Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Tulevaisuuden hotelli on paikallinen, kokemuksellinen, kestävä ja teknologinen

Kirjoittajat:

Sini Garam

ruokamatkailun lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Anu Lehtinen

projektipäällikkö
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 13.06.2025

Majoitusalaa muokkaavat tällä hetkellä monenlaiset globaalit kehityssuunnat. Haaga-Helian koordinoima Finnish Hotel of Tomorrow 2.0 FHOT 2.0 -hanke tilasi maailman johtavalta trendejä luotaavalta Trend Hunter -yhteisöltä kattavan trendiraportin, joka avaa alan tulevaisuuden näkymiä. Raportti tarjoaa ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnalle (TKI) sekä alan yrityksille tietoa siitä, mihin suuntaan majoitusliiketoiminta on kehittymässä.

Trendiraportti osoittaa selvästi, että pelkät perinteiset majoituspalvelut eivät enää riitä – asiakkaat kaipaavat kokonaisvaltaisia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä kokemuksia. Kirjoituksessa pohdimme keskeisiä trendejä, ja sitä, miten suomalaisten majoitusalan toimijoiden kannattaa kehittää liiketoimintaansa vastatakseen tulevaisuuden tarpeisiin.

Paikallisuus vetovoimatekijänä

Yksi selkeimmistä trendiraportista esille nousevista havainnoista on paikallisen kulttuurin ja historian hyödyntäminen majoituskokemusten suunnittelussa. Paikallinen vieraanvaraisuus -trendi näkyy uusissa hotelleissa, jotka hakevat inspiraatiota paikallishistoriasta, arkkitehtuurista ja yhteistyöstä paikallisten toimijoiden kanssa.

Yhä useammat majoitusliikkeet pyrkivät tarjoamaan aidosti paikallisia kokemuksia tarjoten samalla ylellisen matkailukokemuksen. Trendi vastaa kasvavaan kysyntään laadukkaista, autenttisista, kestävistä matkakokemuksista, joissa matkailijat pyrkivät myös vähentämään negatiivista vaikutustaan kohdealueisiin.

Suomalaiselle majoitusalalle tämä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden hyödyntää vahvuuksiamme: puhdasta luontoa, ainutlaatuista muotoiluperinnettä ja omintakeista kulttuuria. Esimerkiksi paikalliset materiaalit ja elämäntapa voivat tuoda hotelleihin sitä autenttisuutta, jota nykymatkailijat arvostavat. Luontokokemuksien lisäksi voimme hyödyntää esimerkiksi ainutlaatuista saunaperinnettämme. Miltä näyttäisi saunaseremonia elämyksenä, jossa yhdistyvät suomalaisen saunan perinteet, tuoksut ja materiaalit moderniin wellness-ajatteluun?

Nostalginen matkailukokemus kiehtoo

Trendiraportti nostaa esiin nostalgisuuden kasvavan merkityksen. Nostalginen majoitus -trendi ilmenee retrohenkisinä hotelleina, jotka hyödyntävät viime vuosisadan puolivälin estetiikkaa ja historiallisia elementtejä erottuakseen kilpailijoista.

Matkailijat etsivät pakoa ja hengähdystaukoa kiireisestä elämänrytmistä. Nostalginen ympäristö tarjoaa lohtua ja turvaa – jopa aikakoneen menneisyyteen. Tästä trendistä esimerkkejä ovat muun muassa Yhdysvalloissa avautuneet keskiaikaisella ja 1960-luvun estetiikalla leikittelevät hotellit.

Suomessa tätä trendiä voidaan hyödyntää tuotteistamalla ja tarinallistamalla eri vuosikymmenten historiaa, tunnelmia ja estetiikkaa majoituskokemukseen. Esimerkiksi 1930-luvulta lähtien Helsingissä toiminut, oman aikansa ensimmäinen pilvenpiirtäjä Solo Sokos Hotel Torni tarjoaa mahdollisuuksia ainutlaatuisiin aikamatkoihin. Esimerkiksi Tornin uniikin Amerikan baarin asiakaskokemuksesta voisi muotoilla tarinallistetun, immersiivisen aikamatkan, joka voisi kiehtoa niin kotimaisia kuin kansainvälisiä matkailijoita?

