Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

Markkinoinnin osaamisen kehittäminen muuttuvassa työelämässä

Kirjoittajat:

Tarja Autio

kehityspäällikkö

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 03.10.2025

Jo kolmannen kerran syyskuussa järjestettävä Match up Tour tuo yhteen markkinoinnin ja viestinnän opiskelijat sekä alan toimijat Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Pasilan kampuksella. Tapahtuman tavoitteena on madaltaa opiskelijoiden kynnystä kohdata yrityksiä ja hakea niin avoimia harjoittelupaikkoja kuin piilotyöpaikkoja. Toimistoille, yrityksille ja yhteisöille tarjolla on suorat kontaktit alan tuleviin ammattilaisiin, tulevaisuuden tähtipelaajiin sekä mahdollisuus kertoa, mitä on työnteko markkinoinnin ja viestinnän parissa omassa yrityksessä.

Vuoden 2025 Match up Tourin yhteydessä pidetyssä round table -keskustelussa alan asiantuntijat, opettajat ja yritysten edustajat kokoontuivat pohtimaan markkinoinnin koulutuksen kehittämistä. Keskustelussa kiteytettiin neljä selkeää aihealuetta, jotka koetaan tärkeiksi markkinoinnin osaamisen kasvattamisen näkökulmasta.

Digitaalinen ja teknologinen kyvykkyys – uteliaisuus ratkaisee

Teknologiat tulevat ja menevät, mutta kyky ymmärtää niiden rooli liiketoiminnassa on pysyvää. Keskustelussa korostui selkeästi se, että opiskelijoiden ei tarvitse hallita jokaista työkalua täydellisesti vaan tärkeämpää on uteliaisuus, kokeilunhalu ja ymmärrys siitä, miten teknologia tukee asiakasymmärrystä ja liiketoiminnan tavoitteita.

Teknologia ei ole itseisarvo, vaan väline. Opiskelijan pitää ymmärtää, miten teknologia toimii arjen apuna tavoitteiden saavuttamissa.

Korkeakoulujen tehtävänä on luoda työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä, joissa teknologiaa käytetään luontevasti osana projekteja. Kun annettuja projekteja tehdään teknologian avulla, syntyy opiskelijoille uudenlaista oppimista.

Soft skills – ihmiset tekevät tuloksen

Pehmeät taidot, kuten yhteistyö, esiintymistaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen, sekä resilienssi nousivat keskusteluissa keskiöön. Näitä taitoja ei voi opettaa pelkästään teoriassa vaan ne kehittyvät vuorovaikutuksessa niin ryhmätöissä kuin aidoissa kohtaamistilanteissa.

Tämän hetken suurin haasteemme työelämässä on se, että ihmiset koteloituvat. Meidän on pakko saada nuoret kohtaamaan.

Korkeakoulujen tulisi muotoilla pedagogiikkaa niin, että opiskelijat oppivat toimimaan tiimeissä, kohtaamaan erilaisia ihmisiä ja sietämään epävarmuutta. Nämä asiat eivät vaadi uutta oppiainetta vaan ne on huomioitava yleisesti opetuksessa ja osaamisen kasvattamisessa.

Markkinoinnin perusosaaminen – paluu juurille

Keskusteluissa nousi esiin myös huoli siitä, että markkinoinnin perusosaaminen on jäänyt hypen jalkoihin. Brändin rakentaminen, asiakasymmärrys, hinnoittelun psykologia ja strateginen ajattelu ovat edelleen kriittisiä sekä merkityksellisiä taitoja.

Hyppäsimme metaversumiin, mutta unohdimmeko markkinoinnin perusteet.

Opiskelijoiden pitää ymmärtää, miten markkinointi liittyy liiketoiminnan kasvuun sekä arvoon. Käytännönläheinen opetus – case-työt, yritysprojektit ja simulaatiot – ovat tehokkaita tapoja opettaa perusosaamista.

Liiketoimintaymmärrys – markkinointi ei ole irrallinen saareke

Markkinointi ei ole erillinen funktio vaan osa liiketoiminnan ydintä. Opiskelijoiden tulee ymmärtää taloudelliset tunnusluvut, asiakashankinnan logiikka ja markkinoinnin vaikutus yrityksen strategiaan.

Jos ei ymmärrä bisnestä, ei voida puhua johdon kanssa samaa kieltä.

Yritysyhteistyö, mentorointi ja monialaiset projektit ovat keinoja tuoda liiketoimintaymmärrys osaksi opintoja.

Generalisti, joka osaa soveltaa

Markkinoinnin kenttä elää jatkuvassa muutoksessa. Teknologiat kehittyvät, asiakaskäyttäytyminen muuttuu ja työelämä vaatii entistä enemmän sekä teknistä osaamista että ihmissuhdetaitoja.

Keskustelujen pohjalta syntyi selkeä viesti: työelämä kaipaa generalisteja, joilla on vahva pohja ja kyky soveltaa osaamistaan eri konteksteissa. Teknologinen uteliaisuus, pehmeät taidot, markkinoinnin perusteet ja liiketoimintaymmärrys muodostavat yhdessä erityisen kivijalan, jonka päälle voidaan rakentaa erityisosaamista.

Korkeakoulujen tehtävä on tarjota oppimisympäristö, jossa opiskelija voi kasvaa – ei vain markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijaksi, vaan myös ihmisenä.


Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä sisällön koostamisessa käydyn keskustelun pohjalta.

Kuva: Shutterstock