Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi laadittavat suunnitelmat saatetaan kokea irrallisina velvoitteina ja niiden työstö jää muiden asioiden varjoon. Tätä tulkintaa tukee se, että Mikkolan (2023) selvityksen mukaan kovin monesta vapaan sivistystyön oppilaitoksesta suunnitelmat puuttuvat kokonaan tai ne eivät ole ajantasaisia.
Huolellisesti laaditut tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat kiinnittyvät koulutuksen järjestäjän toimintaa ohjaaviin arvoihin ja strategiaan. Osaltaan ne mahdollistavat strategian jalkautumisen käytäntöön.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma voidaan sisällyttää osaksi oppilaitoksen muita suunnitelmia, kuten hyvinvointisuunnitelmaa, tai toteuttaa erillisenä. Useimmiten oppilaitoksissa laaditaan yhdistetty tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Tulevaisuudessa kombinaatioon liitettäneen myös saavutettavuussuunnitelma näiden kolmen näkökulman yhdyspintojen vuoksi.
Toimintaa ohjaava suunnitelma on kattava ja avautuu käyttäjälle helposti
Jotta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisältämä toimenpidesuunnitelma on jokaiselle oppilaitosyhteisön ja sidosryhmän jäsenelle ymmärrettävä ja saavutettava, pitää suunnitelmassa määritellä keskeiset tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja niiden väliset suhteet.
Vapaan sivistystyön toimijoille fasilitoimassamme koulutusprosessissa päädyttiin tuottamaan tietyn koulutusmuodon oppilaitoksille yhteinen osuus, jossa käsitteitä ja vapaan sivistystyön erityispiirteitä tarkasteltiin oppilaitosmuodon ja sen erityispiirteiden näkökulmasta. Tämä yhteistyö helpotti oppilaitosten suunnitelmatyötä merkittävästi.
Laadukas tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää kattavasti konkreettisia ja arvioitavissa olevia toimia, joilla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kaikissa oppilaitoksen toiminnoissa ja kaikkien toimijoiden kesken. Tukea tähän tarjoaa lainsäädännön ohjeistus:
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986, 5a §) edellyttää, että suunnitelma sisältää toimenpiteitä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksessa, kiinnittää huomiota sukupuolijakaumaan, sukupuoleen liittyvään segregaation purkamiseen ja sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen.
Tasa-arvosuunnitelmassa on oltava konkreettisia toimenpiteitä sukupuoleen perustuvan syrjinnän ja seksuaalisen häirinnän ehkäisemiseksi. Oppilaitosten on luotava toimintatavat ja prosessit häirintätapausten käsittelyyn. Oppilaitosten tasa-arvosuunnitelmassa tulee tarkastella, miten opetussuunnitelma, oppimateriaalit ja opetustavat edistävät sukupuolten tasa-arvoa. (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986.)
Yhdenvertaisuussuunnitelmassa on kuvattava toimenpiteet, joilla edistetään yhdenvertaisuutta ja pyritään ehkäisemään syrjintää esimerkiksi etnisen alkuperän, vammaisuuden, iän, uskonnon, vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilökohtaisen ominaisuuden perusteella. Yhdenvertaisuuden edistäminen koskee niin työntekijöitä kuin opiskelijoita. Suunnitelmassa on esitettävä konkreettisia toimia syrjinnän ehkäisemiseksi ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi eri ryhmien välillä, mukaan lukien erityiset toimet haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien tukemiseksi. (Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014, 6 §.)
Oppilaitoksilta edellytetään myös, että ne edistävät tilojen ja palvelujen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Tämä koskee niin fyysisiä tiloja kuin oppimateriaaleja ja teknisiä ratkaisuja. Yhdenvertaisuussuunnitelmassa on kuvattava, miten eri ryhmien osallisuus varmistetaan päätöksenteossa ja toiminnassa. Erityisesti sellaiset ryhmät, jotka voivat olla alttiita syrjinnälle, on otettava huomioon.
Oppilaitoksen sitoutuminen arvoihinsa ja strategiaansa näkyy tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta siinä, millaisia valintoja ja ratkaisuja niiden edistämiseksi arjessa tehdään.
Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille
Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on osittain yhteisiä ja erottavia ominaispiirteitä, oppilaitosmuodon mukaan. Vapaan sivistystyön arvot ja yhteiskunnallinen tehtävä ovat jaetut, ja ne mahdollistavat yhteistyön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä voidaan tehdä yhteistyötä toisten oppilaitosten kanssa esimerkiksi alueellisesti tai oppilaitosmuodon perusteella. Esimerkiksi alueen kansalaisopistoilla voi olla osittain yhteisiä elementtejä suunnitelmissaan. Benchmarking, toiminnan vertailu toisten toimijoiden kanssa, on osoittautunut hedelmälliseksi, kun olemme fasilitoineet tutkivalla ja kehittävällä työotteella vapaan sivistystyön oppilaitosten tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä.
Yhteinen keskustelu tavoitteista ja toimenpiteistä auttaa jäsentämään ja ymmärtämään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman kokonaisuutta omassa oppilaitoksessa.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyötä voi vahvistaa syventymällä aihetta käsitteleviin tutkimuksiin, selvityksiin ja asiakirjoihin. Tarjolla on myös laaja kattaus kaunokirjallisuutta, elokuvia ja esimerkiksi podcasteja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoista. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö on siis sekä tietoisuudelle altistumista että pitkäjänteistä kehittämistyötä.
Kun enintään tulevalle kolmelle vuodelle ajoittuva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on sisällöllisesti valmis, arvioidaan sen vaikuttavuutta edistävää viestintää ja oppilaitosyhteisön osaamisen kehittämistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemoista. Tästä lisää seuraavassa kirjoituksessa.
OTE – Osallistavan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun johtaminen vapaassa sivistystyössä on Opetushallituksen rahoituksella vuosina 2024–2025 toteutettava vapaan sivistystyön pedagogiselle henkilöstölle ja johdolle suunnattu täydennyskoulutushanke.
Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön lähtökohdista ja sisällöistä, vahvistaa tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön merkityksistä ja vastuista sekä antaa valmiuksia johtaa ja fasilitoida osallistavaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelutyötä.
Lähde
Mikkola, A. 2023. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Pdf-tiedosto. Raportit ja selvitykset 2023:7a . Opetushallitus. Helsinki.