S: Tervetuloa kuuntelemaan podcastiamme! Minun nimeni on Sanna Siirilä, ja toimin opinto-ohjaajana sekä erityisopettajana Haaga-Heliassa.
M: Minun nimeni on Marketta Keisu, ja olen ruotsin opettaja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Tässä podcastissa me keskustelemme eettisistä periaatteista ammattikorkeakoulussa työskentelevän opinto-ohjaajan työssä.
Sanna, olet opinto-ohjaaja eli ohjauksen asiantuntija. Millaisia eettisiä periaatteita opinto-ohjaajan työhön kytkeytyy?
S: Suomen opinto-ohjaajat ry on listannut seitsemän ohjaustyön eettistä periaatetta. Ensimmäinen on itsemääräämisoikeus.
M: Mitä itsemääräämisoikeudella ohjaustyön yhteydessä tarkoitetaan?
S: Opinto-ohjaajan tulee kunnioittaa ohjattavan itsemääräämisoikeutta. Käytännön ohjaustyössä opo voi tuoda esille erilaisia vaihtoehtoja ja näkökulmia, mutta samaan aikaan tulee kunnioittaa sitä, että opiskelija tekee itse omaa elämäänsä ja opintojaan koskevat valinnat. Kaikenlainen painostaminen tai tuputtaminen on vastoin ohjaustyön etiikkaa.
M: Kuulostaa loogiselta, että opiskelijan päätöksiä pitää kunnioittaa.
S: Toinen eettinen periaate on totuudellisuus. Tämä onkin aika vaativa periaate! Opon antaman tiedon tulisi olla aina ajantasaista ja luotettavaa, mutta koska tieto muuttuu niin nopeasti, on tämän kanssa oltava tosi tarkkana.
M: Onko Haaga-Heliassa opon työssä sellaisia tilanteita, joissa totuudellisuus voi olla haastavaa?
S: No, ammattikorkeakouluopiskelijat esimerkiksi toivovat suht usein ohjausta jatko-opintoihin liittyen. Osa haluaa hakea AMK-tutkinnon jälkeen tekemään ylempää AMK-tutkintoa, ja osa taas haaveilee maisteriopinnoista tiedekorkeakoulussa. Opiskelijat kyselevät usein eri vaihtoehdoista ja valintaperusteista. Ongelmana on, että valintaperusteet saattavat vaihtua vuosittain ja omat tiedot ovat äkkiä vanhentuneita, ellei niitä jatkuvasti päivitä. Opon työssä onkin tosi keskeistä tunnistaa, milloin voin ohjata opiskelijaa ja milloin eettisin ratkaisu on ohjata häntä ottamaan yhteyttä jonnekin muualle, esim. suoraan hakukohteen hakijapalveluihin. Toinen yleinen tilanne on, että opiskelija haluaa keskustella ohjaustilanteessa esimerkiksi Kelan etuuksista, opintotuesta, opintolainasta tai vaikkapa asumistuesta. Näissä keskusteluissa on myös isona riskinä, että opo antaa virheellistä tietoa. Opon työssä onkin tärkeää tunnistaa oma asiantuntemus ja vetää rajoja siihen, missä asioissa ohjaa opiskelijaa. Osa opiskelijoista voi kokea jopa pettymystä siihen, ettei opo ohjaa heitä heidän esiin tuomissaan aiheissa, mutta tämä rajanveto on välttämätöntä eettisyyden näkökulmasta.
M: Tuo on tosi tärkeää. On parempi ohjata eteenpäin kuin antaa epävarmaa tietoa. Mikä sitten on kolmas eettinen periaate ohjaustyössä?
S: Kolmas on luottamuksellisuus. Tämä onkin tosi tärkeä eettinen näkökulma! Opiskelijan tulee voida luottaa siihen, että hän voi opon kanssa keskustella vapautuneesti kaikesta opintoihin liittyvästä, myös vaikeista asioista, eikä asioita ikinä vuodeta ulospäin ilman opiskelijan suostumusta. Ammattikorkeakoulussa on sikäli helpompi tilanne esimerkiksi peruskouluun verrattuna, että teemme töitä täysi-ikäisten kanssa, emmekä joudu pohtimaan, mistä asioista tulisi keskustella vanhempien kanssa. Haaga-Heliassa luottamuksellisuus näkyy tietysti myös siinä, miten eri järjestelmät palvelevat tietoturvallisuutta ja millaisia asioita opot voivat kirjata eri järjestelmiin.
M: Luottamuksellisuus on varmasti avainasemassa, jotta opiskelija uskaltaa puhua avoimesti. Mikä on neljäs eettinen periaate ohjaustyössä?
S: Neljäntenä on riippumattomuus. Sillä tarkoitetaan sitä, että ohjaajan on tiedostettava omat arvonsa, jotta voi toteuttaa eettisesti kestävää ohjausta. Opon omat arvot sekä yhteiskunnan arvot vaikuttavat siihen, millaisia asioita ohjaaja nostaa ohjauskeskustelussa esiin ja millaisia vaihtoehtoja hän esittelee opiskelijalle. Riippumattomuuteen liittyy myös esteettömyys, saavutettavuus, sukupuolisensitiivisyys…
M: Ohjauksessa voi tulla eteen tilanteita, joissa ohjattavan arvomaailma on kovin erilainen kuin oma arvomaailma. Miten eettisyys toteutuu silloin?
