Siirry sisältöön
Työelämä
Mitä sinä voisit luoda 3D-mallinnuksella?

3D-mallinnuksen maailma vie mennessään. Kun tuntee mallinnuksen perusteet, alkaa hahmottaa maailmaa uudella tavalla.

Julkaistu : 07.08.2020

Oletko joskus ihaillut tietokonepelien kolmiulotteisia fantasiamaailmoja, arkkitehdin 3D-mallinnuksia tai vaikka messuosastojen piirustuksia?

3D-mallinnusohjelmalla voi tehdä kaikkea tätä ja paljon muutakin, lisää Haaga-Helian lehtori Heikki Hietala. Käyttötarkoitus löytyy aina, kunhan ohjelmaa oppii ensin käyttämään.

Kuutiosta kortteliksi

Kaikki työ lähtee kuutiosta. Painetaan kansi sisään, pyöristetään reunoja ja meillä on maljakko. Lisätään valon lähde, lattia, levy ja jalat ja maljakko sai juuri pöydän alleen.

Blender on maksuton 3D-suunnitteluohjelma, jolla voi rakentaa vaikka mitä. Oikeilla mittasuhteilla rakennettua kuvaa voi hyödyntää messuosastona, tuotemuotoilussa tai vaikka pelimaailman luomisessa.

Hietala on rakentanut kolmiulotteisia kuvia, malleja ja piirroksia jo vuosia. Parhaimmillaan katsoja ei erota 3D-mallinnusta valokuvasta ja kuvassa voi olla mitä tahansa luokkahuoneesta venelaituriin ja lomabungalowiin. Nyt hän opettaa mallinnuksen saloja avoimella 3D-mallinnuksen kurssillaan.

Kurssin ideana on tutustua 3D-mallinnuksen saloihin – peruskappaleisiin, kartioon, käyriin, sylintereihin ja niiden yhdistelmiin. Kun maailmaa havainnoi kolmiulotteisesti, huomaa, miten yksinkertaisista perusmuodoista kaikki lähtee. Lopulta mallin voisi tulostaa vaikka 3D-tulostimella ja sinulla olisi valmis tuote.

Samaa 3D-mallinnusta hyödynnetään virtual reality ja augmented reality -maailmoissa, peleissä, 3D-tulostuksessa ja 3D-animoinnissa. Vaikka kurssilla ei niin pitkälle päästäkään, mallinnusosaamisesta on hyvä alkusysäys syvemmälle osaamiselle.

Maailma pienoiskoossa

Kurssilla opetellaan tekemään yksinkertaisia tiloja. Voit suunnitella oman keittiön tai messuosaston, kiinnittää seinälle julisteita tai askarrella iltapuhteina pihapatsasta. Käyttötarkoituksen keksii, kun oppii ohjelman loputtomat mahdollisuudet.

Pienoisrautatieharrastajat mallintavat junia, siltoja, aitoja ja kiviä ja lopulta printtaavat ne 3D-tulostimella. Toisaalta toiset käyttävät ohjelmaa PhotoShopin kaltaisesti puhtaasti visuaalisena maailmana, jossa luodaan oma maailmaa ja kuvia.

Eräs oppilaani teki kerran lopputyönä merenrantabungalowin, jossa merenrannan ja palmujen lisäksi oli tarkkaan mallinnettu olohuone. Stereotasot, lasipöytä, kirjahylly, täydellisesti mallinnettu nahkasohva, jonka napit painalluksineen loistivat yksityiskohdillaan. Lasipöydällä oli martinilasi, jossa oliivi oli tikussa. Siinä näki jo aikamoisen innostuksen.

3D-mallinnuksen perusteet haltuun

Hietalan seuraava 3D-mallinnuksen perusteet -kurssi alkaa ma 14.9.2020 ja sisältää yhteensä neljä tapaamiskertaa. Ilmoittautuminen on auki, varaa paikkasi heti.

Heikki Hietala on toiminut IT-alalla vuodesta 1986. Viimeiset 17 vuotta hän on opettanut Haaga-Heliassa erikoisaloinaan käyttäjäkokemus, innovaatiotoiminta, digitaaliset palvelut sekä 3D-mallinnus ja -tulostus. 

3D-opetuksessa Hietala on keskittynyt luomaan opiskelijoille vankan osaamisperustan, jotta nämä voivat peruskurssin käytyään jatkaa opiskeluaan tämän hyvin laajan teeman sisällä heitä itseään kiinnostavaan suuntaan. 

Hietala on saanut ProICT-palkinnon erityisen ansiokkaasta ICT-työstä 3D-koulutuksen parissa.