Siirry sisältöön
Litteraatti: Voiko yrittäjyyttä opiskella?

Ellinoora: Moikka. Mä oon Ellinora.

[Musiikki alkaa taustalla.]

Johanna: Ja mä oon Johanna.

Ellinoora: Tää on meidän podcast Bisnessiskot, jossa me keskustellaan yrittäjyydestä, saadaan vierailijoiksi eri alojen asiantuntijoita ja jaetaan kokemuksia sekä vinkkejä, jotta esimerkiks alottelevien yrittäjien ois helpompaa välttää ne pahimmat sudenkuopat.

Johanna:  Tarkoituksena ei ole ainoastaan jakaa vinkkejä vaan myös osallistaa teitä kuuntelijoita sekä totta kai meidän vieraita mukaan keskusteluun. Tänään me ollaan täällä Haaga-Helian studiolla, ja meillä on vieraana Haaga-Helian StartUp Schoolista projektipäällikkö Teijo Javanainen. Tervetuloa Teijo.

Teijo Javanainen: Kiitos kiitos.

Ellinoora: Esittelisitkö sä alkuun itsesi. [Musiikki loppuu.] Kuka sä oot, millainen uratausta sulta löytyy, ja miten sä päädyit mukaan StartUp Schooliin.

Teijo Javanainen:  Okei. Teijo Javanainen on siis nimi. Oon aika pitkään ollu näissä erilaisissa yrittäjyysohjelmissa ja niitten vetämisessä mukana. Muutama epäonnistunu ja keskeneräinen projekti löytyy tuolta yrittäjyyden alta iteltänikin, mutta mitään sellasta hirveen mainitsemisen arvosta ei oo, muuta ku oppeja sitte kantapään kautta tullu. Mut lähtökohtaisesti kiihdytysohjelmat, hautomo-ohjelmat ja tällaset on ollu se, mitä oon päässyt tääs vuosien aikana tekemään.

Ellinoora: Okei.

Johanna:  Joo. Mä oon siis ite kans Haaga-Helian kasvatti, ja yrittäjäura on alkanut täältä. Mä en ite sillon oo tuolla StartUp Schoolissa käyny, mut kyl mä kuulin silloin siitä. Mut on ehkä tässä jälkipäin ruvennu kyl kiinnostamaan tosi paljon, et mikäs homma toi on. Niin kenelle toi StartUp School on sit tarkotettu, ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa?

Teijo Javanainen: Käytännössä StartUp Schoolin arvolupaus niin sanotusti on se, että kun opiskelija opiskelee, niin sinä aikana voi saada jotain apuu ja yhdistää niitä omia yrittäjyystoimia siihen opintojen aikana. Me tunnistettiin aikanaan sellainen ongelma, että opinnot jää herkästi kesken siinä vaiheessa, kun niitä asiakkaita alkaa tulemaan aloittavalla yrittäjällä, ja hommat alkaa niin sanotusti vetämään. Niin sitte tää opintojen suorittaminen ja niitten loppuun saaminen, niin siinä saattoi olla haasteita, jos mentiin niin sanotusti perinteisen opetussuunnitelman mukaan. Ja tähän sitten ruvettiin hakeen ratkaisua, ja silloin synty tää StartUp School.

Ellinoora:  Joo, no tohon voin kyllä itekki samaistua, et opinnot jää vähän kesken. Mullakin on takana yksi korkeakoulututkinto ja nyt toinen silleen, tässä sivussa teen sitä, tai no teen ja teen [naurua]. Just tää asia, et ei se sitten oikein tahdo edistyä. Ja mua kiinnostas ainaki, et voiko StartUp Schooliin hakee mukaan, jos on jo valmis liikeidea, tai onks se itse asias pakollinen.

Teijo Javanainen: Ei oo varsinaisesti pakollinen. Meidän sisältö tällä hetkellä koostuu tällasest hautomo-ohjelmasta, mikä on 12 viikon ohjelma. Siihen haetaan ihan olemassa olevalla liikeidealla, mut me myös otetaan sisään jo olemassa olevii yrityksii, jotka haluu kehittää sitä liiketoimintaa. Tän lisäks on tällanen koutsaus-opintojakso, missä nimetään tällainen yrittäjätaustainen tai sitten tietyn alan ammattilainen koutsiks, joka sitte auttaa joko sen liiketoiminnan kehittämises tai sitten jos on vasta ideavaiheessa tai siinä, et ideoi, et haluis tehdä jotain, niin siihenkin pystyy sitä koutsausjuttua käyttämään.

