Pro
Siirry sisältöön
Litteraatti: Huomisen hotellissa – Jakso 5 – Johtaminen ja erottuminen

[Joel]

Nauhoitus on päällä.

Hei vaan! Meillä on tänään vieraana Minna Juntunen, joka työskentelee Business Director tehtävässä The Folks Hotel Konepajassa. Lämpimästi tervetuloa Minna!

[Minna]

Kiitos!

[Joel]

The Folks Hotel konepaja on todella mielenkiintoinen tapaus. Hotelli avasi ovensa lokakuussa 2020 ja sijaitsee siellä legendaarisen Vallilan konepajan ytimessä. Ja hotellissahan on lukuisia eri huonetyyppejä, kuntosalia, vähän saunaa, kattoterassi ja ravintola, jota pyörittää luonnollisesti tähtikokki. Ja Minna, kiva että löysit aikaa tulla juttelee meijän kanssa.

[Minna]

Kiitos kutsusta, kiva olla täällä!

[Maija]

Haluaisitko minä kertoa vähän sun taustasta? Ensin miten sä olet päätynyt Folks hotelliin ja mikä sun matka sinne on niin sanotusti ollut?

[Minna]

No tää on ollut tällainen ajautumisten yhteissumma loppupeleissä, että matkailualalla on oikeastaan ollut koko ikäni, että alkuvaiheessa opiskelun ohessa ajauduin lentokentälle töihin ja siellä pyörin monta vuotta. Ja sitten näitä sattumuksia siinä matkan varrella kun sattui, niin sitten myyntihommiin päädyin Restel hotelleille. Eli silloin cumulukset ja Holiday innit ja Rantasipit tuli siinä tutuksi. Ja siellä aika monta vuotta sitten olinkin nimenomaan myyntihommissa ja siihen asti, kunnes sitten Scandic hotellit osti.

Ja siinä oli sitten oma oma ura jo edennyt sen verran, että olin siinä sitten vastasin koko yritysmyynnistä ja kattelin siellä sitten, että saatiin kaikki pakettiin ja siirrettyä toiminnot Scandicille. Ja siinä sitten katsoin, että olisiko nyt hyvä hyvä kohta kokeilla jotain muuta kuin ketjutoimintoja ja hyppäsin vähän tämmöisen yksityisemmän yrityksen majoitusyrityksen pariin.

Ja siellä sitten yritys, joka itse asiassa on tuon Valo hotellin perustanut, niin silloinen. Alkuperäinen yritys, joka Valo hotellia tosissaan perusti. Mutta en ollut niinkään siinä Valo hotellin toiminnoissa mukana, vaan sitten siellä oli tämmöinen kalustettujen huoneistojen yksikkö, jota sitten vedin siellä puolella.

Ja sitten iski korona. Siinä sitten muutaman vuoden jälkeen kaikki tiedämme mitä se se teki alalle ja oli sitten muutaman vuoden pois alalta. Ja sitten itse asiassa huomasin ihan varmaan jostain duunitorin tai jostain sivustolta, että the Folks Hotel konepaja hakee. Silloin oli myös myynti ja markkinointipaikka auki, niin sitten ihan yleisen haun kautta sinne sitten ajauduin ja päädyin.

Ja siellä nyt sitten kaksi ja puoli vuotta suunnilleen ollut ja hommat hommat sielläkin sitten edennyt niin, että nyt vastaan tosissaan sitten sekä hotellin liiketoiminnasta, että sitten meidän ravintolan liiketoiminnasta.

[Maija]

Niin just. Ihana tuommoinen ajautumisten tarina. Kyllä ja tällä alallahan se monesti itse asiassa on. Sitä, että koskaan ei tiedä, että mitä seuraavaksi tapahtuu. Hei, kertoisitko meille myös tuosta Folks hotellin konseptista?

[Minna]

Joo, Folks Hotel on yksityinen, täysin suomalaisessa omistuksessa oleva oleva hotelli ja siinä on alunperin jo ollut ajatus se, että halutaan ensinnäkin sinne niin kuin sisustukseen jo siitä ympäristöstä saada saada vaikutteita. Ja sehän on se alue missä se sijaitsee, niin on tosi historiallinen. Siinä on VR aikanaan toiminut ja sieltä on myös siihen varsinaiseen konseptiin sitten ammennettu niitä asioita, että on haluttu hakea semmoista elämyksellisyyttä ja muistijälkeä sitten vieraille, että he ainakin tietää, kun he aamulla hyvästä sängystä siellä herää, että missä he ovat.

Niin se konsepti oikeastaan perustuu semmoiseen elämykselliseen, että halutaan erottua siitä semmoisesta ketjujen samankaltaisuudesta kaupungissa kuin kaupungissa.

[Maija]

No, tämä onkin se syy, miksi sä olet täällä meidän vieraana tänään.

[Minna]

Hyvä.

[Maija]

No sullakin on sitten tosissaan tätä työkokemusta muutamia vuosia kertynyt. Niin niin, mitkä on ollut tämmöiset hotellialan isoimmat teknologiset murrokset sinä aikana kun sä olet työskennellyt hotelleissa?

[Minna]

No onhan tässä menty tosi huimia harppauksia viidentoista vuoden aikana, melkein kahdenkymmenen vuoden aikana. Että silloin vielä kännykät vähän haki tulemistaan ja kaikki miten varaukset tehdään. Ja kyllä ne silloin matkatoimistot oli isossa roolissa alkuun silloin kun on itse aloittanut ja se, että nyt kaikki se tieto on ihan eri tavalla saatavilla. Ja se kokonaisuudessaan se kilpailu ei ole enää niin paikallista näiden erilaisten alustojen kautta, vaan se on paljon, paljon laajempaa kuin mitä se on ehkä ollut silloin 10, 15, 20 vuotta sitten. Että kyllä se on ison muutoksen tuonut tullessaan.

[Maija]

Ja aika kivasti se tuossakin jo toit esiin sitä, että sä ajattelet selkeästi tuolle asiakaslähtöisesti eli että asiakas pystyy katsomaan paljon enemmän ja vertailemaan ja pohtimaan niitä omia valintojaan. No mites teillä tuolla Folksissa sitten teknologia ja ihmisen roolit? Kun mennään tämmöiseen muuttuvaan majoitusalan maisemaan, niin millä tavalla nämä on teillä tällä hetkellä?

[Minna]

No, meillä on perusajatuksena on se, että pystytään oikeasti kohtaamaan ihminen ihmisenä ja halutaankin, että se on se millä me tuodaan sitä muistijälkeä myös sinne meidän vieraille. Että me muistetaan ne meidän vieraat ja ollaan sellaisessa henkilökohtaisessa vaikutuksessa siinä kun vieraat saapuu. Ja myös siinä sitten tietysti heidän viipymän aikana, että autetaan.

