Pro
Siirry sisältöön
Palveluliiketoiminta

Immersiivinen näkökulma: 360-kuvaus yrittäjän työkaluna

Kirjoittajat:

Jouko Loijas

lehtori, palveluliiketoiminnan kehittäminen ja muotoilu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Jussi Muittari

lehtori
Humak – Humanistinen ammattikorkeakoulu

Kalle Sievänen

tki-asiantuntija
Savonia-AMK

Julkaistu : 06.06.2025

Digitaalisen sisällöntuotannon kenttä on laajentunut valtavasti viime vuosina, ja yksi mielenkiintoisimmista kehitysaskelista on ollut 360-kuvauksen tulo helposti saavutettavaksi myös pienyrittäjille. Siinä missä aikaisemmin virtuaalitodellisuus ja panoraamasisällöt vaativat raskaita laitteistoja ja teknistä erityisosaamista, on nyt mahdollista tallentaa koko ympäröivä todellisuus yhdellä napin painalluksella – taskuun mahtuvalla kameralla.

Virtual Nature- ja Digireitit-hankkeissa tutkimme, miten digitaaliset ratkaisut voivat edistää luontomatkailua, saavutettavuutta ja kestävää matkailun kehittämistä. 360-kuvaus tarjoaa ainutlaatuisen tavan esitellä luontokohteita immersiivisesti – niin, että käyttäjä voi kokea ympäristön omassa tahdissaan ja suunnassaan. Tämä lisää luontokohteiden saavutettavuutta myös niille, joilla ei ole mahdollisuutta fyysisesti vierailla paikan päällä. Samalla 360-sisältö toimii tehokkaana viestinnän ja markkinoinnin työkaluna, joka auttaa matkailijoita tekemään tietoisempia ja innostavampia valintoja jo ennen matkaa (de Lurdes Calisto & Sarkar 2024). Haluamme hankkeissamme tutkia ja kehittää tapoja, joilla yrittäjät ja matkailutoimijat voivat hyödyntää tätä teknologiaa osana palveluidensa elävöittämistä ja digitaalisuutta.

360-kuvauksen ytimessä on kokemus. Sen avulla ei ainoastaan kuvata, vaan rakennetaan katselijalle mahdollisuus siirtyä toiseen paikkaan, toiseen aikaan, toiseen näkökulmaan (Davis & Mille 2020). Luontopalveluita tarjoavalle yrittäjälle tämä avaa ovia aivan uudenlaiseen asiakaskokemuksen rakentamiseen. Ennen vierailua asiakas voi jo kokea, miltä tuntuu astella lumisella metsäpolulla tai lipua hiljaisessa järvimaisemassa soutuveneen kyydissä.

Tässä artikkelissa sukellamme siihen, mitä 360-kuvaus todella tarkoittaa käytännössä, mitä mahdollisuuksia se tarjoaa ja mitä yrittäjän kannattaa tietää ennen kameran hankintaa.

Mitä 360-kuvaus todella on – ja miksi sillä on väliä

Perinteisessä valokuvauksessa kuvaaja valitsee, mitä näkyy ja mitä jää pois. 360-kameralla otetussa kuvassa mitään ei jätetä ulkopuolelle, vaan katsoja saa itse valita näkökulmansa. Onnistunut 360-sisältö on tarkasti suunniteltu kokemus, jossa jokaisella yksityiskohdalla on merkitystä.

360-kamera kuvaa yleensä kahdella tai useammalla laajakulmalinssillä, jotka yhdessä taltioivat ympäristön joka suunnasta. Lopullinen kuva syntyy, kun nämä linssien tallentamat näkymät yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi. Tämä tekninen ratkaisu tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita. Saumakohdat voivat vääristyä, jos kuvattavat kohteet ovat liian lähellä kameraa tai valaisu on epätasainen. Siksi kuvaajan täytyy ymmärtää paitsi tekninen laitteisto, myös ympäristön ja valon käyttäytyminen 360-asteisessa tilassa.

