Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Osaamista näkyväksi pelialan osaamismerkkien avulla

Kirjoittajat:

Jouko Loijas

lehtori, palveluliiketoiminnan kehittäminen ja muotoilu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Johanna Mäkeläinen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 14.04.2025

Digitaalinen peliala on nopeasti kasvava ja monimuotoinen toimiala, jonka osaamistarpeet vaihtelevat teknisestä kehittämisestä luovaan sisällöntuotantoon ja yhteisöviestintään. Kansainvälinen, Euroopan unionin osarahoittama, Gamebadges-hanke vastaa tähän tarpeeseen luomalla pelialalle osaamismerkkejä, jotka kuvaavat konkreettisesti pelialalla tarvittavia taitoja ja niiden tasoja. Osaamismerkkejä voidaan hyödyntää muun muassa osaamisen tunnistamiseen, työllistymisen tukena ja tiimien kokoamisessa.

Haaga-Helian Luova toimisto Krean markkinoinnin opiskelijat tutustuivat osaamismerkkeihin ja pohtivat niiden merkitystä oman urakehityksen ja työelämän näkökulmasta.

Pohja Gamebadges-hankkeelle luotiin Suomessa

Gamebadges-hanke nojaa suomalaiseen osaamiseen: sen pohjana toimii suomalaisessa Osaamisen Pelimerkit -hankeessa luotu pelialan osaamiskartta. Tässä Metropolian koordinoimassa hankkeessa, jossa Haaga-Helia oli mukana, laadittiin yhteistyössä pelialan asiantuntijoiden ja oppilaitosten kanssa kattava kuvaus pelialalla tarvittavista osaamisista ja niiden tasoista. Osaamiskartta on julkaistu vuonna 2020, ja nyt sitä päivitetään ja viedään eurooppalaiselle tasolle Gamebadges-hankkeessa.

Haaga-Helian rooli Gamebadges-hankkeessa on merkkien testaus ja hyödyntäminen opetuksessa ja opiskelijoiden osaamisen arvioinnissa. Tulevaisuudessa Haaga-Helia voi esimerkiksi arvioida Community Management -merkkiperheen osaamista markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvissä taidoissa. Siksi on tärkeää, että opiskelijoiden näkemyksiä hyödynnetään osaamismerkkien kehittämisessä ja testaamisessa.

Vahvaa osaamista yhteisöviestinnän ja visuaalisessa viestinnässä

Vaikka Haaga-Helian Luova toimisto Krean markkinoinnin opiskelijat eivät suoranaisesti kouluttaudu pelialalle, heidän osaamisensa linkittyy monin tavoin pelialan työtehtäviin – erityisesti markkinointiviestinnän, yhteisöviestinnän ja sisällöntuotannon alueilla. Vuosien varrella useampikin krealainen on työllistynyt pelialan yritysten markkinointiosastoille.

Peliala tarvitsee yhä enemmän osaajia, jotka hallitsevat digitaalisen markkinoinnin, brändäyksen ja yleisöjen sitouttamisen. Markkinoinnin opiskelijat ovat luonteva kohderyhmä arvioimaan Gamebadges-merkistön soveltuvuutta myös näihin rooleihin. Heidän palautteensa auttaa kehittämään merkistöä sellaiseksi, että se tunnistaa ja tunnustaa monialaisen osaamisen merkityksen pelialalla – ei vain pelikehityksen, vaan myös sen ympärillä olevan liiketoiminnan ja yhteisöjen näkökulmasta.

Osana Luova toimisto Krean tarjoamaa Markkinoinnin teknologiat ja trendit -kurssia, opiskelijat tutustuivat Gamebadges-merkkeihin ja arvoivat omaa osaamistaan suhteessa osaamismerkeissä määriteltyihin osaamistavoitteisiin.

Opiskelijoiden itsearvioiden perusteella heidän osaamisensa jakautui useille osa-alueille, joista vahvimmaksi nousi yhteisöviestinnän kokonaisuus. Erityisesti sisällöntuotanto, visuaalinen suunnittelu, some-alustojen käyttö ja digitaalisten trendien seuraaminen ovat opiskelijoiden vahvuuksia.

