Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

Opiskelijoiden markkinointitoimisto Krea valmentaa kohti luovaa alaa

Luova toimisto Kreaon yksi Haaga-Helian Labeista, moderni oppimisympäristö, jossa kasvaa tulevia markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia. 

Kirjoittajat:

Jenni Brisk

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 12.11.2024

Krea tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä todellisten yritysten ja organisaatioiden markkinointi- ja viestintäprojekteissa. Näissä projekteissa opiskelijat soveltavat markkinoinnin kursseilla opiskeltua teoriaa käytännössä. Jokainen projekti on käytännön oppimistilanne, jossa opiskelijat saavat kehittää luovia ratkaisuja ja markkinointistrategioita asiakkaan tarpeisiin.

Krean projektit voivat sisältää elementtejä brändäyksestä, sisällöntuotannosta, mediasuunnittelusta tai videotuotannoista, mikä antaa opiskelijoille laajan käsityksen nykyaikaisesta markkinoinnista. Vaikka Kreassa vasta harjoitellaan markkinointiviestinnän prosessia, yritykset arvostavat krealaisten tuoreita ideoita markkinoinnin kehittämiseen.

Kohderyhmäymmärryksen merkitys markkinoinnissa on korostunut, ja tässä krealaiset ovat usein tärkeä linkki. Yritys voi hyödyntää opiskelijoiden keräämää tietoa nuorten aikuisten kuluttajakäyttäytymisestä oman markkinoinnin tai tuotekehityksen tueksi. Esimerkiksi Valio Auralle on suunniteltu nuorille aikuisille suunnattua kampanjointia, ja valiolaiset ovat olleet ilahtuneita opiskelijoiden syväluotaavista näkemyksistä.

Krean pedagoginen malli haastaa ja palkitsee

Krea käyttää pedagogisena metodina oppimista tekemisen kautta, joka yhdistää teorian ja käytännön markkinoinnin ja viestinnän projektityöskentelyssä. Tämä malli pohjautuu aktiiviseen osallistumiseen, tiimityöhön ja käytännön tekemiseen todellisissa asiakasprojekteissa. Krean pedagogisen mallin keskeiset elementit ovat PBL (problem based learning) eli ongelmalähtöinen oppiminen, tiimityö, valmentava opettajuus ja oman oppimisen reflektointi.

Jokaisella toteutuksella on aina asiakkaan haaste tai tarve, jota opiskelijat lähtevät ratkomaan. Toimeksianto on jokaisella toteutuksella erilainen, mutta se pyritään muotoilemaan siten, että kurssin oppimistavoitteet saavutetaan. Krean projektit ovat asiakkaalle maksullisia, mikä sitouttaa niin yritystä kuin opiskelijoita työskentelemään casen parissa ammattimaisesti.

Opiskelijat työskentelevät tiimeissä, mikä simuloi oikeita työelämän olosuhteita. Valmentajat pyrkivät rakentamaan mahdollisimman tasapainoiset ryhmät, jotta tiimistä löytyy erilaista osaamista ja persoonia. Korostamme tiimin rakennuksessa yhteisöllisyyttä ja psykologista turvallisuutta. Tiimityöskentelyn kautta opitaan kommunikoimaan, jakamaan vastuuta ja tekemään päätöksiä ryhmässä. Tiimissä työskentely antaa realistisen kuvan työskentelystä markkinoinnin ja viestinnän alalla.

Kreassa lehtorit toimivat valmentajina ja mentoreina, eivät perinteisinä opettajina. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat ottavat vastuuta projektistaan mutta opettajat tarjoavat jatkuvaa tukea ja ohjausta, auttaen opiskelijoita kehittämään ratkaisuaan paremmin vastaamaan asiakkaan tarpeeseen. Palautteen antaminen ja saaminen ovat olennainen osa oppimisprosessia. Asiakkailta ja ohjaajilta saatavat kommentit auttavat opiskelijoita kehittymään ja hiomaan taitojaan.

Prosessin aikana saatetaan kipuilla luovan haasteen edessä: toisinaan tiimityö aiheuttaa päänvaivaa tai valmentava ohjaus turhauttaa, kun valmiiden vastausten sijaan kehotetaan etsimään vastaus itse. Nämä haasteet ovat hyviä oppeja, joita täytyy taklata myös työelämässä. Niistä selviydymme yhdessä eteenpäin. On hyvin palkitsevaa, sekä valmentajille että opiskelijoille, nähdä monivaiheisen projektin päätteeksi onnistuneet lopputuotokset, joihin asiakaskin on tyytyväinen.

Projektien päätyttyä opiskelijat reflektoivat omaa oppimistaan ja tiiminsä suoriutumista. Reflektio auttaa opiskelijoita hahmottamaan, mitä he ovat oppineet, mitä olisi voinut tehdä paremmin ja kuinka he voivat kehittää osaamistaan tulevissa projekteissa.

Oman alan työkokemusta opintojen aikana

Krea on perustettu kymmenen vuotta sitten, kun työelämää simuloivalle toimintamallille nähtiin selkeä tarve. Työnantajat odottavat, että opiskelijoilla olisi jo työkokemusta omalta alalta, vaikka ensimmäistä harjoitteluakaan ei olisi vielä tehty. Tähän ristiriitaan Krea vastaa osaltaan mainiosti: opiskelijat voivat kirjata työhakemukseen työskennelleensä asiakasprojekteissa, mikä on selkeä kilpailuetu muiden hakijoiden joukossa.

Krean pedagoginen malli perustuu vahvasti kokemukselliseen oppimiseen, jossa teoria ja käytäntö yhdistyvät aitojen projektien kautta. Tämä malli auttaa opiskelijoita kehittämään työelämätaitojaan, itsenäisyyttään ja luovuuttaan, samalla kun he oppivat soveltamaan teoriaa todellisiin liiketoimintaympäristöihin.

Krea antaa opiskelijoille kokemuksen lisäksi konkreettisia eväitä työnhakuun, kun he voivat rakentaa työnäytteistä portfoliota, jolla sanoittaa ja osoittaa omaa osaamista. Valmentajat pyrkivät hankkimaan asiakkaita eri toimialoilta, jotta opiskelijat saavat hyviä referenssejä portfolioonsa.

Asiakkaina on ollut isoja brändejä kuten MTV, R-kioski, Alma Media, Mall of Tripla ja Valio sekä pienempiä toimijoita kuten vaikkapa Fida, Loviisan kaupunki, Ähtärin eläinpuisto ja Lotta Svärd Säätiö. Asiakastöiden lisäksi verkostoituminen krealaisten kesken ja luovan alan yrityksiin sekä ammattilaisiin auttaa opiskelijoita rakentamaan polkua omalle alalle.

Luova toimisto Krea on opiskelijoiden keskuudessa hyvin pidetty oppimisympäristö, sillä se antaa monipuolisesti erinomaiset valmiudet siirtyä työelämään.