Pro
Siirry sisältöön
Vastuullisuus

Opettajan arvot ja osaaminen vaikuttavat siihen, miten opettaja sisällyttää vastuullisuuden teemoja opetukseensa

Korkeakoulut ovat merkittävä osa kestävän tulevaisuuden rakentamista. Ne kouluttavat työelämään ammattilaisia, joilla on valmiudet kehittää työelämää vastuullisempaan suuntaan.  

Kirjoittajat:

Maija Rummukainen

HR-asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 20.12.2024

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on sitoutunut siihen, että sen opiskelijoilla ja henkilöstöllä on tarvittavat tiedot ja taidot rakentaa kestävää tulevaisuutta. Haaga-Helia haluaa kouluttaa asiantuntijoita, jotka kykenevät toiminnallaan edistämään kestävää työelämää.

Olemme kartoittaneet Haaga-Helian opettajien kyvykkyyksiä sisällyttää vastuullisuuden teemoja opetukseen. Tätä varten teimme heille Responsible Haaga-Helia –kyselyn, jossa kyvykkyyksiä tarkasteltiin kolmesta näkökulmasta:

  • Kuinka tärkeiksi opettajat kokevat vastuullisuuden teemat opetuksessaan?
  • Kuinka usein he yhdistävät vastuullisuuden teemoja opetukseen?
  • Kuinka helpoksi he kokevat vastuullisuuden teemojen sisällyttäminen opetukseen?

Tulosten pohjalta voidaan todeta, että vastuullisuusteemojen integroimiseen vaikuttavat sekä opettajien osaamistaso että heidän henkilökohtainen arvopohjansa. Näiden tekijöiden kehittämiseksi on tärkeää tarjota henkilöstölle monipuolisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia ja innostaa heitä vastuullisuuden teemojen pariin.

Osaamistason vaikutukset

Kyselyyn vastanneet opettajat arvioivat omaa vastuullisuuden osaamistasoaan. Tulokset osoittavat, opettajan osaamisella on yhteys moneen muuhun asiaan: ne opettajat, jotka arvioivat vastuullisuusosaamisensa hyväksi

  • pitävät vastuullisuuden sisällyttämistä opetukseen tärkeänä
  • yhdistävät vastuullisuusteemoja opetukseen useammin ja
  • kokevat vastuullisuuden teemojen integroimisen opetukseen helpommaksi kuin ne opettajat, jotka arvioivat vastuullisuusosaamisensa heikommaksi.

Mielenkiintoinen havainto on myös se, että kokeneemmat asiantuntijat pitivät vastuullisuusteemojen tuomista opetukseen vaikeampana kuin nuoremmat kollegat.

Kuvio 1. Haaga-Helian opettajien näkemys siitä, kuinka tärkeäksi he kokevat vastuullisuuden osana opetustaan ja ohjaustaan ja millaiseksi he kokevat oman vastuullisuusosaamisensa.

Kuvio 2. Haaga-Helian opettajien näkemys siitä, kuinka usein he ovat sisällyttäneet vastuullisuuden teemoja opetukseensa ja millaiseksi he kokevat oman vastuullisuusosaamisensa.

Kuvio 3. Haaga-Helian opettajien näkemys siitä, kuinka helppoa vastuullisuuden teemojen sisällyttäminen opetukseen ja ohjaukseen ollut ja millaiseksi he kokevat oman vastuullisuusosaamisensa.

Kuvio 4. Opettajien kokemus siitä, millaista heidän vastuullisuusosaamisensa on, on yhteydessä siihen, miten he tuovat vastuullisuussisältöjä opetukseen.

Arvopohjan vaikutukset

Kyselyssä tutkittiin myös, miten opetushenkilöstön henkilökohtainen arvopohja vaikuttaa vastuullisuusteemojen sisällyttämiseen opetukseen. Vastaajat, jotka olivat täysin samaa mieltä väittämän ”Minulle on tärkeää toimia vastuullisesti vapaa-ajallani ja työelämässä” kanssa, kokivat vastuullisuuden sisällyttämisen opetukseen muita tärkeämmäksi ja toteuttivat sitä useammin. Lisäksi he pitivät vastuullisuusteemojen mukaan tuomista opetukseen muita vastaajia helpompana.

On myös huomionarvoista, että vastaajat, jotka olivat eri mieltä arvopohjaisesta väittämästä, pitivät vastuullisuusteemojen sisällyttämistä opetukseen kuitenkin jossain määrin tärkeänä.

Kuvio 5. Opettajien kokemus siitä, että heille on tärkeää toimia vastuullisesti vapaa-ajalla ja työssä, on yhteydessä siihen, miten he tuovat vastuullisuussisältöjä opetukseen.

Responsible Haaga-Helia -kyselyn taustaa

Responsible Haaga-Helia -kysely toteutettiin Haaga-Helian henkilöstölle toukokuussa 2024. Kyselyyn vastasi 86 opetushenkilöstön jäsentä, ja se toteutettiin osana opinnäytetyötä sekä Haaga-Helian vastuullisuusraportointia.