360-videon monipuolisuus tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia sisällöntuotantoon. Samasta kuvamateriaalista voidaan rajata erilaisia kuvakulmia ja tuottaa useita eri versioita, jotka soveltuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin ja kohderyhmiin. Materiaalia voidaan editoida perinteisen videon muotoon eri kuvasuhteilla tai luoda näyttäviä ’tiny planet’ -näkymiä. Sisältö voidaan myös säilyttää alkuperäisessä 360-muodossa esimerkiksi VR-lasikokemuksia varten (Xu et al. 2020). Lisäksi 360-kuvauksen etuna on se, että vaikka kamera olisi liikkunut tai heilunut tallennuksen aikana, voidaan editoinnissa hyödyntää laajempaa kuvapintaa ja leikata lopputuloksesta stabiili ja laadukas video.

Kuva 1. Tiny planet – näkymä 360 kameralla kuvattuna.

Vaikka 360-kamerat tarjoavat ainutlaatuisia mahdollisuuksia, ne eivät ole ratkaisu kaikkeen kuvaamiseen, sillä teknisiä rajoitteita on runsaasti. 360-materiaali vaatii aina muokkausta ennen jakamista, ja kuvaaminen edellyttää perehtymistä sekä kameran ominaisuuksiin että editointityökaluihin. Koska 360-ajattelu poikkeaa perinteisestä kuvauksesta, vaatii materiaalin hallinta aikaa ja harjoittelua, eivätkä kaikki editointiohjelmat tue 360-aineistoja.

Kuvauksen onnistuminen edellyttää tasaisen valaistuksen huolellista suunnittelua, sillä monet 360-kamerat eivät pärjää heikossa valossa eivätkä korjaa automaattisesti värivirheitä. Myös ympäristön valinta vaikuttaa kuvanlaatuun: esimerkiksi yksityiskohtaiset metsämaisemat voivat heikentää lopputulosta. Kuvan tarkkuus säilyy parhaimmillaan noin 10 metrin säteellä kamerasta – kauemmaksi tallentuu lähinnä yleisilmettä. Lisäksi 360-kuvaus vaatii aina kiinnikkeen tai jalustan, ja vaikka pitkät selfiekepit voivat helpottaa kuvakulmien hallintaa, jalustan ja kuvaajan poistaminen materiaalista jälkikäteen vaatii osaamista ja vie aikaa.

Virtual Nature -hankkeessa tehdyissä kokeiluissa havaittiin, että 360-kuvat ja erityisesti 360-videot luovat immersiota parhaimmillaan silloin, kun kamera voidaan asettaa katsojan paikalle kuvauksessa. Teimme esimerkiksi 360-videokuvatun opastuksen soutuveneestä siten, että paikallisopas toimi soutajana ja kertoi ympäristöstä kameralle. Kun tätä katsoo virtuaalilaseilla, tuntuu kuin katsoja itse olisi soutuveneen kyydissä kuuntelemassa opastusta samalla, kun hän voi vapaasti katsella maisemia joka suuntaan. Tätä samaa käytäntöä voi käyttää helposti moneen muuhunkin aktiviteettiin, jossa katsoja on matkustajana ja elämyksen kokijana, kuten esimerkiksi potkukelkan tai koiravaljakon reen kyydissä matkustaminen.

Kameravalinta – panoraamapajasta taskuun

Markkinoilla on nykyään monenlaisia 360-kameroita, joiden hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta useisiin tuhansiin. 360-kameran valinta riippuu monista tekijöistä, kuten käyttötarkoituksesta, budjetista ja tarvittavasta kuvanlaadusta. Harrastajakäyttöön sopivat kompaktit ja helppokäyttöiset mallit, kun taas ammattilaisille on tarjolla suurempia, korkearesoluutioisia ja monipuolisia vaihtoehtoja. Luontopalveluita tarjoavat yritykset hyötyvät eniten harrastekäyttöön soveltuvista kameroista niiden näppärän koon ja käytettävyyden vuoksi. Ammattilaiskameroiden hinta nousee sen verran korkeaksi, ettei niitä ole järkevää hankkia satunnaisempaan käyttöön.

