Haaga-Helia ammattikorkeakoulun missio on avata ovet työelämään. Missiomme on tunnettu lupaus sekä partneriyritystemme että opiskelijoidemme keskuudessa ja ohjaa vahvasti korkeakoulumme toimintaa. Tradenomitutkinnon opiskelijat mainitsevat usein hakeutuneensa Haaga-Heliaan, koska tutkinto on arvostettu ja antaa hyvät valmiudet työelämään.
Työelämässä tärkeää on oman osaamisen sanoittaminen
Liiketalouden tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumisopiskelijoiden Luova toimisto Kreassa ovet työelämään aukeavat jo opintojaksoilla. Krea on myös yksi Haaga-Helian lab-ympäristöistä, joissa hyödynnetään ja kokeillaan alan uusimpia menetelmiä ja teknologioita.
Luova toimisto Krean opintojaksoilla on yritystoimeksiantaja, joille opiskelijat tuottavat erilaisia luovan alan ratkaisuja, sisältöjä ja kokeiluja. Opiskelijat siis saavat arvokasta työelämäkokemusta ja oppivat luovan alan työskentelytapoja, ideointia ja pitchausta jo opintojensa aikana työelämäprojekteissa työskennellen.
Luovien alojen työnhaussa on tärkeää voida konkreettisesti osoittaa oma osaamisensa. Työnhaun apuna ja erottautumiskeinona käytetään yleensä digitaalista verkkoportfoliota, johon kootaan omia työnäytteitä. Krean työelämäprojekteissa sovitaan aina referenssioikeus opiskelijoille, mikä auttaa työnhaussa.
Haaga-Heliassa voi myös opinnäytetyön tehdä portfoliomuotoisena. Moni markkinoinnin ja viestinnän suuntautumisopiskelija päätyykin tekemään portfolio-opinnäytetyön työnhakunsa tukemiseksi. Viimeistään tässä vaiheessa opiskelija alkaa usein kokea huijarisyndroomaa.
Miten opetuksessa voidaan vahvistaa opiskelijoiden minäpystyvyyttä ja ammatillista itsetuntoa?
Luova toimisto Kreaan on kehitetty opintojakso henkilöbrändin rakentamisesta, jossa opiskelija toimii oman itsensä toimeksiantajana ja luo itselleen ammatillisen henkilöbrändisuunnitelman. Omaa ammatillista henkilöbrändiä voi hyödyntää työnhaussa vahvuuksien sanallistamisella ja verkkoportfolion suunnittelussa.
Opintojakso alkaa omiin arvoihin, kykyihin ja vahvuuksiin tutustumisella ja etenee opiskelijan ammatillisen vision ja mission määrittelyn kautta positioimaan opiskelijan hänen omalla tavoitealallaan. Lisäksi opiskelijat miettivät kohderyhmiään tavoitealansa kautta, valitsevat pääteemat ja -kanavat sisällöilleen ja lopuksi luovat ensimmäisiä kohderyhmälähtöisiä sisältöjään henkilöbrändinsä rakentamiseksi.
Opintojakson tavoitteena on edistää opiskelijoiden työnhakua ja ammatillista henkilöbrändiä tukemalla minäpystyvyyttä ja itsetuntemusta. Tällä pyritään myös estämään huijarisyndrooman kokemista.
Yhteisöllinen oppiminen ja sparraus
Pedagogisesti opintojakso on rakennettu siten, että opiskelijat toimivat pienryhmissä toisiaan sparraten ja valmentaen. Kurssin turvalliseen ilmapiiriin kiinnitetään erityistä huomiota jo alusta asti luomalla luottamusta ja kannustamalla avoimeen keskusteluun. Opintojaksolle pyritään myös kutsumaan henkilöbrändiään rakentaneita alumneja. Opiskelijan minäpystyvyys kasvaa, kun hän näkee, että muutkin ovat saavuttaneet tavoitteensa samanlaisista lähtökohdista. Valmentajien antama palaute opintojakson aikana on rohkaisevaa ja tulevaisuussuuntautunutta.
Eräs opiskelijoista kiteytti opintojakson annin seuraavasti:
”Sparraus opettajilta, sekä opiskelijoiden kanssa selkeytti tekemistä todella hyvin ja auttoi rakentamaan henkilöbrändiä yhä ammattimaisemmaksi. Kurssi oli todella inspiroiva ja suosittelisin muidenkin suuntautumisten opiskelijoita käymään kurssin. Kurssin myötä usko itseen ja omaan juttuun vahvistui, sillä kurssin alussa olin todella epävarma osaamisestani ja puhuminen mistään omista osaamisistani oli todella haastavaa ja pelottavaa. Etenkin opettajien tuki ja sparraus oli hyödyllistä, ja on tärkeää, että opettajilla oli aikaa sparrata ja keskustella jokaisen kanssa yksilöllisesti.”
Vinkit huijarisyndrooman nujertamiseksi
Mielestäni on tärkeää, että huijarisyndroomaa kavennetaan jo opintojen aikana antamalla palautetta, joka on samalla sekä kannustavaa että kehittävää. On olennaista tunnistaa ja myös sanoittaa opiskelijan vahvuudet ja kehittymistarpeet. Kun opiskelijoita rohkaistaan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja tekemään itsenäisiä päätöksiä, he saavat tilaa kokeilla ja oppia myös virheistään.
Osallistumalla aitoihin työelämäprojekteihin esimerkiksi Luova toimisto Krean kannustavassa ilmapiirissä opiskelijat saavat tarpeellista työelämäkokemusta myös luovalla alalla korostuvan resilienssin näkökulmasta. Työelämäprojektit rohkaisevat kokeilemaan uusia asioita ja astumaan mukavuusalueen ulkopuolelle, mikä edistää opiskelijan itsetuntemusta ja -varmuutta. Lisäksi ryhmätyöskentelyssä saatava vertaistuki auttaa vähentämään epävarmuutta ja vahvistaa opiskelijan uskoa omiin kykyihinsä, mikä auttaa heitä menestymään myös työelämässä.