Pro
Siirry sisältöön
Korkeakoulutus

Opetustarjonnan suunnittelu ammattikorkeakoulussa – yksilölliset oppimispolut tavoitteena

Kirjoittajat:

Mikko Katajainen

suunnittelija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Annukka Makaroff

suunnittelija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 17.10.2024

Haaga-Heliassa on noin 11 000 tutkinto-opiskelijaa. Hakija voi valita kuuden eri alemman korkeakoulututkinnon välillä, joiden lisäksi tarjolla on ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja. Ammatillinen opettajakorkeakoulu kouluttaa ammatillisia opettajia, erityisopettajia ja opinto-ohjaajia. Tarjolla on myös englanninkielisiä tutkintoja. Tutkintokoulutuksen lisäksi opintoja voi suorittaa avoimessa ammattikorkeakoulussa.

Tässä kirjoituksessa pohdimme opetustarjonnan suunnittelua sekä Haaga-Helian uuden tutkintorakenteen etuja alempien AMK-tutkintojen näkökulmasta.

Yksilölliset oppimispolut ja erikoistumisen mahdollisuus tavoitteena

Tutkinto-opinnot aloittaessaan opiskelijat opiskelevat pääosin omassa saapumisryhmässään sille osoitettuja opintojaksototeutuksia ryhmänsä lukujärjestyksen mukaisesti. Toki osalla opiskelijoista saattaa olla joko aiempia opintoja tai työn kautta hankittua osaamista, jolloin voi hakea opintojen hyväksilukua tai korvaamista tai näyttää osaamisensa näyttöpäivissä.

Opintojen edetessä valinnanvara lisääntyy. Uusi tutkintorakenteemme mahdollistaa yksilölliset oppimispolut siten, että osaamistaan on helppo kartuttaa ottamalla opintoja tai opintokokonaisuuksia muiden tutkintojen tarjonnasta. Esimerkiksi liiketalouden tradenomin tutkinnossa pakollisten avainosaamisopintojen, työharjoittelun ja opinnäytetyön sekä valitun suuntautumisen opintojen lisäksi omaa asiantuntijuutta täydennetään 50 op verran, mikä tarkoittaa noin neljäsosaa koko tutkinnosta (210 op).

Uusi, kaikkia alempia AMK-tutkintoja koskeva yhteinen opetussuunnitelma otettiin Haaga-Heliassa käyttöön asteittain vuoden 2022 aikana. Uuden opetussuunnitelman tavoitteena on tarjota opiskelijoille mahdollisuus rakentaa tutkintonsa omien ammatillisten kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Tällä tavoin opiskelija voi erikoistua tiettyyn osaamiseen ja erottua työmarkkinoilla.

Työmarkkinat ja siten myös osaaminen ovat jatkuvassa muutoksessa, jolloin yliopistomainen ’sivuaineiden’ tarjoama osaaminen AMK-tutkinnossa voi olla eduksi työelämässä ja osaamisen tunnistamisessa. Esimerkiksi HR-suuntautumisen valinnut opiskelija voi ottaa täydentäviä opintoja markkinoinnista, joka saattaa olla eduksi haettaessa työpaikkaa markkinointialan yrityksistä.

Opetustarjonnan suunnittelussa optimoidaan tarjonta ja aikataulutus

Opetustarjonta suunnitellaan tutkinnoissa yhteistyössä osaamisalueiden kanssa. Suunnittelun tukena toimii vuosikello, josta tärkeimmät aikataulut ja tehtävät käyvät ilmi. Suunnittelu tehdään kutakin lukuvuotta edeltävänä syksynä: esimerkiksi lukuvuoden 2025–2026 suunnittelu tehdään pääosin syksyllä 2024.

Tutkinto tilaa opintojaksototeutukset, joihin saadaan resurssi, eli opettajat, osaamisalueilta. Suunnittelu tehdään dataan pohjautuen, ja apuna käytetään mm. edellisten lukuvuosien toteutusten ilmoittautumis- ja suoritusmäärätietoja. Tärkeää tietoa saadaan myös opiskelijoiden suuntautumisvalinnoista sekä seuraamalla opintojaksovalintoja ja -ajoituksia heidän henkilökohtaisissa opintosuunnitelmissaan, eli HOPS:eissaan. Power BI -työkalun avulla voidaan nähdä, kuinka moni opiskelija on lisännyt tietyn opintojakson HOPS:iinsa, ja tämä osin ohjaa suunnittelua.

Opiskelijoiden itseohjautuvuus ja autonomisuus korostuvat nykyisessä opetussuunnitelmassa entistä enemmän. Valinnanvapaus näyttäytyy myös koulutussuunnittelutyön haasteena, sillä eri vapaavalintaiset opintojaksot voivat olla vetovoimaltaan erilaisia, jolloin opintojaksototeutuksia joudutaan joskus perumaan liian vähäisen ilmoittautumismäärän vuoksi. Tavoitteena on myös huolehtia, ettei toteutuksille tulisi liian suuria tai pieniä osallistujamääriä.

Opintojaksojen optimaalisen tarjonnan suunnittelussa Haaga-Heliassa eri tutkintojen välinen yhteistyö ja yhteistoteutusten tarjoaminen ovat avainasemassa. Tutkinnot tekevätkin jo yhteistyötä sekä kaikille pakollisten opintojen että täydentävien opintojen suunnittelun osalta, ja yhteistyötä on tulevaisuudessa tarkoitus tiivistää edelleen.

Oikea-aikaisen opetustarjonnan suunnittelu on haastava kokonaisuus. Jokaiselle opiskelijalle tulisi olla tarjolla sopivasti sekä pakollisia että täydentäviä, itselle mieluisia ja oman polun kannalta hyödyllisiä opintojaksototeutuksia jokaisella periodilla. Tavoitteena on tarjota myös sopiva opintojen suoritusrytmi, jotta työmäärä pysyisi tasaisena periodeittain. Oikea-aikaisen opetustarjonnan suunnittelu edesauttaa omalta osaltaan opiskelijoiden vaivatonta etenemistä opinnoissaan sekä valmistumista ajallaan.

Koulutussuunnittelun kehittäminen jatkuu

Haaga-Helian uusi opetussuunnitelma on vielä tuore, ja ensimmäiset tavoiteajassa opiskelevat ryhmät valmistuvat keväällä 2025. Muutaman vuoden sisällä olisikin mielenkiintoista saada palautetta opetussuunnitelman vaikutuksesta työllistymiseen sekä työelämätaitoihin niin opiskelijoilta kuin työelämän sidosryhmiltä.

Uusi tutkintorakenne tarkoittaa opiskelijan osalta sitä, että valmistuessaan jokaisella on hiukan erilainen, yksilöllinen oppimispolku. Koulutussuunnittelu uudessa rakenteessa haastaakin kokeilemaan, kehittämään ja arvioimaan omaa toimintaa, sillä yhtä valmista mallia ei ole.

Kuva: Haaga-Helia