Ellinoora: Okei.

Johanna: Joo, sä varmaan paljon kuulet noit erilaisii liikeideoita tossa sun työssä. Mikä sun mielestä, tai mimmonen on hyvä liikeidea?

Teijo Javanainen: Toi on silleen hauska kysymys, koska mul ei oo tohon varsinaisesti vastausta. Hirveen helposti, kun on kuullu aika monta liikeidea, mitä tulee, ne tietyt jutut tulee aina uudestaan ja uudestaan. Varsinki opiskelijoilla ne osuu aika usein siihen opiskelijan arkeen liittyviin asioihin. Sielt löytyy aika usein erilaisii ongelmakohtii, mitä sitten haluttais lähtee jollain yritysaihiolla ratkaisemaan. Mut mun tehtävä ei varsinaisesti, tai mä en nää, et mun tehtävä tai kenenkään muunkaan on sanoo, että toi idea ei onnistu, koska se (ei) [03:43, puhuvat yhtäaikaa] onnistunu ennen. Vaan ehkä enemmän pidän mielen avoinna siihen, et tää ei oo ehkä onnistunu ennen, mut voisko tää tyyppi olla se, joka saa sen toimimaan.

Ellinoora: Ja itse asiassa jos mä palaan vielä vähän tohon, et sanoit, että voi olla olemassa olevia yrityksiä tai olemassa oleva liikeidea. Eikö startup-maailmassa tämmöset tiimit ja muut oo aika iso juttu? Voiks sit semmonen ihminen hakee, jolla ois vaikka halu liittyy johonki startup-tiimiin?

Teijo Javanainen:  Tässä asiassa mä suosittelisin ehkä enemmän, meilläkin on Haaga-Heliassa tämä Xes, elikkä Entreperneurship Society -toimintaa, missä sitten pyörii mukana kaikkii yrittäjyydestä kiinnostuneit ihmisiä. Niil käy yrittäjii puhumassa niitten uratarinoista, ja muutenkin on erilaisia tähän aiheeseen liittyviä tapahtumia. Tollasen yhteisön kautta oon nähny ja oon itekki löytäny ihmisiä, joiden kanssa oon sitten tehnyt yhteistyötä myöhemmin.

Ellinoora: Joo, no mut hyvä tietää, et semmoseenki on mahollisuuksii Haaga-Helias.

Johanna:  Sä mainitsit tossa, että niillä yrittäjän ominaisuuksilla on aika paljon merkitystä. Millasii ominaisuuksii sun mielestä yrittäjältä vaaditaan, ja miten niitä pystyy kehittämään? Tarjooks esimerkiks StartUp School tähän mahdollisuuksia ja tukea?

Teijo Javanainen: Ehkä ite sanoisin, sellanen avoin mieli ja halu oppia on ehkä se tärkein yrittäjän ominaisuus. Varmaan tekin kokemuksen syvällä rintaäänellä osaatte sanoo sen, et aika paljon on tullu sellasia asioita, mitkä on joutunu ottaa haltuun siinä. Ja vaikka joku onkin neuvonu, niin se tekeminen itse on vähän kuitenkin eri asia ja sen asian oppiminen. Et se on mun mielestä se tärkein. Me puhutaan usein tällasesta yrittäjämäisestä ajattelusta ja niin sanotusta yrittäjämäisestä mindsetistä. Ja sehän on hyvin lähellä tätä kasvu-mindset-ajattelutapaa, missä sitten sun ajattelu perustuu siihen, että sä haluut oppii uutta ja kehittyy. Periaatteessa ei olla ikinä valmiita, ja se on ihan ok.