Vastaavasti esimerkiksi Original Sokos Hotel Vaakuna edustaa 1950-luvun funktionalismia, ja sen arkkitehtuuri ja sisustus antavat autenttisen kokemuksen vuosisadan puolivälin suomalaisesta taide- ja muotoiluperinteestä. Suomalainen arkkitehtuuri, muotoilu ja historia voisivat toimia vahvana perustana nostalgisen majoituskokemuksen luomisessa. Tämän tyyppinen hotelli voisi asemoitua vaikka ensimmäiseksi määränpääksi kansainvälisille turisteille, jotka saapuvat Helsinkiin, missä he voivat immersiivisesti kokea niin suomalaisen designin kuin arkkitehtuurin kulta-ajan. Palan nostalgista paikallishistoriaa voisi kokea tilan lisäksi ruoka- ja juomatarjoilujen kautta.

Populaarikulttuurin voima hotellimaailmassa

Brändätty yöpyminen -trendi osoittaa, kuinka populaarikulttuurista inspiraationsa saavat majoituskokemukset vetoavat erityisesti faniyhteisöihin. Trendiraportin mukaan erilaiset kodinvuokrauspalvelut tarjoavat jo nyt elokuviin, TV-sarjoihin tai musiikkiin perustuvia teemallisia vuokrakohteita.

Myös tämä trendi avaa mahdollisuuksia suomalaisille toimijoille. Esimerkiksi arkkitehtuuri- ja designmatkailijoille suomalainen modernismi ja erityisesti Alvar Aalto edustavat tärkeää kulttuuriperintöä. Heidän onnekseen valtavaa kansainvälisesti kiinnostusta nauttiva, vasta remontoitu Finlandia-talo tarjoaa nykyään myös majoitusta.

Majoituskokemusta syventämään matkailijoille voisi rakentaa ainutlaatuisen tilaisuuden kulkea modernismin mestarin jalanjäljissä. Aaltosuperfanit voisivat yöpyä legendaarisessa Finlandia-talossa Aalto-inspiroiduissa huoneissa, tutustua päiväretkillä Aallon muihin kohteisiin ja nauttia illallisensa Finlandia Bistrossa, jossa tunnelma kumpuaa Alvar ja Aino Aallon ajattomasta arkkitehtuurista sekä muotoilusta. Finlandia-talo ei olisikaan vain rakennus, vaan portti suomalaiseen kulttuuriin, designiin ja Alvar Aallon tarinaan.

Vastaava kokonaisvaltainen, immersiivinen konsepti voitaisiin rakentaa suomalaisen elokuvan (esimerkiksi ohjaaja Kaurismäen veljekset), kirjallisuuden (esimerkiksi Tove Jansson ja Muumit) tai musiikin (esimerkiksi Sibelius tai metalli) ympärille, kutoen yhteen paikallisuuden ja kulttuuribrändin. Potentiaalia on paljon, ja se vetoaa sekä kotimaisiin että kansainvälisiin matkailijoihin.

Digitaalisuus majoituskokemuksen rikastajana

Teknologiset innovaatiot muokkaavat voimakkaasti majoitusalaa. Digitaalinen kokemus osana majoittumista -trendi paljastaa, kuinka hotellit integroivat digitaalisia elämyksiä parantaakseen asiakaskokemusta. Mobile-first-ajattelu, AR-ruokailu, AI-chatbotit, kuratoidut huonekokemukset ovat esimerkkejä tämän trendin ilmenemisestä.

Suomalaisilla majoitusyrityksillä on erinomainen tilaisuus hyödyntää vahvaa teknologiaosaamista. Älyhotellikonseptit, IoT-ratkaisut ja AR/VR-sovellukset voivat tuoda lisäarvoa majoituskokemukseen, kun ne toteutetaan asiakaslähtöisesti ja huolellisesti suunniteltuina palvelukokonaisuuksina.

