Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Tekoälylukutaidosta keinoja disinformaation torjuntaan

Kirjoittajat:

Ari Alamäki

principal lecturer
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Sari Korhonen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 25.09.2025

Jokapäiväisessä arjessa ei voi enää olla törmäämättä tekoälyn aiheuttamiin ongelmiin. Tekoälyllä tuotetut, ihmisarvoa ja yksityisyyttä loukkaavat syväväärennökset, tutkimusten tulosten vääristely, kirjallisten tuotosten esittäminen muiden kuin tekijänsä nimissä ja valokuvaväärennökset ovat vain osa ongelmista, joita kohtaamme päivittäin.

Samaan aikaan tekoälyn käytölle löydetään jatkuvasti uusia, yhteiskunnalle ja yksilöille hyödyllisiä käyttötarkoituksia. Kyse onkin siitä, miten tekoälyä osataan ja voidaan käyttää ongelmien ratkomisessa sekä tunnistaa ja ehkäistä sen väärinkäytöksiä.

Ennen kaikkea tekoälyn avulla tuotettu disinformaatio ja valeuutiset uhkaavat jatkuvasti tiedon luotettavuutta. Korkeakouluympäristössä ne voivat hämmentää opiskelijoita ja opettajia, koska luotettava informaatio on oppimisen lähtökohta. Tähän haasteeseen vastataan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimassa METACOG-hankkeessa, jota rahoittaa Erasmus+ -ohjelma.

METACOG-hankkeesta oppia kriittiseen tekoälylukutaitoon

METACOG-hankkeessa tuotetaan oppimateriaaleja ja sisältöjä, jotka auttavat opiskelijoita ja opettajia vahvistamaan taitojaan tekoälyn nopean kehityksen aiheuttamassa haastavassa ympäristössä. Lisäksi hankkeesta kertyvä uusi tieto, osaaminen ja avoimet oppimateriaalit antavat tuleville eurooppalaisille sukupolville kriittiset taidot erottaa olennainen tieto disinformaatiosta.

Tällainen taito on selviytymisen ja hyvinvoinnin edellytys digitaalisessa ajassamme.

METACOG lähestyy disinformaation ja valeuutisten tunnistamista ja torjuntaa ennen kaikkea hankkeessa kehitettävän tekoälylukutaidon avulla. Toisin kuin monet lähestymistavat, jotka keskittyvät yksinomaan digitaaliseen tai medialukutaitoon, METACOG-hankkeen tavoitteena on yhdistää tekoälylukutaito tähän haasteeseen. Näin se tuo disinformaation ratkaisemiseen uuden, ajankohtaisen ja nyky-yhteiskuntaan räätälöidyn ulottuvuuden.

Tekoälyn ja disinformaation ratkaisut vaativat monialaista osaamista ja yhteistyötä

METACOG-hanketta kehittää monitieteinen konsortio, johon kuuluu kasvatustieteiden, oikeustieteen, tekoälyteknologian ja median asiantuntijoita. Ratkaistava haaste on monitieteinen, joten se myös vaatii monitieteisen lähestymistavan.

Mukana on Suomen lisäksi asiantuntijoita Alankomaista, Slovakiasta ja Montenegrosta. Hanke lukeutuu osaksi Ulysseus Eurooppa-yliopistoa, sillä mukana on kolme Ulysseus-innovaatioekosysteemin kumppanikorkeakoulua. Hankkeessa hyödynnetään Ulysseuksen omaa verkko-oppimisalustaa ja verkoston kautta niin pilottikäyttäjät kuin muutkin oppijat voivat osallistua kehitystyöhön.

Tutkimus-, selvitys- ja kehitystyön ohella hankkeessa arvioidaan ja analysoidaan kymmenen erilaista tekoälyratkaisua. Niiden soveltaminen kytketään kehitettävään opetussisältöön, jolloin tekoäly nivoutuu luontevasti osaksi opiskeltavaa asiaa. Konkreettisten tekoälytyökalujen käyttö tekee hankkeesta entistä innovatiivisemman ja vahvistaa monipuolisen tekoälylukutaidon kehittämistä.

Työkalujen tavoitteena on auttaa opiskelijoita ja opettajia tunnistamaan disinformaatioon ja valeuutisiin liittyviä elementtejä. Niiden käyttö perustuu erilaisiin informaation arvioinnin lähestymistapoihin ja menetelmiin. Tämä osa-alue jokaisen on hyvä tuntea, kun opiskelee disinformaation ja valeuutisten tunnistamista tekoälyn aikakaudella.

Metacog-hanke vahvistaa tekoälylukutaitoa disinformaation ja valeuutisten torjumiseksi sekä edistää kansalaisaktiivisuutta ja yhteisiä eurooppalaisia arvoja.

Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja hankekonsortioon kuuluvat Haaga-Helia (koordinaattori) sekä The Hague University of Applied Sciences (Alankomaat), Technical University of Košice (Slovakia) ja The University of Montenegro.