Monimuotoinen kansainvälisyys korkeakouluissa tarkoittaa erilaisia tapoja, joilla korkeakoulut voivat edistää kansainvälistä yhteistyötä. Perinteisesti kansainvälisyydellä tarkoitetaan tutkimusyhteistyön lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointia ja opiskelijavaihtoja ulkomaisiin yhteistyökorkeakouluihin ja yrityksiin. Nykyään kansainvälisyys nähdään monimuotoisempana, siihen on sisällytetty lyhyet liikkuvuusjaksot, monimuotoiset intensiivikurssit sekä kotikansainvälistymisen eri muodot, kuten kansainväliset opetussuunnitelmat ja virtuaaliyhteistyö.
Hiipuuko opiskelijavaihdon suosio?
Opiskelijoiden haluttomuudesta lähteä opiskelijavaihtoon on uutisoitu jonkin verran viime aikoina, melko raflaavin otsikoin (Rantasalo 19.3.2024; Bäckgren 17.3.2024). Myös Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on raportissaan todennut, että opiskelijavaihto ei houkuttele opiskelijoita ja että korkeakoulutuksen kansainvälisyysosaamisen edistämisessä on paljon parannettavaa (Karvi 14.8.2024). Onko todella niin, ettei kansainvälisyys enää kiinnosta opiskelijoita?
Uutisoinnissa on viitattu laskevaan trendiin pitkien (yli 3 kk) opiskelijavaihtojen määrissä. Kiinnostusta kansainvälisyyttä kohtaan kuitenkin on, sillä samaan aikaan lyhyiden (alle 3kk) vaihtojaksojen määrät ovat olleet kasvussa. (Valta & Mäntykenttä 19.3.2024.) Ammattikorkeakouluissa lyhyiden vaihtojen suosio on kasvanut jyrkemmin kuin yliopistoissa. Suurin osa opiskelijavaihdoista (67 % vuonna 2023) toteutuu Erasmus+ ohjelman kautta. Lyhyiden vaihtojen suosiota lienee kasvattanut Erasmus+ ohjelman tuki uusille monimuotoisille liikkuvuusmuodoille. (Opetushallitus 2023.)
Virtuaaliyhteistyö kotikansainvälistymisen muotona
Kansainvälistyä voi myös kotimaassa. Monimuotoinen korkeakouluyhteisö tuo kulttuurienvälisiä kokemuksia, mutta korkeakoulut tarjoavat myös virtuaalivaihtoja. Collaborative Online International Learning (COIL) on innovatiivinen opetusmenetelmä, joka tarjoaa opiskelijoille ja opettajille mahdollisuuden osallistua kansainväliseen yhteistyöhön ja oppimiseen virtuaalisesti (Hackett & Van Hove 2023).
COILien merkitys korkeakouluille
COIL-opintojaksojen merkitys korkeakouluille on huomattava, sillä niiden avulla voidaan integroida globaaleja oppimiskokemuksia osaksi opetussuunnitelmaa, mikä vuorostaan auttaa korkeakouluja kansainvälistymään. Opintojakson aikana tehtävä yhteistyö ulkomaisen yhteistyökorkeakoulun kanssa tarjoaa moninaisen oppimisympäristön, joka mahdollistaa opiskelijoiden ja opettajien kulttuurienvälisen osaamisen kasvun. COILit ovat erityisen tärkeitä korkeakouluille, jotka haluavat valmentaa opiskelijoitaan kansainväliseen yhteistyöhön ja tulevaisuuden työtehtäviin ulkomailla, sekä korkeakouluille, jotka pyrkivät kasvattamaan kansainvälistä kumppanuusverkostoaan.
