Siirry sisältöön
Podcastit
HomeOpera-podcast, jakso 4: Vuorovaikutusta virtuaalitodellisuudessa ja muita kokeiluja

Podcast-sarjassa käsitellään ikäihmisille suunnattuja digitaalisia kulttuurielämyksiä.

Kirjoittajat:

Aarni Tuomi

lehtori, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminta
lecturer, hospitality business
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

 

Visiting Research Fellow
University of Surrey

Tuija Koskimäki

lehtori, palveluliiketoiminta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Johanna Mäkeläinen

lehtori, markkinointi ja viestintä
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Sanni Aromaa

palvelumuotoilija, palveluliiketoiminnan kehittäminen ja muotoilu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 05.09.2023

Aarni Tuomi, Tuija Koskimäki ja Johanna Mäkeläinen Haaga-Heliasta kertovat podcastissa HomeOpera-hankkeessa keväällä 2023 toteutetuista kokeiluista.

Podcastin tekijöistä Aarni Tuomi on hankkeen projektipäällikkö, Tuija Koskimäki ja Sanni Aromaa toimivat hankkeessa palvelumuotoilijoina ja Johanna Mäkeläinen teknologia-asiantuntijana.


HomeOpera – digitaaliset sosiaaliset kulttuurielämykset on hanke, jossa luodaan konsepteja, joilla kulttuurielämykset tuodaan ikääntyville kotiin uusien teknologioiden avulla, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto ja hanke on yksi Euroopan aluekehitysrahaston osana COVID-19-pandemian johdosta toteutettavia REACT-EU-hankkeita. Hankkeen toteuttaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Palvelukokemusten laboratorio LAB8.

HomeOperan virtuaalinen galleria (visit.virtualartgallery.com)

Podcastin teksti

Aarni: Tämä on HomeOpera-podcast. Tässä podcast-sarjassa käsittelemme ikäihmisille suunnattuja digitaalisia kulttuurielämyksiä. HomeOpera – digitaaliset sosiaaliset kulttuurielämykset on hanke, jossa luodaan konsepteja, joilla kulttuurielämykset tuodaan ikääntyville kotiin uusien teknologioiden avulla, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla. Hanketta rahoittaa Uudenmaan liitto ja hanke on yksi Euroopan aluekehitysrahaston osana COVID-19 pandemian johdosta toteutettavia REACT-EU hankkeita. Hankkeen toteuttaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Palvelukokemusten laboratorio LAB8. Esittäydytään tähän alkuun, eli keitäs meillä on tänään studiossa. Minä voin aloittaa, olen siis Aarni Tuomi ja toimin tässä hankkeessa projektipäällikkönä.

Tuija: Olen Tuija Koskimäki ja toimin tässä hankeessa palvelumuotoilijana.

Johanna: Ja mä olen Johanna Mäkeläinen ja toimin hankkeessa teknologia-asiantuntijana.

Aarni: Tässä jaksossa avaamme hankkeen terveisiä ja käymme läpi kevään 2023 kokeiluja ja niiden tuloksia. HomeOpera-hanke koostuu useista pienistä kokeiluista, joita yhteiskehitetään ketterästi  hankkeessa mukana olevien sidosryhmien kanssa. Keväällä 2023 kehitimme ja testasimme 4 erilaista kokeilua. Kerrotko Johanna vähän lisää tästä ensimmäisestä kokeilusta.

Johanna: Yksi kevään isoimmista ponnistuksista oli Oopperan tuotantotyökaluna käyttämän XR Stage –mallin hyödyntäminen Oopperan yleisötyössä. Yhdessä Kansallisoopperan ja tuottaja, pk-yrittäjä Arto Tommiskan kanssa kehitettiin työpajakonsepti, jossa Oopperan pelimoottorilla luotua digitaalista kaksosta hyödynnettiin pakohuonepelin näyttämönä. Pelin pääkohderyhmänä olivat 7-luokkalaiset, eli 13-vuotiaat nuoret. Lisäksi sitä testattiin senioreilla ja amk-opiskelijoilla, ikähaarukka siis n. 20-45. Pelin ideana oli koota kadonnut partituuri, jonka huolimaton kapellimestari oli sirotellut ympäri oopperalavaa ja katsomoa. Pelaajilla oli 30 minuuttia aikaa löytää kuusi partituurin osasta, katsoa niistä aukeava video ja vastata siihen liittyviin monivalintakysymyksiin. Lisäksi konseptiin kuului Kahootilla pelattava lämmittelypeli oopperan maailmasta. Tavoitteena oli tutustuttaa pelaajat oopperan maailmaan ja tuoda pelin kautta monille vieras taidemuoto helpommin lähestyttäväksi. Peli koukuttikin todella hyvin ikäryhmästä riippumatta ja Oopperan yleisötyön ammattilaiset olivat todella innostuneita konseptista. Mitä muuta sanoisit kokeilun tuloksista, Aarni?

