Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Ilmataksit osana tulevaisuuden liikenneratkaisuja

Kirjoittajat:

Sirpa Lassila

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Minna-Maari Harmaala

yliopettaja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 14.11.2024

Kaupungistumisen kiihtyessä tarve uusille liikenneratkaisuille kasvaa etenkin maailman suurkaupungeissa (Marzouk 2022). Yhden tulevaisuuden liikenneratkaisun tarjoavat ilmataksit, jotka hyödyntävät sähköisiä pystysuoraan nousevia ja laskeutuvia eVTOL-lentolaitteita (electric vertical takeoff and landing). eVTOL-teknologiaa pidetään kaupunkiliikenteen vallankumouksena etenkin tiheästi asutuilla alueilla, sillä se mahdollistaa tehokkaan ja joustavan liikkumisen. Sähköinen lentäminen voisi myös tarjota keinon lentotarjonnan kasvattamiseen ilman päästöjen kasvua (Mäntynen, Huhta & Pajarre 2022).

Onko sähköinen lentäminen vain utopiaa?

Lentävistä autoista on unelmoitu jo pitkään, mutta aivan viime vuosina on otettu konkreettisia edistysaskeleita teknologioiden kehittämisessä. Useat yritykset ovat jo luoneet eVTOL-teknologiaan perustuvia ratkaisuja. Esimerkiksi Airbus on kertonut edistyneensä merkittävästi CityAirbus NextGen -prototyyppinsä kanssa, joka on täysin sähköinen nelipaikkainen kaupunkiympäristöihin kehitetty lentokone.

Toinen merkittävä uusia sähköisen lentämisen ratkaisuja tarjoava yritys on Joby Aviation. Heidän eVTOL-lentokoneensa pystyy kuljettamaan neljä matkustajaa päästöttömästi noin 300 kilometrin tuntinopeudella. Tämän lentokoneen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota hiljaiseen ääneen, mikä tekee siitä sopivan kaupunkialueille, joissa melusaaste aiheuttaa ongelma. Palveluiden kaupallistamisessa ja sertifiointikysymyksissä Joby Aviation tekee yhteistyötä Toyotan kanssa. Marraskuussa 2024 Joby Aviation ja Toyota kertoivat tehneensä ensimmäiset ilmataksikokeilut Japanissa (Business Wire 4.11.2024).

Suomessa sähköinen lentäminen voisi tarjota mahdollisuuksia ennen kaikkea kaupunkien väliselle liikenteelle ja maakuntakaupunkien saavutettavuudelle. Myös reitit Tallinnaan, Maarianhaminaan ja Ruotsiin voivat olla mahdollisia tulevaisuudessa. Lisäksi eVTOL-koneet voisivat olla ratkaisevassa roolissa hätätilanteissa, nopeissa evakuoinneissa ja terveydenhuollossa.

Sähköisen kaupunkilentämisen haasteet ja potentiaali Uudellamaalla

Lentoliikenteen sähköistyminen luo Uudellemaalle paljon uusia kasvumahdollisuuksia. Lentoliikenteen merkitys on suuri etenkin elinkeinoelämälle, sillä se mahdollistaa suomalaisten yritysten kansainvälistymisen ja ulkomaisten yritysten sijoittumisen Suomeen. Liikennejärjestelmien tulisi myös edistää saavutettavuutta, kestävyyttä ja tehokkuutta. Myös Suomen hallitusohjelman tavoitteissa vuonna 2023–2027 on lentoliikenteen tulevaisuuden ratkaisujen tukeminen, jossa sähkölentoliikenne on merkittävässä roolissa.

Vaikka kaupunkilentämisen potentiaali on lupaava, sen täysimääräisen hyödyntämisen tiellä on useita haasteita kuten regulaatio, teknologia, ilmatilan hallinnan kysymykset, turvallisuus sekä psykologiset esteet. Myös infrastruktuurin kehittäminen on kriittinen tekijä, johon liittyy esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Kenen tehtävä on rakentaa vertiportteja eli eVTOL-koneiden operointialustoja?
  • Missä vertiportit sijaitsevat ja kuka niitä operoi?
  • Miten eVTOL-liikenne integroidaan olemassa oleviin liikennejärjestelmiin?
  • Miten turvallisuus varmistetaan?

Vaikka ajatus sähköisestä lentämisestä voi vielä kuulostaa kaukaiselta, nyt on hyvä aika aloittaa sähköisen lentämisen ekosysteemin luominen, joka auttaisi ratkaisemaan auki olevia kysymyksiä ja mahdollistaisi eVTOL-liikenteen tulevaisuudessa.

Haaga-Helian Smart Urban eFly -hankkeessa luomme Uudellemaalle kansallisesti ja kansainvälisesti verkottuneen sähköisen lentämisen innovaatioekosysteemin, jonka tehtävän on tukea yhteistyötä, alan yritysten kasvua, uusien työpaikkojen syntymistä ja alan kehittymistä, samalla edistäen Uudenmaan vetovoimaa.

Smart Urban eFly –hankkeen tavoitteena on tukea sähköisen lentämisen liiketoimintamallien kehittämistä Uudellamaalla. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama (EAKR) ja on käynnissä 2/2024–2/2027.

Lähteet

Marzouk, Osama A. 2022. Urban air mobility and flying cars: Overview, examples, prospects, drawbacks, and solutions. Open Engineering, vol. 12, no. 1, 2022, pp. 662-679.

Mäntynen, J., Huhta, R., & Pajarre, M. 2022. Sähköinen lentäminen Suomessa. Edellytykset, mahdollisuudet ja kehitysnäkymät. Traficom, 16, 2022.

Business Wire. 4.11.2024. Toyota and Joby Complete First Air Taxi Flight in Japan. Luettu 13.11.2024.

Kuva: Shutterstock