Yrityksille tarjotaan kalenterivuoden aikana lukuisia mahdollisuuksia osallistua yritystä eri tavoin tukeviin tapahtumiin. On tarjolla maksullisia tapahtumia sekä usein hankerahalla pyöriviä, maksuttomia tapahtumia. Työntekijälle voi olla hankala päätös valita tästä tapahtumamerestä juuri se oikea, häntä miellyttävä tapahtuma.
Tapahtumiin kokoontuu aina suuri määrä asiantuntijuutta ja tietoa puhujien ja osallistujien kautta. Miten olisi mahdollista varmistaa, että jokainen osallistuja saisi maksimaalisen hyödyn tapahtumasta? Miten voitaisiin taata se, että tapahtuman yhteydessä siirtyisi hyödyllistä tietoa yritykseltä toiselle ja samalla syntyisi mahdollisesti jopa uusia kontakteja?
Näiden ajatusten pohjalta päätimme REACT-hankkeessamme kehittää tapahtumakonseptin, jossa ihmiset pääsisivät uudella tavalla verkostoitumaan tapahtumien yhteydessä. Sen sijaan, että järjestäisimme tapahtumia, joissa ohjelmaan kuuluu pelkkiä puheita, pyrimme varmistamaan sekä uuden tiedon siirtymisen osallistujille että verkostoitumisen.
Tavoitteenamme on antaa aina puheen jälkeen kuulijoille mahdollisuus käsitellä kokemaansa siten, että he pääsevät jakamaan oppeja keskenään toisten osallistujien kanssa. Pyrimme tällä varmistamaan, että opit tulevat myös käyttöön.
Hyvääkin yritystapahtumaa voi kehittää
Osallistuin muutama vuosi takaperin Nordic Business Forumiin, jossa tuhannet ihmiset pääsevät kohtaamaan toisensa ja verkostoitumaan. Tapahtuma on edelleen yksi hienoimmista, joihin olen osallistunut, mutta oppimisen näkökulmasta siinäkin oli kehitettävää.
Vuoden 2016 Nordic Business Forumissa Gary Vaynerchuk oli kaikista esiintyneistä yrittäjistä ylivoimaisesti paras. Hän osallisti yleisöä hauskasti ja piti energiallaan tuhannet ihmiset hyppysissään. Silti en seuraavana maanantaina työpaikalle saapuessani tahtonut muistaa koko puhetta. Kuinkahan moni muu muisti hänen esityksensä pääteemat?
Ihmisen muisti on yllättävän lyhyt. Tämän takia jokaisen puheenvuoron jälkeen olisi hyvä antaa aikaa parikeskustelulle. Jokainen kuulijoista voisi pohtia esimerkiksi, miten juuri esille nousseet asiat ja teemat voisivat toimia omassa työyhteisössä. Parikeskustelun jälkeen osallistujat voisivat heittää tarkempia kysymyksiä puheen pitäjälle.
Parikeskustelujen suunnittelussa olisi hyvä kiinnittää huomio myös siihen, että osallistujat valitsisivat keskusteluihin aina uuden parin. Tätä kautta yrittäjien verkostoituminen tehostuisi.
Näiden huomioiden pohjalta olemme kehittäneet tapahtumakonseptiamme. Aika näyttää, miten kokeilumme otetaan vastaan. Keräämme jokaisen tapahtuman yhteydessä palautetta, jonka pohjalta kehitämme aina seuraavaa tapahtumaa. Tavoitteenamme on laittaa palautteet julkisiksi, jotta osallistujat myös näkevät, että kehitys tapahtuu vuorovaikutuksessa heidän kanssaan.
Kerromme kokeilujemme tuloksista viimeistään syksyn 2023 aikana.
Yritysten vihreä siirtymä, muutoskyvykkyys ja digitalisaatio (REACT, Etelä-Suomi) -hanke kouluttaa tapahtumien ja koulutusten muodossa hankkeen nimen mukaisia teemoja mikro- sekä pk-yrityksille. Hanke yhdistää korkeakoulujen parhaan asiantuntijuuden yhdeksän ammattikorkeakoulun laajuudella, jonka lisäksi hanke toimii valtakunnallisella tasolla 21 ammattikorkeakoulun laajuudella.