Aarni: Oli ilahduttavaa huomata, kuinka hyvin sama konsepti toimi eri ikäisillä pelaajilla. Yhteensä testaajia kertyi reilu 60, ja kaikki pääsivät pelin “läpi” ja näin ollen pelastivat hajamielisen kapellimestarin ja oopperaesityksen ensi-illan. Konseptilla on suurta jatkokehityspotentiaalia niin yleisötyön käyttöön kuin muunkinlaisille pelaajaryhmille. Vastaava pakohuonepeli voisi toimia esimerkiksi yritysten tykypäiville. Kevään toinen iso kokeilu toteutettiin yhteistyössä Rakkaussimulaatio EVE:n kanssa. Rakkaussimulaatio EVE on maaliskuussa 2023 ensi-iltansa saanut kokopitkä VR-teatteriesitys Espoon Kaupunginteatterissa. Kokeilu vei HomeOpera-hankkeen testiryhmän syvemmälle virtuaalitodellisuuteen, tuoden näytelmän katsojan ympärille kokonaisvaltaisena VR-elämyksenä. Kokonaisuudessaan Rakkaussimulaatio EVE -teos sisältää kuunnelman, näytellyn osuuden, sekä noin 50 minuutta kestävän, immersiivisen VR-esityksen. VR-esityksen aikana katsoja pääsee osaksi esitystä, pystyen myös hetkittäin vuorovaikuttamaan toisen katsojan sekä virtuaalihahmojen kanssa. Esityksestä voi nauttia joko seisten, istuen tai vaihtoehtoja yhdistelemällä. Millaisia tuloksia tästä testauksesta saatiin? Kerrotko Tuija.

Tuija: Selkeästi testaajat pitivät tällaisesta, erilaisesta esityksestä. Muutamia käytännön seikkoja on hyvä huomioida. Senioritestaajat painottivat, että ohjeistus on tärkeää! Muutoinkin kannattaa kannustaa ja olla rohkaiseva, ohjauksessa kannattaa pitää rauhallinen äänen sävy, koska uudet asiat ja varsinkin kun uudenlaiset teknologiset ja digitaaliset laitteet eivät ole tuttuja, niin niiden kokeilemista saattaa hieman arastella.  EVE rakkaussimulaatio testauksen jälkeen testaajat olivat jo huomattavasti rohkaistuneimpia ja iloisia kokeilusta. Kaikki testaajat sanoivat kertovansa kokemastaan puolisolle, perheelle, ystäville. Erään senioritestaajan sanoja lainatakseni ”Vaikkei olis kokemusta mistään tällaisesta, kyllä mä luottasin siihen et ihmiset hyppää mukaan”

Aarni: Mitä ajattelet, onko ne seniorit sen kummempia kuin muut katsojat?

Tuija: No, eivät kyllä ole. Se, mitä tässä senioreiden kanssa ollaan keskusteltu, niin voin kyllä todeta, että he ovat erityisen kiinnostuneita uusista teknologioista ja katsojia siinä missä muutkin. Esimerkiksi liikkumisrajoitteita tai apuvälineiden tarvetta voi olla ihan kenellä vaan iästä riippumatta. Onneksi me ihmiset olemme uteliaita ja nimenomaan se uteliaisuus auttaa kokeilemaan uusia asioita.

