Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Tekoälyn viisaan käytön ABC

Kirjoittajat:

Anna-Maria Asell

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 08.12.2025

Tekoäly tulee vastaan ensimmäisenä Googlessa, päivän lehdessä tiivistelminä, mainoksissa ja sovelluksissa. Mutta miten opettajana ja oppilaana opimme toimimaan viisaasti ja vastuullisesti tekoälyä hyödyntäessämme?

Tekoäly kuormittaa ympäristöämme

Tekoälyä käyttäessä harva miettii sitä, miten paljon energiaa ja raaka-aineita kuluu sen käyttöönottoon ja käyttöön. Tekoälyn käyttö on energiaintensiivistä. Kasvujohtaja Janne Kalliola kertoo Teknologia 23 -tapahtumassa muun muassa Googlen sähköjakaumasta. Arvon mukaan Google käyttää 10–15 prosenttia sähkönkulutuksesta tekoälyynsä. Kulutus vastaa Olkiluoto 3:n kahden kuukauden tuotantoa. (TIVIA 2024.)

Käyttö ei ole ainoa tekoälyn energiasyöppö: opetusdatan kerääminen, tekoälymallin koulutus ja ylläpito vievät oman suuren osuutensa. Promptaus kuluttaa energian lisäksi valtavan määrän vettä datakeskuksen jäähdytykseen. Jäähdytys tuottaa hukkalämpöä, jota ei aina pystytä hyödyntämään.
Eri lähteistä saatava tieto esimerkiksi energiankulutuksen eksponentiaalisesta kasvusta on hajanaista ja keskenään ristiriitaista. Yhden lähteen mukaan helppo mustikkapiirakkaresepti promptataan ChatGPT:llä 0,0005 kilowattitunnilla (Vahvanen 2024), kun taas toisen lähteen mukaan yksi promptaus kuluttaisi 0,0029 kilowattituntia (Nordberg 2024). Nämä artikkelit pohjaavat omat tulkintansa kuitenkin samaan lähteeseen.

Numerot näyttävät kovin pieniltä – kyseessä on kuitenkin yksi ainoa promptaus. Päivittäinen ChatGPT:n energiankulutus vastaa 52 amerikkalaiskodin energiankulutusta vuodessa (Vahvanen 2024) – eikä ChatGPT suinkaan ole ainoa käyttämämme tekoälytyökalu.

Näitä lukuja pohtiessa voi pysähtyä miettimään omia tekoälykäytäntöjä ja tottumuksia. Voisimmeko muuttaa tekoälynkäyttöämme vastuullisempaan suuntaan?

Oppiminen on oppijan vastuulla

Opiskelemme oppiaksemme. Tekoälyn generoiman tekstin kopioiminen ja liimaaminen ei edesauta oppimista. Joskus opiskelijan on kuitenkin vaikea saada oppimistehtävästä kiinni, tai tekstin jäsentely tuntuu hankalalta. Pitäisi ideoida, mutta mitään ei tule mieleen. Näissä tilanteissa tekoälystä on suuri apu. Kannattaa kuitenkin ymmärtää, miten tekoäly vie oppimista eteenpäin ja miten se kehittää ajattelua. Ja yhtä lailla olla tietoinen siitä, miten paljon energiaa ja raaka-aineita tekoälyn käyttäminen kuluttaa.

Avoin keskustelu tekoälystä hyödyttää sekä opiskelijaa että opettajaa. Hyvät ja selkeät ohjeet auttavat opiskelijaa tekoälyn käytössä: tekoälyn käyttö on ilmaistava aina, tekoäly auttaa alkuun, mutta ei tee asioita opiskelijan puolesta, viisas promptaus on sitä, ettei kaikkea tarvitse tarkistaa ja kysyä tekoälyltä.

Tekoäly on uusi supervoima. Se tekee näppärän tiivistelmän, oikean laskukaavan, ammattimaisen CV:n. Tehtävän rakennetta voi hahmotella tekoälyavusteisesti, mutta opiskelijan itse kirjoittama teksti on yleensä tekoälyn tuottamaa laadukkaampaa. Opiskelijaa kannattaa muistutella siitä, että hänellä on taitoja, joita millään tekoälyllä ei ole. Ihmisenä me voimme tarkistaa faktoja, kyseenalaistaa ja kritisoida, pohtia, analysoida ja hahmotella kokonaisuuksia. Myös luovuus, hulluttelu ja empatia ovat inhimillistä ajattelua.

Opettajan vastuulla on tehdä selväksi oppimisen arvo

Opettajan vastuulla on rohkaista ja ohjata opiskelijoita oikeaan, tarkoituksenmukaiseen tekoälyn käyttöön.

  • Tekoälyn käyttö on taito, jota kannattaa opetella.
  • Tekoäly auttaa – ei tee asioita kenenkään puolestasi.
  • Tekoäly oppii – opitaan mekin.
  • Me jäsentelemme ja ideoimme. Tekoäly avustaa.
  • Tekoälyllä voi olla ihan oma agenda. Mietitään siis, mitä tekoälyä käytämme ja miten.

Opetuksessa on tärkeä oivaltaa, millaiset tehtävät edesauttavat oppimista. Opettaja voi kehottaa kirjoittamaan oppimisen polusta, kuvailemaan miten opiskelija tehtävän toteutti, tai mikä tehtävässä oli vaikeaa ja mikä helppoa. Opettajan vastuulla on myös rohkaista keskusteluun, varmistaa, että tekoälystä uskalletaan puhua ja sen käyttö ilmaista. Palautteen antaminen ja oppimisen näkyväksi tekeminen ja sen arvostaminen kannustavat opiskelijaa omaan ajatteluun – ja tekoälyn viisaampaan käyttöön.

Opettajan ja opiskelijan terveiset

Käytetään tekoälyä vähän, viisaasti ja vastuullisesti. Pysähdytään miettimään ympäristöä: energiaa, vettä ja materiaaleja. Mietitään myös oppimista ja opettamista: tukeehan tekoälyn käyttö oikeiden asioiden oppimista.

Tämän tekstin tuottamisessa, jäsentelyssä tai kielentarkistuksessa ei ole käytetty generatiivista tekoälyä. Kaikki teksti ja ajatukset perustuvat joko mainittuihin lähteisiin tai kirjoittajien omiin ajatuksiin ja keskinäisiin keskusteluihin.

Lähteet

Nordberg, V. 2024. Tekoälyn julkinen salaisuus. Sytyke 3/2024. Luettu 6.10.2025

Vahvanen, J. 2024. Onko tekoäly vihreää? Schneider Electric. Luettu 6.10.2025

Kuva: Haaga-Helia/ kuulufi