Siirry sisältöön

Kirjoittajat:

Julkaistu : 15.10.2018

Alamäkiluisteluliiton sivujen (www.fsxa.fi) mukaan lajin parissa olevien asenne on täysi 100. Suomen tämän hetken menestynein alamäkiluistelija Mirko Lahti on yksi oivallinen esimerkki tästä. Urheilun lisäksi hän on päässyt tuomaan innostustaan esille myös omissa opiskeluprojekteissaan.

Menestyminen urheilussa tuo median lähelle: urheilija pääsee toistuvasti antamaan haastatteluja ja kommentoimaan sekä omaa tekemistään että lajia. Tämä puoli on osattava hoitaa tyylikkäästi – urheilija edustaa samalla paitsi omaa lajiaan myös Suomea.

Myös kansainväliset kilpailutapahtumat ovat isoja markkinointi- ja mediatapahtumia, ja näissäkin on mahdollisuus oppia enemmän mediatuotannosta.

Nämä kokemukset voivat herättää urheilijassa mielenkiintoa mediatöihin laajemmin, kuten Mirkon tapauksessa on käynyt. Omassa opinahjossaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa Mirko on päässyt toteuttamaan tätä kiinnostustaan ja kehittämään omaa osaamistaan mediatöissä. Kiinnostuksesta kasvaa vähitellen asiantuntijuutta; Mirkon opiskeluun liikuntapalveluiden koulutusohjelmassa kuuluu myös markkinointia, viestintää ja brändäystä.

 

Seurattu somepersoona

Mirkon urheilijastatus on tehnyt hänestä seuratun persoonan myös sosiaalisessa mediassa. Mirko onkin aktiivinen sisällöntuottaja somessa ja pyrkii tuomaan omilla päivityksillään erityisesti oman lajinsa asennetta ja extreme-lajien vauhtia esille.

Somen merkitys henkilöbrändäyksen näkökulmasta on kiistaton, ja samalla se avaa mahdollisuuksia kasvattaa lajin näkyvyyttä sekä hankkia yhteistyökumppaneita. Toisaalta somessa näkyminen edellyttää mediaosaamista ja vastuullisuutta julkaistun sisällön suhteen.

Somen lisäksi Mirko on osallistunut virallisempien formaattien tuotantoon, esimerkiksi YLE:lle tehtyyn dokumenttiin.

 

Rohkeat kokeilut vievät pisimmälle

Opettajan näkökulmasta on loistavaa, kun liikunta-alan opiskelija pystyy opintojensa kautta aidosti kehittämään lajin näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tämä ulkoinen vaikuttavuus, minkä korkeakouluopiskelijan projektit parhaimmillaan – tai poikkeuksellisen usein – saavuttavat, onkin ehkä yksi parhaista mittareista työelämän suuntaan.

Korkeakoulun kannustava toimintakulttuuri on avainasemassa, kun opiskelija kokeilee sekä etsii erilaisia avauksia liikunta-alan kehittämistehtävistä hieman totutun ulkopuolelta. Liikunta-ala saatetaan imagollisesti nähdä hieman kaavoihin kangistuneena tai pelkistää se koskemaan vain liikuntaa ja urheilua. Tosiasiassa liikuntapalvelujen kenttä on laaja ja kasvava. Tulevaisuudessa uudet palvelut luovat myös täysin uusia työpaikkoja alalle.

Urheilijalle uusien avausten ja kokemusten etsimistä ei tarvitse tuputtaa, sillä urheilija on tottunut haastamaan itseään päivittäin. Ainoastaan on oleellista miettiä, miten innostus ja energia suuntautuvat oikeisiin asioihin tasapainoisesti niin, että kuormitus lukuvuoden ja harjoitus- sekä kilpailukauden aikana ei kasva liian suureksi. Tästä lisää seuraavassa jutussa!

 


Kirjoittaja Teemu Lehmusto on liikuntapalveluiden lehtori Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Toinen kirjoittaja Mirko Lahti on alamäkiluistelun nuorten kaksinkertainen maailmanmestari, joka opiskelee liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelmassa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Vierumäen yksikössä.

Tässä kolmiosaisessa blogisarjassa kerrotaan, miten alamäkiluistelija Mirko Lahti on onnistunut yhdistämään urheilun ja korkeakouluopinnot.

Kuva: © Red Bull Content Pool