Siirry sisältöön
Yrittäjyys
Tuore yritys selviää poikkeusoloista sisun ja armon tasapainolla

Koronakriisinkään aikana jarrua ei kannata painaa, jos se vaan on mahdollista. Näin ajattelee kotisivukonsultti ja digimarkkinoinnin yrittäjä Heidi Haataja, joka perusti yrityksensä juuri ennen koronaepidemian puhkeamista.

Kirjoittajat:

Julkaistu : 08.06.2020

Koronaepidemiasta huolimatta Start Up -kentällä versoo uutta. Miten digimarkkinointia harjoittava yksinyrittäjä selviää keskellä talous- ja terveyskriisiä? Voiko uusi toimija puhaltaa tuulta purjeisiin, vaikka yrittäjyys tuntuu juuri nyt epävakaalta ja turvattomalta?

Pitkän työsuhteen jälkeen yrittäjäksi

Oulun seudulla asuva 45-vuotias Heidi löysi kutsumuksensa digimarkkinointiin ja yrittäjyyteen monenlaisten vaiheiden kautta. Ammattitaitoa yrittäjyyden operatiivisiin tehtäviin löytyi jo aiemmilta koulutusvuosilta. Kirjanpitotaitoa Heidi on ylläpitänyt yhdistystoiminnan myötä, ja nyt siitä viimein on hyötyä.

– Kannustan ylläpitämään kaikkia mahdollisia opittuja taitoja jollakin tasolla – olivat ne mitä tahansa. Myöhemmin tulevaisuudessa juuri niistä taidoista saattaa olla odottamatonta hyötyä.

Heidin 16-vuotinen ura puolustusvoimilla päättyi, kun virka siirtyi Helsinkiin. Perheellisenä Heidi ei nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin irtisanoutua. Uusien tuulien oli aika puhaltaa. Käteen jäi roima annos kokemuksia hyvästä johtajuudesta ja työhyvinvoinnista. Niistä opeista Heidi kertoo olevan hyötyä yrittäjänä.

Työttömyysjakso jäi lyhyeen, ja Heidi työllistyi asiantuntijaksi taloushallintoon. Ala ei kuitenkaan tuntunut omalta. Monien vaiheiden jälkeen TE-palvelujen kautta löytyi puolivuotinen digimarkkinointiin keskittyvä kurssi. Samalla kun kurssi alkoi, Heidi ymmärsi löytäneensä oman juttunsa. Hän haluaisi tehdä juuri tätä!

Heidi Haataja

Hetken alan töitä tehtyään luovuus ja sosiaalisuus ajoivat Heidin yrittäjyyteen, joka oli ajatuksissa hautunut jo pari vuotta. Oma yritys näki päivänvalon 1.1.2020. Kotisivukonsultointi ja digimarkkinoinnin koulutus ovat hänen peruselinkeinonsa. Myös digimarkkinoinnin ulkoistaminen kuuluu repertuaariin.

Digimarkkinoinnin ulkoistamiseen löytyy palveluntarjoajia aina yksityisyrittäjästä isoihin mainostoimistoihin. Yrityksen kannattaa kokeilla rohkeasti palvelun ulkoistamista ja etsiä sopivaa toimijaa, mutta Heidi haluaa kannustaa yrityksiä ensin tekemään ja kokeilemaan itse.

– Minun roolini on neuvoa ja auttaa niin kauan, että yrittäjä pääsee tekemisessä siivilleen. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, sitten tehdään toisin, Heidi kertoo.

Itsensä kehittämiselle on nyt hyvä sauma – myös yrityksissä!

Yritystoiminta ehti juuri käynnistyä, kun koronavirusepidemia alkoi. Heidi kävi verkostoitumistilaisuuksissa ja hankki itselleen muutamia asiakassuhteita. Nämä suhteet ovat nyt erittäin tärkeitä ja pitävät tuoreen yrittäjän rytmissä. Lappua ei tarvitse laittaa kuvitteelliselle luukulle.

– Tammikuussa en ihan vielä osannut ajatella, miten rajusti tilanne lopulta eskaloituu, Heidi toteaa.

Nyt uusasiakashankinta on hieman vaikeampaa ja Heidi miettiikin tavoittavuutensa keinoja uudella tavalla. Koronakaranteenista vapautunutta aikaa hän on käyttänyt hyödyksi tutkimalla mahdollisuuksia podcastin teosta ja YouTube-kanavan perustamisesta.

– Nyt jos koskaan on aika itsensä kehittämiselle. Tämä on hyvä mahdollisuus tarkastaa, ovatko omat kotisivut kunnossa ja mitä markkinointistrategialle kuuluu, Heidi muistuttaa.

Omaksi vahvuudekseen kilpaillulla alalla hän kertoo kansankielisyyden. Alalla on valtavasti vaikeaa jargonia, jonka hän haluaa kääntää asiakkailleen ymmärrettävään muotoon.

– Toisinaan minusta tuntuu, että digimarkkinoijat ovat alkaneet puhua toisilleen palveluita myydessään. Mitä hienompia sanoja käyttää, sen asiantuntevampi on. Tässä kuitenkin unohtuu ajatella asiakasta, Heidi lisää.

Heidin vinkkilista pien- ja yksinyrittäjille poikkeukselliseen aikaan

  • Tee asioita, jotka tuottavat sinulle iloa!
  • Myy ja laskuta – hinnoittele itsesi niin, ettei omaa työtä harmita myydä, tällaisena aikana tähän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
  • Muista vetää rajat – et ole aina töissä, etkä voi olla kaiken asiantuntija.
  • Anna rauhaa itsellesi ja omalle tekemisellesi – ole armollinen!
  • Positiivisuus on ihana asia, mutta paniikinomainen pakkopositiivisuusei ole kannattavaa ja se pelottelee ihmiset pois verkostostasi.

Tutustu yrittäjään: https://heidihaataja.fi/

Kirjoittaja Riina Kruut opiskelee Haaga-Heliassa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiseksi.