkuudet
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Minna-Maari Harmaala

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 18.11.2020

Haaga-Helia on isännöinyt tänä vuonna ensimmäistä kertaa ClimateLaunchpad Green Business Idea -kilpailua. Kilpailu toteutetaan vuosittain, ja siihen voivat osallistua kaikki, joilla on idea tai innovaatio ilmastomuutoksen torjuntaan. Olennaista kuitenkin on se, että idean omistajat kaipaavat mentorointia ja valmennusta päästäkseen eteenpäin.

Innostava ja opettavainen prosessi

Kilpailun pohjoismaiselle esiraadille tuli ideoita riittävästi, vaikka korona parhaan innostuksen kilpailusta tiristikin. Parhaat ideat Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta jatkoivat kolmen päivän yhteiselle intensiiviselle bootcampille, jossa kokeneet mentorit ja valmentajat auttoivat kehittämään liikeideoita. Korona pakotti tämän aiemmin kasvotusten tapahtuneen bootcampin verkkoon, ja niinpä ahkeroimme kolmen päivän ajan intensiivisesti Zoomaillen.

Bootcampia veti hollantilainen rautainen ammattilainen. Hänen kykynsä innostaa ja luoda tunnelmaa myös virtuaaliympäristössä oli varsin ihailtavaa. Kilpailimme Kahootissa, heitimme yläfemmoja ja annoimme raikuvia aplodeja. Ja tämä kaikki tapahtui samalla kun osallistujat työstivät ennalta sovittua ja määrämuotoista pitch deck -esitystä omasta ideastaan.
Koko bootcampin, jokaisen erillisen päivän, tavoitteen sekä lopputulemana esiteltävän esityksen rakenne oli äärimmäisen selkeä. Tämä auttoi meitä kaikkia keskittymään olennaiseen.

Bootcampin jälkeen parhaat liikeideat pääsivät syyskuun alussa järjestettyyn Euroopan-finaaliin, josta oli mahdollisuus edetä aina globaalin finaalin päänäyttämölle asti. Globaalin kilpailun voittajalle on tarjolla 10 000 euroa. Tuomariston valitsemat 16 parasta joukkuetta saavat automaattisesti suoran pääsyn Climate-KIC ClimateLaunchpad Acceleratoriin, joka on tunnettu yrityskiihdyttämö Amsterdamissa ja jossa ideoista voi kasvaa menestyviä yrityksiä.

Meiltä mukana oli Solfoil, joka pärjäsi hienosti, ja saimme olla ylpeitä hyvästä ja ammattimaisesta pitchistä. Valitettavasti Solfoil ei kuitenkaan edennyt globaaliin finaaliin, mutta yrittäjä itse koki saaneensa arvokasta apua yrityksensä kehittämiseen.

Parhaat opit kiteytettynä

Mitä me opettajine sitten opimme, kun olimme mukana ClimateLaunchPadissä:

  1. Tärkein oppi oli se, että jos yrittäjällä ei ole selkeää kuvaa siitä kuka on asiakas ja mikä on asiakkaan ongelma, ei liikeidealla ole onnistumisen mahdollisuutta. Yrittäjän täytyy osata sanoa hyvin selkeästi mitä myydään, kenelle ja mihin hintaan.
  2. Strukturoitu pitch deck pakottaa tiimit miettimään jokaisen vaiheen huolellisesti ja auttaa niitä pitchaukseen valmistautumisessa ja liikeidean kirkastamisessa. Tämä formaatti sopii hyvin pohjaksi kun opettajana suunnittelee kurssitöitä.
  3. Esiintymistaidot ja esiintymisen harjoittelu ovat onnistuneen pitchauksen avain. Näitä voi ja pitää harjoitella ahkerasti. Meillä suomalaisilla näytti tässä olevan hiukan enemmän tekemistä kuin muilla pohjoismaalaisilla!
  4. Bootcamp ja kilpailun finaalit toimivat erinomaisesti Zoomissa. Onnistumisen edellytys on se, että ohjelma on suunniteltu lähes minuutin tarkkuudella ja aikataulutettu sekä vastuutettu tehtävittäin ja jokainen on valmistautunut rooliinsa hyvin.

Hackathonin luonteeseen liittyy sekä hämmennystä, haasteita, ponnistelua että onnistumisia. Päällimmäisenä mieleen jää kuitenkin aina innostus. Ajatus, että kannattaa ehdottomasti osallistua uudelleen ja osallistumisen kautta saada itselleenkin taas eväitä ja ajatuksia oman tekemisen uudistamiseen.

Me otimme osan opeista suoraan käyttöön tämän vuoden NOCCA-hankkeen hackathoniin. Emme ehkä onnistuneet yhtä loistavasti, mutta pääasia oli, että yritimme heti soveltaa oppimastamme jotakin.