Virtuaaliyhteistyön hyödyt opettajille
Opettajien näkökulmasta COIL-yhteistyö antaa mahdollisuuden luoda pitkäaikaista akateemista yhteistyötä, paitsi opintojaksoilla, myös yhteisen tutkimuksen parissa kumppaneiden kanssa. Opettajat oppivat sisällyttämään kansainvälistä näkökulmaa opintojaksoihinsa ja pääsevät keskustelemaan verkkopedagogisista ratkaisuista ja oppiaineen sisällöistä kumppaniyliopiston kollegan kanssa, mikä lisää heidän omaa ammattitaitoaan. (Kučerová 2023.) COIL-yhteistyö auttaa opettajia kasvattamaan omia verkostojaan,sekä houkuttelemaan kansainvälisiä vierailijaluennoitsijoita kampukselleen.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa tuetaan opettajia COIL-yhteistyön aloittamisessa, erityisesti Ulysseus Eurooppa-yliopistossa. Ammatillisen opettajakorkeakoulun yliopettaja Olli Vesterinen osallistui Genovan yliopiston professorin kanssa kerran vuodessa järjestettävään Ulysseus Seed Funding -hakuun, jossa COIL-yhteistyötä kehittävät opettajat saivat rahoituksen matkustaa kumppanikorkeakouluun yhteistyötä suunnittelemaan. Vesterinen rakensi COIL-yhteistyön opintojaksoon Learning at Work and in Networks (5 op), jossa hän on ollut ohjaajana suomenkielisessä toteutuksessa. Alusta asti opetusyhteistyön lisäksi suunniteltiin tutkimusyhteistyötä ja kirjoitettiin vertaisarvioitua artikkelia oppimista tukevasta vertaisarvioinnista.
Haaga-Helian lehtori Teija Schalin tekee COIL-yhteistyötä belgialaisen Karel de Grote ammattikorkeakoulun kanssa opintojaksollaan Professional English. Schalin sai COIL-yhteistyön kontaktin perintönä toiselta opettajalta. Schalinin mielestä yhteistyö on sujunut hyvin. Hän haluaa kannustaa muitakin opettajia lähtemään rohkeasti mukaan suunnittelemaan COIL-opintojaksoja, sillä yhteistyöstä saa uusia näkökulmia ja kontakteja, sekä lisäarvoa ja vaihtelua omalle toteutukselle.
Vesterisen mukaan olisi hyvä olla intoa teemaan, johon lähtee yhteistyötä kehittämään. Silloin näkee hyvin teeman hyödyt ja yhteydet eri asioihin ja saa näkökulmaa muuhunkin opetukseen. Pitää olla myös joustava, koska omat sisällöt on sovitettava kumppanin opintojaksoon. Hänestä COIL-opetusyhteistyö tuntui kevyeltä ja luontevalta tavalta lähestyä kansainvälistä yhteistyötä. Kehittämisideoita oman opetuksen kehittämiseen hän koki saaneensa heti ja omat opetusteemat saivat aivan uusia merkityksiä.
Opiskelijat saavat paremmat valmiudet COIL-opintojaksoilla
Opiskelijat saavat COILista paremmat valmiudet toimia monikulttuurisissa virtuaalitiimeissä, sekä paremmat digitaaliset lukutaidot ja vuorovaikutustaidot. Kansainvälisissä tiimeissä työskentely kasvattaa opiskelijoiden kulttuurienvälisiä kompetensseja, jotka ovat arvostettuja taitoja globaaleilla työmarkkinoilla. COIL-opintojaksoilla opiskelijat hyötyvät moninaisesta opetuksesta ja pedagogisista ratkaisuista, laajemmasta sisällöstä sekä kahden eri opettajan oppimateriaaleista ja tiedosta. Opiskelija voi myös lisätä COILiin osallistumisen tärkeänä kansainvälisenä kokemuksena ansioluetteloonsa, mikä on hyödyllistä korkeakoulusta työelämään siirryttäessä.