Ellinoora:  Toi on kyl ihan totta, että itekki on siit paljon puhunu. Yks tärkeimmistä ominaisuuksista mun mielestä kans yrittäjällä on just se, että hyväksyy sen oman keskeneräisyyteensä ja sen, et sä et oo ikinä valmis. Et semmonen tietynlainen nöyryys pitää olla mukana siin matkas, vaik oiskin sitä kasvunnälkää.

Teijo Javanainen: Joo, se on aika monessa elämän asiassa vaikea yhdistelmä, et pitäis olla nöyrä ja valmis oppimaan mut samaan aikaa pitäis olla itsevarma ja tietää kaikki.

Ellinoora: Nii [naurahtaa].

Johanna: Ja se vaatii aika paljon rohkeutta myös lähtee opetteleen ja myöntää se itelle,  et hei, mä en vielä osaa hirveän hyvin. Mut mä selvitän tän ja sit mä osaan sen.  Se rohkeus siinä, et uskaltaa lähtee tollasii uusi juttui opetteleen ja kokeileen.

Ellinoora: Kyllä, ja just et on avoin. Ja sitten varmasti siinäkin auttaa se, että on se StartUp Schoolin tuki siellä taustalla, et on sit niitä opettajia ja mentoreita ja niitä muita, jotka käy sitä samaa tilannetta läpi. Ja moni varmaan miettiikin yrityksen perustamista tällä hetkellä, tai ainakin mitä oon jutellu lähipiirini kanssa. Miten sä neuvoisit tälläsiä ihmisiä, jokka miettii, et mistä lähtis liikkeelle?

Teijo Javanainen: Ite alotan aina siitä, että ihan ensimmäinen asia on löytää tavallaan se asiakasryhmä. Kenelle sä teet sitä juttua. Et sen ku ensimmäisenä hahmottaa, niin sit on paljon helpompi lähteä esimerkiks kysyyn sellasilta ihmisiltä, jotka kuuluu siihen niin sanotusti asiakassegmenttiin. Ja sieltä sä saat jo todennäkösesti sellasii tietoja, mitkä auttaa jo edistämään sitä omaa liiketoimintaa.

Ellinoora:  Eli niinku validoida sitä.

Teijo Javanainen: Validoida ideaa, justiinsa näin.

Ellinoora: Joo. No mitäs sitten jos tietää, että tää mun idea on nyt tosi hyvä ja sille on kysyntää, niin mikä ois semmonen ihan ensimmäinen steppi sitte siitä?

Teijo Javanainen:  Testaaminen on se seuraava steppi käytännössä. Eli jonkunlaisen mockupin tekeminen tai sen ensimmäisen asiakkaan hankkiminen, jos on siis jostain vaikka konsulttityylisestä bisneksestä kyse. Se testaus on ainaki itelläni se, mistä ensimmäiseks lähetään liikkeelle. Idean validointi on siinä vaiheessa, kun joku siit suostuu maksamaan tai sitä suostuu käyttämään.

Johanna:  Niin tällaset testiasiakkaat. Siis voiks ilmatteekski ihan ekoi tämmösii pilotteja –

Ellinoora: Tai mitä tää mockup tarkottaa?

Teijo Javanainen: Mockup tarkoittaa esimerkiksi, jos sulla on vaikka sovellusidea, niin sit sä pystyt tekemään vaikka ihan perus PowerPointilla sen näkösen esityksen, millä sä pystyt, vaikka et siel on ne kohdat, mistä klikkaillaan eteenpäin sivuja, ni pystyt sitä käyttömekaniikkaa ja sitä sovelluksen runkoa testailemaan.

Ellinoora:  Okei, aika mielenkiintosta.

Johanna: Onks sun mielestä liiketoimintasuunnitelma pakollinen heti siin yritystä perustaessa? Miksi se on, jos se on, ja miks ei? Kannattaaks sitä myöhemmin sitten lähtee päivittämään, jos semmosen nyt tekee nopeesti tähän alkuun? Mitä mietteitä?