Vaikka älypuhelimilla voi ottaa panoraamakuvia ja luoda yksinkertaisia 360-kuvia, niiden rajoitukset tekevät niistä epäkäytännöllisiä todellisessa 360-kuvauksessa. Kännykällä ei voi kuvata aitoa 360-videomateriaalia, ja 360 valokuvissakin lopputulos jää yleensä heikommaksi verrattuna oikeaan 360-kameraan. Lisäksi puhelimen panoraamatilat vaativat manuaalista liikettä, mikä voi aiheuttaa vääristymiä ja epätarkkuuksia. Jos haluaa laadukasta ja immersiivistä 360-sisältöä, erillinen 360-kamera on ehdottomasti parempi valinta.

360-kameran kuvanlaatuun ja käyttömukavuuteen vaikuttavat useat ominaisuudet. Resoluutio on yksi tärkeimmistä tekijöistä: mitä korkeampi resoluutio, sitä tarkempi ja yksityiskohtaisempi kuva. On myös hyvä huomioida, että mitä suurempi kuvan resoluutio on, sitä suurempi kokoisia ovat tiedostokootkin. Koska 360-kamera kuvaa kaiken ympäriltään ja 8K resoluutio jakautuu kuvassa kaikkialle, ei kuvanlaatu ole silti mikään todella suuri, kun kuvasta tarkastellaan yksittäistä kohtaa.

Toinen tärkeä ominaisuus on kuvanvakautus, joka on erityisen tärkeää liikkuvassa kuvauksessa, kuten toiminnan kuvaamisessa. Lisäksi on hyvä varmistaa, että kamera osaa vakauttaa horisontin suoraksi kuvaustilanteessa. Pahimmillaan kuvamateriaali voi jäädä vinoksi, jos tätä ei ole huomioitu. Jotkut 360-kamerat jopa vaativat, että jalusta on täysin suorassa, jos niissä ei ole omaa vakautusominaisuutta. Kuvien horisonttia voi suoristaa jälkikäteen editoimalla, mutta se on työlästä ja ei onnistu kaikilla editointiohjelmilla.

Virtual Nature -hankkeessa käytimme Insta360 X3, – X4 ja – X5 -kameroita niiden hyvän hintalaatusuhteen vuoksi sekä siksi, että sen editointityökalut kännykälle ja tietokoneelle ovat tällä hetkellä ilmaiseksi ladattavissa ja suhteellisen helppokäyttöisiä. Insta360 -ohjelmistossa on hyvät editointimahdollisuudet, koska se on suunniteltu ajatellen 360-materiaalia. Tämä tekee siitä hyvän vaihtoehdon maksullisiin editointiohjelmiin verrattuna, jotka ovat ensisijaisesti tarkoitettu normaalien videoiden jälkikäsittelyyn.

Lisävarusteet, jotka tekevät eron

Kamera yksinään ei vielä riitä, 360-kameran tarvitsee aina jalustan kuvaamiseen. 360-kuvauksessa kaikki tallentuu ympäriltä ja siksi myös jalustan muotoon tarvitaan tietyt ominaisuudet. Perinteiset valokuvaus- ja videovarusteet, kuten ulkonevat jalustat, mikrofonit, reflektorit ja valaistukset, soveltuvat rajatusti ja soveltaen 360-kuvaukseen, koska ne näkyvät helposti kuvassa.

Eniten käytetyt jalustat 360-kuvauksessa ovat teleskooppiset yhden metrin ja kolmen metrin selfiekepit, jotka mahdollistavat laajemmat kuvakulmat ja dynaamisemman sisällön. Insta360-kamera leikkaa tällaisen jalustan automaattisesti pois kuvasta, joka helpottaa editointivaihetta. Sen sijaan muut kiinnitysratkaisut, kuten actionkameroiden kiinnikkeet sekä kahvalliset ulkonevat jalustat voivat näkyä kuvassa ja tehdä lopputuloksesta epäammattimaisen näköisen.

360-kameraa käytetään usein myös kypärässä. Tässä on kuitenkin hyvä huomioida, että suoraan kypärään kiinnitettynä kypärä näkyy kuvassa hyvin selkeästi. Tämän takia kypäriin suositellaan vähintään 10 cm pyöreää jalustaa kypärän ja kameran väliin.

