Haaga-Helian myynnin koulutus läpäisi kansainvälisen tulikokeen ja saavutti sijan 41. maailman suurimmassa myynnin kilpailussa USA:ssa.
Syksyllä 2025 Haaga-Helia astui rohkeasti kansainvälisen areenan valokeilaan osallistumalla ensimmäistä kertaa Yhdysvalloissa järjestettävään International Collegiate Sales Competition eli ICSC-kilpailuun. Tämä merkitsee paitsi hienoa mahdollisuutta opiskelijoille myös arvokasta kokemusta Haaga-Helian myynnin opetukselle.
Myynnin kilpailut tukevat tavoitteellista myynnin osaamisen kehittämistä
ICSC on maailman suurin korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jossa myynnin opiskelijat pääsevät mittaamaan taitojaan ja kokemustaan realistisissa myyntitilanteissa: roolipeleissä, myyntipuhekisassa, myynnin johtamisen case-kisassa ja uramessuilla. Taso on kova ja jos haluaa mukaan seuraavanakin vuonna, tulee korkeakoulun menestyä kisoissa.
Haaga-Helia lähti mukaan kilpailuun tiukalla valmistautumisella. Haaga-Helian neljä edustajaa kilpailuun valittiin Solution Sales -opintojaksolla, jonka puitteissa opiskelijat harjoittelivat henkilökohtaisia myynnin taitoja, pitchausta sekä case-työskentelyä niin yksilö- että tiimityönä.
Solution Sales -opintojaksoa monella opiskelijalla edeltää osallistuminen kansalliseen Best Seller -kilpailuun ja / tai European Sales Competition -kilpailuun. Best Seller -kilpailu on Haaga-Helian ja Turun Ammattikorkeakoulun vuorotellen vetämä suomalainen myyntikilpailu, joka rakentuu myynnin roolipelien ympärille. Kilpailu on suomenkielinen ja siihen osallistuu suomalaisia korkeakouluja eri puolilta maata. European Sales Competition (ESC) puolestaan on myynnin kilpailu, jossa kisaavat eurooppalaiset myynnin korkeakoulut. Tyypillisesti edellisen vuoden voittaja järjestää seuraavan vuoden kilpailun. Keväällä 2026 ESC järjestetään Norjassa.
Haaga-Helia tarjoaa selkeän ja Suomessa ainutlaatuisen oppipolun myynnin taitojen tavoitteelliseen kehittämiseen ja testaamiseen opintojen aikana myynnin kilpailujen välityksellä. Kilpailut tukevat opiskelumotivaatiota ja käytännönläheisinä ne ovat monen opiskelijan mielestä koko tutkinnon hyödyllisimpiä opintoja.
Vuorovaikutustaitojen kehittäminen valmennuksen ytimessä
Opiskelijoille suunnatut myyntikilpailut ja niihin liittyvät roolipelisimulaatiot toimivat käytännönläheisinä kokemuksellisina oppimismenetelminä, jotka tarjoavat realistisen ympäristön suullisen vuorovaikutuksen, neuvottelu- ja esiintymistaitojen harjoitteluun sekä työnantajaverkostoitumiseen.
Tutkimus osoittaa, että yliopistojen myyntikoulutukseen ja kilpailuihin osallistuneet opiskelijat suoriutuvat ensimmäisissä myyntitehtävissään paremmin ja sopeutuvat nopeammin työelämän vaatimuksiin kuin ne, joilla ei ole vastaavaa kokemusta (Leasher & Moberg 2008). Lisäksi myyntikilpailuihin osallistuneet opiskelijat kokevat oppivansa konkreettisia myyntiprosessiin liittyviä taitoja sekä vahvistavansa itseluottamusta ja ammatillista identiteettiä, mikä tukee heidän osaamisensa kehittymistä ja työllistettävyyttä (Matikka 2021).
Opiskelijoille ICSC-kilpailun valmennuskurssi ja kilpailu itsessään tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden kehittää englanninkielistä suullista ilmaisua, esiintymis- ja tiimityötaitoja – juuri niitä valmiuksia, joita nykypäivän liiketoimintamaailmassa arvostetaan. Tutkimusten mukaan suullisen viestinnän ja esiintymistaitojen systemaattinen kehittäminen lisää opiskelijoiden ammatillista itsevarmuutta ja parantaa heidän työelämävalmiuksiaan (van Ginkel et al. 2015). Samalla tällaiset kilpailulliset ja autenttista tekemistä korostavat oppimiskontekstit vahvistavat opiskelijoiden työelämässä arvostettuja metataitoja, kuten yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaitoja (Bridgstock 2009).
Myös laajempi tutkimuskirjallisuus osoittaa, että tämänkaltaiset kokemukselliset oppimisympäristöt tukevat keskeisten työelämäkompetenssien kehittymistä ja vahvistavat opiskelijoiden koettua työllistettävyyttä (Abelha et al. 2020).
Valmentautumisen rinnalla kulttuuri- ja verkostoituminen nousevat tärkeiksi: kilpailu ei ole vain myyntitestausta vaan tilaisuus tavata muita myynnin opiskelijoita ja ammattilaisia kansainvälisesti. Kilpailuun osallistuvat opiskelijat pääsevät kokemaan myös tapahtuman wow-elementin: vierailun Disney Worldiin. Vierailu Disney Worldiin kertoo siitä, että kyse on myös elämyksestä ja inspiraatiosta, ei pelkästään kilpailusta.
Tiimityö ja tiukka harjoittelu siivitti Haaga-Helian hyvään tulokseen
Tämän syksyn kilpailu järjestettiin Orlandossa, Floridassa 5.–8. marraskuuta 2025. Haaga-Helialle kilpailu oli varsinainen jännitysnäytelmä. Haaga-Helia sijoittui sijalle 28 roolipelikisassa. Menestystä tuli myös pitchaus-kilpailusta, joka toteutettiin kuudentoista opiskelijan ryhmissä: opiskelijamme sijoittuivat omissa ryhmissään neljänneksi ja yhdeksänneksi.
Kokonaisuudessaan Haaga-Helia sijoittui sijalle 41 kisassa: erinomainen suoritus kisan ensikertalaiselle yli 90 myynnin korkeakoulun joukossa, joista vain kolme tulee USA:n ulkopuolelta. Moni kisaan osallistuva amerikkalainenkaan korkeakoulu ei ikinä yllä tälle tasolle.
Myynnin opinnot Haaga-Heliassa tähtäävät korkealle
Haaga-Helian matka ICSC-kilpailuun on merkittävä askel koulun myynti- ja liiketoimintaopetuksen kehityksessä. Se yhdistää kansainvälisyyden, käytännönläheisen oppimisen, kilpailuhengen ja tulevaisuuden työtaitojen vahvistamisen. On jännittävää seurata, mitä Haaga-Heliaa edustaneet opiskelijat tulevaisuudessa saavuttavatkaan myynnin urallaan. Vahva perusta nyt ainakin on menestykkäälle myyntiuralle luotu – ja miten kokemus kovertuu osaksi Haaga-Helian tarinaa ja opetusta jatkossa.
Vaikka voittaminen on aina tavoite, tärkeämpää on oppiminen. Niin kilpailijoille kuin kisan valmennuksessa mukana olleille on annettu mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan ja testata itseään kansainvälisessä ympäristössä.
Haaga-Helian osallistuminen ICSC-kilpailuun on osoitus sitoutumisesta korkeatasoiseen myynnin opetukseen ja kansainväliseen yhteistyöhön. Oppilaitoksena Haaga-Helia on saanut tilaisuuden reflektoida, miten myynnin koulutusta voidaan entistä paremmin kehittää tulevaisuuden työelämään nähden. Haaga-Helialle kilpailu tarjoaa mahdollisuuden nostattaa omaa myynnin koulutuksen profiiliaan kansainvälisesti ja konkreettisesti osoittaa koulutuksen tuottavan tuloksia, jotka ovat kansainvälisestikin vertailukelpoisia. Samalla kisa Floridassa, maailman vaativimmassa myynnin kilpailussa luo inspiraatiota nykyisille ja tuleville opiskelijoille: me olemme mukana, ja me tähtäämme korkealle.
Lähteet
Abelha, M., Fernandes, S., Mesquita, D., Seabra, F., & Ferreira-Oliveira, A. T. 2020. Graduate employability and competence development in higher education: A systematic literature review using PRISMA. Sustainability, 12(15), 5900.
Bridgstock, R. 2009. The graduate attributes we’ve overlooked: Enhancing graduate employability through career management skills. Higher Education Research & Development, 28(1), 31–44.
Leasher, M. K., & Moberg, C. R. 2008. Evaluating the Impact of Collegiate Sales Training and Education on Early Salesperson Performance. Journal of Selling & Major Account Management, 8(4), 32–45.
Matikka, A. 2021. The Development of Sales Competences – Sales competitions and sales trainings affect to the development of sales competencies. Turku University of Applied Sciences.
Van Ginkel, S., Gulikers, J., Biemans, H., & Mulder, M. 2015. Towards a set of design principles for developing oral communication competences in higher education: A review of literature. Educational Research Review.
Kuva: Haaga-Helia