Ammattikorkeakoulussa opiskelee enenevissä määrin eri-ikäisiä ja eritaustaisia opiskelijoita. Monille on kertynyt jo vuosia ammatillista kokemusta ennen kuin he aloittavat opintonsa Haaga-Heliassa. Syyt ammattikorkeakoulututkinnon hankkimiseksi vaihtelevat – osalla on sisäinen motivaatio kehittää itseään ja ammatillista osaamistaan ja osalla myös ulkoisia syitä, kuten pätevyysvaatimus työelämässä etenemiseksi tai uuden uran löytämiseksi.
Aikuisopiskelua luonnehtivatkin työelämän muutosten vaikutukset yksilölliseen elämänkulkuun. Työelämätutkijat ovat todenneet, että normatiivinen elämänkulku on rikkoutunut sekä koulutuksen että työelämän osalta. Suoraviivaisen työuran sijaan on valmistauduttava kouluttautumaan ja vaihtamaan työtehtäviä. Aikuisopiskelijan työn ja opiskelun yhteensovittamisen ja koulutus- ja työuran suunnittelun taustalla voi olla hyvinkin monimuotoisia työelämän epävarmuuteen ja työurien muutoksiin liittyviä tekijöitä. (Herranen ja Penttinen 2008.)
Haaga-Heliassa opinto-ohjaajana AMK- ja YAMK-opiskelijoille olen pohtinut, miten voisimme huomioida yksilöllisen elämänkulun paremmin ohjauksessa ja minkälaisia keinoja ohjaustyötä tekevillä pitäisi olla.
Monella ammattikorkeakouluopiskelijalla on laajaa kokemusta työelämästä
Ohjatessani aikuisia monimuoto-opiskelijoita kohtaan uskomattoman taitavia ja kokeneita työntekijöitä, jotka ovat toimineet esimerkiksi taloushallinnon tehtävissä jo yli 10 vuotta merkonomitaustalla ja hakeutuvat sitten työn ohella liiketalouden korkeakouluopintoihin. Jotkut taas vaihtavat kokonaan alaa uuden tutkinnon avulla.
Ohjauksessa huomioidaan aikuisen elämäntilanne, aikaisemmat opiskelu- ja oppimiskokemukset, työelämässä saadut tiedot ja taidot sekä kokemukset. Ohjauksessa aikuinen saa tukea selventääkseen omia opiskelumahdollisuuksiaan ja kuvaa itsestään oppijana. Myös tasapainon löytäminen perheen, työn, vapaa-ajan ja opiskelun välillä vaatii neuvottelua, järjestelyä ja suunnittelua (Lätti ja Putkuri 2008).
Aiemman elämänkulun tunnistaminen ja huomioiminen on kuitenkin pitkälti yksittäisen opinto-ohjaajan käsissä – tähän tarvittaisiin erilaisia osaamisen ja elämäntilanteen tunnistavia kartoitustyökaluja niin itsearviointiin kuin ohjaustyön tueksi.
Oma tapa opiskella pitää löytää uudelleen
Nykyinen opetussuunnitelma Haaga-Heliassa tukee aikuisia monimuoto-opiskelijoita, jotka haluavat edetä normaalitahtia nopeammin (Jallinoja 2021). Monipuolinen opetustarjonta, jossa on sekä lähi- että etäopiskeluvaihtoehtoja, tarjoaa mahdollisuuden opiskella omaan tahtiin ja monimuotoisesti työn ohella. Opiskelija saa valita enemmän opintoja kuin aikaisemmin. Monet opiskelijat ovat tämän huomanneet ja tulevat valmistumaan etuajassa.
Monimuoto-opiskelijat osaavat hyvin luoda omaa henkilökohtaista suunnitelmaansa ja löytää opinto-oppaasta heille parhaiten soveltuvat opinnot. Osalla opiskelijoista on kuitenkin ollut vuosien tauko opiskeluissa ja oma tapa opiskella ja oppia pitää löytää uudelleen. Aikuisten ohjauksessa pyritäänkin vahvistamaan oppivan aikuisen toimintakykyisyyttä ja vastaamaan samalla myös oppilaitoksille asetettuihin tulostavoitteisiin (Herranen ja Penttinen 2008). Aikuisopiskelijalle opiskelutilanteet, menetelmät, sisällöt ja välineet voivat olla täysin erilaisia kuin hänen aiemmissa opinnoissa omaksumansa (Lätti ja Putkuri 2008). Näiden asioiden huomioiminen etenkin opintojen alkuvaiheessa vaatii osaamista niin opinto-ohjaajilta kuin opettajilta.
Pienryhmäohjauksessa vertaisten arvokas tuki käyttöön
Tutkintoon johtavassa monimuoto-opiskelussa on omat haasteensa. Vaikka opiskelija olisi kuinka motivoitunut ja itseohjautuva, muu elämä tulee välillä peliin ja vaikuttaa opiskeluun. Työelämän vaatimukset, perhetilanteen muutokset ja vapaa-ajan harrastukset vaativat oman aikansa vuorokaudesta, ja joskus opiskeluihin ei meinaa löytyä aikaa tai voimavaroja.
Tutkintoon johtava koulutus on haastavin aikuiskoulutuksen muoto, koska se vaatii opiskelijalta pitkäaikaista sitoutumista opintoihin ja ammattikorkeakoululta järjestelmää pitkäaikaisen ohjausprosessin toteuttamiseksi (Lätti ja Putkuri 2008). Haastavuus liittyy myös opinto-ohjaajan arkeen: miten toimia eettisesti oikein opiskelijaa tukien ja samalla edistää oppilaitoksen valmistumistavoitteita.
Yksi ratkaisu haastavissa opiskelutilanteissa, elämänkulun huomioimisessa ja oman uran rakentamisessa olisi hyödyntää entistä enemmän pienryhmäohjauksia yksilöohjauksen rinnalla. Pienryhmässä opiskelijat voivat ohjatusti reflektoida uuden minänsä muodostumista ja kuulla vertaiskokemuksia. Lisäksi uraohjauksen ajatus tulisi sisällyttää kaikkiin ammatillisiin AMK-aineisiin, eikä pitää sitä pelkästään irrallisena toimintana (Garcia 2022).
Omien opiskelijoideni kanssa aionkin jatkossa järjestää vahvemmin pienryhmätapaamisia yksilöohjausten rinnalla, jotta vertaistuki ja oman oppimisen peilaaminen yhdessä mahdollistuu paremmin. Näin jokaisen opiskelijan yksilöllinen elämänkulku tulee huomioiduksi myös vertaisryhmässä.
Lähteet
García, T. ja Nokelainen, P. 2022. Merkitykselliset aiemmat kokemukset työssäkäyvän ammattikorkeakouluopiskelijan minäpystyvyyden kerronnassa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24 (3), 12-31.
Herranen, J. ja Penttinen, L. 2008. Aikuisopiskelijalähtöistä ohjausta etsimässä. Teoksessa Mervi Lätti & Päivi Putkuri (toim.) Ohjaus on kuin tekisi palapeliä. Näkökulmia aikuisopiskelijan ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja C: Raportteja, 32. Joensuu.
Jallinoja, N. 2021. Uusi opetussuunnitelma – opiskelija luo oman polkunsa työelämään. eSignals, Haaga-Helia.
Lätti, M. ja Putkuri, P. 2008. Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa. Teoksessa Mervi Lätti & Päivi Putkuri (toim.) Ohjaus on kuin tekisi palapeliä. Näkökulmia aikuisopiskelijan ohjaukseen ammattikorkeakoulussa. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja C: Raportteja, 32. Joensuu.
Kuva: Haaga-Helia