Johanna: Kiitos Tuija, se EVE-rakkaussimulaatiotestaus oli kyllä kiinnostava kokeilu!
Myöhemmin keväällä me teimme sitten vähän toisenlaisen jutun. Oopperan seinorien teetansseille järjestettiin etäetkot Lämpiö.fi-alustalla. Kansallisoopperan fyysisessä lämpiössä Töölönlahdella on järjestetty näitä teetansseja varttuneemmalle väelle jo vuodesta 2013 ja ne ovat olleet supersuosittuja. Tanssit myös striimataan Stage24-palvelun kautta. Lämpiö.fi:n tavoitteena on olla digitaalinen vastine oikealle lämpiölle, jossa ollaan ja tavataan muita ennen esitystä ja väliajalla. Sinne on koottu senioreille suunnattuja, digitaalisia kulttuurisisältöjä, ja tämä oli siis yksi niistä. Etkot pidettiin juuri ennen varsinaisten tanssien h-hetkeä. Vieraana oli Théhuoneen teeasiantuntija, joka piti ensin teeaiheisen luennon. Osallistujilla oli lisäksi mahdollisuus virittäytyä omissa kodeissaan, ja missä tätä katsoivatkin, tunnelmaan meidän yhteistyökumppanien Linda Lipposen ja Evelina Lorekin tuottamien opetusvideoiden avulla ennen lähetyksen alkua. Videot jäivät Lämpiö-alustan videopankkiin pysyväksi sisällöksi. Se onkin hyvä, sillä ne kyllä sopivat hyvin mihin vaan muihinkin tansseihin lähdön vauhdittajiksi. Siellä meikataan senioria, ja valssin askelten opetuksen jälkeen vanhempi pariskunta näyttää, että näin sitä valssia tanssitaan. Käykää katsomassa! Siis Lämpiö.fi.

Tuija: Meidän senioritestiryhmä osallistui myös näiden etkojen yhteiskehittämiseen. He saivat työpajassa kommentoida ja ideoida Lämpiöön tuotettavien videoiden sisältösuunnitelmia ja etkojen ohjelmallista kokonaisuutta. Me keräsimme sen etkotapahtuman jälkeen palautetta osallistujilta kyselylomakkeella ja saatiinkin sitä mukavasti. Etkoille osallistu kaksi palvelutaloa, joissa yleisöä oli enemmänkin, ja heidän lisäksi 12 muuten tästä aiheesta kiinnostunutta henkilöä.

Aarni: Mahtavaa! Mitä oppeja ja palautetta tästä kokeilusta saatiin?

Johanna: Etkoista kyllä pidettiin kovasti, ja teeasiantuntijan livestriimiluennon ja videopankin videoiden koettiin tuovan sille kokonaisuudelle lisäarvoa. Pieniä teknisiä haasteita tulee usein ja niiltä ei nytkään ihan vältytty, mutta yleisö oli kyllä kaikkiaan oikein otettua: Kaikki arvelivat osallistuvansa uudelleen, jos etkoja vain järjestetään. Vuorovaikutteisuus jäi vielä tässä versiossa vähemmälle ja sitä toivottiin lisää. Nyt oli vaan chat jossa saattoi kommentoida ja esittää kysymyksiä striimauksen aikana. Vuorovaikutus onkin ollut muissakin kokeiluissa yksi tärkeimmistä merkityksellisyyttä lisäävistä asioista ja tässä kannattaisikin miettiä jatkoa ajatellen, miten sitä olisi mahdollista lisätä niin, että kokemuksesta tulisi mahdollisimman kokonaisvaltainen ja siten onnistunut.

Aarni: Mahtavaa! Hienoa, tämä oli kyllä oikea hyvän mielen kokeilu. Neljäntenä ja viimeisenä on vuorossa hankkeen kirjastokokeilu keskustakirjasto Oodissa toukokuussa 2023. Kirjastokokeilu oli jaettu kahteen osaan: hankkeen loppuseminaari yhteistyökumppaneille, sisältäen mm. paneelikeskustelun sekä työpajan Marko Tandefeltin johdolla. Tämän jälkeen oli vuorossa kaikille avointa, HomeOpera-hankkeessa kehitettyjen digitaalisten kulttuurielämysten testausta, Seniorien digikarnevaalien muodossa. Johanna, kerrotko ensin vähän Marko Tandefeltin osuudesta.

Johanna: Marko Tandefelt on kiinnostava mediataiteilija ja -tuottaja, joka on ollut todella monessa mukana. Marko on tehnyt kokeilevaa, moniaistillista taidetta jo parikymmentä vuotta sekä Yhdysvalloissa että Suomessa. Hän on todella hyvin kartalla immersiivisen taiteen trendeistä, joten oli todella kiinnostavaa kuulla hänen alustuksensa mm. teknologian aiheuttamasta masennuksesta, moniaistillisuudesta ja digitaalisesta mindfulnessista. Monissa alustus aiheutti hämmennystä, mutta mielestäni se on ihan hyvä lähtökohta tulevaisuuden kartoittamiseen. Seminaarin osallistujat pääsivät pienryhmissä ihmettelemään Markon esiin nostamia aiheita ja keskustelu kävi vilkkaana. Seminaarin jälkeen jatkettiin digikarnevaaleilla. Kerrotko Tuija niistä lisää.   

