Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

Miten olla trendikäs somessa 2024?

Tiktok – kello käy ja (some)maailma muuttuu joka sekunti. Tässä blogissa kirjoittajat käsittelevät sosiaalisen median trendejä ja sitä, miten niitä voisi hyödyntää vieraanvaraisuusalalla. Sisältö perustuu LAB8:ssa tehtyyn Sosiaalisen median trendit -trendiraporttiin ja sitä rikastavat nostot hospitality-ammattilaisille suunnatun trendikyselyn tuloksista.

Kirjoittajat:

Meri Pöyhönen

projektiasiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Eeva Puhakainen

viestinnän lehtori, TKI-viestintävastaava
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 08.10.2024

Kuluttaja koukkuun

TikTokin suosion nousu on tämän hetken suurin sometrendi. Pystymuotoisiin lyhytvideoihin perustuvaa logiikkaa toisinnetaan myös muilla alustoilla, kuten Instagram Reelsissä ja Youtube Shortseissa.

Lyhytvideoita kulutetaan päivässä tuhansittain. Katsoja, etenkin nuori, päättää sekunnin sadasosassa, jatkaako videon katsomista loppuun vai ei – siksi videoita luodessa on kiinnitettävä erityishuomiota siihen, että videon alkuun luodaan välittömästi jokin huomiota herättävä elementti, koukku. Koukun tarkoitus on saada katsoja pysymään videolla eikä vaihtamaan heti seuraavaan. Käytännössä voi esimerkiksi aloittaa puhumisen heti, liikkua, liikuttaa kameraa, esitellä tuotteen tai lisätä tekstinoston välittömästi videon alkuun.

Tartu TikTok-trendiin!

Tällä hetkellä TikTokissa vilisee arvostelu- ja kokemusvideoita ravintolakäynneistä. Jos ravintolayrittäjä hioo ruokatuotteensa ja palvelupolkunsa kuntoon, luo ravintolaan persoonallisen ja tunnelmallisen tilan, saattaa hän jo sillä saada ansaittua medianäkyvyyttä, kun asiakkaat luovat ilmaiseksi sisältöä hänen palvelustaan. Samaa ilmiötä on havaittavissa myös majoituksissa ja tapahtumissa. Ihmiset julkaisevat sisältöä mielellään ja matalalla kynnyksellä, erityisesti elämyksellisistä ja joukosta jollain tavalla erottuvista kohteista.

Sisällöntuottajia voi lähestyä myös suoraan. Moni aloitteleva sisällöntuottaja tekee ja julkaisee videon palvelusta, jos se tarjotaan hänelle siitä hyvästä. Kokeneet ja suuren seuraajakunnan sisällöntuottajat ovat toimivat ammattimaisesti.

TiktTokin algoritmin perässä on entistä vaikeampaa pysyä. Trendit vaihtuvat päätähuimaavaa tahtia. Isoja linjoja on vaikea vetää, sillä jokaisella ”kuplalla” on omat trendinsä. Näitä kuplia ovat esimerkiksi trendiraportissakin mainitut kirjojen ystävien #BookTok ja ruokahullujen #FoodTok.

TikTok on erinomainen markkinointikanava, mutta onnistuakseen vaatii sisällöntuottajalta päivittäistä someseurantaa ja hiljaisten signaalien haistelua.

Postausten näkyvyyden logiikka on tosiaan muuttunut. TikTok pyrkii koukuttamaan uudet sisällöntuottajat puskemalla heidän ensimmäisiä julkaisujaan laajalle vastaanottajakunnalle. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun lanseeraa uuden tilin ja julkaisee ensimmäiset videot.

Mitä autenttisempaa, sitä parempi

Asiasisältö on muuttunut epävirallisemmaksi, ja postauskynnys on madaltunut, sillä viestien ja infon virta on loputon. Kuluttajat haluavat nähdä autenttisen tuntuista sisältöä säröttömien kiiltokuvien sijaan. Toki niillekin on yleisönsä. Geneeristen kuvapankkikuvien käyttöä ja rankkaa photoshoppaamista olisi silti syytä välttää, etenkin, jos halutaan sitouttaa nuorempia kohderyhmiä. Myös huumoria voi kokeilla.