S: Uteliaisuus ohjattavan maailmaa kohtaan on yksi hyvä työkalu. Että suhtautuu avoimen kiinnostuneesti ohjattavan arvovalintoihin.
M: Entä sitten työyhteisön arvot, miten ne vaikuttavat?
S: Haaga-Helian arvot tietysti ohjaavat sitä, miten ohjaustyötä tehdään. Haaga-Helian arvoja ovat rohkeus, vastuullisuus, yhdessä tekeminen, avoimuus ja arvostus.
M: Miten nämä näkyvät ohjauksessa?
S: No, esimerkiksi vastuullisuus näkyy opon työssä suoraan siinä, että kerromme opiskelijoille kestävän kiertotalouden opinnoista ja rohkaisemme heitä valitsemaan kestävän kiertotalouden opintojaksoja. Aina tietysti ohjattavan omia kiinnostuksenkohteita kunnioittaen ja tuputtamatta. Rohkeus voi näkyä ohjauksessa esimerkiksi rohkeutena olla läsnä tai rohkeutena kokeilla erilaisia ohjausmenetelmiä. Yhdessä tekeminen ja avoimuus taas voisivat opon työssä kuvastaa vuorovaikutussuhdetta opiskelijaan: ei neuvoen tai ohjeita tuputtaen, vaan yhdessä tehden ja avointa dialogia käyden. Ja arvostus sekä opiskelijoita että kollegoita kohtaan on tietysti kivijalka koko työlle. Ilman sitä näkisin laadukkaan ohjaustyön toteuttamisen mahdottomaksi.
M: Nämä sama arvot näkyvät opetustyössäkin. Entä mikä seuraava opon työn eettinen periaate on?
S: Viidentenä eettisenä periaatteena on opon oman ammattitaidon kehittäminen. Haaga-Heliassa onneksi tuetaan siihen ja esimerkiksi kehityskeskusteluissa mietitään, miten omaa ammattitaitoa haluaa kehittää ja millaisiin koulutuksiin osallistua. Opinto-ohjaajat työskentelevät kentällä, jossa tieto muuttuu koko ajan ja opinto-ohjaajalta voidaan hakea ohjausta hyvin monenkirjaviin tilanteisiin. Tämän vuoksi omien tietojen jatkuva päivittäminen on välttämätöntä ja onkin hyvä, että siihen allokoidaan myös työaikaa.
M: Myös opetustyössä oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen on keskeistä. Seuraavaksi on vuorossa kuudes eettinen periaate.
S: Kuudes eettinen periaate on yhteistyö. Opinto-ohjaajat tekevät Haaga-Heliassa tiiviisti työtä muiden ammattilaisten kanssa. Yhteistyötahoja ovat ainakin koko opetushenkilökunta ja eri alojen asiantuntijat oman talon sisällä. Tämän lisäksi on keskeistä verkostoitua muiden korkeakoulujen toimijoiden kanssa. Harjoitteluohjausten kautta taas saattaa tulla yhteistyötä eri työnantajatahojen ja elinkeinoelämän kanssa.
M: Mainitsit yhteistyön opinto-ohjaajien ja opetushenkilöstön välillä. Olen tosiaan opettajana tehnyt yhteistyötä opinto-ohjaajien kanssa esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, kun opiskelijalla on jäänyt opettamani opintojakso syystä tai toisesta suorittamatta, ja opiskelijan valmistuminen on jo lähellä. On mietitty vaihtoehtoja, miten opintojakso saadaan suoritettua. Olen myös ennaltaehkäisevästi ollut yhteydessä opinto-ohjaajiin ja pyytänyt heitä muistuttamaan opiskelijoita eri toteutusmuotojen, kuten virtuaali- ja kontaktitoteutusten, eroista. Kielten opintojaksoilla on väliä, minkä toteutusmuodon opiskelija valitsee. S: Kuulostaa hyvältä; matalan kynnyksen yhteistyö opojen ja opettajien välillä on tosi keskeistä! Viimeisenä eettisenä periaatteena on omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen näkyy suoraan opiskelijoille, koska ohjaustyö on vuorovaikutustyötä ja esimerkiksi väsyneenä tai uupuneena sen tekeminen on hankalaa. On vaikeaa keskittyä täysillä ohjattavan asioihin, mikäli itsellä on pakka sekaisin. Siinä mielessä jaksamisesta huolehtiminen hyödyttää suoraan opiskelijoita. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei opon elämässä saisi olla käynnissä erilaisia asioita: kukaan ei ole täydellisessä tehossa fyysisesti ja henkisesti koko ajan! Mutta tärkeää on kiinnittää huomiota omaan vointiin ja puntaroida omalla kohdalla, miten voi pitää itsestään huolta. Haaga-Heliassa on tarjolla erilaisia tapoja omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen, esimerkiksi kulttuuri- ja liikuntaetuja, Terveystalon palvelut, kulttuuritapahtumat sekä liikuntakerhot. Itsekin käyn Haaga-Helian järjestämässä joogassa aina maanantaisin. Tärkeintä tietysti on kuitenkin se, että työtä on kohtuullinen määrä ja että työyhteisö kannustaa ja tukee.
M: Meillä on onneksi kannustava työyhteisö Haaga-Heliassa, eikö vaan?
S: Kyllä, näin on. Kiitos tästä keskustelusta!
M: Kiitos sinullekin! Ja kiitos kuulijoille! Toivottavasti tämä podcast-sarjamme tarjosi ajatuksia ja työkaluja teille.