Teijo Javanainen:  No näin kun korkeakoulussa on töissä, niin kyllä jonkunlainen sellanen kirjallinen suunnitelma on hyvä olla ihan sellasena reflektiotyökaluna. Yleensä me suositellaan Business Model Canvasta siihen. Siinä on suht hyvin kuvattu se koko liiketoimintamalli ja se toimii jonkunlaisena hyvänä runkona siitä liiketoimintasuunnitelmasta. Mut semmosta usean sivun, mitä jotkut ehkä varsinkin julkiset rahoitusorganisaatiot vaatii, niin sellasen kirjoittamiseen en ehkä ihan alkuvaiheessa vielä lähtis, jos ei sille oo tarvetta. Mut sen Business Model Canvaksen käyttäminen työkaluna voi olla hyvä, koska ainaki itellä on kokemusta siitä, että sitten siihen kun on palannu, ni siin on ollu aika paljon päivitettävää sitten kun on tullu esim. testeistä tuloksia ulos.

Ellinoora:  Mistä tämmösen Business Model Canvaksen vois löytää?

Teijo Javanainen:  No sen löytää suomenkielisenä StartUp Schoolin nettisivuilta.

Ellinoora: Noni, loistavaa [naurahtaa].

Teijo Javanainen: Mut suosittelen yleisestikin tätä strategyzer.com -nettisivustoa. Strategyzerin perustaja on Aleksander Osterwalder, jonka kirjoja suosittelen kans. Jos jaksaa lukea, niin niitä ainakin kannattaa selata läpi.

Johanna: Joo, mulle ainaki on tullut liiketoimintasuunnitelman tekeminen tutuksi, Haaga-Heliassa kun oon opiskellut ja yrittäjyyttä myös paljon. Oon tehny ihan perus liiketoimintasuunnitelman, mut sit mulla oli myös oppari, mikä perustu liiketoimintasuunnitelmaan. Se oli kasvuun tähtäävä liiketoimintasuunnitelma, et vähän muokattu perinteisestä. Ja sit tietty kun oon ite hakenu starttirahaa, niin siinähän sit oli hyödyksi, taisin itse asias liittää suoraan tän opparin siihen. Et se oli kyl itel hyödyllinen, et se oli koulus tehty, et ei tarvinnu sit. Mut varmaan rahoitusta haettaessa, ni sithän se tulee ajankohtaiseksi monille. Mut toi oli tosi hyvä just toi Business Model Canvas, et mun mielestä sitäkin me täytettiin täällä koulussa. On kaikki keinot kyllä käyty läpi, tai siis menetelmät.

Ellinoora: Joo, on kyllä itellekin tuttu toi Business Model Canvas käsitteenä. Myös tuolla Kauppakorkeen puolella sitä on tullut täyteltyä. Et sit taas oman liiketoiminnan kohdalla mä hyppäsin yhtäkkiä vaan freelanceriksi semi spontaanisti, niin ei oo tullu nyt tästä liiketoiminnasta täyteltyä. Mutta vois kyllä, ainakin niistä omista kärkipalveluista. Eihän se tarkota, et pitää jäädä siihen jumiin, mut kyllähän se hyvä ois jotain kirjallisena olla. Kyllähän ne kaikki täällä mun päässä ja muistin syövereissä on oikein hyvässäkin tallessa, mutta toi on totta, mitä sanoit reflektiotyökalusta.

StartUp-maailmaan liittyy varmasti monenlaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja. Tuleeks sulle mieleen jotain ja haluisiks sä murtaa tässä jotain startup-maailmaan liittyviä myyttejä? Vai onko kliseet syntyneet syystä?

Teijo Javanainen: StartUp-maailmassa ehkä, miten se näkyy meillä koulutuksen puolella, niin ehkä lähtisin siitä, että kun on se liikeidea, niin sen ei välttämättä tarvi olla niin sanotusti startup-yritysliikeidea, vaan se voi olla ihan niin sanottuu perinteist liiketoimintaa. Periaatteessahan startupithan hakee skaalautuvaa liiketoimintamallii. Mut me ehkä, kun kuitenki korkeakoulu ollaan ja se tärkein asia on se, että ihmiset työllistyy ja oppii, niin se liiketoiminnan skaalattavuus ei oo sellanen asia esimerkiks millä me arvioidaan niitä, jotka hakee meille (-) [11:54] esihautomo-ohjelmaan. Hirveän herkästi mediassahan ne nousee tietenki isot rahotukset saaneet yritykset ja niin edelleen. Mut meille periaatteessa, vaikka meijän nimi on StartUp School, niin se ehkä on vähän laveampi sen määritelmä sitte kuitenki.