Joukosta erottuvat autenttiset ja henkilökohtaiset sisällöt. Ne luovat yritykselle samaistumispintaa. Jos tavoitteena on näkyvyyden lisääminen, kannattaa viestintäkanaviin lisätä ripaus inhimillisyyttä: moka ja miten siitä selvittiin tai vaikkapa henkilökohtainen selviytymistarina.

Kanavilla on kuitenkin oma äänensä, tapansa, etikettinsä. Ammattilaissome LinkedIniin ei kuulu liian henkilökohtainen ote, joka ei liity töihin. Trendiraportin mukaan osa sosiaalisen median ammattilaisista onkin juuri siksi ottanut käyttöön useamman profiilin, ja jakaa henkilökohtaista sisältöä suljetuilla tileillä vain läheisimmilleen.

Onko autenttisuuden huippu kuitenkin totaalisomettomuus? Osa ei käytä arjessaan ollenkaan somea, on somepaastolla tai on viime aikoina poistanut tilinsä. Markkinointiresursseja ei siis tietenkään kannata iskeä ainoastaan someen – kaikki kun eivät sitä käytä.

Tekoäly on sisällöntuottaja, jolta puuttuu inhimillisyys

Tekoälyssä on paljon potentiaalia. Sen voi valjastaa markkinointistrategian ideoinnin, suunnittelun ja sisällöntuotannon tueksi. Eräs vastaaja esitti, että tekoäly voisi jopa korvata ihmisen. Silti yhä etenkin vieraanvaraisuusalalla toivoo näkevänsä persoonallisuutta ja ihmisen kädenjälkeä, ala kun rakentuu ihmiskohtaamisten varaan.

Yhä useampi somevirrassa vastaan tuleva postaus on tekoälyllä tuotettu. Ongelma se on silloin, kun julkaisijat eivät sitä avoimesti kerro. Tekoälyä voi ja kannattaa käyttää, mutta sen naamioiminen oikean ihmisen tekemäksi heikentää luottamusta yritystä kohtaan.

Seuraa trendejä, sitoutat yleisösi

Kun markkinointistrategiaan lisätään autenttisuutta ja hyödynnetään trendejä, kohdeyleisöä sitoutetaan – ja se sitoutuu.

Kun somemarkkinoinnin muutokset ymmärretään, on helpompaa pysyä ajan hermolla siitä, mitä asiakkaat kaipaavat. Vieraanvaraisuusalalla tärkeimmiksi aspekteiksi nousevat kuitenkin elämyksellisyys, laadukas asiakaspalvelu ja kohtaaminen. Kun tuote on kunnossa, myös asiakkaat osallistuvat yrityksen markkinointiin.

Jos etsit inspiraatiota tekemiseesi, Sosiaalinen media 2024 -raportissa on kymmeniä konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia markkinointitempauksia ja -kampanjoita yritykset maailmalla ovat tehneet.

Kirjoittajat tekevät Haaga-Heliassa TKI-työtä Palvelukokemusten laboratorio LAB8:ssa. LAB8:n Trends julkaisee puolivuosittain trendiraportteja, jotka on tuotettu yhdessä maailman suurimman trenditalon, TrendHunterin kanssa. Viimeisimmässä trendiraportissa Sosiaalisen median trendit 2024 pohditaan, mitä sosiaalisen median maailmaan tänä vuonna kuuluu, ja miten se kannattaa huomioida vieraanvaraisuusalan yrityksissä.

Koska LAB8:ssa kehitetään palveluliiketoimintaa, pyydämme vieraanvaraisuusalan asiantuntijoista ja opiskelijoista koostuvaa Haaga-Helian Hospitality-kehityspaneelia (HKP) arvioimaan, miten he näkevät raportissa esitettyjen kansainvälisten trendien toteutuvan Suomessa, vieraanvaraisuusalan kontekstissa.

Tilaa uusin raportti!