Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Luova tekoäly – digitaalisten palveluiden muotoilijan supervoima

Kirjoittajat:

Jarmo Sarkkinen

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 21.08.2025

Luovaa tekoälyä hyödynnetään IT-alan työtehtävissä varsin paljon. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi sovelluskehittäjän apurina koodin tuottamiseen tai ohjelmistotestauksessa. Toisaalta tekoälyn hyödyntämiseen sisältyy vielä valtava hyödyntämätön potentiaali.

Viime vuosina on alettu puhua luovan tekoälyn mahdollisuuksista digitaalisten palvelujen muotoilussa.

Tekoäly palvelumuotoilijan työparina

Palvelumuotoilijat voivat hyödyntää luovaa tekoälyä käytännössä kaikissa palvelumuotoilun vaiheissa asiakastutkimuksesta käyttäjäkokeiluihin saakka. Tekoälyä voidaan käyttää digitaalisten palvelujen muotoilussa muun muassa seuraavasti:

  • Digitaalista palvelua koskevan datan analysointi eri lähteistä ja kanavista
  • Asiakkaiden ydinongelman määrittely ja käyttäjäpersoonien hahmottelu
  • Ideoiden ja konseptien tuottaminen analysoidun asiakasdatan pohjalta
  • Käyttöliittymäehdotusten tuottaminen ja tuotettujen suunnitelmien arviointi
  • Kokeiluvaiheen käyttäjäpalautteen analysointi ja reaaliaikaisen datan tuottaminen käyttötilanteista

Tekoälyn tuottamien vastausten laadukkuus on kysymys, joka viipyy monen suunnittelijan huulilla. Kärjistäen voidaan sanoa, että tekoälyn generoimien sisältöjen laadukkuus on suoraan verrannollinen tekoälylle syötetyn kehotteen muotoiluun ja sen laadukkuuteen.

Kehotteiden muotoiluun kannattaa panostaa

Kysyin ChatGPT:ltä, millainen on huono ja hyvä kehote, kun tekoälyn halutaan tuottavan palveluideoita. Tekoälyn mukaan hyvä kehote esim. digitaalisten palvelujen ideoiden generointiin voisi olla seuraava:

Kehitä kolme uutta digitaalista palveluideaa, jotka auttavat vähittäiskaupan yrityksiä parantamaan asiakaskokemusta myymälässä. Keskity ideoihin, jotka hyödyntävät tekoälyä ja koneoppimista parantaakseen tuotteiden suositteluja, asiakaspalvelua ja inventaarion hallintaa. Huomioi palveluissa skaalautuvuus ja kustannustehokkuus.

ChatGPT:n mukaan kehote on hyvä, koska se on

  1. Selkeä ja yksityiskohtainen
  2. Tarjoaa kontekstin ja tarkennuksen pyyntöön
  3. Esittää tavoitteet ja rajoitteet

Esimerkiksi palveluideoiden laadukkuutta voidaan parantaa ottamalla nämä näkökulmat huomioon kehotteiden muotoilussa.

Mikäli kehote on muotoiltu huonosti, tekoäly voi tuottaa pinnallisia tai epäolennaisia vastauksia, jolloin sisällöt jäävät helposti irrallisiksi suunnittelun kohteesta. Heikkolaatuiset vastaukset voivat ohjata digitaalisten palvelujen suunnittelua väärään suuntaan, mikä hidastaa kehitysprosessia ja voi johtaa jopa käyttäjien tarpeita huonommin palveleviin ratkaisuihin.

Luova tekoäly ÄLYÄ-hankkeessa

Haaga-Helian ÄLYÄ-hankkeessa luovaa tekoälyä olemme käyttäneet sovellusten kontekstien määrittelyyn ja prototyyppien sisältöjen generointiin. Kierrätyskalusteita suosittelevan ReDecoFinder-sovelluksen prototyypin kehittämisessä hyödynsimme luovaa tekoälyä monipuolisesti eri vaiheissa. Sitä on käytetty kiinnostavien nimiehdotusten tuottamiseen sovellukselle. Lisäksi hyödynsimme tekoälyä aikakausien tyylisuuntien kuvailemiseen, jotta saimme luotua todenmukaisia sisältöjä, jotka vastaavat eri aikakausien estetiikkaa ja tekevät prototyypistä uskottavamman.

Tekoälyn avulla loimme tyylisuuntien sisustuskuvia, jotka tekevät prototyypistä kiinnostavan ja inspiroivat käyttäjiä. Samoin käytimme tekoälyä kalustekuvien tuottamiseen. Tekoäly generoi tuotekuvauksia generoiduille kalustekuville, mikä lisäsi prototyypin sisällön uskottavuutta ja käytettävyyttä.

Tekoäly on kelpo apuri

Prototyyppien rakentamisessa luovaa tekoälyä voidaan hyödyntää erityisesti teksti- ja kuvasisältöjen tuottamisessa. Suunnittelijan vastuulla on kuitenkin arvioida tekoälyn tuottamien sisältöjen laadukkuus ja tehdä lopulliset valinnat sekä tarvittaessa tuottaa viimeisteltyjä sisältöjä.

Tekoäly on kelpo apuri digitaalisten palvelujen suunnittelussa eikä ainoastaan ohjelmistokoodin tuottamisessa. Sen avulla voidaan vauhdittaa digitaalisten palvelujen kehittämistä ja lisätä luovan vaiheen tuottavuutta tuntuvasti.

ÄLYÄ-hanke (2022-2025) on osa Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmaa. Hanke edistää kalusteiden kiertotaloutta tekoälyn ja älykkään automaation avulla kehittämällä palvelu- ja prosessi-innovaatioita, jotka tukevat kalusteiden elinkaaren pidentämistä. Kokeiluja tehdään yhdessä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen, Helsingin kaupungin ja pk-yritysten kanssa.

Kuva: Shutterstock