Ellinoora: Ei oo ihan sellasta, ku jossain Slushin markkinointivideossa.

Teijo Javanainen: Ei. Sehän on tietenkin, että kyllähän me niitäkin otetaan mielellämme sisään ja autetaan, jos sellaisia tulee. Ollaan kovin ylpeitäkin siitä, että tällasii keissejä on meillä aiemmin ollu.

Ellinoora: Joo. Osaaksä kertoo jotain esimerkkejä? Onks mitään sellaista, mistä sais tässä kohtaa paljastaa jotain konkreettista, et minkä tyyppistä teil on?

Teijo Javanainen: Todella silleen aiemminhan meillä on ollu vuosia sitten sellasia keissejä, mitä on noussu, ni esimerkiks on ollu toi (Huone) [12:37] -konsepti, mikä tuli. Se oli hyvinkin kytköksis StartUp Schooliin. Et sellanen vähän tunnetumpi yritys.

Ellinoora:  Ei oo mulle ihan tuttu. Minkä tyyppinen?

Johanna: Joo, ei mullekaan.

Teijo Javanainen: Tällasii tapahtuma- ja neuvottelutiloja.

(Ellinoora): Okei.

Teijo Javanainen: Vähän sellanen erilainen konsepti kuitenkin verrattuna tavallisiin toimitiloihin.

Ellinoora: Okei.

Johanna: Pitääki tutkia tota.

Ellinoora: Joo, täytyy perehtyä.

Johanna: Rupes kiinnostamaan.

Ellinoora: Kyllä.

Johanna: Moni varmaan tietää tämmöset startup-hautomot ja isot tapahtumat niinku Slush. Onko StartUp School verrattavissa tämmösen hautomoon, vai erooks ne toisistaan? Jos eroo, niin miten?

Teijo Javanainen:  No siis meillähän periaattees on esihautomo-ohjelma, mikä tarkoittaa sitä, et otetaan myös sellaisia, jolla ei ole vielä y-tunnusta tähän hautomo-ohjelmaan mukaan. Mut lähtökohtaisesti mun ehkä oma näkemys asiaan jonkun verran perehtyneenä on se, et aika monet hautomo-ohjelmat, jos siel on jonkunlainen strukturoitu ohjelma, elikkä siel on vaikka sanotaan työpajoja, mentoritapaamisia, muita tapahtumii, missä niitä hautomo-osallistujia pyydetään tai vaaditaan käymään. Niin aika monet perustuu tähän piilaaksosta tuttuun Y Combinator -ohjelmaan. Eli sen rungon mukaan, mul on semmonen fiilis, että hirveän monet menee. Ja siihen perehtyny ku oon, niin myös meillä on siihen (jollaan) [14:00] löyhästi pohjautuva ohjelma myöskin.

Ellinoora:  Mikä tää runko siis on? Voiksä kertoo konkreettisesti.

Teijo Javanainen: Se on se, et valitaan ne tiimit ensinnäki sen mukaan. Sitten on jonkunlaista työpajaa ja yhdessä tekemistä, mentoritapaamisii tai koutsaustapaamisia. Ja sitte se huipentuu sellaseen demo day -tapahtumaan, missä joko sijoittajille tai muulle yleisölle tullaan ulos niin sanotusti sen edistymisen kanssa, mitä siel hautomo-ohjelman aikana on tehty.

Ellinoora: Okei.

Johanna: Onks sun mielestä muuten, mikä merkitys mentorilla on yrittäjälle alkuvaiheessa?

