Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Pysäyttävä opiskelijapalaute – kestävän kehityksen paikka ICT-opinnoissa pohdintaan

Kirjoittajat:

Marianne Hannula

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 18.09.2025

Opintopalautejärjestelmä antaa opettajalle suoraa anonyymia palautetta opintojaksoista. Tämä kanava on minulle opettajana hyvin tärkeä, sillä muokkaan tehtäviä ja sisällön esitystapaa saamani palautteen mukaan.

Joskus palaute on ristiriitaista – yksi haluaa enemmän videoita ja toinen vähemmän – ja joskus se pysäyttää ja haastaa ajattelemaan. Jälkimmäinen on ehkä parasta, mitä opettajana voi palautteelta saada.

Kestävä ICT ei ole opinnoissa lisäosa

Aloittaville IT-tradenomiopiskelijoille suunnatulla Johdanto liiketoimintalähtöiseen ICT:hen -opintojaksolla perehdytetään opiskelija varsin laajaan aihealueeseen datasta tiedolla johtamiseen, prosesseihin, tietojärjestelmiin ja niiden elinkaareen sekä projekteihin ja ajankohtaisiin teknologioihin. Yksi aihe on ollut kestävä ICT eli ICT:n ympäristövaikutukset, mikä kattaa ICT:n jalanjäljen päästöissä ja kulutuksessa sekä kädenjäljen ratkaisujen mahdollistajana.

ICT-ala käyttää 4-10 % maailman sähkönkulutuksesta (Liikenne- ja viestintäministeriö 2021). Ajatellen tekoälyn käytön lisääntymistä tuon kulutuksen uskotaan kasvavan, koska datakeskusten sähkönkulutus kasvaa 15 %:n vuosivauhdilla (IEA 2025). Elektronisen jätteen määrä kasvaa viisi kertaa nopeammin kuin sen kierrätys, joka ei kata kuin 22,3 % jätteestä (Unitar 2024).

Kiertotalouden mukaan nämä näkökohdat tulee ottaa huomioon jo tuotteita ja palveluita suunniteltaessa. ICT-alan kohdalla tämä ei useinkaan ole toteutunut ja liian harvoin esimerkiksi ohjelmistoja rakennettaessa pohditaan niiden tehokkuutta tai vaikutuksia tarvittavaan laitteistoon.

Niinpä minut yllättikin opiskelijan anonyymi palaute, jonka mukaan liian suuri osa opintojaksosta käsitteli kestävää ICT:tä. Aiheesta on kurssilla yksi luento ja sen lisäksi sitä nostetaan esiin muutamissa muissa kohdissa. Kyseisen palautteen antajan mielestä ensin olisi tärkeämpää ymmärtää teknologian, datan ja tietojärjestelmien rooli organisaatioissa.

Pitäisikö kestävästä ICT:stä siis puhua vasta opiskelujen loppuvaiheessa? Pitäisikö kestävä ICT käsitellä aiheena erikseen vai sisällyttää muihin aiheisiin ja opintojaksoihin?

Aikoinani perehdyin total quality management -ajatteluun. Siinä yhteydessä opin, että laatua ei voi tehdä jälkikäteen tarkastamalla, vaan sen on oltava sisäänrakennettu kaikkeen toimintaan alusta lähtien. Näen kestävän ICT:n vastaavana asiana. Sitä ei voi liittää opetukseen vain lopuksi tyyliin ’muistakaa tämäkin’, vaan sen tulee olla osa eri ICT-aiheita.

Kestävä ICT on opinnoissa läpileikkaava teema

Tutkimukset tukevat ajatusta, että eettiset ja kestävyyteen liittyvät kysymykset kannattaa integroida opetukseen jo varhaisessa vaiheessa. Eurooppalaisessa tutkimuksessa (Stavrakakis ym. 2021) havaittiin, että tietokone-etiikkaa opetetaan hieman useammin erillisenä aineena, mutta parempia tuloksia saavutetaan, kun se sisällytetään osaksi muita kursseja. Groszin ym. (2019) mukaan tämä auttaa opiskelijoita ymmärtämään teknologioiden eettiset vaikutukset heti käytännön tekemisen yhteydessä.

Harvardissa on pilotoitu mallia, jossa eettinen päättely kulkee mukana tietojenkäsittelytieteen kursseilla (Grosz ym. 2019), jolloin opiskelijat tottuvat ajattelemaan eettisesti jo heidän kehittäessään algoritmeja tai rakentaessaan järjestelmiä.

Onko tietokone-etiikka sitten sama asia kuin kestävä ICT? Ei täysin. Etiikka painottaa arvoja, kestävä ICT taas ympäristövaikutuksia ja resurssien käyttöä. Käsitteiden perusta on sama, vaikka ne osin korostavat eri asioita. Kestävät ratkaisut vaativat onnistuakseen, että ne ovat myös eettisesti perusteluja. Ja eettisesti oikeiden ratkaisujen tulee olla myös kestäviä.

Lopputulema minun ja opintojaksoni kohdalla on se, että jatkan kestävän ICT:n käsittelemistä osana kurssiani. Ehkä jopa aikaisempaa enemmän. IT-tradenomit tulevat olemaan tulevaisuuden tekijöitä ja päättäjiä sen suhteen, kuinka tuotteita ja palveluja – webbisivuja, mobiilisovelluksia, tietojärjestelmiä – kehitettäessä otetaan huomioon kestävä kehitys. Opiskelijoiden mielikuva teknologiasta jää vajavaiseksi, jos emme pysty tuomaan aiheen tärkeyttä esiin opetuksessa. Niinpä aiheen tuleekin olla osa opintoja jo alusta lähtien.

Lähteet

Grosz, B. J., Grant, D., Vredenburgh, K., Behrends, J., Hu, L., Simmons, A. & Waldo, J. 2019. Embedded Ethics: Integrated Ethics Across CS Education. Communications of the ACM. 62. 8. s. 54-61. Luettu: 9.9.2025.

IEA. 2025. Energy and AI. Luettu: 9.9.2025.

Liikenne- ja viestintäministeriö. 2021. ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategia. Luettu 9.9.2025.

Stavrakakis, I., Gordon, D., Tierney, B., Becevel, A., Murphy, E., Dodig-Crnkovic, G., Dobrin, R., Schiaffonati, V., Pereira, C., Tikhonenko, S., Gibson, J. P., Maag, S., Agresta, F., Curley, A., Collins M. & O’Sullivan D. 2021. The teaching of computer ethics on computer science and related degree programmes: a European survey. International Journal of Ethics Education. s. 101 -129. Luettu: 9.9.2025.

Unitar. 2024. The global E-waste Monitor. Luettu: 9.9.2025.

Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä lähteiden etsinnässä (löydätkö lähdettä jossa pohditaan tekoälyn käytön vaikutusta ICT:n sähkönkäyttöön?).

Kuva: Shutterstock