Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Mitä tarkoittaa täsmätyö ja kuka vastaa sen onnistumisesta?

Kirjoittajat:

Leena Nuutila

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 10.12.2025

Täsmätyöllä tarkoitetaan työtehtävää, joka on muotoiltu vastaamaan täsmätyöntekijän osaamista. Täsmätyöntekijä on henkilö, jolla on motivaatio, osaaminen ja koulutus työn tekemiseen, mutta samalla jokin rajoite, jonka vuoksi hänen työkykynsä ei vastaa täysin niin sanottua normaalia työnkuvaa. (Live-säätiö 2025.) Rajoite voi olla luonteeltaan pysyvä, kuten kehitysvamma, tai väliaikainen, esimerkiksi tapaturmasta toipuminen.

Jokainen meistä on saattanut olla jossain vaiheessa työuraansa täsmätyökykyinen: voimavarat tai työkyky ovat riittäneet vain rajoitettuun työaikaan, työtehtäviä on muotoiltu tai on jouduttu hankkimaan apuvälineitä tehtävien suorittamiseen.

Lainsäädäntömme käyttää täsmätyökyvyn sijaan vanhempaa käsitettä osatyökyky (Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 2007). Täsmätyö-sanalla pyritään rajoitteiden sijasta keskittymään olemassa olevaan työ- ja toimintakykyyn (Wessman 23.2.2022). Ajatus kytkeytyykin hyvin monimuotoisen työyhteisön parissa kuultuun sanontaan: kenestäkään meistä ei ole kaikkiin töihin, mutta kaikista on johonkin työhön.

Alati muuttuvat työyhteisöt edellyttävät osallistavaa johtamista

Monimuotoisuuden johtaminen (diversity management) on tulevaisuutta ennakoivaa johtamista muuttuvassa toimintaympäristössä. Tässä toimintaympäristössä työyhteisön monimuotoisuus on potentiaalinen voimavara, jota pyritään hyödyntämään työntekijän, työyhteisön, organisaation, asiakkaiden ja yhteiskunnan eduksi.

Monimuotoisuuden johtamisen tavoitteena on tehostaa organisaation toimintaa ja lisätä tuottavuutta. Moninaisuusjohtamisen ja -osaamisen ennustetaankin olevan tulevaisuudessa yksi tärkeimmistä organisaatioiden kehittämisalueista. Monimuotoisuuden johtamisen nähdään tuovan organisaatiolle myös taloudellisia hyötyjä. Monimuotoisella henkilöstöllä on mahdollisuus kohdata erilaiset asiakkaat ja heidän tarpeensa laadukkaammin.

Onko osaamisen näkyväksi tekeminen mahdollisuus vai haaste työyhteisössä?

Osaamisen näkyväksi tekeminen on haaste täsmätyöntekijän osaamisen kehittymiselle ja hyödyntämiselle työpaikalla. Kun täsmätyöntekijän osaaminen tuodaan näkyväksi, se vahvistaa hänen kehittymistään ja avaa uusia mahdollisuuksia osaamisen hyödyntämiseen työpaikalla. Täsmätyöntekijän osaamisen esiin nostaminen luo tilaa kasvulle ja tekee taidoista arvokkaita koko työyhteisölle. Näin painopiste siirtyy haasteesta mahdollisuuteen – osaamisen näkyväksi tekeminen nähdään voimavarana, joka tukee sekä yksilön että työyhteisön menestystä.

Erilaiset tuen tarpeet voivat hankaloittaa asioiden ymmärtämistä ja omaksumista ja näin vaikeuttaa työskentelyä. Työyhteisöt tuovat esille, että täsmätyöntekijän voi olla vaikea ymmärtää annettuja ohjeita, työhön opastajan tai perehdyttäjän antamia neuvoja tai ylipäätään työyhteisön viestintää ja vuorovaikutusta.

Avain onnistumiseen: laadukas perehdytys täsmätyöntekijälle

Työntekijän perehdytystä voi toteuttaa monella eri tavoin. Esimerkiksi visuaaliset ohjeet, kuten kuvat, soveltuvat hyvin monenlaisiin työtehtäviin muun muassa teollisissa työtehtävissä. Muita keinoja ovat selkeäkieliset ohjeet, työparityöskentely sekä näyttämällä ja seuraamalla ohjaaminen.

Lähin työtoveri voi olla tärkeä tuki työhön perehdyttämisessä. Työtoverien välinen vuorovaikutus, yhteisöön kuulumisen tunne ja työn kehittämiseen osallistuminen edellyttävät kuitenkin rakentavaa ja kannustavaa yhteistyötä. Olennaista työyhteisön osaamisen kehittämisessä on yhdessä tekeminen ja vuorovaikutteisuus. Tällöin vahvistetaan koko työyhteisön yhteistä ymmärrystä työstä ja tulevaisuudesta.

Täsmätyöntekijä saattaa kuitenkin tarvita osaamisen kehittämiseen muita enemmän tukea ja ohjausta.

Osaamisen kehittymistä tapahtuu koulutuksen ja yksilön oman osaamisen kartuttamisen ohella myös sellaisissa tilanteissa, joita työntekijät eivät aina edes miellä osaamista kehittäväksi toiminnaksi. Erilaiset epämuodolliset tapaamiset ja kohtaamiset työn arjessa sekä työntekijöiden välinen vuorovaikutus ovat tärkeitä minäpystyvyyttä ja osaamista vahvistavia paikkoja.

Näissä erilaisissa tilanteissa sekä kohtaamisissa syntyy tietoa ja osaamista, joka ei ole yksinomaan yksilöissä vaan joka on työyhteisön yhteisesti jaettua osaamispääomaa. Osaamisen kehittyminen voidaan siis nähdä vuorovaikutukseen perustuvana oppimisprosessina, jossa koko työyhteisö oppii toisiltaan, osin huomaamattaankin.

Ketjut kuntoon -hankkeessa etsitään ratkaisuja täsmätyökykyisten työllistymiseen

Erilaisiin kohtaamisiin ja yhteisöihin sisältyy paljon voimavaroja. Monipuoliset näkökulmat, osaamiset sekä ajattelu- ja toimintatavat mahdollistavat työyhteisöjen toimintakykyisen, luovan ja joustavan toimintakulttuurin. Monimuotoinen työyhteisö voi olla erittäin hyvin toimiva, jos sen erilainen potentiaali ja osaaminen osataan tehdä näkyväksi ja hyödyntää.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on mukana Ketjut kuntoon -hankkeessa, jossa muun muassa vahvistetaan työelämäyhteistyötä olemalla yhteydessä suoraan työantajiin ja yrityksiin. Olemme toteuttaneet hankkeen myötä työpajoja ja koulutusta yritysten edustajille ja eri ammattiryhmille: työyhteisöille, ammatillisille opettajille, erityisopettajille, työhön valmentajille ja työpaikkaohjaajille.

Osallistavat työpajojen teemat ovat vaihdelleet yhteistyökumppaneidemme tarpeiden mukaan. Teemoinamme ovat olleet muun muassa monimuotoisen työyhteisön mahdollisuudet ja haasteet, erityistä tukea tarvitsevan työllistyjän tuki ja ohjaus perehdyttämisprosessissa sekä täsmätyön mahdollisuudet.

Hankkeen jatkon kannalta olisikin erittäin tärkeää saada lisää myönteisiä signaaleja työnantajien suunnalta. Kiinnostus yhteiskuntavastuusta sekä työyhteisöjen monimuotoisuudesta kasvaa hiljalleen niin rekrytointien yhteydessä kuin työyhteisön kehittämisenkin näkökulmasta. Yritysten työnantajat ja työyhteisöt näkevät täsmätyökykyisyyden yhä enemmän mahdollisuuksien kautta kuin riskejä korostaen.

Logot: EU:n osarahoittama, HAMK, Haaga-Helia, Kiipula, Step-ammattiopisto, Vates-säätiö, Ammattiopisto Spesia

Haaga-Helia on mukana KETJUT KUNTOON -hankkeessa 1.1.2025-30.6.2027. Hankkeessa edistetään ja sujuvoitetaan heikommassa työmarkkina-asemassa olevien siirtymistä työmarkkinoille. Siinä lisätään työkykyä vahvistavia toimenpiteitä, palveluja ja ohjausta, jotka edistävät työllistymistä sekä rikastutetaan työyhteisöjen moninaisuutta tehostamalla keinoja ja tarjoamalla käytännön työkaluja hyviin sekä syrjimättömiin rekrytointikäytänteisiin.

Lähteet

Hämeen ELY-keskus 2025a. Työelämän monimuotoisuus. Hämeen yrityspalvelut. Viitattu 21.11.2025.

Laki yhteistoiminnasta yrityksissä 334/2007 Finlex. Viitattu 20.11.2025.

Live-säätiö 2025. Tietoa täsmätyökykyisyydestä. Viitattu 18.11.2025.

Wessman, J. 23.2.2022. Työvoimaa ja osaajia on – työnantajista osatyökykyisyys on yhä useammin mahdollisuus. Työ ja elinkeinoministeriö. Viitattu 18.11.2025.