Siirry sisältöön
Podcastit
Vinkkejä opetukseen – mitä tehdä, kun opettajalla on huoli opiskelijoiden oppimisesta?

Kirjoittajat:

Eija Honkanen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 19.05.2023

Mitä tehdä, jos opiskelijan opinnot eivät etene? Haaga-Helian yliopettaja Eija Honkanen jakaa vinkkejä tärkeästä teemasta. Podcastissa aihetta tarkastellaan opettajan opetuksen näkökulmasta.

Podcastin tekstivastine

Eija: Mitä tehdä kun opiskelijan opinnot eivät etene? Tää on aika tyypillinen kysymys minkä kuulen opettajilta kun keskustelen heidän kanssaan. Olen Eija Honkanen ja mä toimin opettajana Haaga-Heliassa. Pysähdytäänpä hetkeksi yhdessä tämän teeman äärelle. Mä tarkastelen tässä podcastissa tätä aihetta opettajan opetuksen näkökulmasta, ja tuon esille kolme erilaista teemaa. Eli vastaako opettajan opetukset ja opiskelijan oppimisvalmiudet toisiaan, toisaalta mitä jos kyse onkin oppimisvaikeudesta. Ja sitten kolmanneks et onko olemassa taikasauvaa jota heilauttamalla kaikki oppisivat.

Yleensähän opettajat ovat hyvin velvollisuudentuntoisia, ja heidän tavotteenaan on aina että kaikki opiskelijat oppivat. Mutta sit jos oppiminen ei etene, ja opiskelija ei saakaan opintosuorituksia, opettajilla herää huoli. Näissä keskusteluissa kollegojeni kanssa he toteavat usein että silloin tulee mieleen paljon kysymyksiä, kuten että miks opiskelijan opinnot ei etene? Miten mä saisin kaikki opiskelijat oppimaan? Mitä voisin opettajana tehdä toisin tai lisää, että opiskelijat oppisivat? Ja nää kysymykset kuvaa hyvin opettajien tuntemaa vastuuta siitä omasta työstään, kun tavotteena on kaikkien opiskelijoitten oppiminen ja osaaminen. Mutta onneksi opettaja ei ole yksin vastuussa oppimisesta, vaan mukana on koko korkeakouluyhteisö ja opiskelijat itse. Koko korkeakouluyhteisön tehtävänähän on tukea opiskelijan hyvinvointia ja opintoja koulutuksen aikana. Ja onkin hyvä pohtia että vastaako opettajan odotukset ja opiskelijan oppimisvalmiudet toisiaan.

Opiskelijoina ammattikorkeakoulussa on hyvin monenlaisia oppijoita, ja he tulevat opintoihin hyvin erilaisilla taustoilla, erilaisilla tavoitteilla ja erilaisilla kokemuksella. Toisaalta opettajalla on tietyt odotukset opintojakson tavoitteiden ja opiskelijoiden oppimisen osalta. Opettaja onkin laatinut aina tavoitteisiin pohjautuen aikataulun, opiskelumateriaalit, käytettävät opetusmenetelmät ja tehtävät ennakkoon. Tavotteena on että nää kaikki kehittää opiskelijan osaamista, ja että he oppivat. Aina opiskelijoiden valmiudet oppia, ja opettajan odotukset eivät kohtaa. Silloin tarvitaan opintoihin tukea ja sparrausta. Tyypillisesti opiskeluvalmiuksien sparrausta tarvitaan akateemisten taitojen kehittämisessä. Rinnalle nousee myös muita haasteita opiskelijoilla, kuten opintojen aikatauluttamiseen liittyvät haasteet, opintokokonaisuuden hahmottaminen, opiskelun sovittaminen omaan elämään ja voi olla joitakin muitakin syitä mut nää on ne tyypillisimmät. Opiskelijaa voidaankin ohjata ja valmentaa näissä teemoissa, ja usein niin tehdäänkin. Silloin opinnot alkavat sujua. Joskus tää tukitoimi ei ookaan riittävä, vaan tarvitaan vahvempia tukitoimia ohjauksessa. Eli mitä jos kyse onkin opiskelijan oppimisvaikeudesta?