Mutta siinä toki se teknologia siellä taustalla sitten auttaa meitä siinä jo ihan sieltä varausvaiheesta, että pystytään tekemään ne asiat mahdollisimman helpoksi sille meidän vieraalle, et sen on helppo tehdä lennosta kännykällä varaukset tarpeen tullen, mutta et sit hän kuitenkin saa sen henkilökohtaisen palvelun siellä hotellissa.

[Maija]

Mainitsit tuon henkilökohtaisen palvelun, niin pystyttekö– pystyttekö mittaamaan sitä jollain tavalla? Onks teillä mittareita sen henkilökohtaisen palvelun onnistumisen suhteen?

[Minna]

No kyllähän toki kerätään, kerätään itse arvosteluja. Niitä tulee myös noiden alustojen kautta, et niitä hyödynnetään tosi paljon. Et ite tehdään enemmän semmosta täsmäiskua asiakaspalvelun osalta ja siitä, et miten-miten meidän vieraat sen kokevat. Mutta et kyllähän tää teknologia myös tuo sitten sen, että tuolla alustoilla hyvinkin aktiivisesti kerätään sitä asiakaspalautetta, mitä me sitten taas ite seurataan tosi tarkkaan ja tehdään tarvittaessa sitten muutoksia suuntaan tai toiseen sen pohjalta.

[Maija]

Ihan mahtavaa. Sit kun mietitään, säkin oot tuossa asemassa ja varmasti mietit tulevaisuutta, niin miten teillä tommoisessa strategiatyössä huomioidaan tää nopeasti muuttuva liiketoimintaympäristö ja sitten tää teknologinen kehitys? Ja toki teidän liiketoimintaympäristössä. Monet tietävät, että konepajan alue on ollut vähän remontissa, niin jos ei siihen puututa, mutta sillai yleisesti, että kun sä teet tulevaisuuskenaarioita, niin miten te huomioitte nämä?

[Minna]

No ensinnäkin enää ei riitä, että siellä on yksi skenaario rakennettuna, vaan niitä pitää olla A, B, C, D ja vielä Ekin versio olemassa. Ja myös sitten vielä tämmöinen jonkinnäköinen jokeri siellä kirsikkana kakussa, että mikään ei ole enää varmaa.

Ja toisaalta sitten taas myös se, että teknologia mahdollistaa ne vähän nopeammat muutokset siinä matkan varrella. Että se ei ole enää niin, että sitten ruvetaan lähettelee fakseja ympäriinsä ja yritetään saada saada jostain sitten lupaa ja tietoa. Että tietyllä tavalla… Et se toki tulee, tulee se meidän etu siinä, että kun ollaan yksityinen toimija, niin me ollaan aika ketteriä myös tekemään niitä muutoksia siinä sitten matkan varrella.

Mutta et kyllähän siellä täytyy olla koko aika ihan hermoilla erilaisista ohjelmistoista ja muista, että millä voidaan sitten ensinnäkin… pysyä mukana siinä kilpailussa, mutta myös tarjota sitä parasta mahdollista palvelua meidän vieraille.

[Maija]

Toi on siis varmastikin tätä päivää, et joutuu tekemään useamman eri skenaarion.

[Minna]

Kyllä.

[Maija]

Toki sitten joutuu varmasti myös valitsemaan, että… Mitä toimenpiteitä nyt tehdään, jotta…

[Minna]

Joo. Ja lennosta tehdä muutoksia siinä sitten matkan varrella.

[Maija]

Just näin. Mites se näkyy päivittäisessä johtamisessa, et miten teidän henkilökunta pysyy kartalla näistä skenaarioista ja miten ketteriä he pystyvät olemaan? Että useinhan on tietyt raamit missä toimitaan, mutta olen ymmärtänyt, että teillä on vähän ne raamit on vähän joustavia.

[Minna]

Joo. Tietysti ihan kaikkia skenaarioita ei sinne henkilöstölle aina kannata viedä eikä viedäkään. Mutta et sit tietysti yritetään… No, se teknologia on siinä tietyllä tavalla tukena, että se on tosi tärkeää sitten, että oma henkilöstö tietää koko aika, että mitä ohjelmia on käytössä ja osaavat niitä käyttää.

Ja mikä se tarkoitus ja tavoite siellä on, et ehkä pitää sen yhteisen tavoitteen siellä koko aika mahdollisimman kirkkaana, niin sit tietyllä tavalla jokainen saa kuitenkin siinä meidänkin vastaanotossa tuoda sen oman persoonansa ja tehdä sitä just vähän sillä omalla twistillä. Että se ei ole niin semmoista, että kaikki tulee jostain konseptikäsikirjasta suoraan, et kaikkien pitää toimia tosi, tosi samalla lailla, vaan et se oma persoona myös meidän henkilöstöllä saa näkyä siellä.

[Maija]

Toi on aivan ihanaa. Aito, aito palvelu lähtee ihmisten persoonasta. Voitais tästäkin puhua siis vaikka tunti, mutta ei mennä nyt siihen. Otetaan uusi nauhoitus ja tehdään sitten tästä… Ihmisen persoonista palvelussa. Johtamisesta. Mitkä taidot johtamisessa tällä hetkellä korostuu? Ja mitä sä luulet, että mitä viiden vuoden päästä?

[Minna]

Mä sanoisin, että tällä hetkellä korostuu varmaan semmonen… verkostoituminen ja semmonen, että pystyy yhdistelemään ihmisiä ja asioita myös yli alan rajojen tietyllä tavalla, että, et se ei oo enää– varsinkin majoituspuolella, niin… Mä näen itse, että se majoituspaikka on sille vieraalle ehkä enemmänkin semmonen portti siihen matkustuskokonaisuuteen.

Ja sitten, et siellä pystytään… löytämään erilaisia ihan paketoinneista ja tuotteistuksesta lähtien erilaisia kokonaisuuksia. Ja se on ehkä se johtajan rooli myös siinä, et pystyy skauttaamaan vähän niitä, et mitä ne vois olla ja yhdistellä ihmisiä, koska nekin tulee sieltä ihmisistä kuitenkin se yhdistyminen.

Mutta myös sit tietysti tosi, tosi tärkeänä on se, että osaa rakentaa itsensä ympärille semmosen mahdollisimman tasapainottavan tiimin. Et ite oon hyvin semmonen… Miten mä nyt sanoisin, numero- ja Excel-orientoitunut, niin mulla on tosi tärkeetä, et mulla on sit ympärillä ihmisiä, jotka niitä pehmeitä arvoja ja niitä koko aika valvoo, ettei se lähe nyt liian yksoikoiseks se tekeminen siellä kokonaisuudessaan, et kyl se…Se ei ole tämän ajan vaan juttu, vaan et se on kokonaisuudessa, että osaa rakentaa oikeanlaisen tiimin siihen tekemään sitä hommaa.

