Korkeakoulut ja yliopistot ovat kansainvälisiä yhteisöjä, joissa opiskelee ja työskentelee ihmisiä yli valtionrajojen. Kansainvälisyys on ollut korkeakoulujen olennainen piirre alusta alkaen: keskiajan yliopistoihin matkattiin opiskelemaan pitkien matkojen takaa, latinan kieli yhdisti ja suhteessa hallitsijoihin vaalittiin itsenäisyyttä (de Ridder-Symoens 2013; Nuorteva 1997). Toisaalta yliopistot ja korkeakoulut ovat aina palvelleet omien alueidensa yhteiskunnallisia tarpeita.
Ammattikorkeakoulut edustavat korkeakoulutuksen nuorempaa ja käytännönläheisempää mallia. Ne palvelevat suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää, mutta ovat samalla varsin kansainvälisiä yhteisöjä.
Kansainvälisyydestään huolimatta niin ammattikorkeakoulut kuin yliopistot ovat juridisesti kansallisen lainsäädännön piirissä. Suomessa ammattikorkeakouluja säätelevät muun muassa ammattikorkeakoululaki (932/2014) ja Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista (1129/2014).
Eurooppalaiset yliopistoallianssit
Vaikka koulutus on kansallisen lainsäädännön piirissä, Euroopan unioni pyrkii perussopimuksensa mukaisesti myötävaikuttamaan monin tavoin korkealaatuisen koulutuksen kehittämisessä. Koulutuksen eurooppalaiseen ulottuvuuteen kuuluu liikkuvuuden ja yhteistyön edistäminen sekä jäsenvaltioiden korkeakoulutusjärjestelmien yhtenäistäminen. Tätä varten on muun muassa perustettu eurooppalainen korkeakoulutusalue (EHEA). (Euroopan komissio 2022; Opetushallitus 2024.) Korkeakoulutuksen yhtenäisyyden tavoitetta edistävät muun muassa Eurooppa-yliopistot eli usean eurooppalaisen yliopiston ja korkeakoulun muodostamat allianssit.
Euroopan unioni haluaa edistää alliansseja ja niiden myöntämiä eurooppalaisia yhteistutkintoja. Eurooppalaisilla yhteistutkinnoilla katsotaan olevan monia etuja: opiskelijat saavat mahdollisuuden monipuolisiin, rajat ylittäviin opintoihin, joita luonnehtii innovatiivisuus ja vahva tieteidenvälisyys. Yhteistutkinnot poistavat osaltaan tarpeettomia esteitä koulutuksen saralla ja vahvistavat eurooppalaista koulutusaluetta globaalisti. Eurooppalainen korkeakoulustrategia pyrkii vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin ja työmarkkinoiden kysyntään, ja siten siten vahvistamaan eurooppalaisia yhteiskuntia. (Euroopan komissio 2022; European Commission 2024a; European Commission 2024b; European Commission 2024c.)
Osana eurooppalaisen yhteistutkinnon perustaa Euroopan komissio haluaa tukea jäsenvaltioita yhdenmukaisen laadunvarmistus- ja akkreditointijärjestelmän kehittämisessä. Sovitut kriteerit täyttäville yhteistutkinto-ohjelmille voidaan myöntää eurooppalainen laatumerkintä (European label). Eurooppalaisen yhteistutkinnon laatumerkinnän kriteereissä arvioidaan seuraavanlaisia osa-alueita. (EQAR 2015; European Commission 2024b; Euroopan komissio 2024)
- Ylikansallisen ohjelman hallinnointi ja organisointi.
- Oppimiskokemus (sisältäen muun muassa oppimisen opiskelijalähtöisyyden, tieteidenvälisyyden, työmarkkinarelevanssin ja digitaalisten taitojen näkökulmat).
- Eurooppalaiset arvot (demokraattiset arvot, monikielisyys, osallistavuus, vihreä siirtymä).
Tavoitteena on taata eurooppalaisten yhteistutkintojen korkea laatu ja erottuvuus globaalisti.