Joskus opiskelijavalmiuksien erilaisuuden tai opintojen jumiutumisen taustalla voi olla muitakin syitä, esimerkiksi juuri nämä oppimisvaikeudet. Ne voivat näkyä opettajalle hyvin eri tavalla. Esimerkiks opiskelijan opinnoissa siten että lukeminen onkin hidasta, luetun tekstin ymmärtäminen voi olla vaikeaa, voi olla keskittymisen haasteita. Ei pysytä aikataulussa, opiskeluja ei oikein saada suunniteltua, näkyy tekemättöminä tehtävinä. Elikkä syyt taustalla on hyvin, hyvin moninaiset. Osin tähän voidaan vaikuttaa selkeällä, ennakoitavalla ja strukturoidulla opetuksella ja ohjauksella. Silloin on hyvä muistaa että lisäksi korkeakoulussa on mukana myös muita ammattilaisia kuten opinto-ohjaajia, opintovalmentajia ja erityisopettajia, jotka voivat tukea ja ohjata opiskelijaa yhdessä opettajan kanssa.

No onko meillä sitten olemassa taikasauvaa, jota heilauttamalla kaikki oppisivat? Vastaus on tietenkin että ei ole. Opettaja voi tehdä kuitenkin paljon sillä, kun hän suunnittelee ja toteuttaa omaa opetusta ja ohjausta. Kun opettaja lähtökohtaisesti huomioi mahdollisimman hyvin kaikki opiskelijat opetuksessa, opetus kohtaa oppimisen erilaisuutta ja auttaa lähes kaikkia opiskelijoita oppimaan. Siihen tarvitaan hyvin monenlaisia tapoja, menetelmiä ja ympäristöjä oppia ja opettaa. Eli tarvitaan oikeestaan tämmönen kattaus oppimisen erilaisia mahdollisuuksia. Me Haaga-Heliassa on koottu vinkkejä opetukseen, Kaikki oppivat -julkaisu, jossa kuvataan keskeisiä vinkkejä siitä, mikä auttaa mahdollisimman monia ja monenlaisia oppijoita oppimaan. Mistä voi saada tukea ja ohjausta oppimisen vaikeuksiin, toisaalta linkkejä erilaisiin lisäaineistoihin eri teemoista, kuten lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudesta, selkeästä kielestä, neuromoninaisuudesta ja niin edelleen. Kaikki opiskelijat hyötyvät siitä, että opintojakson tavoitteet ovat selkeitä ja ymmärrettäviä, että opetuksen rakenne, aikataulu ja ohjeistukset ovat selkeitä, ja ne löytyvät kootusti yhdestä paikasta. Sillon kun opiskelija ymmärtää opintojakson kokonaisuuden, hänellä jää paremmin energiaa sitten tähän oppimiseen.

Opetuksessa ja ohjauksessa kaikki opiskelijat hyötyvät siitä, että opetuksen toteutustavat on monipuoliset. Käytetään erilaisia menetelmiä, ja oppimisen tapoja. Lisäksi siitä, että opetus ja oppiminen tukevat eri aistikanavien käyttöä, erilaista toimintaa ja toiset kaipaavat hyvinkin monikanavaista oppimista. Opetuksessa tarvitaan teorioiden, ilmiöiden ja käsitteiden ymmärtämistä, lisäksi opiskelijat tarvitsee myös hyvin havainnollisia ja konkreettisia esimerkkejä. Lisäksi oppimateriaalien on hyvä olla selkeitä ja monipuolisia sillon et se tavottaa mahdollisimman monen opiskelijan. Opettaja voi siis tehdä hyvin paljon auttaakseen erilaisia oppijoita oppimaan.

Kuten aiemmin jo totesin, vastuu oppimisesta ei onneksi ole yksittäisellä opettajalla vaan se on yhteistyötä. Siinä osallisena on kaikki opiskelijat, opettajayhteisö, koulutusorganisaation eri toimijat, alueelliset yhteistyötoimijat kuten esimerkiks YTHS ja niin edelleen, ja unohtamatta tietenkään työelämää ja sen toimijoita. Yhteistyössä me voimme tukea opiskelijoita, ja opiskelijalla on tietenkin myös oma vastuu siitä oppimisesta. Kannustankin, että opettaja ota rohkeasti ohjaukseen mukaan muita ammattilaisia, kuten opintovalmentaja, erityisopettaja ja opinto-ohjaaja. Yhteistyössä tää opetus ja ohjaus on sujuvampaa opettajalle ja opiskelijalle, sekä koko korkeakouluyhteisölle.