[Maija]

Toi on suurta fiksuutta. No hei, kun me ollaan tietysti Joelin kanssa tuolla Haaga-Heliassa opettajina, niin mitä sä näet, että mitkä on semmoisia keskeisiä asioita mitä meidän pitäis nyt Haaga-Heliassa opettaa, että sulla olisi kymmenen vuoden päästä siellä… Edelleen se mahtava tiimi ympärillä.

[Joel]

Supertähtiä peräti.

[Minna]

No mä en tiedä miten sitä voi opettaa, mutta ehkä painottaa semmosta tietynlaista empaattisuutta, että osataan myös jatkossa kohdata ihmiset ihmisenä ja kuunnella sitä, että mitä se oikeasti se vieras hakee ja ehdottaa niitä asioita. Et se ei ole pelkästään sitten jatkossa esimerkiksi tekoälyn tekemää ehdottelua, et sieltä ei saa hävitä sellainen inhimillinen tatsi, että ehkä tässä mun täytyy tulla sitten kyllä teidän, teidän kursseille, että semmoisia pehmeitä arvoja… Varmasti…

[Maija]

Vuorovaikutustaitoja.

[Minna]

Kyllä, just näin.

[Maija]

Tietyllä lailla miten ihmisten kanssa toimitaan. Toi on tärkeä asia ja tästä on itse asiassa paljon tälläkin hetkellä uutisissakin puhuttu.

[Joel]

Okei, mahtavaa. Nyt päästään tänne ehkä meikäläisen intohimon alueelle eli teknologia ja miten se mahdollistaa – korvaa. Ja se on oma ajatus ja toive, että teknologia nähtäisiin enemmän tämmöisenä tukielementtinä eikä niinkään, että robotti tulee ja vie periaatteessa sitten ihmisen työn, vaikka sitäkin testataan.

Mutta ollaan todettu, että ei se tule viemään moneen, moneen vuoteen ihmisen rooli. Mutta… Folks Hotelin teknologia. Haluaisitko sä kuvailla, että miten se teidän teknologia rakentuu, miten te hyödynnätte sitä? Mitkä on ne ne pääpointit, mihin te koette, että se mahdollistaa se teknologia, sen onnistuneen elämyksen?

[Minna]

No se oikeastaan lähtee siitä, edelleen palaan siihen, että kun ollaan yksityinen toimija, niin meillä ei ole kauhean isoa semmoista myynti- ja markkinointikoneistoa. Eli siinä tietysti hyödynnetään teknologiaa, että me näytään siellä alustoilla, missä sitten aika monet käy käy sitä vertailua tekemässä.

Siinä, siitäkin voidaan sitten ottaa eri sessio, että mitä mieltä olemme näistä alustoista kaiken kaikkiaan, mutta et se on semmoinen tarpeellinen, missä täytyy yksityisen toimijan varsinkin olla, että pääsee näkyviin ja pääsee sinne vertailulistoille niin sanotusti.

Mutta sitten siinä kohtaa kun se varaus on tehty ja… Vieras on sitten meille tulossa, niin kyllähän se teknologia siellä tällä hetkellä me nähdään sitä historiadataa ja osataan sitten… Me tykätään tehdä pieniä huomionosoituksia esimerkiksi meidän vieraille, niin me pystytään sieltä jo sitten seuraamaan, että mitä hän on vaikka nyt… Miten hän on edellisenä kerralla jotain kertonut meille. Voidaanko me sitä hyödyntää tässä Tervetuloa takaisin muistamisessa tai muuten.

Ja sitten myös tämmösessä sen asiakaspolun varrella, et erilaisia palvelumahdollisuuksia halutaan avata sit tietysti sille meidän vieraalle, että hän saa siitä viipymästään sit mahdollisimman paljon ja kattavasti irti. Että osataan sit aina muistutella ja ehdotella erilaisia asioita. Ja sitten tietysti siinä sitten sen jälkeen kun hän on sitten lähtenyt, niin vielä siinäkin kohtaa sitten halutaan jollain tavalla ehkä huomioida sitä ja toivottaa sitten tietysti tervetulleeksi uudestaan sinne meille.

Että, et tää on semmoinen, missä me itse asiassa tällä hetkellä Folksilla koko aika tehdään työtä, että miten me voidaan vielä paremmin sen teknologian, teknologian avulla palvella niitä meidän vieraita. Että se on yksi meneillään oleva projekti meillä. Että halutaan siinä vielä tulla paremmaksi, mutta ei niin, että se menee siihen, että robotit siellä vastaanottaa vaan että ihmiset vastaanottaa edelleen.

[Joel]

Kyllä. Paras teknologiahan on semmoinen mitä asiakas ei huomaa-

[Minna]

Just näin. Kyllä.

[Joel]

Et se niinku tukee sitä asiakaspolkua, sitä asiakaskokemusta ja sitä porttia sinne elä-elämykseen. Että…Ja sitähän me tehdään myös Haaga-Heliassa. Me tutkitaan niitä asiakas… Mitä näitä on tämmöisiä kosketuspisteitä, missä asiakas tekee varauksen, saapuu paikalle, lähtee, eikä hän edes huomaa mitä kaikkea siinä taustalla periaatteessa tapahtuu.

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

Tekoäly. Siitä juteltiin edellisessä jaksossa oikein pitkästi ja, ja… Hyvin, hyvin tämmöinen kuuma peruna. Niin, miten tekoäly näkyy teidän toiminnassa? Näkyykö se? Onko teillä otettu sitä käyttöön? Millaisia ajatuksia?

[Minna]

Ollaan otettu hyvin pienimuotoisesti käyttöön, että kyllähän se helpottaa semmoisessa arjessa tietyllä tavalla tekstin tuottamista tai antaa ideoita. Tai… Pystytään ehkä, jos toimistolla nyt ei ole ketään kenen kanssa sparrailla, niin sä voit tehdä sen sparrailun tekoälyn kanssa.

Mutta se ei varsinaisesti meidän vieraille kyllä tässä kohtaa vielä näy. Että ei oo, ei oo niin pitkällä ei olla vielä, että se olisi siellä teknologiassa suoraan mukana. Toki varmasti jossain meidän käyttämissä teknologioissa käytetään tekoälyä, mutta ei niin, että me itse sitä suoraan käytettäisiin asiakastyössä.

