Digitaalisten mahdollisuuksien avautuessa saamme uusia työvälineitä kehittää matkailu- ja ravintola-alaa. Yksi erittäin mielenkiintoinen ja innovatiivinen mahdollisuus on 360-virtuaalikierros, joka mahdollistaa uuden ja visuaalisen tavan tutustua ravintola- ja majoitusalan käytettävissä oleviin tiloihin, kokonaisuuksiin tai jopa palvelupolkuihin käytännössä missä ja milloin vaan. Mara-alalla, jossa asiakaspalvelulla, tiloilla sekä koko toimintaympäristöjen tuntemuksella on suuri merkitys, 360-mallit tarjoavat monia konkreettisia hyötyjä.
360-virtuaalimalli lyhyesti
360-virtuaalimalli on digitaalinen esitys todellisesta tai mallinnetusta tilasta tai ympäristöstä, jota voi tarkastella interaktiivisesti eri kulmista. Malli hyödyntää 360-kuvia, videoita tai 3D-grafiikkaa, jotka on yhdistetty niin, että katsoja voi katsella ympärilleen kuten oikeassa tilassa. Ajatus on, että katsoja voi liikkua mallissa, klikata infopisteitä, katsoa videoita, kuunnella selityksiä ja suorittaa tehtäviä. Malli toimii esimerkiksi verkkoselaimessa, mobiililaitteella tai VR-laseilla.
Sisällön rakentamiseen voidaan käyttää esimerkiksi 360-kameralla kuvattua tilaa (esim. ravintolasali, keittiö, hotellihuone) tai luoda täysin virtuaalinen 3D-malli, joka havainnollistaa palveluprosesseja tai asiakaskokemusta. 360-virtuaalikierrosten tekemiseen on olemassa useita työkaluja, esimerkiksi Matterport, Fectar, Kuula, Warp tai 3D Vista.
Matkailu- ja ravintola-ala on elämyksellinen ja visuaalinen ala, jossa fyysinen tila, palvelun kulku ja tunnelma ovat merkityksellisiä. 360-virtuaalikierros tuo nämä elementit avuksi tilojen ja elämysten esittelyyn selkeällä ja mielenkiintoisella tavalla. Mallia voidaan käyttää esimerkiksi myyntitilanteessa – varsinkin b2b ja b2c ryhmävarauksissa – tai asiakaspolun esittämiseen sekä henkilökunnalle työprosessien havainnollistamiseen, ergonomisten työtapojen esittelemiseen tai turvallisiin työtapoihin ohjaamiseen. Toki tulevaisuuden mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.
Opiskelijat testaamassa uusia konsepteja virtuaalimalla hyödyntäen
Virtuaalimallit tukevat hyvin tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetustoimintaa (TKIO), sillä niiden avulla voidaan testata uusia konsepteja, osallistaa sidosryhmiä ja kerätä palautetta helposti. HosByte on palvelumuotoiluhanke, jonka tavoitteena on muun muassa yhteiskehittää ja pilotoida protoyyppejä älykkäästä ja vastuullisesta monikanavamyynnistä mara-alan pk-yritysten kontekstissa.
Osana HosByte-hanketta Haaga-Helian restonomiopiskelijat pääsivät tutustumaan 360-malleihin ja niiden käyttömahdollisuuksiin, kun Haaga-Helian alumni Riku Hannula esitteli kuvaamaansa kahta erilaista helsinkiläisen ravintolan salista rakennettua 360-virtuaalikierrosta. Opiskelijat pääsivät vertaamaan kahta mallia ja kertomaan parannusehdotuksia.
Ensimmäinen malli oli pelkistetympi, kun taas toiseen malliin lisättiin rohkeasti interaktiivista sisältöä kuten kuvia, videoita ja tietopaketteja. Opiskelijoista suurin osa piti lisätyn sisällön mallia parempana sen tarjoaman tiedon määrän ja toiminnallisuuden vuoksi. Osalle opiskelijoista 360-mallit olivat jossain määrin tuttuja, ja osa pääsi nyt tutustumaan ensi kertaa. Useat näkivät mallin suurimman potentiaalin juhla- ja catering-tiloissa sekä erityisten tilaisuuksien ja tapahtumien järjestämisen apuna.
