Osaamisen tunnistamisen (Haaga-Helia), eli joko aiemmin hankitun osaamisen näyttämisen, opiskelun aikaisessa työssä syntyvän työn opinnollistamisen, eli Work & Studyn tai aikaisempien opintojen hyväksiluvun tärkeys opintopisteiden kerryttäjänä kasvaa jatkuvasti. Myös Haaga-Helia -tasoiset tavoitteet ovat korkealla: tänä vuonna 25 % kaikista opintopisteistä pitäisi syntyä osaamisen tunnistamisesta. Strategisena mittarina osaamisen tunnistaminen on ollut jo useamman vuoden ajan.
Aiemmin hankitun osaamisen näyttämisessä maltillista kasvua
Aiemmin hankitun osaamisen näyttömäärät ovat olleet Haaga-Heliassa hienoisessa nousussa, mutta silti on joukko opiskelijoita ja henkilökuntaa, jolle osaamisen näyttäminen on melko vierasta toimintaa. Tämä on ilmennyt näyttöopettajilta saadusta palautteesta ja sekä opiskelijoilta että henkilöstöltä tulleissa kysymyksissä osaamisen tunnistamiseen liittyen.
Uusille opiskelijoille osaamisen tunnistamisesta kerrotaan orientointipäivillä ja pitkään heille pidettiin myös osaamisen tunnistamisen työpaja. Osaamisen tunnistamiseen liittyvät asiat ovat olleet poikkeuksetta orientointipäivien palautekyselyssä hännänhuippuina. Monet eivät koko asiaa ymmärrä etenkin, jos tulevat suoraan toiselta asteelta, jolloin heille ei näytettävää tai hyväksiluettavaa osaamista ole välttämättä edes kertynyt. Toki orientointipäivillä opiskelijoiden tietosuuteen tulee muutenkin melkoinen infotulva, joten tällainen ennalta ei niin tuttu asia ei jää välttämättä mihinkään muistilokeroon.
Näyttöpäivistä non-stop demoihin
Systemaattisempi osaamisen näyttämisen malli syntyi Haaga-Heliassa kymmenisen vuotta sitten, kun meillä lanseerattiin mainio näyttöpäivien konsepti. Näyttöpäivinä näytöt tapahtuivat kampuksella keskitetysti, tyypillisesti lauantaisin. Noista ajoista on kuljettu verrattain pitkälle ja syksystä 2024 lähtien avainosaamisten näyttöihin, eli Demo-toteutuksille on voinut ilmoittautua kuten mille tahansa muulle toteutukselle tahansa. Näytön voi tehdä haluamaansa aikaan lukuvuoden aikana, mikä tuo opiskelijoille mukavasti joustoa. Opettajat tarkastavat palautettuja tehtäviä muutaman viikon välein.
Näyttötehtävät voivat pitää sisällään kaikenlaista videon, kirjoitelman, raportin tai hissipuheen laatimisesta perinteiseen tenttiin ja monivalintatehtäviin. Joitain toteutuksia näytetään edelleen opettajalle kasvokkain. Parhaimmillaan eli silloin, kun opiskelijalla on riittävät tiedot ja osaaminen näyttämästään aiheesta, näyttäminen voi olla hyvinkin vaivaton, helppo ja nopea tapa edistää opintoja ja valmistumisia.
Näyttöopettajilta tulleen palautteen perusteella Demo-toteutuksille ilmoittautuneet ja näytön tehneet opiskelijat ovat harvoin yliarvioineet osaamisensa, mikä tarkoittaa sitä, että näytöt menevät läpi hyväksytysti ja vuosittain vain muutamia yksittäisiä näyttösuorituksia hylätään.
Some avuksi näyttömääriä nostamaan
Osaamisen tunnistamisessa ollaan menossa oikeaan suuntaan: määrät ovat kasvaneet vuosittain ja yhä isompi joukko opiskelijoita näyttää osaamistaan ja opinnollistaa opintojensa ulkopuolelta karttunutta osaamistaan.
Jotta vuosittaisissa tavoitteissa pysyttäisiin tai ne jopa ylitettäisiin opiskelijat pitäisi kuitenkin saada entistä aktiivisemmin tunnistamaan ja näyttämään osaamistaan. Seuraavana konkreettisena toimena aiheen tekemisessä tutuksi aiomme toteuttaa somekampanjan. Odotukset ovat varovaisen korkealla, että TikTok- ja Instagram-videomuotoiset tietoiskut tavoittaisivat sellaisetkin opiskelijat, jotka ovat tähän asti onnistuneet välttymään aiheelta.
Kampanjan keulakuvina ovat aiemmin hankitun osaamisen näyttöjä ja opinnollistamista tehneet opiskelijat, jotka kertovat videoilla, mistä on kyse, miten he ovat näyttämisen tai työn opinnollistamisen kokeneet ja ehkä tärkeimpänä sen, miten helppoa näyttäminen – ja sen avulla opintopisteiden kartuttaminen – on, jos näytettävää opintojaksoa vastaava osaaminen on jo olemassa.
Tieto poistaa osaamisen tunnistamisen esteitä
Toiveenamme on, että näyttämisestä ja opinnollistamisesta tulisi luonteva ja yhä suositumpi suoritustapa muiden rinnalle. Pyrkimyksenä on se, että osaamisen tunnistaminen koettaisiin vaivattomaksi, mukavaksi ja jopa kevyeksi tavaksi saada opintoja etenemään silloin kun osaamista jo on.
Parhaiten pääsemme tähän tavoitteeseen tietoa lisäämällä: tekemällä osaamisen tunnistamista entistä tutummaksi opiskelijoille ja mahdollisia näyttämisen ja opinnollistamisen esteitä poistamalla. Esteet voivat olla sisäsyntyisiä: asia kuvitellaan todellista vaikeammaksi, jos tietoa ei ole tarpeeksi.
Uskomme somekampanjan auttavan tavoitteessamme – toki muun saatavilla olevan tiedon ohella. Mielestämme tehokkaampaa ja vakuuttavampaa innostajaa ei ole kuin opiskelijakollegan hyvät kokemukset ja viesti, että kuka tahansa voi opinnollistaa ja näyttää aiemmin hankittua osaamistaan ja saada opintonsa etenemään rivakammin.
Lähteet
Haaga-Helia. Osaamisen tunnistaminen. Luettu 4.12.2024.
Kuva: Haaga-Helia