[Joel]

No niin. No siihenkin varmaan palataan tuonnempana sitten. Ja ollaan aina avoimia vähän sparrailemaan näiden teknologiaratkaisujen ja tekoälyn suhteen. Varsinkin kun tulee asiakaskokemuksesta ja elämyksestä kyse, niin-

[Minna]

Just noin.

[Joel]

Palataan niihin sitten myöhemmin. Ja personointihan on hyvin oleellinen asia, mihin tekoälyä hyödynnetään tänä päivänä. Että teillä on sitä dataa niinku mainitsit. Siihen laitetaan tämmöinen tekoälypalikka, niin yks kaks, niin siellä tiedetäänkin aika paljon enemmän siitä asiakkaasta kuin mitä ehkä ihminen Excelistä välttämättä saattais-

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

-Saada irti.

[Minna]

Kyllähän se niitä mahdollisuuksia tuo ihan huimasti, että se pystyy just katsomaan sieltä vaikka, että joku vieras on edellisellä kerralla…-tiedetään, että hän on työmatkalla ja varaa vaikka kasvismenuta aina ravintolasta, niin sitten siinä kohtaa kun hän tekee seuraavan varausta, niin tekoälyn on helppo sit ehdottaa vaikka etätyöskentelypisteitä tai suoraan tehdä ehdotusta, että varataanko tämmönen menu menu ravintolasta ja siellä on tämmöiset päivän erikoisuudet ja muut. Et kyllähän se sitä varmasti harppauksia vie, vie myös siinä eteenpäin.

Mut et, ja tietyllä tavalla se, että kun tuossa aikaisemmin mainitsin, että me halutaan sitä paikallisuutta ja nyt tuossa varsinkin konepajalla, kun siellä on tosi paljon historiaa ja se tuo sitä tarinaa, niin siinä on varmasti kans semmonen paikka, missä voitais jatkossa tekoälyä vielä paremmin hyödyntää, et saataisiin sitä tarinaa kerrottua paremmin sinne meidän vieraille.

[Joel]

Mahtavaa! Oliko Maijalla tähän aihepiiriin mitään kommentteja vai siirrytäänkö eteenpäin?

[Maija]

Ei, mä oon vaan niin mykistynyt, kuinka ihanasti Minna meille puhuu tuosta heidän hotellistaan ja kuinka susta kuuluu koko ajan toi sun… Et sä oikeesti ajatte– miten sä ajattelet sitä, miten sä ajattelet niitä ihmisiä, miten sä ajattelet sitä aluetta ja… Niin, se on jotenkin ihanaa tämmöisessä keskustelussa, kun se tulee esiin.

[Minna]

Kiva.

[Joel]

Joo, Folks Hotel on yksi lemppareista. Ihan oon kolmesti yöpyneen parhaat unet saanut Folks Hotellissa. Tää ei ole maksettu mainos, vaan ihan omaan kokemukseen pohjautuva maininta.

[Minna]

Mahtavaa.

[Joel]

Asiakasodotukset ja personointi. Tuossa vähän aasinsiltaa teidän personointiin, niin teillähän henkilökunta on vahvassa roolissa. Joka kerta kun käynyt siellä niin lämmin vastaanotto ja siellä niinku otetaan se vieras vieraana. Ja kaikki vieraathan on erilaisia ja te huomioitte senkin. Ja yleensä sitten nää erilaiset tarpeet sun muut tulee, tulee sitten huomioiduksi.

Mutta miten tämän päivän, sanotaan nykypäivän asiakas tai vieras? Heillä on aika erilaiset odotukset kuin ehkä kymmenen vuotta sitten. Niin, miten teillä nämä tällaiset ennakko-odotukset kohtaa sitten tämän realiteetin?

[Minna]

No varmasti siinä tietyllä tavalla, että no, jotkut hakee ekologisuutta ja jotkut hakee luksusta ja jotkut hakee elämyksellisyyttä. Että siin tulee tosi isoon rooliin se, että miten hyvin me oikeasti tunnetaan ne meidän vieraat, et silloin voidaan kertoa siinä vastaanotossakin, koska jokaisen kanssa kerrotaan tai käydään se semmonen kohtaaminen siinä kun tulee tulee vieras siihen sisäänkirjautumiseen, niin se, että mitä asioita siinä henkilökohtaisesti kerrotaan sille vieraalle, niin se on se avainpaikka myös sen suhteen ja se, että

personointia kaiken kaikkiaan. Et siellä on toki teknologia vahvasti taustalla, mutta et meilläkin meillä on aika pieni se kuitenkin se meidän vastaanoton tiimi, niin todennäkösesti siinä on sitten varsinkin näitten kantisten osalta niin ollut kohtaamisia aikaisemmin, niin jo semmoiset pienet asiat kysytään miten mitä koiralle kuuluu tai tän tyyppiset niin ne on ne mitkä jää oikeesti siinä sit mieleen myös sille vieraalle.

[Joel]

Ja kyllä ilahduttaa kun tavallaan tunnistaa, että hei, että minä olen käynyt täällä aikaisemmin, minut muistetaan. Niin se jos joku on hintansa väärti jo sitten siinä vaiheessa, että mahtavaa kuulla se ja Maija.

[Maija]

Joo ja tässähän tulee just se, mitä se joku erittäin viisas ihminen on joskus sanonut, että ihmisethän ei muista mitä sä sanoit, vaan sen miltä sä sait niistä tuntumaan. Eli tavallaan se tunne on kuitenkin se, mikä, mikä sieltä nousee.

[Minna]

Niin, niin.

[Joel]

Mainitsit kestävyyden tuossa ja teillähän tämä Good Travel Seal sertifikaatti. Ja varmasti muitakin voit mainita siitä. Mutta miten se sitten tämä kestävä… Kestävyyden korostaminen sit näkyy siinä itse asiakaskokemuksessa, että onko teillä jotain tämmösiä vihreitä elementtejä, niin sanotusti vihreitä elementtejä sitten läpi tän asiakaskokemuksen?

[Minna]

On. Joo, me ollaan nyt itse asiassa kolmatta vuotta myös meillä on STF-merkki eli Sustainable Travel Finland -merkki myös, myös hallussa. Ja tietyllä tavalla se näkyy, näkyy siinä asiakaspolulla koko ajan sen matkan varrella.