Opiskelijat ottivat kehityshaasteen vastaan innokkaasti ja keksivät monia uusia käyttötarkoituksia, kuten tilausravintoloiden tarkat esittelyt, johon saa lisättyä tilojen mitat ja mahdolliset erilaiset huonekalumallit.
Mallinnuksien visuaalisuutta pidettiin hienona ja opiskelijat arvioivat tällaisen visuaalisen esittelyn mahdollistavan kiinnostuksen ravintolaan kohtaan. Uutena mahdollisuutena nähtiin myös se, että jos malliin saisi suoran yhteyden varausjärjestelmään sekä vielä lisäksi se, että asiaks voisi valita esimerkiksi haluamansa pöydän. Majoituspuolelle ideoitiin mahdollisuutta valita juuri tietyntyyppinen huone mallinnuksen avulla.
Eräs opiskelija esitti loistavan idean henkilöstöpuolelle eli mallinnuksen voisi yhdistää perehdytykseen: videoon liittyvien ’tagien’ avulla voisi tutustua ravintolan tai majoitusliikkeen erilaisiin toimintoihin. Eräs opiskelija kommentoi näin: ’Toimiva konsepti, jolla on mahdollisuuksia laajentaa eri toimintoihin. Tätä voisi kaupata esim. Yrityspörssiin ja kuvata myynnissä olevia ravintoloita.’
Yhteistyö erilaisten yritysten, hankkeiden sekä oppimisen välillä on tärkeää, jotta opiskelijat oppivat tuntemaan uusia menetelmiä ja pohtimaan todellisia kehityskohtia. Hannulan esitys antoi hienon näkökulman opiskeltavan alan teknologiseen kehitykseen sekä mahdollisuuden opiskelijoille keskustella aiheesta asiantuntijan kanssa. Hannula kertoi itse kokeneensa opiskelijana juuri ravintola-alan teknologisiin ratkaisuihin liittyneiden opintojen olleen tutkinnon aikana itselleen mielenkiintoisimpia ja hyödyllisimpiä aihealueita. Hän korosti opintojen aikana tarjotun hankeyhteistyön olleen hänelle konkreettinen ponnahduslauta urallaan edistymiseen sekä lopulta oman virtuaalimallinnusyrityksen perustamiseen.
Digitaalinen työkalu, joka tuo yritysten tilat paremmin tavoitettavaksi
360-mallinnus tuo alalle uusia mahdollisuuksia sekä helpottaa esimerkiksi myyntityötä. HosByte-hankkeessa pyritään luomaan yrityksille mahdollisuuksia kokeilla erilaisia innovatiivisia ratkaisuja ja parhaassa tapauksessa opiskelijat pääsevät mukaan.
360-virtuaalikierrokset ovat enemmän kuin teknologiaa – ne ovat työkaluja elämykselliseen oppimiseen, palveluprosessien ymmärtämiseen ja työelämään orientoitumiseen. Matkailu- ja ravintola-alan koulutuksessa ne tuovat asiakaskokemuksen, tilasuunnittelun ja palveluosaamisen opiskelijoiden ulottuville aidolla tavalla.
Onko sinun organisaatiosi jo kokeillut 360-virtuaalimallinnusta? Nyt on erinomainen hetki lähteä mukaan kokeilemaan ja kehittämään – yhdessä.
Euroopan unionin osarahoittamassa HosByte: Mara-alan älykäs monikanavamyynti -hankkeessa tulemme vuosina 2024-2026 luomaan Linkedinissä majaansa pitävän avoimen Elämysteknolgia -innovaatioekosysteemin, jossa törmäytämme mara-alan pk-yrityksiä teknologiastartuppeihin ja sitä kautta yhteiskehitämme ja pilotoimme erilaisia prototyyppejä. Hanke keskittyy erityisesti digitaalisiin alustoihin, tekoälyyn, palvelurobotiikkaan, XR-teknologiaan sekä vastuullisuuteen myyntivalttina.


Kuva: Shutterstock