Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Markkinoinnin ja viestinnän opiskelua podcastien avulla

Kirjoittajat:

Jenni Brisk

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 08.09.2025

Haaga-Helian Luova toimisto Kreassa opiskellaan markkinointia ja viestintää asiakasprojektien kautta. Toimeksiannot vaihtelevat markkinoinnin luovasta suunnittelusta aina tuotantoihin saakka. Kreassa on toteutettu Ähtärin Eläinpuistolle podcast-sarja, josta inspiroituneena Kreassa päätettiin pistää alulle ikioma podcast. Podien suosio on jatkanut tasaisesti kasvuaan, ja podcastit nähtiin hyvänä tuotteena oppimiskokemukselle.

Tavoitteellista podcast-tuotantoa

Podcast on Krean omalle markkinoinnille tärkeä kanava, sillä Krean tavoitteena on kasvattaa tunnettuutta toimialalla. Tulevat markkinoinnin opiskelijat voivat tutustua markkinoinnin teemoihin Krean podien avulla ja samalla innostua opiskelusta Kreassa.

Opiskelijoille podcast-projektit ovat erinomainen tapa oppia sisällöntuotantoa osana brändinrakennusta, käsikirjoittamista, äänitystekniikkaa, kuvaustekniikkaa ja editointia. Tuotantoprosessi antaa mahdollisuuden kokeilla erilaisia vastuita kuten vaikkapa podcastin hostin eli haastattelijan roolia, joka vaatii aina ripauksen heittäytymistä.

Podcastin tuotannosta opiskelijat saavat hienon työnäytteen portfolioonsa, jolla osoittaa osaamistaan. Kilpailu työpaikoista on kovaa ja kaikki konkreettinen osaaminen avittaa rekrytointiprosessissa eteenpäin. Pyrimme siihen, että Kreassa opiskelleet nuoret profiloituvat osaavina markkinoinnin tulevina ammattilaisina, joilla on jo käytännön kokemusta ja projektiosaamista.

MarkkinointiMiks? – sillä markkinointi on tärkeää

Kuvassa on MarkkinointiMiks? -podcastin logo pinkkiä mustalla pohjalla.

Kuva 1. Krean podcastille suunniteltiin oma logo ja kanavaksi päätettiin Spotify sen helpon saavutettavuuden takia. (Kuva: Luova toimisto Krea)

Podcast-projektin käynnistimme keväällä 2024 suunnittelemalla podcastille toistettavissa oleva konsepti ja iskevä nimi. Nimeksi valikoitu MarkkinointiMiks?, jossa yhdistyvät markkinoinnin teorioista tuttu termi markkinoinnin keinovalikoimasta ja ajatus sitä, miten podcast etsii vastauksia siihen, miksi markkinointi on tärkeää. Podcastille tuotettiin oma tunnusmusiikki: krealaisista löytyy aina erilaisia talentteja, kuten tässäkin tapauksessa musiikin saralta.

Podcastin kohderyhmiksi määritettiin seuraavat.

  • Markkinoinnista kiinnostuneet nuoret
  • Krean mahdolliset asiakkaat
  • Luovan alan toimijat eli krealaisten potentiaaliset tulevat työnantajat
  • Krean opiskelijat

Tyyliksi haluttiin rento keskustelu, jossa kiperiäkään kysymyksiä ei vältellä. Rakenne suunniteltiin niin, että kuulijan mielenkiinto pysyisi yllä loppuun asti. Keskustelun aiheita ovat markkinoinnin ja viestinnän erilaiset teemat aina siten, että opiskelija saa vastauksia ja vinkkejä tulevaan työelämään. Jaksot käsikirjoitetaan, nauhoitetaan ja editoidaan aina tiimeissä, lisäksi tiimi tuottaa oman jaksonsa markkinointimateriaalia eri kanaviin.

Nauhoitukset tehdään Haaga-Helian Mediastudiossa, jossa on erinomaiset olosuhteet ammattimaiselle työskentelylle. Nauhoituspäivän etukäteisvalmistelut pyritään aina tekemään huolella, mutta kommelluksiltakaan ei aina vältytä. Akut loppuvat kesken nauhoitusten, muistikortti onkin täynnä tai nauhoitus ei mennytkään päälle. Yllättävät tilanteet ja pienet mokat kuuluvat Krean oppimisprosessiin, käytännön tilanne opettaa aina enemmän kuin teoreettinen mahdollisuus.

Podcast vie opiskelijat suoraan markkinoinnin syvään päätyyn

MarkkinointiMiks?-podcast lanseerattiin marraskuussa 2024 ja se on kerännyt mukavasti yleisöä: jaksoja on kuunneltu yhteensä jo lähes tuhat kertaa. Keskusteluissa olleita aiheita ovat muun muassa millaista on opiskelu Kreassa, median trendit, rohkeus markkinoinnissa, vinkkejä työnhakuun luovalle alalle ja alumnien tarina Kreasta yrittäjäksi.

Kuvassa yhden podcast-jakson keskustelijat.

Kuva 2. Juontajana toiminut Krean opiskelija Irina Hartikainen ja vieraana ollut Mainostoimisto Bob the Robotin Toni Tiusanen keskustelivat tunteiden merkityksestä mainossuunnittelussa. (Kuva: Luova toimisto Krea)

Sekä opettajien että opiskelijoiden kokemuksiin perustaen podcastin tuotannot tulevat jatkumaan osana Krean toteutuksia. Näin tulevatkin krealaiset pääsevät oppimaan podcast-prosessin kautta markkinointia käytännössä.

Ota Krean MarkkinointiMiks?-podcast kuunteluun Spotifyssä ja opi lisää markkinoinnista!

Kuva: Shutterstock