Eli esimerkiks varsinkin ulkomaalaiset niin mieluusti ostavat pullovettä, mutta halutaan heille sit kertoa suomalaisen veden puhtaudesta ja meillä on siellä hanoja, mistä saa myös vastaanotosta otettua pulloon oman pulloon vettä. Ja sitten ihan huonesiivouksen osalta siellä tietysti niin on samalla tavalla kuin muissakin hotelleissa on näinä päivinä, että joka päivä ei pyyhkeitä vaihdeta tai lakanoita vaihdeta, ellei vieras toki sitten näin, näin toivo, toivo, mutta kerrotaan myös siinä sitten, että ihan näistä vastuullisuusasioista johtuen, niin sen mukaan miten vieras sen itse kokee, että vaihdetaan, mutta niinkun joka päivä automaattisesti ei näitä tehdä ja kerrotaan kierrätyksestä.

Meillä on tämmönen ihana yhteiskeittiö, mikä on meidän vieraitten käytössä, käytössä ympäri vuorokauden. Niin, siellä on kerrottu sit vielä vähän tarkemmin jätteitten lajittelusta ja muusta, et halutaan lisätä sitä tietoisuutta. Meilläkin on… Noin puolet, puolet vieraista on tulee muualta kuin Suomesta, niin niissä ei välttämättä kaikissa maissa olla ihan yhtä pitkällä näissä asioissa kuin Suomessa. Halutaan jakaa sitä tietoisuutta ja näyttää esi– konkreettisin esimerkein, että mitä se tarkoittaa käytännössä.

[Maija]

Toi vesiasiahan on tosi konkreettinen teko. Yksi mihin törmäsin Münchenissä reilu vuosi sitten, niin… Asuin hotellissa, missä oli myös hyvin ajateltu kaikkia näitä asioita. Niin siellä oli tämmönen systeemi, että, että jos… niinku että sinun huonettasi ei tarvitse siivota joka päivä. Et jos skippaat huomisen siivouksen niin saat viidentoista euron voucherin. Joo.

Eli tämmönen niinku, et ne on jollakin tavalla laskenu sen, et… Mitä ka — miten asiakas tavallaan palkitaan siitä–haastavammasta, niinku vihreästä teosta tyyliin niin mun mielest se oli aika jotenkin… Mä en ollut koskaan aikaisemmin tämmösta törmännyt, niin voisiko teillä vielä ehkä lisätä sitä konkretiaa jollakin tavalla? Ton, en tiedä onko toi se oikea tyyli tai mite-mitä, mutta…

[Minna]

Joo, kyllä me näitä itse asiassa ollaan, ollaan ihan vastaavia tässä mietitty ja pyöritelty, et millä me voidaan vielä paremmin motivoida ne meidän vieraat osallistumaan tähän niin kun vihreetal-vihreisiin talkoisiin. Että tää on yksi hyvä vaihtoehto, mitä, mitä voitaan, voidaan kokeilla… kyllä jatkossa. Tai jonkinnäköistä motivointia, että ne oikeasti herättää vähän ihmisiä oikeesti ajattelemaan, että mitä, mitä sitä nyt, mitä se tarkoittaa jos sä joka päivä haluat puhtaat pyyhkeet.

[Maija]

Joo. Me ollaan tässä hankkeessa Finnish Hotel of the Morrow, niin tässähän on mietitty myös tällaisia, että entä jos siellä onkin hotellihuoneessa kuntopyörä, mistä tuleekin sähköä. Tiiätkö siis-

[Minna]

Joo.

[Maija]

Me ollaan viety näitä ajatuksia aika pitkällekin tämän hankkeen puitteissa, että mitä kaikkea voisi olla, et sitten, jos asiakas polkee oman tarpeens-sähköntarpeensa verran, niin hänen huonehintaa tiputettaisiin. Me ollaan niinku tämmösiä kaikkia skenaarioita tehty, et mitä, mitä kaikkea voikaan tulevaisuudessa niinku tällä saralla vielä olla.

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

Niin, tämmöset pikaiset suihkut versus sit, et jäi maleksimaan sinne ja, ja hyvin, hyvin moniulotteisesti tutkitaan näitä, koska niistä varmasti on sitten hyötyä, toivon mukaan ainakin sitten jatkossa. Ja, ja tota jälleen kerran pelaan vähän noihin aikaisempiin jaksoihin, kannattaa käydä kuuntelemassa ne ehdottomasti, niin.

Tämmöset automaattihotellit ja itsepalveluhotellit, niitähän on ollu jo ties kuinka kauan ja muutamiakin hyviä esimerkkejä Suomesta pelkästi, mutta… Miten itse koet näiden tämmösten kohteiden, hotellien, joissa vieras ei niinkään kohtaa sitten sitä henkilöä, vaan ehkä kaikki viestintä ja kaikki mahdollinen tapahtuu siellä digitaalisessa maailmassa, niin teillä on kummiskin hyvin henkilökohtaiseen personoituu-personoituun kohtaamislähtöiseen toimintaan tää teidän malli, niin miten sä näet nää automaattihotellit?

[Minna]

Must se on ihan… En, en yhtään sano, että siinä ois mitään huonoa. Se on vaan, se on erilainen tuote. Ja se on, ihmiset kaipaa erilaisia asioita. Ne ostaa kaupassa, jotkut ostaa maitoa ja jotkut ostaa piimää. Niin ei siinä oo sen kummempaa, et niillä on varmasti asiakaskuntansa ja ovat ihan hyvä lisä kaiken kaikkiaan alalle, että mitä monipuolisempaa tarjontaa ja palvelua mekin saadaan, niin sitä enemmän ala kehittyy ja menee oikeeseen suuntaan sitte. Että en yhtään pistä pahakseni niistä.

[Joel]

Joo, joo siis itsekin uskon, että tämmöset valintojen mahdollisuus tuo kummiskin sitten ne henkilöt, jotka haluaa henkilökohtaista palvelua ja kohtaamisia, he tulee sitten teille ja sitten he jotka haluavat vaan yöpyä jossain, jatkaa matkaa, niin he menevät sitten toisaalle, että ei tule tavallaan semmoisia mielensäpahoitushetkiä siinä, että yli-innokas henkilö sit ottaa vastaan ja hän kaveri haluaa vain mennä nukkumaan ja lähteä seuraavana aamuna sitten. Että mielestäni ne on tosi positiivisia lisäyksiä tähän majoitusskeneen.

[Minna]

On ja on ja tilanteet on erilaisia. Joskus sä haluat mennä vaan laput silmillä johonkin ja sä haluat päästä vaan nukkumaan etkä puhu kenellekään. Ja sit taas joskus sulla on juhlapäivä. Sä olet lähdössä oikeesti nautiskelemaan puolison kanssa tai jotain muuta semmosta, että sä haluut et siitä jää oikeesti muistijälki sulle pitkäks aikaa. Niin sit sä valitset tämmösen hotellin missä on oikeesti sitä elämyksellisyyttä ja henkilökohtaista palvelua. Ja se, että sä tiedät että siellä tulee niitä semmosia wow-elementtejä matkan varrella, niin tilanteet on erilaisia myös.

[Joel]

Kyllä. Ennen kuin päästän Maijan seuraavaan aiheeseen, niin onnistuuko laput silmillä yöpyminen myös Folks hotellissa?

[Minna]

Kyl sä joudut sen ihmisen kohtaamaan siinä, kun sä tuut tohon sisäänkirjautumiseen. Mutta toki siinä arvostamme myös, että jos sanotaan, että nyt en halua puhua kauheasti asiasta, niin aika nopeasti sit pääsee huoneeseen.

[Joel]

No niin, mahtavaa! [nauraa]

[Maija]

Kyllä. Ja sehän voi olla se sama ihminen, että niinku, et se ei välttämättä ole eri asiakassegmentti. Se on vaan asiakkaan erilainen tarve sillä hetkellä.

[Minna]

Kyllä.

[Maija]

Ja joo, mä olen nyt ihan varaamassa teille siis get awayta, koska-

[Minna]

Hyvä, tervetuloa!

[Maija]

-kuulostaa niin hyvältä. Hei, suomalaista näkökulmaa ja ehkä suomalaista tämmöstä tulevaisuuden näky-näkymää. Niin, miten niinku hotellien kilpailukyky, suomalaisten hotellien kilpailukyky kansainvälisesti, niin miten te koette Folksilla tämän asian? Että mi-millä tavoin suomalaiset hotellit erottuvat?

[Minna]

No kyllä mä sanoisin, että se on semmonen… Tai sanoisin ja toivon myös, että se on semmonen, et siellä käytetään hyvinkin monipuolisesti sitä teknologiaa taustalla, mutta silti sitten siinä on se semmonen lämmin kohtaaminen ja asiakaspalvelu siinä sitten yhtä lailla isossa roolissa. Ja se semmonen yst-ystävällisyys ja tietyl tavalla, että… Hotellit, no, löytyy, löytyy toki monenlaisia ympäri maailman, mutta et se missä Suomi voi, voi vielä enemmän

saada sitä kilpailuetua on se semmonen eksklusiivisuus. Mitä, mikä on meille arkee. Mikä sit taas kansainvälisille matkailijoille on jotain ihan käsittämätöntä ja mitä he ei edes osaa odottaa, on semmonen rauhallisuus ja hiljaisuus ja se, että he saavat nauttia semmosesta luonnonläheisyydestä.

Mekin, vaikka me ollaan tossa Helsingin lähestulkoon ytimessä, niin siitä löytyy ihania puistoja. Siin on Keskuspuisto kävelymatkan päässä ja siitä me tehdään esimerkiks yhteistyötä Haltia Lake Lodgen kanssa. Meil on tämmönen yhteinen paketti heijän kans. Puolen tunnin päästä niin sä oot mini Lapissa.

[Maija]

Mm.

[Minna]

-missä löytyy sitten, sä voit mennä rapsutteleen poroja sinne ja on talvella jos nyt sattuu olemaan lunta niin on lumikenkäkävelyä ja sä oot oikeesti täysin luonnon keskellä.

[Maija]

Niin ehkä tää kysymys ois pitäny asettaa enemminkin silleen, että miten Suomen matkailustrategiaa-

[Minna]

No just. [nauraa]

[Maija]

-koska sehän tietysti vaikuttaa kaikkien hotellien kysyntään ja muuta. Mutta toi oli kans hieno huomio. Toi, että miten erillä tavalla ne asiat mitkä on meille arkisia niin… Et ne ei todellakaan oo sitä kaikille. Meidän vaihto-oppilaat tulee hyvin eri puolilta maailmaa ja ne on aina silleen, et siis täällä on niin ihana ku täällä on niin raikas ilma-

[Minna]

Joo.

[Maija]

-Helsingissä.

[Minna]

Aivan.

[Maija]

Tiiätkö. Mutta sit sillee et aivan, totta.

[Minna]

Niin.

[Maija]

Et heille se on sitä. Toinen on just toi hiljaisuus.

[Minna]

Joo.

[Maija]

Et täällä on niin hiljasta.

[Minna]

Kyllä. Ja suomalaiset osaa olla hiljaa ilman että he vaivaantuu. [nauraa]

[Maija]

No mitkä tekijät sitten tavallaan, jos nyt mennään tohon matkailunäkökulmaan enemmänkin, niin mitkä olisi sellaisia mahdollisuuksia sekä niinku tietyllä lailla Suomelle, Helsingille että teille? Mitkä semmoiset trendit tai muut voisi olla niinku sellaisia?

[Minna]

No Helsingin tietyllä tavalla puutehan on se, että meillä ei oo semmosta isoa monumenttia, mikä olis maailmankuulu ja tänne tultais katsomaan. Meiltä Helsingistä puuttuu se. Joten meidän pitää paikata sitä sitten ehkä tämmöisillä pienillä tai pienemmillä erilaisilla asioilla.

Niin, kyllä mä sanoisin, että toi tapahtumapuoli on varmasti yks yks iso asia. Ja sitä ollaan tässä nyt nähtykin, että kun Suomessa sitten on jotain isompaa keikkaa tai isompia kongresseja, niin Suomen maine on tosi hyvä ja sitä pitäs hyödyntää vielä, vielä enemmän, et sillon oikeesti sit saadaan niitä vierailijoita tuolta ympäri maailmaa tulemaan näihin tapahtumiin. Et se on varmasti yks semmonen, mutta myös noi mitä täs äsken, äsken jo mainittiin, niin kaiken kaikkiaan vielä nostaa enemmän sitä… Tietyllä tavalla mahdollisuutta siihen hiljaisuuteen ja rauhallisuutta ja…

Puhdasta luontoo ja ilmaa. Että kyl ne on kaikki semmosia… Mitä vielä enemmän vois nostaa, jotta me saadaan niitä ihmisiä tänne. Ja varsinkin nyt kesäaikaan Keski-Euroopassa ja Etelä-Euroopassa rupeaa olemaan aivan järkyttävät helteet. Niin myös se vielä niin kun, toki sitä, sitä jo-jonkin verran tehdään, mutta et vielä enemmän sitä, että meillä on oikeasti kesä on… Ihana kesä. Sä pystyt tehdä ulkona. Sä pystyt tuolla olemaan kuumimpaan aikaan ihan helposti tuolla piha-pihaolosuhteissa ja nauttii siit luonnosta, mitä ei ehkä enää tuolla Keski- ja Etelä-Euroopassa pysty tehdä kesäaikaan.

[Maija]

Ja teillähän siis tätä vielä tukee se, et teillä on ihan huippuravintola, missä raaka-aineet on hyvin pitkälti aika läheltä.

[Minna]

Joo kyllä.

[Maija]

Ja ja sitten sehän on myös hyvin eksoottista noille kansainvälisille. Et sä voit siis oikeesti nostaa tästä tämän marjan ja laittaa sen suuhun tai… Kuusenkerkän. Navata puusta ja syödä sen. Niin tietyllä lailla ehkä tämän ruuan puhtauden korostaminen vois olla kans-

[Minna]

Kyllä.

[Maija]

-tohon liittyen vielä. Mut joo ja kyllä siis kyllähän Suomea nyt The coolest place on tyyppisesti, että millä tavalla me tuodaan se, se, että se Etelä-Eurooppa on todella jo tuskallinen ja tänä vuonnahan siellä tosi paljon tulipaloja ja tai maastopaloja ja sairauskohtauksia ja kaikkea tämä… Niin se et… Hyviä nostoja.

[Joel]

Kyllä. Tota. Nyt päästään siihen mukavaan hetkeen. Eli lähdetään vähän paketoimaan tätä. Mietitään mistä ollaan edes puhuttu tässä näin ja, ja mä haluaisin aluksi maalata vähän tämmöistä hotellien tulevaisuuskuvaa.

Ja, ja kysymys mihin ei tarvitse nyt suoraan vastata, mutta mietintään, että säilyykö henkilökohtainen palvelu tämmöisenä kilpailualttina vai tuleeko siitä sitten luksustuote? Että pystytäänkö me edelleen näillä meidän henkilökohtaisilla kohtaamisilla ja personoinnilla sun muuta, niin pystytäänkö me edelleen tulevaisuudessa sitten tarjoamaan tän tyyppistä palvelua? Vai tuleeko siitä sitten harvoille ja valituille se, että on se ihminen sen sijaan että on se kone, joka siellä ottaa koppia sitten siitä sinun… Sanotaanko, että por-portin avaamisesta sinne majoituskokemukseen.

Mutta, miten Folks Hotel katotaan viisi vuotta eteenpäin. Se on aika pitkä aika, varsinkin tänä päivänä. Niin, miltä Folks Hotel Konepajalla näyttää viiden vuoden päästä?

[Minna]

No ehkä vähän viittaan tohon sun pohdiskeluun ekaksi, niin senhän ratkaisee vieraat. Se, että miten paljon sitä sitten oikeasti arvostetaan niinku isomman… Ehkä hölmö sana, mutta isomman massan osalta-

[Maija]

Mmm.

[Minna]

-sitä henkilökohtaista palvelua. Niin sehän sen määrittää, että miten paljon sitä tulee olemaan tarjolla jatkossa. Ja mä toivon, että ihmiset tietyllä tavalla… Ehkä korostaa jatkossa sitä vähän ehkä enemmänkin kuin näinä päivinä, että, että se on se ihminen siinä, että sä voit oikeesti jutella jonkun kanssa ja tuut aivan vieraaseen paikkaan.

Niin se, että sulla on siinä joku henkilökohtainen, henk– palvelutilanne siinä kun sä saavut sisään, missä sä voit kysyä, että missä tässä on ruokapaikkoja tai mihin mä voin mennä lenkille? Tai että… Sen voi joo kysyy totta kai koneelta tai tekoälyltä, mutta et sit puuttuu silti se semmonen human touch siinä kohtaa. Niin mä toivon, että se kysyntä pysyy niin, että se pysyy folksilla tosi isossa roolissa ja semmoisena pääfokuksena myös jatkossa.

[Joel]

No niin. Joo, mä mietin… Oikeastaan vastasit mun seuraavaan tämmöseen kysymykseen, et mitkä on niit kriittisiä hetkiä siin asiakaspolussa. Voit toki laajentaa jos haluat, mutta… mitkä pisteet siinä, kun asiakas saapuu hotellille, niin onko se se saapumishetki vai se, että on tsekattu sisään ja ollaan siellä paikassa, jolloin sitten voidaan vähän tuntuu, tuntuu et niinku tullaan tutuiksi ja sitten siinä jutustellaan ja sitten tulee niitä mikrokohtaamisia tämmösten elävien hengittävien olentojen kanssa, jotka kummiskin sitte huomaa tämmösiä heikkoja signaaleja ihmisestä.

Et ollaanko väsyneitä vai ollaanko pirteitä? Halutaanko me jutella vai halutaanko olla just laput silmillä ja vaan… hiljaa. Niin, niin tuleeko sulla jotain muita tämmösiä kriittisiä hetkiä siin asiakaspolussa, joissa kaivataan edelleen ja jatkossa sitä ihmistä?

[Minna]

No kyllä mä näen, et se kriittisin on siinä, kun astutaan siihen aulaan ja sä oot saapunu perille ja sä saat ensivaikutelman siitä tiloista ja myös siitä, miten sut otetaan vastaan. Kyllähän se määrittää jo siinä vähän sitä, että miten… Minkälaisella mielentilalla sä meet ne seuraavat lähellä olevat stepit siitä eteenpäin.

Ja sit toinen on tietysti kun sä pääset sinne huoneeseen, sä ehdit hetken siinä hengähtää ja rauhoittua siihen tilanteeseen. Niin se, että mi-mitä siel huoneessa nyt on? Onks se semmonen mitä sä oot oikeesti varannu?

Meillä esimerkiks folksilla otettiin takas tämmöset perinteiset hotellikansiot. Ne on ihanat, tämmöset puiset, puiset kansiot, mis on kerrottu hotellista totta kai, mutta myös siitä lähialueesta ja erilaisist yhteistyökumppaneista mitä meillä on siin ympäristössä ja mitä me itse henkilökohtaisesti suositellaan. Ja tämmöstä. Et sit sä voit miettiä et mitä, mitä sä nyt haluisit tänään. Sä voit ottaa siitä sen yleisinfon ja sit sä voit tulla sinne respaan juttelee, että, et mihin nyt tänää oikeesti kannattais mennä.

[Joel]

Siis te otitte takas, eli se oli jo pois.

[Minna]

Meillä oli nää tämmöset pädit huoneissa ja se loppupeleissä sitten todettiin, et se ei istu siihen meiän konseptiin samalla tavalla kun tämmöset perinteiset hypisteltävät sivut, mistä sä oikeesti voit itse kääntää sivua fyysisesti. Toki siel on, on sitte lisätietoa ja voit hakea QR-koodien avulla, et on siinäkin vähän teknologiaa mukana, mutta silti että. Ja siit ollaan saatu tosi hyvää palautetta.

[Joel]

Ihanaa! Ja toi on mahtavaa, että tarjotaan se mahollisuus laittaa se kännykkä tai tabletti alas-

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

-ja me silti voidaan laajentaa sitä kokemusta siellä konkreettisesti lukemalla suosituksia-

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

-mitä te ootte miettiny hartaasti ja… Mikä on se juttu siellä alueella ja teiän hotellissa.

[Minna]

Just näin.

[Joel]

Ja tota… Me tässä Finnish Hotel of Tomorrow 2.0 hankkeessa tutkitaan juurikin näitä kysymyksiä, että miten tehdään elämyksistä konkreettisempia. Mi-mikä on se huomisen hotelli? Onko se täysin digitaalinen? Onko se? Onko siellä näitä fyysisiä kansioita, joissa on sitten tarkoin valittuja, tämmösiä piilotettuja helmiä sitten sieltä alueelta.

Niin, mitä neuvoja sinä antaisit muille hotelleille, jotka pohtii tätä teknologiaihminen-tasapainoa?

[Minna]

No, tietyllä tavalla ollaan varmasti kaikki samassa junassa, että jos mulla ois antaa neuvoja, niin me oltais huimia harppauksia edellä. Mutta et tietyllä tavalla mä kannustan kaikkia hotelleja tekemään sitä omaa juttuaan, jotta me saadaan säilytettyä semmonen monipuolisuus alalla ja ehkä avattua vielä jotain uusiakin ovia. Et jokainen tekee sitä omalla tavallaan ja sitten ne asiakkaat vieraat voi sieltä sitten sen itselleen siihen tilanteeseen sopivimman palvelun valita.

[Joel]

Eli konseptin personointi.

[Minna]

Kyllä.

[Joel]

Pysykää sellaisina kuin olette tai tehkää sitä rohkeammin.

[Minna]

Just näin.

[Joel]

Hyvä. No kuule Minna, meillä on jäljellä meiän podcastin vakiokysymys, ja kysymyshän kuuluu, että mikä sinun mielestäsi on ihmisen ja koneen välinen suhde prosentteina asiakkaan palvelemisessa huomisen hotellissa?

[Minna]

Tää on todella paha. Tää on todella paha. Mä… toivon, et tää ois jotenki jääny tästä matkan varrelta, mutta… huomisen hotellissa. Niin, nyt mä nään sen tietysti tästä omalta näkökulmalta tämän kaiken pohjustuksen jälkeen niin, kyl mä sanoisin, että se on fifty-fifty.

[Joel]

Oikein hyvä vastaus. Mahtavaa! Joo, no tää meidän suhdeluvuthan vaihtelee aina vähän niinku vieraskohtasesti. Ja, ja itekin siis jälleen kerran kun on vieraillut Folks hotellissa monta kertaa, ollu aina lämmin ja henkilökohtainen vastaanotto siellä.

Ja kuten sanottua yks parhaimmista hotellikokemuksista mitä, mitä tässä elämäni aikana on kokenut, niin kyllä… Sanotaanko, että se riippuu hyvin paljon asiakaspolun siitä hetkestä, että tietyssä tilanteessa toivonkin, että pystyisin hoitamaan asiat koneen kanssa. Mutta tietyissä tilanteissa, niin kyllä se ihmiskohtaaminen on se hospitality alan se ydin. Ja heitänkin tämmösen ihan random suhdeluvun, että nelkyt kuus viiskyt neljä.

[Minna]

Koneelle nelkyt kuus tänään, viiskyt neljä ihmiselle et vähän painottuu sinne ihmispuolelle. Ihan vaan tän kontekstin ja tämän päivän fiiliksen mukaisesti. Hyvä Joel, mahtava vastaus!

[Joel]

Tää on kyllä siis joo, nyt Joelilla muuttuu prosentit. Mä en vielä tänään pysty kertomaan, että onks mun prosentit muuttunu vai ei.

Hei Minna, iso ISO kiitos, että soit meille aikaa ja tulit meiän kans keskustelemaan tästä tommosen pienen suomalaisomisteisen yksityisen hotellin näkökulmasta. Oikein, oikein mahtavaa, että saatiin sut tänne!

[Minna]

Kiitos kutsusta, tämä oli oikein… Mukava päästä kertomaan omia ajatuksia.

[Joel]

Kiitos Minna, ja kuulijoille; muistakaa seurata, tykätä, klikata, tägätä, jakaa, kaikki maholliset temput millä vaan näitä jaksoja saadaan isomman kansan tietouteen. Pysykää kuulolla! Katsokaa, me tästä on videomateriaalia tulossa myös sitten. Siellä ollaan, ja tota ensi kertaan. Kiitoksia!

[Minna]

Kiitos!

[rytmikästä musiikkia]

[Maija]

Kuuntelet tai katsot podcastia Huomisen hotellissa Ihminen vai kone. Tämä podcast pohtii ja luo keskustelua siitä, missä suhteessa meitä palvelee ihminen ja kone tulevaisuuden hotellissa. Miten teknologiset ratkaisut voivat mullistaa hospitality alaa ja kuinka pitkälle ne kykenevät asiakaspalvelussa? Onko henkilökohtainen palvelu ihmiseltä ihmiselle tulevaisuudessa luksusta? Pyrimme löytämään käytännönläheisiä ideoita, inspiroivia esimerkkejä sekä strategista näkemystä tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

[Joel]

Podcastin taustavoimana on hanke Finnish Hotel of Tomorrow 2.0. Hankkeessa toimivat Haaga-Helia ja Metropolia. Uusilla ja testatuilla palvelukonsepteilla sekä kiinteistöteknologisilla ratkaisuilla tuetaan majoitus ja rakennusalan liiketoimintaa. Hankkeen rahoittaa Uudenmaan liitto ja Euroopan unionin Euroopan aluekehitysrahasto EAKR.

Moikka! Mun nimi on Joel Pakalen. Opetan Haaga-Heliassa lehtorina palveluliiketoimintaa ja olen työskennellyt sekä hotelleissa että teknologia-alustojen parissa. Minua kiinnostaa eniten se, miten teknologia voi itse asiassa auttaa ihmisiä kohtaamaan aidosti. Uskon, että teknologia ei vie inhimillisyyttä pois. Se vapauttaa sen, antaa meille enemmän aikaa keskittyä siihen, mikä vieraanvaraisuudessa todella merkitsee.

[Maija]

Ja moi! Mä oon Niemelän Maija, ravintolaliiketoiminnan lehtori Haaga-Heliasta. Mulle on kertynyt työkokemusta parikymmentä vuotta ravintoloista ja tapahtumista. Minulle henkilökohtainen palvelukokemus on arjen luksusta ja mä nautin tosi paljon onnistuneista kohtaamisista ihmisten kanssa, sekä itse asiakaspalvelijan roolissa että palveltavana.