Schalinin mukaan COIL-yhteistyö antaa opiskelijoille rohkeutta käyttää englannin kieltä ja ilmaista itseään ulkomaalaisten opiskelijoiden seurassa. Opiskelijat saavat onnistumisen tunteita, ja heidän kulttuurienvälinen osaamisensa lisääntyy. Schainin saama opiskelijapalaute COIL-opintojaksolta on erinomaista: he nauttivat kansainvälisestä yhteistyöstä. Kun me valmennamme opiskelijoita kansainväliseen liike-elämään, on heidän tärkeä opiskella monikulttuurisissa ryhmissä. COIL voi myös inspiroida heitä vaihtoon lähtöön.
Inklusiiviset ja vastuulliset COILit
Organisaation näkökulmasta COIL on kansainvälistymisvaihtoehtona inklusiivinen, sillä se tarjoaa kansainvälisyysosaamisen kerryttämisen mahdollisuuden myös niille opiskelijoille, jotka eivät syystä tai toisesta lähde fyysiseen opiskelijavaihtoon. Yhä useammat opiskelijat saavat kansainvälistymisjakson osaksi opintojaan.
COIL on kansainvälistymisvaihtoehtona myös vastuullinen, sillä ympäristön kuormitus ei virtuaalivaihdossa ole niin suuri kuin opiskelijavaihdossa, jonne usein matkustetaan lentäen. COIL voi edesauttaa korkeakoulujen välistä yhteistyötä kehittyviin maihin, joista fyysinen liikkuvuus ei ehkä ole taloudellisten tai sosiaalisten syiden takia mahdollista, tai joissa opiskelijoilla on muuten vähemmän mahdollisuuksia.
Monimuotoinen kansainvälisyys korkeakouluissa
COILin merkitys korkeakouluille on siis monitahoinen, ja se tarjoaa hyötyjä niin opettajille, opiskelijoille kuin organisaatioillekin. Se on tehokas tapa edistää kansainvälistymistä ja kulttuurienvälistä ymmärrystä nykyaikaisessa oppimisympäristössä. Näyttää siltä, että virtuaalivaihdot ovat tulleet korkeakouluihin jäädäkseen.
Virtuaalivaihdot eivät kuitenkaan syrjäytä pitkää tai lyhytkestoista opiskelijavaihtoa. Fyysisillä liikkuvuusmuodoilla on oma arvonsa, tietää jokainen opiskelijavaihdossa käynyt. Erilaiset kansainvälistymisen muodot täydentävät toisiaan. Korkeakoulujen on taattava globaalin osaamisen perustaidot valmistuville opiskelijoilleen. Kansainvälistä osaamista voi kerryttää monin eri tavoin. Siksi korkeakoulujen on tarjottava monimuotoisia kansainvälistymismahdollisuuksia opiskelijoilleen.
Lähteet
Bäckgren, N. 17.3.2024. Outo ilmiö: Vaihto-opiskelun suosio on romahtanut opiskelijoiden keskuudessa. Helsingin Sanomat.
Hackett, S. & Van Hove, P. 7.12.2023. Cross-boundary collaboration with COIL. EAIE, European association for international education.
KARVI Kansallinen koulutuksen arviointikeskus 14.8.2024. Kansainvälisyysosaamisen kehittäminen korkeakouluissa.
Kučerová, Kateřina. 2023. Benefits and Challenges of Conducting a Collaborative Online International Learning Class (COIL). International Journal on Studies in Education. 5. 193-212.
Opetushallitus 2023. Tilastoja korkeakouluopiskelijoiden ulkomaanjaksoista.
Rantasalo, T. 19.3.2024. Nuoret paljastavat, miksi vaihto-opiskelu ei ole enää trendikästä. Helsingin Sanomat.
Valta, L. & Mäntykenttä, J. 19.3.2024. Vaihto-opiskelun suosio hiipuu, mutta Lapin yliopistossa muita vähemmän – kansainvälisyyteen halutaan satsata. Yle.
Kuva: Shutterstock