Tuija: Kaikille avoimet Seniorien Digikarnevaalit pidettiin tosiaan Oodin 2. kerroksessa. Kävijät pääsivät kokeilemaan virtuaalilaseilla mm. EVE rakkaussimulaatiota, Second Theatren teatteriesitystä, Teetanssien lämpiötä ja monia muita digitaalisia kulttuurielämyksiä. Lisäksi aivan uutena kokeiluna oli kuvailutulkkaaja tulkitsemassa EVE rakkaussimulaation esitystä. Kävijät olivat aivan innoissaan ja kävivätkin laajasti kokeilemassa eri virtuaaliesityksiä. Digikarnevaalien lopuksi esiintyi vielä kuoro Vihreät kuulat. Tämäkin oli toteutettu niin, että osallistujat pääsivät digitaalisesti äänestämään suosikkikappaleita, joita kuoro lauloi upeasti ja rohkaisi kuulijoita osallistumaan myös yhteislauluun. Aarni, jäikö sinulle mieleen jokin erityinen kommentti tai palaute osallistujilta?

Aarni: Tapahtumassa markkinoitiin kohdennetusti ikäihmisille, ja markkinoinnissa onnistuttiin hyvin. Kävijöitä kokeilupisteillä kertyi n. 50-100. Palautetta kerättiin lomakkeen avulla: lomake oli yhdistelmä tapahtuman ”aarrekarttaa” ja kokeilujen arviointia. Palautteen pohjalta kokeiluista pidettiin, ja jälleen kerran murrettiin myyttiä siitä, etteivätkö ikäihmiset olisi kiinnostuneita digipalveluista.

Johanna: Joo, kirjasto toimii hienosti erilaisten teknologiakokeilujen alustana. Tätä konseptiahan esitestattiin jo viime joulukuussa Malmin kirjastossa, jossa saatiin todella hyvää oppia tämänkaltaisen tapahtuman järjestämisestä. Oodissa kaikki toteutettiin vielä paremmin ja isommin. Pitkäjänteinen yhteiskehittäminen on ollut tämän hankkeen suola. Konseptit kehittyvät pala palalta ja kävijäpalaute todellakin vaikuttaa lopputuotoksiin.

Aarni: Ehdottomasti, ikäihmisten ja muiden hankkeen kokeiluja testanneiden palaute on ollut kullanarvoista. Nyt, kun kevään kokeilut ovat ohi, on aika raportoida ja reflektoida, sekä suunnitella tulevaa. HomeOpera-hanke kokonaisuutena jatkuu elokuuhun 2023 asti, ja uusia tuulia on jo mietitty aktiivisesti. Niistä kuulet ensimmäisenä, kun otat HomeOpera-hankkeen projektisivun seurantaan, eli googlen kautta hakusanoilla homeopera ja haagahelia. Johanna, kerrotko, mistä kuulijat voisivat löytää lisätietoja näistä kevään kokeiluista?

Johanna: Olemme kokoamassa hankkeen aikana tehdyistä kokeiluista eräänlaista tilallista portfoliohuonetta, johon näistä hankkeen aikana tehdyistä kokeiluista on koottu parhaita paloja. Tämä oli alun perin toisen hankkeen, Digitaalisen hyvinvoinnin talon, yhteyteen tuleva HomeOpera-huone, jota me konseptoitiin ja validoitiin tämän meidän testiryhmän kanssa viime syksyn mittaan. Nyt kehitystyöstä on syntymässä HomeOperan iki oma huone. Linkin huoneeseen löydät podcastin yhteydestä – käy kurkkaamassa!

Aarni: Mahtavaa, kiitos.

Kirjoittajat:

Aarni Tuomi

lehtori, majoitus- ja ravitsemisliiketoiminta
lecturer, hospitality business
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

 

Visiting Research Fellow
University of Surrey

Tuija Koskimäki

lehtori, palveluliiketoiminta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Johanna Mäkeläinen

lehtori, markkinointi ja viestintä
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Sanni Aromaa

palvelumuotoilija, palveluliiketoiminnan kehittäminen ja muotoilu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu