Pro
Siirry sisältöön
Litteraatti: Ammattikorkeakouluopettajan työn eettiset periaatteet: opettajan suhde työhön ja oppijaan 

M: Tervetuloa kuuntelemaan podcastiamme! Minun nimeni on Marketta Keisu, ja olen ruotsin opettaja Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa.  
 
S: Minun nimeni on Sanna Siirilä, ja toimin opinto-ohjaajana sekä erityisopettajana Haaga-Heliassa. Tässä podcastissa me keskustelemme eettisistä periaatteista opettajan työssä.  

M: Opetustyön eettiset periaatteet on kirjattu opettajien ainejärjestön, OAJ:n, Työelämäoppaaseen. 
 
S: Opettajan eettisiä periaatteita on yhteensä kuusi kappaletta. Ensimmäisenä periaatteena on Opettaja ja suhde työhön. Marketta, olet opettaja. Millainen on sinun suhteesi työhön? Miten koet opettajan työn eettisyyden?  
 
M: Ensimmäisenä ajatuksena tulee mieleen, että opettajan tulee hoitaa työnsä vastuullisesti. Meillä opettajilla on myös velvollisuus jatkuvasti kehittää omaa osaamistamme. Ammattikorkeakoulussa tämä tarkoittaa, että meidän tulee olla ajan tasalla myös työelämän vaatimuksista. Materiaalien tulee olla ajankohtaisia, joten päivitän opintojaksomateriaalia aika usein. Ja myös pedagoginen kehittäminen liittyy vastuuseen ja velvollisuuksiin. Opiskelijat ovat aika erilaisia nyt kuin 10 vuotta sitten, joten myös pedagogiikan tulee olla erilaista. Pedagoginen kehittäminen on todella tärkeää. 

 
S: Haluaisitko täsmentää, millä tavalla opiskelijat ovat muuttuneet? 
 
M: Opiskelijoiden taustat ovat moninaisemmat kuin aiemmin. Opiskelijoita tulee sekä lukiosta että ammatilliselta puolelta. Meillä on myös alanvaihtajia opiskelijoina sekä opiskelijoita, joiden äidinkieli ei ole suomi. Uskallan väittää, että yleisesti ottaen opiskelutaidot, esimerkiksi tekstien lukeminen ja keskittymiskyky, tuntuvat heikentyneen. Opiskelijat haluavat tai tarvitsevat myös enemmän joustavuutta opintoihin, koska monella opiskelu pitää pystyä yhdistämään työhön. Opiskelijat ovat myös tottuneet laadukkaisiin ja monipuolisiin opiskelumateriaaleihin, eli opettajien tulee alati kehittää itseään.  
 
S: Totta. Myös oppimisen tutkimuksen kentältä tulee jatkuvasti uutta tietoa oppimisesta ja siitä, miten voimme tarjota opiskelijoille parhaita oppimiskokemuksia. 
 
Entä millaisia ajatuksia sinulla on digitalisaatiosta opettajan työssä? 
 
M: Digitalisaatio kehittyy koko ajan, ja opettajien tulee kehittyä mukana. Me opettajat testaamme uusia digitaalisia työkaluja ja sovelluksia ja jaamme niistä kokemuksia toisillemme. Digitaalisuus on tuonut mukanaan sen, että materiaali on meillä verkossa ja saatavilla ja ajantasainen. Opiskelijat osaavat odottaa näitä asioita. 
 
S: Haaga-Helia ammattikorkeakoululla onkin hyvä digikoulutuksen tarjonta meille henkilöstölle. 
 
M: Kyllä. Meille tarjotaan säännöllisesti erilaisia digikoulutuksia. Ja koska olen kielenopettaja, seuraan myös kielenopetukseen ja  -oppimiseen liittyvää tutkimusta. Kehityn myös kuuntelemalla opiskelijoita ja muokkaan opiskelijoilta saamani palautteen perusteella opintojaksototeutuksiani.  
 
S: Opiskelijoiden kuunteleminen onkin tärkeä osa opetuksen kehittämistä. 
 
M: Niin on. Kerroin äsken opettajan velvollisuuksista. Velvollisuuksien lisäksi meillä opettajilla on myös oikeuksia. Opettajan eettisten periaatteiden mukaan opettaja tekee työtään omalla persoonallaan, ja se on meidän velvollisuutemme ja oikeutemme. Luonnollisesti meillä on myös oikeus tulla oikeudenmukaisesti kohdelluiksi työssämme. 
 
S: Tuo tasapaino velvollisuuksien ja oikeuksien välillä onkin varmasti keskeinen osa hyvinvoivaa työyhteisöä. 
 
Mutta kuinka usein pysähdyt pohtimaan, miten arvot ja eettisyys näkyvät työssäsi? Oma arvomaailma tietysti vaikuttaa tekemiseemme taustalla ja ikään kuin piilossa, mutta tuleeko sitä pysähdyttyä miettimään tai sanoittamaan vaikka kollegoiden kesken? 
 
M: Varmasti liian harvoin. Mutta asiaa olisi tärkeä pohtia, esimerkiksi sitä näkökulmaa, miten digitalisaatio tukee eettisyyttä opettajan työssä, koska tämä digitalisaatio on meille vielä toistaiseksi uusi ilmiö. 
 
S: Totta. Toisena teemana opettajan eettisissä periaatteissa on Opettaja ja oppija. Opettajan ja oppijan suhde on keskiössä opetustyössä. Miten näet tämän ammattikorkeakoulun opetuksessa?  
 
M: Opettaja ja oppija  -teema on laaja.  
 
Ammattikorkeakouluopiskelijat ovat jo aikuisia. Suhde on ohjaava. Pidän myös tärkeänä, että me opettajat opetamme tietyn oppiaineen lisäksi opiskelijoillemme opiskelutaitoja. Opiskelutaitojen hallitseminen ei ole itsestäänselvyys eikä pitäisi olettaa, että kaikki opiskelijat tulevat ammattikorkeakouluun hyvien ja toimivien opiskelutaitojen kanssa. Osalla opiskelutaidot ovat saattaneet jäädä aika ohuiksi toisella asteella. Tärkeää on myös, että me opettajat tunnistamme opiskelijoiden vahvuuksia. Että me kohtaamme opiskelijat vahvuudet edellä haasteiden sijaan. 
 
S: Niinpä. Korkeakoulussa tarvitaan myös uudenlaisia opiskelutaitoja toiseen asteeseen verrattuna. Opettajan eettisten periaatteiden mukaan opettajan tulee suhtautua oppijaan inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? 
 
M: Jos esimerkiksi opiskelijalla on todettu jokin oppimisvaikeus, hänelle on varmistettava riittävät tukitoimet. Tällaisissa tapauksissahan ei ole kyse erityiskohtelusta, vaan yhdenvertaisesta kohtelusta. Yleisesti inkluusion edistäminen kaikessa opetuksessa on osa eettistä toimintaa ammattikorkeakouluopettajan työssä, koska ammattikorkeakoulut ovat yhä monimuotoisempia. 
 
S: Näin on. Meillä Haaga-Heliassa yhdenvertaisuus ja inkluusio ovatkin keskeisiä periaatteita. 
 
M: Oikeudenmukaisuudesta minulle tulee mieleen myös opiskelijoiden oikeudenmukainen arviointi.  
 
S: Arviointi onkin tärkeä aihe. Jatketaanko eettiseen arviointiin liittyvää keskustelua seuraavassa podcastissa?  
 
M: Kuulostaa hyvältä ajatukselta! Jatketaan keskustelua seuraavassa jaksossa.