Toinen tärkeä varuste on linssien suojus. Koska 360-kameroiden linssit ovat ulkonevia ja molemmilla puolilla, ne ovat alttiita naarmuille. Siksi hyvä linssinsuojus on välttämätön. Markkinoilla on myös linssisuojuksia, joiden läpi voi kuvata, mutta parasta kuvanlaatua saadaan ilman suojusta. Hyvä ratkaisu on käyttää silikonisuojusta, joka peittää linssit kuljetuksessa ja estää kosketuksen linssiin kuvaamisen aikana.

360-kamera taltioi myös ääntä ja uusimmissa 360-kameroissa äänentallennus on kehittynyt paljon aiemmista malleista. 360-kamera on kuitenkin ensisijaisesti kamera ja parhaan äänen laadun varmistamiseksi kannattaa hankkia myös kolmiulotteista ääntä taltioiva mikrofoni. 360-kuvaukseen sopivan mikrofonin tärkein ominaisuus on sen kyky tallentaa ääntä tasaisesti joka suunnasta ilman, että ääni painottuu liikaa yhteen suuntaan. Parhaiten tähän soveltuvat Ambisonic-mikrofonit, jotka tallentavat äänen kolmiulotteisesti ja mahdollistavat äänen suuntaamisen jälkikäteen editoinnissa. Mikrofonin tulisi myös olla mahdollisimman huomaamaton kameran kuvakulmassa immersiivisyyttä ja parantaa merkittävästi katselukokemusta erityisesti VR-laseilla.

Ääni, liike ja tunne – elementtejä vaikuttavaan sisältöön

Milloin ja mitä 360-kameralla kannattaa kuvata? Ideaalitilanteessa yrittäjällä on selkeä markkinointisuunnitelma, joka ohjaa myös kuvamateriaalin hankintaa. Suunnitelman avulla määritellään sopivat digitaaliset alustat ja tarkennetaan kuvaussuunnitelmaa, jolloin materiaalia kuvataan tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Todellisuudessa pienyrittäjällä ei kuitenkaan aina ole mahdollisuutta tarkkaan suunnitteluun, ja siksi materiaalia kertyy paljon ja vaihtelevasti. Suunnittelematon kuvapankki vaatii runsaasti aikaa editointiin – erityisesti 360-materiaalin kohdalla, jossa käsittely on työläämpää. Hyvä suunnitelma auttaa hahmottamaan, milloin 360-kuvaus on tarpeen ja milloin riittää esimerkiksi puhelimella otettu kuva.

Tarinallisuus on tärkeä osa onnistunutta 360-kuvausta ja markkinointisuunnittelua (Davis & Mille 2020). Hyvä tarina antaa kuvaukselle selkeän rakenteen ja ohjaa katsojan huomiota, mikä on erityisen tärkeää 360-materiaalissa, jossa katsojalla on vapaus suunnata katseensa mihin tahansa (Elmezeny, Edenhofer & Wimmer 2018). Jo suunnitteluvaiheessa kannattaa miettiä, mitä tarinaa haluat kertoa ja millaisella kuljetuksella pääset siihen parhaiten: kuinka aloitat tarinan, missä luodaan tunnelmaa ja missä on huipennus. Tarinallinen rakenne auttaa myös kuvauspaikkojen ja kuvakulmien valinnassa sekä tuo kuvaukseen rytmiä ja mielenkiintoa. Hyvin rakennettu tarina tekee sisällöstä helpommin lähestyttävää ja jättää katsojalle vahvemman muistijäljen.

Laadukkaan 360-materiaalin tuottamiseen kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan keskeiseen seikkaan (MountMedia elokuu 2024).

  • 360-kamera tarvitsee runsaasti tasaista valoa. Ulkona paras kuvaussää on aurinkoinen keli kevyellä pilviverholla, ja sisätiloissa kirkas kattovalo. Runsaasti yksityiskohtia sisältävät ympäristöt, kuten metsät, vaativat erityisen paljon valoa.
  • Hyödynnä erilaisia kuvakulmia: laajakuvalinssit kuvaavat huonosti yksityiskohtia yli 10 metrin päästä, joten ota sisältöä 1-5 metrin päästä, sivulta, ylhäältä sekä liikkeestä.
  • Tallenna lyhyitä, tavoitteellisia klippejä – näin säästät editointityössä aikaa ja tilaa.
  • Kuvaa aina mahdollisimman korkealla resoluutiolla ja kuvausnopeudella (fps), mikä antaa enemmän mahdollisuuksia esimerkiksi zoomauksiin ja hidastuksiin editoinnissa.

Vaikka 360-kuvaus on ennen kaikkea visuaalinen kokemus, äänellä on keskeinen rooli tunnelman ja tilan kokemuksen välittäjänä. Katsojan kokemus syvenee, kun ääni tukee kuvan suuntaa ja dynamiikkaa. Erityisesti luonnossa, yleisötapahtumissa tai kaupunkitilassa kuvatessa äänimaiseman vivahteikkuus lisää aitouden tunnetta. Tällöin pelkät kameran sisäiset mikrofonit eivät riitä tallentamaan ääntä tavalla, joka tukee immersiivisyyttä.

Laadukas äänimaisema kannattaa tallentaa erillisellä tallentimella, jolloin voidaan käyttää useampaa mikrofonia eri äänilähteiden tavoittamiseksi. Toisaalta puheosuuksien selkeyttä voidaan parantaa nauhoittamalla ne kontrolloidussa ympäristössä ja liittämällä ne jälkikäsittelyssä oikeaan ajankohtaan ja paikkaan. Tämä mahdollistaa äänen tarkemman rytmittämisen ja tunnelman rakentamisen esimerkiksi musiikin, äänitehosteiden tai hiljaisuuden avulla. Näin ääni ei ole pelkkä dokumentaarinen elementti, vaan aktiivinen osa kerrontaa ja elämyksellisyyttä.

360-kuvauksessa on myös liikettä – mutta ei välttämättä fyysistä kameran liikettä. Toisin kuin perinteisessä kuvauksessa, jossa kamera seuraa kohdetta tai panoroi tilassa, 360-kuvauksessa koko näkymä tallentuu yhdellä otolla. Tämä tarkoittaa, että katsoja voi itse valita katselusuunnan, eikä kameran liikkeelle ole aina tarvetta – päinvastoin, äkilliset fyysiset liikkeet, kuten kääntyminen, heiluminen tai siirtyminen, voivat häiritä katselukokemusta ja aiheuttaa epämukavuutta erityisesti VR-laseilla. Fyysinen liike saattaa paljastaa kuvauskaluston, tekijän tai muita elementtejä, joita ei ole tarkoitus sisällyttää lopulliseen materiaaliin.

Modernit editointiohjelmat, kuten Insta360:n sovellukset, tarjoavat mahdollisuuden lisätä videoon dynaamisia liikeratoja jälkikäteen. Esimerkiksi kohteen merkintätoiminnolla voidaan määrittää videon eri vaiheisiin halutut katselukulmat ja liikkeet, jotka ohjelma muuttaa sulavaksi virtuaalikameran liikkeeksi. Näin saadaan vaikutelma elokuvamaisesta panoroimisesta, vaikka kamera olisi pysynyt täysin paikallaan, mikä säilyttää katsojalle luonnollisemman ja vakaamman tilakokemuksen.

Kohteen seuraamisominaisuus tuo tähän vielä yhden kerroksen lisää: tekoäly tunnistaa ja seuraa valittua kohdetta automaattisesti, pitäen sen kuvan keskellä koko videon ajan. Tämä tekee vloggaamisesta, eläinten tai ihmisten seuraamisesta tai tapahtumien tallentamisesta huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa – ilman tarvetta fyysiselle seurannalle. Näin yhdistyvät 360-kuvauksen paras ominaisuus, eli täydellinen näkymän tallennus, ja jälkituotannossa rakennettu katsojan ohjaus, joka säilyttää katselukokemuksen eheänä ja miellyttävänä.

Sisällön ulkaiseminen – mihin ja miten

Sisältö on arvokasta vasta kun se saavuttaa yleisönsä. Tässä vaiheessa yrittäjän on hyvä miettiä tarkasti, missä alustalla sisältö julkaistaan ja millainen formaatti parhaiten palvelee kyseistä kanavaa. YouTube tukee 360-videoita suoraan, samoin Facebook. Monille verkkosivuille voidaan upottaa 360-kuvia tai -videoita esimerkiksi maksuttomalla Marzipano-työkalulla tai Kuula- tai Google Street View -palveluiden kautta.