Asiakkaan ohjaus teknologisilla palveluilla esimerkiksi Omena Hotelsin majoitustiloissa näyttää toimivana itseohjeutuvana asiakaspolkuna varauksesta uloskirjautumiseen. Toisaalta Finlandia-talossa avautuva immersiivinen vierailukeskus tulee avaamaan varsinaiseen majoitukseen liitettävää kokemusta laajemmalla tutustumisella Aallon vaikutukseen.

Kestävä kehitys majoituskokemuksen ytimessä

FHOT 2.0 -trendiraportti sivuaa kestävää kehitystä erityisesti paikallisen vieraanvaraisuuden yhteydessä, mutta sen merkitys on laajempi. Matkailijat pyrkivät yhä tietoisemmin vähentämään ympäristövaikutuksiaan, ja tämä heijastuu myös majoitusvalintoihin.

Kestävyys ei ole enää pelkkä lisäarvo vaan välttämättömyys. Suomalaiselle majoitusyritykselle tämä merkitsee investointeja talotekniikkaan, automaatioon, uusiutuvaan energiaan, veden säästöratkaisuihin ja jätehuollon kehittämiseen. Menestyvimmät yritykset ottavat kestävyyden osaksi brändi-identiteettiään ja viestivät siitä läpinäkyvästi. Ympäristösertifikaattien, kuten Joutsenmerkin tai Green Keyn, merkitys korostuu erityisesti kansainvälisten matkailijoiden parissa.

Suomen energiatehokkaimman hotellin titteliä kantava Original Sokos Hotel Royal Vaasa on peruskorjauksessa ottanut lähtökohdakseen energiatehokkuuden lisäksi älykkään kiinteistöautomaation. Kokonaisvaltaisella uudistuksella hotelli hakee pitkäaikaisia ratkaisuja, jotka tuovat kustannussäästöjä liiketoiminnan kiinteistökuluihin. (eSignalsPro Älykkäästä energiasta elämyksiä: hotelliuudistuksen oppitunnit Vaasasta)

Trendiraportin esiin nostama paikallisen kulttuurin arvostus tulee lähivuosina kytkeytymään yhä tiiviimmin kestävän kehityksen kysymyksiin. Kestävästi toimiva hotelli tukee paikallista taloutta, työllistää paikallisia ihmisiä ja edistää kulttuuriperinnön säilymistä. Tämä paikallinen ja kestävä, toisiaan vahvistava yhteys tarjoaa suomalaisille majoitusyrityksille erottautumismahdollisuuden.

Globaalit trendit vertailussa

FHOT 2.0 -trendiraportin löydöksiä tukevat myös muut kansainväliset tutkimukset.

Deloitten Hospitality 2025: The Next Evolution -raportissa korostuvat tekoälyn, asiakaskokemuksen räätälöinnin ja mobiiliteknologian saumaton integrointi hotellikokemukseen. Raportissa korostuu teknologian tärkeys paitsi kysynnän optimoinnissa, esimerkiksi personointi ja dynaaminen, älykäs hinnoittelu, mutta keinona vahvistaa muutoskykyä. Yritysten suositellaan kuitenkin investoimaan teknologiaan ja AI:hin maltillisesti ja säilyttämään inhimillisen kosketuksen.

PwC Global Consumer Insights Survey (2024) nostaa esiin tarpeen löytää tasapaino matkailijakokemuksen teknologisten ja inhimillisten elementtien välillä. Tutkimuksen mukaan luottamuksesta on kasvamassa kuluttajamarkkinoiden uusi kilpailuetu. Yritysten tulee ymmärtää asiakkaiden huolia ja rakentaa luottamusta vastuullisilla käytännöillä. Erityisesti kestävän kehityksen merkitys kasvaa matkailussa – jopa 67 prosenttia kuluttajista valitsee ympäristöystävällisemmän majoitusvaihtoehdon, vaikka se maksaisi hieman enemmän.

Booking.comin vuoden 2024 matkailutrendiraportissa (Travel Predictions 2025) painotetaan autenttisuuden, wellness-kokemuksien ja staycation-ilmiön kasvua. Raportin mukaan matkailu ja majoitus on muuttumassa osaksi asiakkaan henkilökohtaista kasvua. Majoitus- ja matkailukokemuksen tulee tukea entistä enemmän asiakkaalle merkityksellisiä asioita kuten kestävää kehitystä, yhteyttä paikalliseen kulttuuriin tai omaa hyvinvointia ja kehitystä.