Sosiaalisen median analytiikka ja sen työkalujen käyttö nähtiin hyödyllisinä, mutta näissä taidoissa oli vielä kehitettävää. Opiskelijat tunnistivat, että analytiikkaosaaminen on yhä tärkeämpää digitaalisessa markkinoinnissa, ja sen hallinta voi vahvistaa heidän työelämävalmiuksiaan entisestään.

Graafinen suunnittelu ja visuaaliset taidot nousivat esiin toisena selkeänä vahvuusalueena. Opiskelijat pystyvät luomaan visuaalisia konsepteja ja graafista sisältöä, mikä tukee heidän osaamistaan erityisesti markkinointiviestinnässä ja pelialan yhteisömanageroinnissa.

Osaamismerkit tukena työelämään siirtymisessä

Opiskelijat näkivät Gamebadges-osaamismerkit potentiaalisena työkaluna omalla urapolullaan. Merkit voivat heidän mukaansa selkeyttää ja konkretisoida osaamista esimerkiksi työnhaussa tai projektitiimeissä toimittaessa. Ne voivat tarjota työnantajalle helposti hahmotettavan kuvan siitä, mitä opiskelija tai työnhakija osaa ja millä tasolla.

Merkittävä osa opiskelijoista koki, että heidän projektinhallinnan taitonsa – kuten aikatauluttaminen, budjetointi ja riskienhallinta – ovat vahvistuneet opintojen aikana. Näitä taitoja on hyödynnetty niin kurssitöissä kuin työelämässäkin. Myös tiimityöskentely, itsensä johtaminen ja pehmeät taidot kuten jatkuva oppiminen ja itseohjautuvuus nähtiin keskeisinä vahvuuksina.

Osaamismerkkien visuaalinen ja pelillistetty muoto koettiin motivoivaksi ja opiskelijalähtöiseksi tavaksi tarkastella osaamista. Mahdollisuus edetä taitotasolta toiselle ja seurata omaa kehitystä tuo opiskeluun ja urasuunnitteluun uudenlaista dynamiikkaa.

Opettajan työkaluksi opetuksen suunnitteluun ja arviointiin

Gamebadges-osaamismerkit eivät palvele ainoastaan opiskelijoita – ne tarjoavat myös opettajille konkreettisen ja rakenteistetun välineen opetuksen suunnitteluun ja osaamisen arviointiin. Koska merkeissä on kuvattu tarkasti, mitä osaamista eri pelialan tehtävissä tarvitaan, ne auttavat hahmottamaan opetuksen tavoitteita ja sisältöjä selkeästi suhteessa työelämän odotuksiin.

Useat oppilaitokset ovatkin jo hyödyntäneet alkuperäistä osaamiskarttaa pelialan opetuksen kehittämisessä, ja Gamebadges-hankkeen myötä käyttöön saadaan entistä tarkempi ja kansainvälisesti vertailukelpoinen viitekehys. Osaamismerkit voivat toimia punaisena lankana paitsi opetuksen suunnittelussa, myös opiskelijoiden itsearvioinnin ja osaamisen näkyväksi tekemisen tukena.

Konkreettista hyötyä ja selkeyttä osaamisen sanoittamiseen

Haaga-Helian markkinoinnin opiskelijoiden palaute vahvistaa Gamebadges-hankkeen tavoitteita: pelialalle suunnitellut osaamismerkit voivat tukea opiskelijoita oman osaamisensa tunnistamisessa ja sanoittamisessa, sekä toimia välineenä urapolun rakentamisessa. Ne tarjoavat myös työnantajille ja tiimien kokoajille uudenlaisen työkalun osaamisen näkyväksi tekemiseen.

Gamebadges ei ainoastaan kuvaa pelialan taitoja – se voi myös innostaa opiskelijoita kehittämään itseään systemaattisemmin ja tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittymisalueitaan. Osaamismerkit tekevät näkyväksi sen, mitä opiskelija jo osaa – ja kannustavat ottamaan seuraavan askeleen.

Kuva: Shutterstock