Teijo Javanainen: Niin. No lähtökohtaisesti kaikki palautteet ja muut oon saanu näistä meijän ohjelman näkökulmasta. Meil on ollu vähän erilainen malli. Et mentorin merkityshän voi olla hyvinkin suuri. Sehän myös riippuu siitä, että kun löytyy se oikea mentori, et sul pitää olla se oikea ihminen, jonka kanssa niin sanotusti klikkaa ja hommat etenee. Mut meil on ollu ehkä tässä meijän StartUp Schoolin esihautomossa vähän erilainen lähestymistapa tähän. Me ollaan otettu ihmisiä, jotka tulee ihan koutsaamaan. Et siihen liittyy tavallaan tää reflektio. Et se ei oo vaan, että otetaan alan ammattilainen, joka neuvoo siit omast näkökulmasta, vaan et siel on tavallaan myös oppiminen ja siit näkökulmasta sen asian edistäminen taustalla.

Johanna: Joo. Mul on itel ollu vähän niinku mentori kans, tai siis tuli sattumalta semmonen mulle. Mut se oli tosi samanhenkinen ihminen, mitä mä ite olin, ni must tuntu, et mul oli tosi helppo sillon samastuu siihen. Ja se oli se yhteistyö vähän semmost ystävämäistä ja välil semmosta sanatontakin. Et tavallaan me ymmärrettiin toisiamme, aina ei tarvinnu ees sanoo asioita. Mun mielest se oli jotenki tosi kiva. Eli toi, mitä sä sanoitkin siitä, et tavallaan just se oman tyylinen, ni se on kyl, mä ite allekirjoittaisin kans ton.

Ellinoora: Joo ja mullaki on itse asiassa hauskasti sattuman kautta tullu kans semmonen vähän epävirallinen mentori. Et se oli tämmönen asiakaskeissi, mihin hän sitten haastatteli näitä, et keneltä otettas toimeksianto ja muuta. Ja sitten päädyttiin keskustelemaan enemmänkin. Ja just hän on sitte taas ollu, et nyt on eläkeiässä ja ollu sillä samalla alalla, millä mä vaikutan nyt. Niin siinä mielessä tosi antoisaa. Mut varmaan just varsinkin, jos on opiskelijamaailmassa ja muuta, ni sit voiki enemmän kaivata just sellasta käytännönläheisempääkin koutsaamista ja semmosta kannustamista. Ainaki ite muistaa varsinki ekoiltakin korkeakoulututkintoajoilta, et kyl sitte ku sulla elämässä paljon tapahtuu ja muuta. Et totta kai sitten StartUp Schoolis ehkä jos siinä samalla, jos ja kun siinä saa edistää sitä yritystä, sitä tulevaa toimeentuloa ja tulevaa työpaikkaa, niin varmaan voisin kuvitella, et motivaatiokin opiskelua kohtaan olis paljon korkeammalla kun ehkä sitten muuten. Et varmaan teille hakeutuukin paljon semmosia aika oma-aloitteisia tekijöitä.

Mut haluisiks antaa vielä jotain konkreettisia esimerkkejä siitä, et mitä eri taitoja ja StartUp Schoolis harjotellaan? Kyl niit vähän käytiin läpi, mut oisko vielä jotain lisättävää.

Teijo Javanainen: Joo. Hyvin paljonhan me keskitytään just siihen idean validointiin ja siihen liittyvään, elikkä miten niitä ensimmäisiä asiakkaita hankitaan, miten sitä ideaa testataan. Mut myös ehkä sellainen iso juttu, mitä on pitchaaminen. Eli sen kautta tavallaan miten sä puhut sun liikeideasta, miten sä puhut sun yrityksestä. Niin sil on hirveen iso merkitys ehkä siihen. Tai näin mä ite nään, et se merkitsee hyvin paljon, miten sä sanotat niitä asioita, koska se vaikuttaa myös siihen, millaista tarinaa sä kerrot sun yrityksestä. Ja se tarina on myös, se minkä avulla sä kerrot muille, pystyt viestimään selkeästi, et mistä nyt on kyse ja mitä sä tavottelet.

Johanna: Kyllä. Hyvä pointti.

Ellinoora: Se on just näin. Ja siis noihan on niitä taitoja itse asias, mitä meiltäkin on toivottu eniten, et mistä me saatiin meidän ekat asiakkaat. Ja just tää tämmönen hissipuheiden pitäminen ja muu niin on kyllä itsellekin osoittautunut hyödylliseksi tässä yrittäjyyden taipaleella nois verkostoitumistilaisuuksissa ja muissa.

Johanna: Joo, ehdottomasti. Mut (harjottelettekste) [17:51] te muuten tuolla StartUp Schoolissa sit semmost yrittäjän mindset-taitoja? Tavallaan mitä siellä omassa päässä, miten niit ajatuksii vois ohjata. Onks teil siihen mitään?

Teijo Javanainen:  No meil esimerkiks hautomo-ohjelman alla ihan yrittäjälle suunnattu itsensä johtamiseen liittyvä osuus, missä näit taitoja esimerkiks käydään läpi ja harjoitetaan. Kyl yleisesti se, esimerkiksi, puhuttiin siit demo day -tapahtumasta, niin sentyyppinenhän hyvin paljon, et sä laitat ittes likoon. Useinmiten ihmiset, jotka niihin tulee esiintymään tai kertomaan siit liikeideast, niil ei oo aiempaa esiintymistaustaa. Niin se, kun sä pystyt tavallaan siinä ohjelman lopuks esittelemään ylpeänä sen, mitä sä oot miettiny, mitä sä oot tekemässä. Niin se jo on aika semmonen, mun mielestä näyttö siihen suuntaan, et selkeästi sitä yrittäjämäiset mindsettiä on nyt. Sitä on tuolla ja sitä on harjoteltu.

Ellinoora: Joo, siis ihan varmasti kyllä just näin. Ja toi on kyl totta, mitä sä mainitsit tosta, että on niin kriittistä se, et millä tavalla viestii siitä omasta toiminnasta. Et esimerkiks mäkin voin tässä sanoa, että olen ihan tietoisesti jättänyt pois ensimmäisen tutkintonimikkeen hissipuheesta, elikkä kääntäjä. Koska jos mä mainitsen, että mä olen kääntäjä, niin sit ihmisille jää vaan päähän, että no sehän tekee niitä käännöksiä. Kun oikeastihan mun suurin osa työstäni on viestintää ja nimenomaan vielä suomen kielellä viestintää. Ja eihän moni sitä tiedä, että kääntäjäkin on suomen kielen ammattilainen. Niin heti, kun mä jätin sen kääntäjä-sanan pois, niin joka ikisessä tilaisuudessa sen jälkeen, missä olen pitänyt hissipuheen, niin olen ainakin yhden liidin saanu. Eli kysyntää on, mutta viestinnässä oli vika. Et se on kyl tosi tärkeetä painottaa varmasti niille opiskelijoillekin. Ja sitten just miettiä, että sitäkin on hyvä aina vähän päivittää, että millä tavalla pitchaa ja esiintyy.

Tuleeks sulla itelle mieleen jotain erityistä palautetta tai muuta, et mistä opiskelijat ois sanonu, tai joku erityinen muisto, mikä liittyis tähän StartUp Schooliin?

Teijo Javanainen:  No tän esihautomo-ohjelman osalta, niin sellanen ehkä iso asia on, et meillähän tulee Haaga-Helian sisältä kaikki. Tai melkein kaikki meidän koutseista ja näistä työpajojen vetäjistä. Täytyy sanoa, et on itelläni tullu ilosesti selväks se, että meil Haaga-Heliassa hyvinkin paljon yrittäjyyden alta löytyy asiantuntijoita, jotka pystyy auttamaan opiskelijoita niitten liikeideoitten edistämisessä. Ja se on näkynyt myös palautteessa. Et me saadaan joka kierroksella se palaute, et on kovia asiantuntijoita auttamassa. Ja tää on varsinkin omasta mielestä iso juttu siinäkin mieles, et meil kuitenkin tulee niitä jo ehkä pidemmänkin yrittäjäpolun aiemmin tehneit ihmisiä meijän ohjelmaan. Ku se tulee sellaselta vähän kokeneemmaltakin se sama palautan, niin tuntuuhan se hyvältä. Ja kyl mun mielestä, tai oon kovinkin ylpeä täst meidän tiimistä.

Johanna: Pakko sanoa sen verran, et mullaki perusyrittäjyysopinnoissa Haaga-Heliassa oli opettajana myös, se oli itse ollut monen yrityksen yrittäjä, tai siis oli sillä hetkelläkin. Niin sit ku sellanen ihminen opettaa sua, niin se on kyl ihan eri se kiinnostuksen taso oikeesti, ku silloin tosi vankka kokemus siitä. Ja sit viel ku hänelle piti tehdä se liiketoiminta- tai ei hänelle, mut hän tarkastaa sen liiketoimintasuunnitelman ja antaa sulle palautetta, niin se on ihan todella arvokas oppi siin kohtaa. Mut mä aina sanonki ihmisille, et kannattaa aina ottaa oppii niiltä, jotka on jo kerran tehnyt sen asian. Et niilt varmasti saa kyllä tarpeellista oppia.

Ellinoora:  Oliko tässä StartUp Schoolissa muuten muita toimijoita mukana ku Haaga-Helia?

Teijo Javanainen: Varsinaisesti ei. Mut esihautomo-ohjelma on sellanen, mitä me tehdään yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Ja siin on myös, näit samantyyppisii ohjelmakokonaisuuksia tekee Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Taideyliopisto, Arcada-ammattikorkeakoulu ja Metropolia-ammattikorkeakoulu.

Ellinoora: No siin onki kyllä tarjontaa.

Teijo Javanainen:  Joo. Kuulutaan tällaseen kokonaisuuteen ja myös jonkun verran jaetaan sitä tietoa ja oppeja siellä keskellä, vetäjien kesken. Se on aika sellanen kiva yhteistyökuvio, mikä siin on käynnissä.

Ellinoora: Tähän loppuun vielä meillä on tämmönen kysymys, mikä me esitetään kaikille meiän vierailijoille. Vähän esitellään heitä. Jos sä saisit valita minkä tahansa kyvyn, esimerkiks vaikka lentäminen, näkymättömyys, ajassa palaaminen taaksepäin, ihan mikä tahansa kyky, niin minkä kyvyn sä haluaisit ja miks.

Teijo Javanainen: No siis varmasti ehkä teillä viestinnän asiantuntijoina on kokemus siitä, et välil ois tosi kiva, jos osais lukea ajatuksia. Viestintä ei epäonnistuis nii usein.

[Naurua.]

Ellinoora: Niin. Mä oon tota itse asiassa miettiny ja jutellukki joidenki kans, et oisko se sit niin kivaa [nauraa].

Teijo Javanainen: Jos saisit valita silleen, et vaik työhön liittyvät jutut, niin se ois tosi hyvä.

[Naurua.]

Johanna: Totta.

Ellinoora:  Joo. Mut hei kiitos ihan valtavasti, että sä tulit mukaan. Ja mä uskon, et meijän kuulijat sai paljon näistä vastauksista sekä vinkkejä omaan toimintaansa että sitten tietoa tästä StartUp Schoolista ja varmaan intoakin hakee mukaan.

Johanna: Joo, kiitos paljon.

Teijo Javanainen: Kiitos paljon.

Johanna: Hei oliks sulla muuten joku kanava, jos haluaa kysyy sulta lisää näistä? Vaikka Haaga-Helian kanava tai teidän StartUp Schoolin oma kanava, mihin voi laittaa kysymyksiä.

[23:10, musiikki alkaa taustalla]

Teijo Javanainen: StartUp Schoolin verkkosivujen kautta, ja sitten meidän Instagram-tili on sellainen mistä sitten saa.

Johanna: Jes, ja millä nimellä löytyy Instagramista?

Teijo Javanainen:  Hhstartupschool.

Johanna: Jes. Ja nettisivut oli?

Teijo Javanainen:  StartUpschool.fi.

Johanna: Jes

Ellinoora: Jes.

Johanna: Kiitos paljon. Ja meitä Bisnessiskoja voi seurata Instagramissa kans Bisnessiskot-nimellä ja TikTokissa. Ja meille saa kans laittaa kysymyksiä, ihan kaikkeen yrittäjyyteen liittyvää, ja toiveita.

Ellinoora: Jes. Kuullaan taas seuraavassa jaksossa.

[Musiikki loppuu.]

Johanna:  Jes, moikka.

Ellinoora: Moi moi.