Skift Researchin raportti The Future of Luxury Hotels 2024 keskittyy luksusmatkailuun, jossa keskiössä on luksuksen uudelleen määrittely. ’Hiljainen luksus’ korostaa syvempää yhteyttä paikalliseen kulttuuriin, autenttisia kokemuksia, hyvinvointia ja kestävyyttä. Painopiste on selvästi siirtynyt materiasta kokemuksiin. Kokemuksia rakentaessa tässäkin raportissa korostuu teknologian hyödyntäminen kadottamatta inhimillistä kosketusta.

Näistä ja McKinsey & Companyn (2024) raporteista korostuvat FHOT 2.0 -raportissakin esiteltyjä trendejä: paikallinen kulttuuri, personoidut, immersiiviset asiakaskokemukset ja teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen siten, että ihmiskeskeisyys kuitenkin säilyy innovaation keskiössä.

Kohti tulevaisuutta trendejä seuraten

Mitä nämä trendit merkitsevät suomalaiselle majoitusalalle? Näyttää siltä, että tulevaisuuden kilpailukyky rakentuu aitouden, elämyksellisyyden, inhimillisyyden ja digitaalisten ratkaisujen tasapainoiselle yhdistelmälle. Matkailijat arvostavat yhä enemmän yksilöllisiä kokemuksia, jotka yhdistävät paikallisen kulttuurin, historian ja nykyajan teknologian saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Suomalaisen majoitusalan kannattaa keskittyä hyödyntämään vahvuuksiaan, kuten puhdasta luontoa, omintakeista kulttuuriperintöä ja korkeaa teknologiaosaamista. Erottuminen globaalissa kilpailussa vaatii rohkeutta kokeilla uusia konsepteja ja kykyä tunnistaa ne erityispiirteet, jotka vetoavat niin kotimaisiin kuin kansainvälisiin kohderyhmiin.

On selvää, että tulevaisuuden hotelli ei ole pelkkä paikka nukkua, vaan kokonaisvaltainen elämys, joka yhdistää paikallisuuden, nostalgian, brändimielikuvat ja digitaalisuuden. Nämä trendit kannustavat suomalaista majoitusalaa innovatiiviseen tuotekehitykseen ja rohkeisiin kokeiluihin.

FHOT 2.0 -hankkeessa etsimme, yhdessä uusmaalaisten alan yritysten kanssa, keinoja hyödyntää näitä trendejä liiketoiminnan kehittämisessä.

Haaga-Helian koordinoiman, Euroopan Unionin osarahoittaman ja Uudenmaan liiton tukeman, Metropolian kanssa yhdessä toteutettavan Finnish Hotel of Tomorrow FHOT 2.0 -hankkeen tavoitteena on kehittää ja innovoida älykkäitä ratkaisuja ja palveluja, toteuttaa majoitus- ja palvelukokeiluja matkailu- ja rakennusalan yritysten kanssa, selvittää ja innovoida matkailijoiden tarpeita ja odotuksia sekä tukea majoitus-, rakennus- ja näihin liittyvien alojen pk-yritysten ratkaisujen kehittämistä.

Lähteet

Booking.com. 2024. Travel Predictions 2025: Annual Research Report. Booking Holdings Inc. Luettu: 14.5.2025.

Deloitte. 2023. Hospitality 2025: The Next Evolution. Deloitte Insights. Luettu: 14.5.2025.

McKinsey & Company. 2024. The Future of Hospitality: Technology, Sustainability and Guest Experience. McKinsey Global Institute.

PwC. 2024. Global Consumer Insights Survey: Hospitality and Tourism. PwC Research. Luettu: 14.5.2025.

Skift Research. 2024. The Future of Luxury Hotels 2024. Skift Inc.

Kirjoittajat ovat käyttäneet Trendiraportin käännöksessä englannista suomeen tekoälyä. Samoin sopivien vertailuraporttien etsintä ja valinta sekä kielenhuolto ja otsikon ideointi tehtiin tekoälyn avustuksella.

Kuva: Shutterstock