Äänitteen kesto: 00:22:47
Merkkien selitykset:
[?] = sanan kirjoitusasusta ei voi olla täysin varma, mutta merkitys on ainakin sinne päin. Sanan äänityskohta merkitään tekstiin ylös esim. [sana? 00:15:44]
[??] = sanasta ei voinut saada selvää, joten se on täysin epävarma tai sitä ei voitu kirjata ylös lainkaan. Sanan äänityskohta merkitään tekstiin ylös esim. [?? 00:15:44]
[tekstiä] = äänet tai litteroimatta jätetyt kohdat merkitään tekstiin hakasulkeisiin, esim. [naurahtaa] tai [haastattelu keskeytyy hetkeksi, kun haastateltava vastaa puhelimeen]
[äänite alkaa]
[Podcastin alkuintro 00:00:05-00:00:27]
Hyvä kuulija, tervetuloa kuuntelemaan Uuden luksuksen palvelusprintti-hankkeen podcast-sarjaa. Tässä hankkeessa on kyse siitä, että me koulutetaan Uuden luksuksen vastuullisia palveluelämyksiä ravintola, majoitustapahtuma- ja matkailujärjestöjen johdolle ja henkilöstölle Uudenmaan alueella. Tämä hanke on Euroopan sosiaalirahaston rahoittama hanke. Tervetuloa mukaan. Nyt meillä on käsillä jakso numero kaksi, jonka nimi on Yksityiskohtien estetiikka.
Puhuja 1 [00:00:34]: Olen Riina Eloranta. Minun lähtökohta luksuksen on se, että olen tutkinut väitöskirjan kautta suomalaisessa matkailun kontekstissa.
Puhuja 2 [00:00:41]: Olen Mia Tarhanen ja olen Riinan kollega Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Minun tuomiseni tähän hankkeeseen ja Uuden luksuksen teemaan on vastuullisuus. Se on tietysti aika luonnollista, koska uuden luksuksen yhtenä kivijalkana pidetään vastuullisuutta, se on myös tämän hankkeen läpileikkaava teema.
Puhuja 3 [00:01:04]: Minä olen Terhi Oksanen-Alen, olen edellisten ja kaikkien täällä puheessa olevien kollega eli Haaga-Heliasta. Minun erityisalueita on ruoka ja juoma ja erityisesti viinit. Olen niistä valtavan innostunut ja varmasti niistäkin tähän jotakin saan sanottua.
Puhuja 4 [00:01:19]: Olen Moona Eskola Haaga-Heliasta myös ja minulle luksus näyttäytyy aistillisena ja kehollisen kokemuksen kautta. Kommentoin näkökulmasta näissä podcast-jaksoissa luksusta.
Puhuja 2 [00:01:33]: Eli tämän päivän aihe oli yksityiskohtien estetiikka. Tämä on varmaan jonkinlainen fakta, että yksityiskohdat ovat tärkeitä luksuselämyksen tuottamisessa. Mutta sitten toisaalta voi olla ehkä myös niin, että mitä tulee asiakkaisiin, niin toiset asiakkaat erottaa ne yksityiskohdat paremmin ja toiset sitten eivät. Tämä vähän herättääkin kysymystä, että kannattaako yrityksen sitten millä taajuudella panostaa viimeisteltyyn ilmeeseen niihin yksityiskohtiin ja estetiikkaan. Itse asiassa Moona, voisit vähän avata meille estetiikkakäsitettä tässä kohtaa.
Puhuja 4 [00:02:18]: Eli se estetiikka, mitä tässä podcast-jaksossa nyt puhutaan, niin puhutaan ulkoisesta kauneudesta. Länsimaisessa kulttuurissa arkipäivän käsitys tästä esteettisyydestä liitetäänkin usein just tähän ulkoiseen kauneuteen, mutta jos katsotaan vähän sanan etymologiaa ja historiaa, niin saksalainen filosofi Baumgarten jo 1700-luvulla loi tämän estetiikka-käsitteen, hän toi sen kreikan sanasta, joka itse asiassa tarkoittaa aisteja, sillä hän huomasi, että tällainen aistinvarainen tieto puuttuu rationaalisen tiedon käsitteestä. Samoin nykyestetiikka filosofian alana tutkii kaikkea aistinvaraista tietämistä, toki myös tätä ulkoista kauneutta, josta me puhutaan tästä yhtenä alueena.
Puhuja 2 [00:03:14]: Eli tässä podcastissa me tullaan vähän avaamaan sitä yksityiskohtien merkitystä ja esteettisiä ulottuvuuksia eri näkökulmista, nimenomaan sitten näissä palvelualan elämyksissä ja matkailuhotelli- ja ravintola-alalla. Ja taas ehkä me voidaan väittää jotakin. Me voidaan väittää ihan reippaasti, että onnistunut luksusmatkailukokemus Suomessa perustuu korkealaatuiseen ja monipuoliseen, ammattitaitoisesti toteutettuun ja kestävästi tuotettuun palveluun. Ja siellä sitten toteutuu se vieraanvaraisuus ja henkilökohtainen palvelu. Ja itse asiassa, jos katsellaan Visit Finlandin kriteereitä liittyen suomalaiseen luksukseen, niin siellä on ihan ensimmäisenä mainittu laatu. Ja siellä yhtenä alakriteerinä löytyy itse asiassa oikeastaan tämän meidän podcastin melkein jopa aihe. Eli yritykset, jotka tuottaa tai haluavat, pyrkivät tuottamaan suomalaista luksusta, niin heidän tulisi kiinnittää Visit Finlandin mukaan erityistä huomiota siisteyteen, estetiikkaan sekä yksityiskohtiin, eli tästä me saadaan nyt oikeastaan lähtölaukaus sitten ihan kunnolla tälle keskustelulle.
Puhuja 1 [00:04:41]: Joo, se on totta. Meidän pitäisi pystyä kiinnittämään ehkä lisää huomiota siihen yksityiskohtiin ja estetiikkaan, koska yksityiskohdista tulee se luksuselämys. Se, että miltä kaikki tuntuu ja näyttää sun edessä, miltä sä kuulet, mitä sä näet, mikä tuntu on jostain, kun sä nostat jonkun haarukan, miltä se tuntuu sun kädessä. Ja kaikki ne luovat kokemusta siitä tai elämystä siitä, että me ollaan tekemässä luksuksen kanssa. Ja se yksityiskohtien laajuus ja kirjo, niin se voi liittyä hyvin monen asiaan. Se ei ole vaan se materia, mikä siinä pöydällä on, tai sun sänky, miltä se tuntuu. Se on kaikki. Ihmisen kohtaaminen. Kaikki detaljit siinä. Niihinkin voi kiinnittää huomiota. On sitten tarina, mitä sä kerrot asiakkaalle, et miten sä kohtaat hänet. Ja jos me mennään tähän huippulaatuun tai huippulaatua arvostavan kuluttajan maailmaan, niin he kyllä panostaa estetiikkaan. Aatelkaa kaikkia meidän perinteisiä luksusbrändejä, Prada-Hermesiä, tämmöisiä, jotka on ollut maailmalla vuosikaudet, niin estetiikka on yksi tekijä siinä, miltä se asia näyttää, että se on perinteinen tuote. Sama juttu voidaan tuoda palvelukontekstiin. Tässä kohtaa mietitään sitä, että miten mä palvelussa voin tuoda tiettyjä yksityiskohtia näkyville, jotka kertoo sitä laadusta. Siitä, että nyt ollaan tekemisissä palvelun kanssa, joka on huippulaatua. Eli meidän täytyy oikeasti pohtia sitä, että okei, että se on erilaista viestintää, pikku vinkkejä siitä, että nyt ollaan tekemisissä luksuksen kanssa. Koskee sitten vanhaa tai perinteisempää luksuselämystä tai sitten tämmöistä uutta luksusta.
Puhuja 3 [00:06:20]: Sitten tuo merkityksellisyys, tai niin kuin sä Riina sanotkin, niin eri asiat on merkityksellisiä eri ihmisille. Tavallaan tietenkään ihan jokaiselle, riippuen tietenkin yrityksestä, niin ei pysty jokaista yksityiskohtaa ehkä laittamaan, mutta yrittää ottaa selvää, mitkä on meidän vieraille tärkeitä yksityiskohtia ja keskittyä niihin. Ne tosiaan erottaa sen yrityksen muusta. Sitten siitä tulee semmoinen tunne, että ne kaikki yksityiskohdat myös kuuluu yhteen. Sitten tulee semmoinen holistinen kokemus, että ei voi vaan olla yksi yksityiskohta siellä ja toinen täällä, vaan niiden pitää liittyä yhteen ja siitä se kokemus ja elämys tulee.
Puhuja 1 [00:06:57]: Juuri näin. Ollaan periaatteessa kiinni siinä, että mitä on meidän elämystalouden perusteoriat. Se, että estetiikka on yksi, niin kuin sanotaan, building block tai rakennuspalikka, jolla luodaan sitä elämystä. Suomalaisena, me ollaan taas ehkä lähdetty semmoiseen insinöörimäisen ajatteluun, että tehokkuus on meille se juttu. Tehokkuusprosessina, miten se toimii prosessina, on tärkeää meillä kansana on ehkä ollut aina, mutta tässä luksuksen puolella voidaan lähteä liikkeelle toisena kulmasta, että tehokkuus ei ole välttämättä se hetkessä oleva juttu, mikä tuo sen arvon asiakkaalle, vaan meidän pitäisi ehkä ajatella eri kautta, että mitä kaikki tekijät siinä itse elämyksessä tuottaa sen arvon, se on ihan kohtaamista, se on ihan eri asioita kuin se tehokkuus. Toki prosessin pitää toimia palveluprosessina, mutta mitä muita juttuja siellä onkaan, ne tuo sen tunteen luksuksesta.
Puhuja 2 [00:07:45]: Tuosta tulee heti mieleen esimerkki, kun puhuit tuosta vähän insinöörimaisesta suorittamisesta palvelualalla. Harmillista on se, että aika monessa suomalaisessa kohteessa, jos menee vaikka vuokramökille tai tämmöiseen resort-tyyppiseen kohteeseen, niin saattaa olla niin, että kun mennään sieltä pääsisääntulosta sisään, kaikki muu voi olla kohdallaan, siinä ehkä on parkkipaikka ja näkyy jo, että mistä mennään, respaan tai jopa suoraan mökkeihin sisään, mutta sitten siellä todella usein tönöttää ne roska-astiat siinä heti pääoven tai sisääntulon kulmilla. Kyllähän sen ymmärtää, että tässä mennään nyt se roska-auton saapuminen kärki edellä ja näin se toimii ja se on helppo ja roskat lähtevät, mutta esteettistä se harvoin on. Toki sitten on niitä kivoja esimerkkejä, joilla on pystytty istuttamaan ne roska-astiat jollain tyyliin sopivalla katoksella vähän sinne pimentoon ja sitten kaikki onkin ihan hyvin.
Puhuja 3 [00:08:57]: Juuri näin. Kukapa haluaisi nähdä ensimmäisenä roska-astiat, kun tulee viettämään ihanaa viikonloppua vaikkapa.
Puhuja 2 [00:09:05]: Joo, tietysti sekin ehkä viestii siitä, että jos niitä on hyvä rivi siinä, niin kierrätys hoidetaan täällä kohteessa hyvin, että aina siellä on semmoista viestintää, mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Mutta tulisiko jotakin, hei, mielenkiintoisia esimerkkejä, mieleen, yksityiskohdista?
Puhuja 3 [00:09:25]: Mulla tulee taas koiraesimerkki. Mä oon tämmönen koiria puolesta puhuja näin, mutta kerran ajoimme tuonne perheen kanssa Lappiin ja pitkä matka oltiin jo ajettu ja tultiin myöhään hotelliin. Ei oltu vielä edes perillä, ja sit heti kun me mentiin sisälle, niin otettiin lämpimästi vastaan ja heti huomioitiin se, että jaha, teillä onkin koira mukana. Se oli tietysti ilmoitettu, mutta ehkä jokainen tietää, että kun on pakannut se auton täyteen ja sitten ei niitä kaikkia koiralle tarvittavia asioita ei ne ole kuitenkaan siinä ensimmäisenä, sieltä tuli ihana semmonen pikku pussukka, missä oli kaikki, mitä sä tarvitsit ensimmäisenä. Ja sit vielä kun mentiin huoneeseen, niin siellä oli vesikuppiaja näin. Kyllä se tuntuu ihan supertärkeältä, kun itse olet ehkä unohtanut just sen vesikupin sinne auton perimmäiseen kulmaan, ei tarvi lähteäkään hakemaan sitä sieltä, sillä sun helpotus on valtavan suuri. Pieniä asioita, mutta tosi merkityksellisiä. Ja tässä mä nyt kerron tätä esimerkkiä, vaikka se kokemus oli muutenkin tosi kiva, mutta tämä oli kaikista tärkeää. Ahdinko väsyttää, haluan pois ja nukkumaan, ja sitten kaikki olikin järjestetty. Se oli ihanaa.
Puhuja 4 [00:10:28]: Joo, toi oikeastaan aika kiva lähteä ajattelemaan tuosta, että miten se muistijälki syntyy. Me kehotetaan teitä kuuntelemaan meidän podcastin numero yksi, jossa me jutellaan henkilökohtaisesta palvelukokemuksesta. Ja siellä ollaan lähestytty asiaa sitten näiden niiden seikkojen kautta, että mistä se henkilökohtainen palvelu syntyy. Siellä oli ystävällisyys, empaattisuus, ongelmanratkaisukyky ja sitten oli vielä innostus. Tuossa ainakin tuossa Terhin tapauksessa, niin voidaan aika monta kohtaa ruksia.
Puhuja 1 [00:11:06]: Tässä voidaan tulla myös tähän personointii lisää. Mietitään sitä, että okei, että sä voisit yrittää pohtia, että mille voin tuottaa tunteen siitä ihmiselle, että se asia on mietitty juuri hänelle, että se on personointu. Tällainen sellainen illuusio, että vaikka sä tuotat palvelua muillekin sun vieraille, mutta se, että se on juuri hänelle mietitty juttu, niin se on tosi tärkeää. Näitä tämmöisiä esimerkkejä on tullut vastaan esimerkiksi siinä kohtaa, kun mä oon tilannut kahvia pientuottajalta. Mä juodaan miehen kanssa paljon kahvia ja väillä tykätään juoda vähän erilaisia kahvia. Kerran just yllätin mieheni ja sieltä tuli sitten pientuottajalta Suomesta paketti, niin siinkin oli kirjoittanut siihen pakettiin, että kiitos kun tilasit meiltä, ja laitettu nimi sieltä juuri siinä. Sillä pikku asialla voidaan luoda just semmosia elementtejä siihen, että sut on huomattu ihmisenä. Sä oot tullut meille. Sama asia voi olla se, että jos sä oot käynyt jossain kohteessa jo aikaisemmin, niin sut huomataan, että hei, kiva kun tulitte meille taas. Niin se on aika tärkeetä.
Puhuja 3 [00:12:12]: Hyvä ja noi asiat muistaa just, kun sut on huomioitu tai aa, sä tykkäsitkin tästä valkoviini, sit mä oon laittanut tän tänne valmiiksi jo kylmää. Aika ihania juttuja. Nää on niitä juttuja, mitä kerrotaan myös kavereille. Tänä päivänä just tää word of mouth, eli mitä sä kerrot kavereille sun kokemuksista, mitä oot kokeillut maailmalta tai elämyksistä, niin nehän on kaikkein arvokkaimpia, sit kun sä teet ite omia valintoja uudestaan eri juttujen kanssa.
Puhuja 1 [00:12:37]: Näin se on, kyllä.
Puhuja 4 [00:12:37]: Ja Terhi, kun oot matkustanut, niin muistaako joku sun koiran tai teidän perheen koiran nimen?
Puhuja 3 [00:12:43]: Kyllä muistaa.
Puhuja 4 [00:12:46]: Joo, sekin on hienoa personointia ja näitä voi ihan kirjoittaa asiakastietoihin hotelleissa.
Puhuja 2 [00:12:53]: Joo, no sitten toisaalta taas, jos negaation kautta lähestyminen nyt ei oo kauhean hyvä asia, mutta jos nyt siellä vaikka hotellihuoneessa sattuu olemaan joku asia vähän rempallaan, niin sehän tietysti sille vieraalle välittää tietynlaisen viestin. No, kaikki ei välttämättä sitä ehkä huomaakaan tai noteeran, mutta toisaalta vähän semmonen sensitiivisempi vieras voi lähteä miettimään, että hetkonen, et kun toi nyt rempsottaa toi kohta tolla tavalla, mitäs täällä nyt ylipäänsä sitten toimitaan, että onko se välittäminen aitoa ja kenestä täällä nyt oikeastaan välitetään, että no joo, ehkä asiakkaista kyllä. Mutta jos henkilökunnalle ei ookkaan aikaa korjata näitä tämmösiä pieniä poikkeamia, mikä siellä löytyy, niin sitten voi lähteäkin se ajatus jo karkailemaan sinne, että no mitenhän se henkilökunta sitten muuten täällä viihtyy ja miten on työhyvinvoinnin laita ja onko liian kiirettä. Eli tässä se ajatus voi lähteä karkailemaan aika pitkällekin ihan tämmöisestä yksityiskohdasta, joka ei välttämättä tunnu niin merkitykselliseltä sitten siinä toiminnan arjessa. Ja sit tulee tietenkin mieleen ihan laatukysymykset, että oikastaanko täällä sitten ehkä jossain muualla, että jossain hygieniassa tai aamupalan valmistelussa. Ja sitten se ehkä semmonen rentoutuminen ei pääsekään ihan sillä tavalla siinä palvelun suhteen käyntiin niin kuin oli toivottu. Että jos pitää lähteä toimittamaan jotakin asioita ensin kuntoon ennen kuin voi alkaa viihtymään. Vai?
Puhuja 1 [00:14:37]: Joo, tossa on aika paljon sitäkin, että ne yksityiskohdat voi tuoda just tämmöistä turvallisuusajattelua siihen, että onko täällä turvallista ja tämä laatu viestii pelkästään turvallisuudesta kanssa. Että yksityiskohdilla voidaan vaikuttaa aika moniin asioihin sun ajatusmaailmassa ja miten ne tuottaa kaan sulle sitä viestintää siitä, että mitä täällä tapahtuu tässä organisaatiossa. Mutta me ollaan hyvin erilaisia ihmisiä. Että osa meistä analysoi ja havainnoi näitä asioita hyvin eri tavoin, mutta mä kuulin just yheltä tutulta, että hän asui vähän aikaa Ranskassa ja siellä sanoi, että siellä etsittiin hotelliin työntekijää, jonka tehtävänä oli itsessään ainoastaan vain estetiikka, eli hänet oli palkattu siihen firmaan pohtimaan vain esteettisiä yksityiskohtia.
Puhuja 2 [00:15:25]: Ihanaa.
Puhuja 1 [00:15:27]: Miten kukat on asetettu tiettyyn paikkaan? Miten kaikkialla tulee se tunne siitä, että hei, miten kuuluu äänimaailma, tuoksut ja niin edespäin? Onko sulla Moona kertoo näistä jotain juttuja, että minkälainen on se aistillinen maailma, mitä kaikkeen siinä voi olla?
Puhuja 1 [00:15:40]: Joo. No nyt jos ajatellaan estetiikkaa aistinvaraisena, ja luksuskirjallisuudessahan tämmöinen aistin harmonia on todettu eri yhteyksissä olevan sitä osa luksuskokemusta ja tämähän syntyy nimenomaan tämä harmoninen kokemus näistä yksityiskohtien viimeistelyistä. Eli jos ajatellaan esimerkiksi sitä moniaistisuutena, niin se ei tarkoita kakofoniaa, eli monia monia erilaisia yksityiskohtia, vaan se täytyy tosiaan ajatella osana sitä brändikokemusta myös, miten kaikki myös siellä digitaalisessa ja fyysisessä maailmassa pienetkin yksityiskohdat on saman linjaisia, käyttää esimerkiksi samaa värimaailmaa tai samaa muotokieltä. Ja tähän liittyy myös tämä äänimaailma, eli millainen äänimaailman asiakaskohtaa siellä ehkä huoneessa, ja sitten miten se äänimaailma näyttäytyy vaikka ravintolassa tai vastaanotossa, jotta nämäkin on yhdenlinjaisia. Aivan ihana yksityiskohta on se, että kun minulla on tapana käydä tammikuussa aina tietyissä Small Luxury Hotels -ketjun hotellissa tuolla ulkomailla, niin kun minä saavun sinne, niin siellä aina soi tämän hotellin brändätty musiikki siellä huoneessa hyvin vienosti, mutta sen kautta minä pääsen uppoutumaan siihen elämykseen ehkä nopeammin kuin ilman sitä musiikkia. Se ikään kuin virittää minun kehon ja mielen siihen elämykseen.
Puhuja 2 [00:17:18]: Joo, tuosta tuli mieleen esimerkki, kun olin tässä talvella vierailemassa Portugalissa ja siellä sitten majoituin tämmöiseen pieneen butik-hotelliin ja oikeastaan heidän verkkosivuiltaan jo bongasin, ja silloin minä mietin, että vähän rohkea lupaus, mutta siellä luvattiin, että sinä tulet aamulla heräämään linnunlauluun. Ja siis se oli kyllä ihan huikea fiilis, että aamulla kun alkoi valo kajastamaan ja ikkunat eivät todellakaan olleet mitenkään auki, mutta ihan sieltä rakennuksen seinien läpi, ikkunan läpi, niin sieltä alkoi kuulua aikamoinen sirkutus. Se oli aika hieno yksityiskohta.
Puhuja 3 [00:18:01]: Valloittava yksityiskohta.
Puhuja 2 [00:18:06]: Kyllä, ja nimenomaan, että sitten se oli uskallettu sanottaa sinne markkinointitekstiin myöskin. Joo, no jos me aletaan vähän laittaa pakettiin taas tätä yksityiskohtien estetiikkaa. Niin kuin Terhi tuossa sanoi jossain vaiheessa, niin luksuskokemus rakentuu aika monesta eri elementistä ja sitä kokonaisuutta pitää hallita. Näitä yksityiskohtia voi tietenkin sitoa yhteen sitten taitavalla tarinallistamisella, joka nykyään on, tai oikeastaan tässä uudessa luksuksessa varsinkin, niin on sellainen näkökulma, jota pyritään lisäämään. Tätä tarinallistamista voidaan tehdä tietenkin kohtuullisen perinteisin menetelmin verbaalisesti tai kirjallisesti, mutta sitten just erilaisilla esineillä ja teemoilla ja näillä aistinvarasilla tekijöillä, niin kuin Moona kertoi. Esimerkiksi tällainen, että jossain pienessä hotellissa, kun heräilee aamulla ja on lähdössä suunnistamaan aamupalalle, niin se aivan ihana kahvin tuoksu, joka jostain leijailee, että ei tarvii edes miettiä, että missä se aamiaistila on, kun seuraavaa sitä kahvin tuoksua, se on sellainen aistiesimerkki, joka tuntuu menevän luihin ja ytimiin. Ja sitten vielä jos kerrotaan, että tämä kahvi on nyt täällä jossain paikallisesti jauhettua ja tuotettua ja niin edelleen. Mutta sitten voisi olla tämmöinen yksityiskohta. Me suomalaiset, miten tämän nyt korrektisesti sanoisi, että tässä on meillä kehittymistä kyllä vielä. Ja voisi miettiä sitten, että tietenkin meidän, jos ajatellaan tiloja, niin semmoinen tietty avaruus yleensä on palvelutiloille tunnusomasta. Mutta voisiko siellä sitten käyttää jotain vaikka sellaista yhtä katseenvangitsijaa, kun ei me nyt suomalaisina olla mikään sellainen, että me halutaan runsasta materiaa ja tavaramäärää ympärillä, niin se yksityiskohta voisi olla joku tämmöinen katseenvangitsijatyyppinen. Sitten ehkä taidetta tai sitten jotain paikallisuutta ilmentävää. Vielä oikeastaan tässä lopussa, niin mä halusin kuulla teiltä, että miten ootte kokeneet, että värit vaikuttaa tunnelmaan palvelukokemuksessa? Onko se jollain sellaista kokemusta, että joku hurja väri ehkä onkin muuttanut sitä tilannetta tai fiilistä aika paljon?
Puhuja 1 [00:20:59]: No totta kai, kirkkaat värithän on semmoisia, että varsinkin kun ne ei suomalaiskontekstissa yleensä tule esille, niin kyllähän sä saat siitä väristä voimaa. Ja sitten nämä voivat olla hetkiä, kun ajatellaan, jos ajatellaan maailmaa muuten, että somen kautta, että näät Instagram moments, mistä sä haluat ottaa kuvaan, että hei mä oon tämmöisessä elämyksessä, että näettekö tämän rajun kontrasti mun arkipäivään, eli uudella luksuksella voidaan haluta viestiä sitä, että hei mun elämä on jännittävä ja nyt mä koen tämmöisen elämyksen, ja siinä kohtaa nämä värit esimerkiksi voivat olla semmoinen tekijä, että nostaa sitä elämystä eteenpäin.
Puhuja 3 [00:21:31]: Joo, sit kun mennään ihan tosta uudesta luksuksesta vielä eteenpäin tonne ultraluksukseen, niin siellä sitten kun mietitään näitä yksityiskohtien merkityksiä, niin voidaan olla jo sillä tasolla, että täytyy olla selvillä siitä, että haluaako se asiakas juoda vetensä jääkylmänä vai huoneenlämpöisenä, että sit se tarkkuustaso on tämän tyyppistä.
Puhuja 2 [00:21:55]: Kyllä. Nyt on aika kiittää sinua kuulija, ja me ollaan aika varmoja täällä podcast-studiossa, että nyt on sinunkin mieleesi juolahtanut erilaisia yksityiskohtia eri palvelutilanteista. Todennäköisesti nyt sitten omat aistisikin vähän eri tavalla avautuu havaitsemaan yksityiskohtia ja estetiikkaa erilaisissa palveluympäristöissä, ja huomaat sitten myös niiden merkityksen sen elämyksen rakentumisessa. Ja vielä lopuksi kiitokset meidän ihanalle Uuden luksuksen asiantuntijatiimille ja panoksesta tämän podcastin keskusteluun.
Puhuja 1 [00:22:41]: Kiitos.
Puhuja 3 [00:22:42]: Kiitos.
Puhuja 4 [00:22:42]: Kiitos.
[äänite päättyy]