Haaga-Helia mukana myöntämässä joint degree -yhteistutkintotodistusta
Haaga-Helia on mukana Ulysseus Eurooppa-yliopistohankkeessa, johon kuuluu kaikkiaan kahdeksan yliopistoa ja korkeakoulua (Gamrasni ja Marttinen 2021; Opetushallitus 2024; Marttinen 2024). Tammikuussa sen puitteissa käynnistyi Ulysseus-yhteistutkinto-ohjelma AI for Business Transformation, jossa Haaga-Helia toimii koordinoivana korkeakouluna. Opiskelijat opiskelevat ainakin kolmessa allianssin oppilaitoksessa.
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa tutkinnon ja tutkintotodistuksen myöntää yleensä yksi korkeakoulu tai yliopisto, joka sisällyttää esimerkiksi opiskelijavaihdossa suoritetut opinnot osaksi myöntämäänsä tutkintoa.
Sen sijaan yhteistutkinto poikkeaa tavanomaisista korkeakoulututkinnoista. Tällaisen ohjelman toteuttaa ja tutkintotodistuksen myöntää useampi korkeakoulu yhdessä. (European Commission 2024a; European Commission 2024b.) Valmistuessaan AI for Business Transformation -opiskelijat saavat tutkintotodistuksen, jonka myöntävät Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Sevillan yliopisto sekä liiketalouteen ja teknologiaan keskittynyt korkeakoulu Itävallasta, Management Center Innsbruck eli MCI The Entrepreneurial School ®.
Kansallisten säätelyiden risteyksessä
Valtionrajat ylittävä yhteistutkinto asettuu juridisesti eri kansallisten sääntelyiden risteykseen, joten Ulysseus-tutkintotodistuksen hahmottelu on vaatinut ihan uudentyyppistä selvittelyä. Kun tutkinnon myöntää kolme korkeakoulua kolmessa eri valtiossa, on yhteisen tutkinnon täytettävä kolmen maan kansalliset vaatimukset. Todistuksen on täytettävä Suomen ammattikorkeakouluja sääntelevien lakien ja asetusten vaatimukset mutta myös Espanjan ja Itävallan kansallisten sääntelyiden vaatimukset.
Tutkintotodistusta on valmisteltu työryhmässä, jossa oli Haaga-Helian lisäksi MCI:n ja Sevillan yliopiston edustajia. Koska tutkintotodistuksiin kohdistuu eri maissa erilaisia lakisääteisiä vaatimuksia, oli selvitettävä Suomen, Itävallan ja Espanjan lakien tutkintotodistuksia koskevat reunaehdot. Selvitettäviin ja yhdessä sovittaviin asioihin lukeutuivat esimerkiksi tutkintotodistuksen kielivaatimukset, kunkin kansallisen lainsäädännön edellytykset, todistuksessa ilmoitettavat tiedot, opintosuoritusotteen ja Diploma Supplement -liitteen muoto.
Esimerkiksi Suomessa ammattikorkeakouluasetus edellyttää, että tutkintotodistus annetaan suomeksi tai ruotsiksi myös silloin kun tutkinto on suoritettu muulla kuin suomen tai ruotsin kielellä. Espanjassakin pääsääntö on, että todistus on espanjankielinen, mutta Itävallassa tässä tapauksessa riittää englanti. Suomessa on tapana merkitä todistukseen valmistuvan opiskelijan henkilötunnus, mutta Itävallassa ja Espanjassa mainitaan syntymäaika- ja paikka. Tutkintonimike on muodossa European Joint Master of Business Administration minkä lisäksi kerrotaan vastaavat tutkintonimikkeet kussakin maassa. Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan Haaga-Helian myöntämä tutkinto on tradenomi (ylempi AMK) eli Master of Business Administration. Itävallassa tutkinto on Master of Arts in Business ja Sevillan yliopistossa University Master.
Pakollisten selvitettävien kysymysten ohella oli ratkottava vähemmän juridisia, mutta yhtä tärkeitä seikkoja: Millainen on todistuksen ulkoasu? Onko tutkintotodistus diploma vai degree certificate? Ketkä allekirjoittavat todistuksen? Joissakin maissa on melko tarkkaa sääntelyä koskien vaikkapa todistuksessa käytettävän paperin laatua ja leimoja. Suomessa monet korkeakoulut ovat siirtyneet sähköiseen tutkintotodistukseen, niin myös Haaga-Helia. Ulysseus-todistukset päädyttiin ainakin tässä vaiheessa suunnittelemaan paperiseksi, sillä sähköinen todistus ei ole ajankohtainen Espanjassa tai Itävallassa.
Lopputulos eli yhteistutkintotodistus (European joint degree certificate) on nyt jotakuinkin valmis ja tammikuussa 2025 aloittaneet Ulysseus-opiskelijat tulevat valmistuessaan saamaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun, MCI:n ja Sevillan myöntämän eurooppalaisen yhteistutkintotodistuksen.
Eurooppalaiset allianssit tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia opiskelijoille ja sujuvoittavat liikkuvuutta. Samalla yhteistutkintotodistukseen liittynyt prosessi osoittaa, että tarvitaan yhteisiä eurooppalaisia ja kansallisia ratkaisuja: on varsin työintensiivistä, jos samantyyppisiä ratkaisuja mietitään useissa eri korkeakouluissa ja eri alliansseissa. Kansallisten sääntelyiden yhteensovittaminen vaatii paitsi hallinnollista yhteistyötä, todennäköisesti myös lainsäädännöllisiä ratkaisuja.
Vinkkejä yhteistutkintotodistuksen laadintaan
Yhteistutkintotodistuksen laatiminen vaatii jonkin verran aikaa ja selvittämistä. Alle on koottu keskeisiä todistuksen laatimisessa huomioon otettavia seikkoja.
Taustoitus
-Tutustu EU:n suosituksiin ja tavoitteisiin sekä käytettävään terminologiaan.
-Selvitä kansallinen sääntely ja mahdolliset muut huomioon otettavat suositukset.
-Tutustu pääpiirteissäin allianssin muita jäseniä ohjaavaan sääntelyyn. Vaikka allianssikumppanit huolehtivat juridiikan osaltaan kuntoon, yhteistyö helpottuu, kun ymmärtää, millaisia reunaehtoja yhteistutkintotodistukseen voi liittyä muiden korkeakoulujen ja yliopistojen osalta.
Käytännön työ
-On laadittava luonnos, jonka muokkaamiseen on varattava aikaa.
-Jokaisen yhteistutkintoa myöntävä allianssin jäsenen on varmistettava, että todistuksessa näkyvät heidän organisaationsa ja lainsäädäntönsä vaatimat pakolliset asiat.
-Kieli- ja kulttuurierot voivat hidastaa työskentelyä, joten tämä kannattaa ottaa huomioon.
-Aikaa on varattava todistusluonnoksen kierrättämiseen työryhmän ulkopuolella esimerkiksi korkeakoulun hallituksessa ja johtoryhmässä tai rehtoraatissa.
-Myös teknisten kysymysten ratkaiseminen vaatii aikaa.
Lähteet
de Ridder-Symoens, H. 2013. A History of the University in Europe: Vol. 1: Universities in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. 2024a. Blueprint for a European degree – Frequently asked questions. Publications Office of the European Union.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. 2024b. European Education Area: Quality education and training for all, European degree. An official website of the European Union. Luettu 3.2.2025.
European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. 2024c. Blueprint for a European Degree: Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Publications Office of the European Union.
Euroopan komissio. 2024. Ehdotus: Neuvoston suositus korkeakoulutuksen eurooppalaisen laadunvarmistus- ja tunnustamisjärjestelmän kehittämisestä. COM/2024/147 final. Bryssel.
Euroopan komissio. 2022. Komission tiedonanto Euroopan parlamentille, Neuvostolle, Euroopan talous- ja sosiaalikomitealle ja alueiden komitealle eurooppalaisesta yliopistostrategiasta. COM(2022) 16 final. Strasbourg.
Euroopan komissio. 27.3.2024. Viestinnän pääosasto. Komissio julkisti eurooppalaista yhteistutkintoa koskevat suunnitelmat. Luettu 3.2.2025.
The European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR). Knowledge base / European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes. Luettu 3.2.2025.
Gamrasni M. ja Marttinen, K. 2021. Ulysseus avaa ovet Eurooppaan. eSignals, Haaga-Helia. Luettu 3.2.2025.
Marttinen, K. 2024. Ulysseus, uusi Eurooppa-yliopisto. eSignals, Haaga-Helia. Luettu 3.2.2025.
Opetushallitus. 2024. Eurooppalaiset yliopistot. Helsinki. Luettu 3.2.2025.
Kuva: Shutterstock