Liikuntaneuvonta on tarkoitettu henkilöille, jotka kaipaavat lisää liikettä arkeensa tai heidän terveydentilansa edellyttäisi elintapojen muutosta (kts. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset). Liikuntaneuvonta sanana voi aiheuttaa varsinkin vähän liikkuvissa asiakkaissa epävarmuutta ja epämukavuutta. Jotta asiakas oikeasti uskaltautuisi tutkimaan liikkumissuhdettaan ja etsimään keinoja liikkeen lisäämiseksi, tarvitsee hänen kokea olonsa turvalliseksi. Ahdistus, suorituspaineet ja turvattomuus voivat viedä huomion pois tutkailtavasta asiasta ja käynnistää liikuntaneuvonnan tavoitteita tukemattomia tunnereaktioita. (Lonka 2015.)
Ammattilaisen tehtävänä on auttaa asiakkaan turvallisuuden tunteen syntymistä kohtaamalla hänet tasavertaisesti ja empaattisesti. Luottamus luo tasavertaisuutta, jossa viiden K:n sääntö – kunnioita, kuuntele, kiinnostu, kannusta ja kiitä – toteutuu (Lonka 2015). Empatialla avautuu toisen mielen sisältöjen ymmärrys, tulkinta ja kokeminen mielessä ja kehossa. Empatia on aivojen ja mielen mekanismeja, joiden avulla tulkitsemme toisen mielessä liikkuvaa. Samalla taajuudella ollessamme meidän on vaivattomampaa ymmärtää toista, ikään kuin ymmärrämme toisen viestejä ja tilannetta samasta tunneviitekehyksestä käsin. (Nummenmaa 2010.)
SOTELI-hankkeessa tavoittenamme on lisätä elintapaohjauksen ammattilaisten itsetuntemusta ja ymmärrystä itsestään, jotta asiakaskohtaamiset saavat parhaan mahdollisen alustan kehittymiseen.
Itsetuntemus luo turvallisuutta asiakkaan kohtaamiseen
Onnistuneessa asiakkaan arvostavassa kohtaamisessa on pohjana ammattilaisen oma itsetuntemus (Talvio & Klemola 2017). Vaikka turvalliseen kohtaamiseen ja empaattisuuteen vaikuttavat molemmat osapuolet, on ammattilainen enemmän vastuussa, mitä hän tuo tilanteeseen. Hänen tulee olla tietoinen siitä, miten hänen omat ajatuksensa, kokemuksensa ja tunteensa vaikuttavat vuorovaikutuksen ja tunteiden välityksellä asiakkaan prosessiin. Omat tunteensa tunnistava ja tiedostava ihminen, joka osaa kehittää rakentavia tunnereaktioita, on herkempi oppimaan tilanteesta ja antamaan toiselle tilaa oppia itsestään ja tekemisestään (Lonka 2015).
Liikuntaneuvonnassa ammattilaisen itsetuntemus ei ole vain lisäarvo: se on perusta, jolle rakentuu koko neuvontaprosessi. Kun ammattilainen tuntee itsensä – omat vahvuutensa, heikkoutensa, arvonsa ja rajansa – hän kykenee luomaan ympäristön, jossa asiakas voi kokea turvaa ja oivalluksia itsestään ja tavoistaan liikkua. Itsetuntemus mahdollistaa aitojen ja merkityksellisten kohtaamisten syntymisen, joissa asiakkaan tarpeet, toiveet ja pelot tulevat nähdyiksi ja kuulluiksi.
Reflektio avaimena ammattilaisen kasvuun
Itsetuntemuksen lisääminen vaatii pysähtymistä ja reflektiota. Reflektoiva ammattilainen oivaltaa, että oman sisäisen maailman työstäminen avaa ymmärrystä siitä, miten omat arvot ja asenteet vaikuttavat siihen, mitä hän näkee, kuulee, havainnoi ja arvostaa asiakkaassaan. Ajatteleva ja ymmärrystään kehittävä ammattilainen on asiakkaan etu. Vain silloin asiakkaalla on tilaa olla aito oma itsensä tarpeinensa ja tavoitteinensa (Talvio & Klemola 2017).
Kun liikuntaneuvonnan ammattilainen tuntee itsensä hyvin ja on aidosti kiinnostunut asiakkaasta, hän ei ainoastaan auta asiakasta löytämään polkuaan kohti aktiivisempaa elämää, vaan myös kasvaa ja oppii itse ammattilaisena prosessin aikana.
Itsetuntemusta lisäävää valmennusta liikuntaneuvonnan ja elintapaohjauksen ammattilaisille
SOTELI-valmennuksissa haastamme osallistujia uusien kokemusten äärelle ja kokemuksen jälkeiseen reflektioon. Reflektointi itsestä, omasta toiminnasta ja kokemuksista on olennainen osa itsetuntemuksen syventämistä. Reflektointi auttaa ymmärtämään omia tunteita, ajatuksia ja toimintamalleja, sekä niiden vaikutuksia itseen ja muihin.
Valmennuksissa reflektointia tuetaan erilaisilla menetelmillä, joista esimerkkinä metaforat. Valmennuksissa osallistujat pääsevät kokemaan muun muassa kalliolta laskeutumisen, joka toimii metaforana liikuntaneuvontaa aloittelevan asiakkaan tilanteeseen, ja siihen, miltä hänestä tuntuu heittäytyä uuteen ja tuntemattomaan. Tämän kokemuksen avulla saamme ammattilaisen kokemaan samankaltaisia tunteita kuin asiakkaansa. Tunnereaktioiden ja niiden käsittelyn avulla ammattilainen syventää omaa itsetuntemustaan ja kaventaa ’epävarmuuden kuilua’ asiakkaaseen. Tämä luo myös mahdollisuuden oppia ja kehittää itseään ohjaajana.
Euroopan unionin osarahoittama SOTELI – YHTEISTÄ ymmärrystä rakentamassa liikunnasta ja hyvinvoinnista -hankkeessa kehitetään sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ammattilaisten ja tulevien ammattilaisten liikuntaosaamista monialaisena yhteistyönä. Hankkeen tuloksena syntyy SOTELI-alan yhteinen koulutus liikkumisen edistämiseen.
Hanke toteutetaan yhteistyössä LAB ammattikorkeakoulun, Suomen Urheiluopiston ja Outward Bound Finland ry:n kanssa.
Lähteet
Lonka, K. 2015. Oivaltava oppiminen (1. painos.). Otava.
Nummenmaa, L. 2010. Tunteiden psykologia. Helsinki: Tammi.
Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Kuva: Haaga-Helia