Majoitus- ja ravintola-ala (mara-ala) on keskellä suurta murrosta, jossa työvoimapula, muuttuvat kuluttajatarpeet ja vastuullisuusvaatimukset haastavat perinteisiä toimintatapoja. Digitalisaatiosta povataan tulevaisuuden turvaa, mutta miten digitalisaation mahdollisuudet voitaisiin aidosti valjastaa käyttöön?
Tässä kirjoituksessa kuvaamme, miten Haaga-Helian HosByte: Mara-alan älykäs monikanavamyynti -hankkeessa pyrimme palvelumuotoilun keinoin edistämään mara-alan yritysten digitalisaatiota.
Digitalisaation hyödyt ovat mahdollisuus myös pienille mara-alan yrityksille
Mara-alan yritykset kamppailevat monien ongelmien kanssa: henkilöstön rekrytointi ja sitouttaminen, asiakkaiden kasvavat odotukset ja kestävien liiketoimintamallien rakentaminen ovat esimerkiksi listan kärjessä (Tussyadiah ym. 2021).
Aloitimme digitalisaation mahdollisuuksien tarkastelun laajalla taustatutkimuksella, muun muassa fasilitoimalla sarjan ajatuspajoja eri mara-alan sidosryhmille sekä havainnoimalla 84:n mara-alan yrityksen digitaalisen myynnin nykytilaa.
Havaitsimme, että onnistuneesti käytäntöön vietynä digitaalisilla työkaluilla voidaan parantaa itsepalvelukokemuksia, automatisoida työtehtävien osia ja näin vapauttaa aikaa muihin tehtäviin (Kingelin & Tuomi 2024). Digitaaliset alustat ja älykkäät järjestelmät mahdollistavat myös personoidut palvelut ja saumattoman monikanavamyynnin (Tuomi & Passos Ascenção 2024). Lisäksi digiratkaisut voivat tukea ekologisia toimintamalleja (Tuomi 2024a) ja tehdä niistä näkyviä asiakkaille.
Digitalisaation mahdollisuuksista huolimatta mara-alaa ei ole perinteisesti nähty erityisen digikyvykkäänä alana. Voi esimerkiksi olla, että uuden opettelulle ei ole aikaa, järjestelmät maksavat liikaa, tai oikean digiratkaisun löytäminen on työlästä (Tuomi 2024b). Voidaan myös kokea, että vain isoimmilla yrityksillä on rahkeita keskittyä digistrategioiden laatimiseen. Keskeinen viestimme kuitenkin on, että digitalisaatio ei ole vain isoja yrityksiä varten. Myös pienet mara-alan yritykset voivat hyötyä sen tarjoamista mahdollisuuksista.
Rima uuden kokeiluun on yllättävän matalalla ja myös pienin askelin pääsee alkuun.
Digitalisaation mahdollisuudet käytäntöön
Taustatutkimuksemme pohjalta digitalisaation käyttöönoton suurimmat esteet ovat usein päätöksenteon hajanaisuus ja resurssien puute. Kuka yrityksessä omistaa digistrategian? Kenet tulisi vakuuttaa ja millä argumenteilla, jotta investointipäätös menee läpi?
Ajatuspajoissa käymiemme keskustelujen myötä on käynyt ilmi, että isot yritykset delegoivat vastuun usein talous- tai markkinointijohtajille, kun taas pk-yrityksissä vastuu jää usein toimitusjohtajalle. Varsinkin pienemmissä yrityksissä digitalisaatiota ei edes nähdä strategisena prioriteettina, mikä estää sen mahdollisuuksien täysimittaisen hyödyntämisen.
Keskeistä onkin selkeiden perustelujen esittäminen digitalisaatioinvestoinneille. Perusteluja ovat esimerkiksi seuraavat seikat.
- Kustannussäästöt: Modernit järjestelmät maksavat itsensä takaisin optimoimalla resursseja.
- Työvoiman sitouttaminen: Digitalisaatio helpottaa henkilöstön työtä ja tukee työssä viihtymistä.
- Parempi asiakaskokemus: Digitaaliset ratkaisut luovat kilpailuetua parantamalla asiakaspolkua.
- Vastuullisuus: Kuluttajat arvostavat vastuullisia yrityksiä, ja digityökalut auttavat tekemään kestäviä valintoja.
Ketterät teknologiakokeilut keväällä 2025
Siirrymme HosByte-hankkeessa seuraavaksi toteuttamaan ketteriä teknologiakokeiluja. Uudellamaalla toimivat mara-alan pk-yritykset voivat ilmoittaa toimipisteensä mukaan. Kaikki kokeilut sisältävät yrityskohtaisen suunnittelun, toteutuksen ja raportoinnin. Kokeiluihin osallistuminen on pk-yrityksille ilmaista.
Olemme laatineet kokeiluista palvelutarjottimen, josta yritys voi valita yhden tai useamman kokeilun, jota haluaisi hankkeemme puitteissa testata. Tarjoamamme ketterät teknologiakokeilut ovat seuraavista aiheista.
- Digitaalisen kaksosen luominen 360-kuvista. Esimerkiksi ravintolasalin tai jonkin tietyn hotellihuoneen mallinnus ja rakennetun digitaalisen kaksosen testaus.
- Digitaaliset myyntialustat. OTA-kanavien tai ruoankuljetusalustojen käytön nykytila-analyysi ja kehitysehdotukset näkyvyyden parantamiseksi.
- Chatbotit. Yrityskohtaisen chatbotin luominen
- Tarjoilurobotin testaus. Tarjoilurobotin testaus asiakasrajapinnassa, esim. 2 viikon testijakso. Astioiden keruu ja/tai annosten tarjoilu.
- Vastuullinen digitaalinen myynti. Yritysvastuun ja/tai digitaalisen myynnin nykytila-analyysi, esimerkiksi verkkosivujen käytettävyystestaus tai Sustainable Travel Finland -ohjelman mukaiset suositukset.
HosByte-hankkeemme ei ole kuitenkaan vain sarja teknologiakokeiluja – se on askel kohti älykkäämpää ja kestävämpää mara-alaa. On aika nähdä digitalisaatio mahdollisuutena, joka vahvistaa koko alan elinvoimaisuutta.
Euroopan unionin osarahoittamassa HosByte: Mara-alan älykäs monikanavamyynti -hankkeessa luomme vuosina 2024-2026 Linkedinissä majaansa pitävän avoimen Elämysteknolgia -innovaatioekosysteemin, jossa törmäytämme mara-alan pk-yrityksiä teknologiastartuppeihin ja sitä kautta yhteiskehitämme ja pilotoimme erilaisia prototyyppejä. Hanke keskittyy erityisesti digitaalisiin alustoihin, tekoälyyn, palvelurobotiikkaan, XR-teknologiaan sekä vastuullisuuteen myyntivalttina.
Lähteet
Kingelin, T. & Tuomi, A. 2024. Digitalisaatio muokkaa hotellityöntekijän työnkuvia ja osaamisvaatimuksia. eSignals, Haaga-Helia amk.
Tuomi, A. 2024a. Vastuullisuus majoitus- ja ravintola-alan myyntivalttina. eSignalsPRO, Haaga-Helia amk.
Tuomi, A. 2024b. Katsaus ravintoloiden digitaaliseen myyntiin. Vitriini 6/2024.
Tuomi, A. & Passos Ascenção, M. 2024. Why Complain to a Chatbot? eSignalsPRO, Haaga-Helia amk.
Tussyadiah, I., Tuomi, A., Ling, E.C., Miller, G., Lee, G. 2021. Drivers of Organizational Adoption of Automation. Annals of Tourism Research, 103308
Kuva: Shutterstock