360-materiaaleista voidaan rakentaa kokonaisia laajoja virtuaalisia kierroksia maksullisilla ohjelmistoilla, kuten 3DVistalla tai Matterportilla. Näihin harjaantuneet virtuaalikierrosten rakentajat pystyvät upottamaan lisää sisältöä linkkien, kuvien ja opetusmateriaalien muodossa. Hyvin rakennetut virtuaalikierrokset auttavat asiakasta kokemaan alueen etukäteen ja tekemään ostopäätöksen palvelusta.

Vaikka 360-kameralla voisi ajatella kuvattavan ja julkaistavan nimenomaan 360-asteen sisältöä, on suurin osa 360-sisällöstä julkaistu vielä tällä hetkellä perinteisessä ’flat’ muodossa. Instagram ja TikTok -julkaisu vaativat aina kuvan leikkaamisen perinteiseen muotoon. Flat-muotoon jaettu sisältö on kuitenkin normaalikameraa monipuolisempaa katsottavaa, koska 360-sisältö mahdollistaa mielikuvitukselliset siirtymät ja zoomaukset videoissa.

Hyvä tapa aloittaa, on tehdä yhdestä tilanteesta useita eri versioita: yksi täysimittainen 360-video verkkosivuille, toinen lyhyt ja koukuttava leike sosiaaliseen mediaan, ja kolmas still-kuva uutiskirjeeseen. 360-materiaali tarjoaa tähän poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat, koska samasta raakadatasta voidaan poimia lukemattomia näkökulmia ja tilanteita – ilman että tarvitsee palata paikan päälle uudelleen kuvaamaan.

Yrittäjän näkökulma – miksi 360 on enemmän kuin tekniikkaa

Pienyrittäjälle aika, raha ja osaaminen ovat aina rajallisia resursseja. Tässä 360-kamera voi olla yllättävän tehokas työkalu, kunhan se otetaan haltuun oikealla tavalla. Vaikka oppimiskäyrä saattaa aluksi vaikuttaa jyrkältä – onhan kyse täysin uudenlaisesta tavasta nähdä ja tallentaa ympäristöä – vastineeksi saa monipuolisen tuotantovälineen, joka yhdistää kuvan, äänen ja liikkeen.

Erityisesti matkailu- ja luontopalveluissa asiakkaat etsivät elämyksiä, jotka alkavat jo ennen fyysistä vierailua (Chen et al. 2023; Richardson & Insch 2021). 360-video voi toimia ensikosketuksena palveluun, olipa kyse sitten mökkimajoituksesta, melontaretkestä tai revontulien katselusta. Tällainen sisältö auttaa luomaan odotuksia, vahvistamaan tunnetta ja tekemään päätöksenteosta helpompaa.

360-kuvaus tarjoaa myös uusia keinoja erottua kilpailijoista. 360-videot ja kuvat mahdollistavat katsojalle itselleen halutut kuvakulmat. Erityisesti tilanteissa, jossa asiakas haluaa tutustua tuotteeseen tai palveluun etukäteen, on 360-materiaalista paljon hyötyä (de Lurdes Calisto & Sarkar 2024). Virtual Nature hankkeessa teimme esittelyvideon mökistä, jossa käytiin läpi mökin ulkopuolella liikkumista pyörätuolista käsin. VR-laseilla katsottuna asiakas pääsee itse kokemaan ja näkemään mistä hän pystyisi pyörätuolilla liikkumaan. Siinä missä moni tyytyy perinteiseen valokuvaan tai flat-videoon, voi yrittäjä tarjota asiakkaille kokemuksen, joka jää mieleen – ja jonka haluaa jakaa eteenpäin (Matala 2023).

Eräs 360-kuvauksen aliarvostettu vahvuus on myös sen toimiminen ’actionkamerana’, jossa kuvan rajaus ei rajoita toimintaa – koska sen voi päättää vasta jälkikäteen. Tämä tekee siitä erinomaisen työkalun nopearytmiseen dokumentointiin ja sisällöntuotantoon paikoissa, joissa ei ole mahdollisuutta toistuviin otoksiin tai tarkkaan suunnitteluun.

Käytännön esimerkkejä – kun kokemus ratkaisee

Yksi tehokkaimmista tavoista hyödyntää 360-kuvausta on tehdä katsojasta itse kokija. Tässä piilee 360-videon voima: se ei vain näytä, vaan se vie paikan päälle. Virtual Nature -hankkeessa tuotetut sisällöt ovat tästä hyvä esimerkki. Yksi tallennetuista videoista sijoittuu soutuveneeseen, jossa paikallisopas ohjaa venettä ja kertoo ympäristöstä. Katsoja istuu ikään kuin mukana veneessä, vapaana katsomaan ympärilleen. Kokemus ei ole pelkkä katselutilanne – se on osallistava, tunnelmallinen hetki, jossa paikka ja tarina yhdistyvät.

Samaa ideaa on sovellettu huskysafareihin, pulkkamäkeen, moottorikelkkailuun ja melontaan. Tällaisissa aktiviteeteissa 360-video toimii parhaiten, kun katsojalle luodaan tunne osallisuudesta ilman, että hänen täytyy itse osallistua toimintaan (de Lurdes Calisto & Sarkar 2024). Elämys on kevyesti ohjattu, mutta samalla vapaa – ja juuri tämä yhdistelmä tekee siitä muistettavan.

Videolla on kajakkimelontaa 360 muodossa Nurmijärven Sääksjärvellä syyskuisena aamuna 2024.

Kuvamateriaalia voidaan käyttää kohteiden esittelyyn. Esimerkiksi majoituspalveluiden kohdalla 360-kuva voi ratkaista varauspäätöksen (de Lurdes Calisto & Sarkar 2024). Kun asiakas pääsee virtuaalikierrokselle mökkiin, hän näkee tilojen mittasuhteet, valoisuuden ja ympäristön sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat. Tämä rakentaa luottamusta ja vähentää epävarmuutta – kaksi keskeistä tekijää asiakkaan ostopäätöksessä.

Videolla Hawkhillin Annu Huotari esittelee, kuinka mökin piha on rakennettu esteettömyyden näkökulmasta.

360-kuvauksia voidaan tehdä paikoissa, jonne normaalisti kävijä ei pääse tai halutaan rajata vierailijoiden määrää mm. suojelukohteisiin. Tällöin paikasta voidaan tarjota kokemus 360-videona virtuaalilaseja hyödyntäen.

Katse tulevaan – mitä 360-teknologia tuo tullessaan?

Teknologia ei pysähdy. Uudet 360-kamerat parantavat jatkuvasti resoluutiota, kuvanvakautusta ja hämäräkuvauksen laatua. Insta360 X4 ja – X5 tuovat jo nyt markkinoille ominaisuuksia, joiden avulla voidaan kuvata vakaata ja kirkasta materiaalia myös haastavissa olosuhteissa. Uusimmassa Insta360 X5-mallissa tekoälyn määrää on nostettu paljon edellisestä. Tekoälyn rooli kasvaakin entisestään – esimerkiksi automaattinen kohteiden seuranta, taustan poisto tai kuvan uudelleenmuotoilu ovat toimintoja, joita hyödynnetään yhä enemmän sisällöntuotannossa.

Virtuaalitodellisuuslaitteet yleistyvät hitaasti, mutta varmasti. Samalla kun kuluttajat tottuvat käyttämään VR-laseja viihteessä, kasvaa kiinnostus myös muuhun immersiiviseen sisältöön. 360-sisältö toimii tässä erinomaisena sillanrakentajana, joka tuo uuden teknologian arkeen ilman massiivista investointia tai monimutkaista käyttöönottoa.

Interaktiivisuus lisää painetta tuottaa monitasoisia sisältöjä. Tulevaisuudessa ei riitä, että katsoja voi pyörittää kuvaa – hän haluaa klikata, liikkua, tutkia ja vaikuttaa. Tällöin 360-kuvasta tulee käyttöliittymä, joka yhdistää kuvan, tekstin, äänen ja toiminnallisuuden yhdeksi elämykselliseksi kokonaisuudeksi.

Juuri nyt on oikea hetki kokeilla 360-kuvausta

360-kamerat eivät ole enää harvojen erikoistyökaluja, vaan yhä useamman yrittäjän ulottuvilla oleva mahdollisuus. Ne tarjoavat keinon erottua, herättää tunteita ja rakentaa asiakassuhdetta aivan uudella tavalla. Ne auttavat tekemään näkyväksi asioita, joita perinteinen kuva ei tavoita – tunnelmia, maisemia, rytmejä, liikettä ja tilaa.

Yrittäjän näkökulmasta 360-kuvaus on enemmän kuin teknologia – se on tapa kertoa tarinoita, rakentaa luottamusta ja houkutella asiakkaita jo ennen varsinaista kohtaamista. Se vaatii hieman perehtymistä ja opettelua, mutta vastineeksi tarjoaa työkalun, jolla voi tallentaa, tuoda esiin ja jakaa yrityksensä ydinsanoman vaikuttavasti ja uudella tavalla.

Jos siis mietit, kuinka voisit tuoda yrityksesi esiin vahvemmin, autenttisemmin ja kokemuksellisemmin, 360-kamera voi olla juuri se näkökulma, jota et vielä tiennyt tarvitsevasi.

Virtual Nature -hankkeen tavoitteena on nostaa Uudenmaan luontomatkailu uudelle tasolle teknologiatietoisuutta ja asiantuntijayhteistyötä lisäämällä ja vahvistamalla. Hankkeessa ohjataan ja autetaan matkailutoimijoita tuottamaan virtuaalisia luontomatkailupaketteja kansainvälisille markkinoille, pilotoimaan niitä eri kohderyhmillä ja löytämään tuotteille uusia ja potentiaalisia myyntikanavia. Hankkeen toteuttavat yhteistyössä Haaga-Helia, Metropolia ja Humak ammattikorkeakoulut.

Digitalisaatio kestävän luontomatkailun edistäjänä – Digireitit Pohjois-Savo -hankkeessa paneudutaan tapoihin luoda digitaalisia luontopolkuelämyksiä ja kuinka niitä voidaan hyödyntää monin eri tavoin. Kohteita ovat Puijo, Tahko ja Tiilikkajärven kansallispuisto, joiden luontopolkuja kuvataan 360-kameroita ja laserkeilaimia hyödyntäen. Hanke on aloitettu helmikuussa 2023 ja päättyy kesäkuun 2025 lopussa.

Lähteet

Chen, WY., Fang, YH., Chang, YP. et al. 2023. Exploring motivation via three-stage travel experience: how to capture the hearts of Taiwanese family-oriented cruise tourists. Humanit Soc Sci Commun 10, 506 (2023).

Davis, D. P., & Millet, B. 2020. Designing 360 Video for Immersive Journalism. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, 64(1), 1059–1063.

de Lurdes Calisto, M., & Sarkar, S. 2024. A systematic review of virtual reality in tourism and hospitality: The known and the paths to follow. International Journal of Hospitality Management, 116, 103623.

Elmezeny, A., Edenhofer, N., & Wimmer, J. 2018. Immersive storytelling in 360-degree videos: An analysis of interplay between narrative and technical immersion. Journal For Virtual Worlds Research, 11(1).

MountMedia. 2024. 11 Mistakes EVERY Insta X4 Beginner Makes. Youtube@MountMediaChannel. Video. Katsottu: 5.6.2025

Matala, S. 2023. Virtuaalimatkailu – lisätuloa liiketoimintaan. TAMK-blogi, Tampereen ammattikrkeakoulu. Luettu: 5.6.2025.

Richardson, N. & Insch, A. 2021. Enabling transformative experiences through nature-based tourism. Tourism Recreation Research. 48. 1-8. 10.1080/02508281.2021.1952396.

Xu, M., Li, C., Zhang, S., & Callet, P. L. 2020. State-of-the-Art in 360° Video/Image Processing: Perception, Assessment and Compression. IEEE Journal of Selected Topics in Signal Processing, 14(1), 5–26.

Kuva: Shutterstock