Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Ammatillinen opettajankoulutus avainasemassa talousosaamisen edistämisessä

Kirjoittajat:

Jani Siirilä

yliopettaja, pedagogiikka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 21.11.2025

Talousosaaminen on taito, joka on läsnä jokapäiväisessä arjessa ja vaikuttaa olennaisesti mahdollisuuksiimme navigoida nykyajan monimutkaistuvassa yhteiskunnassa. Se ei ole vain tärkeää henkilökohtaisen talouden hallinnan näkökulmasta. Talousosaaminen on elinikäistä oppimista jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä, eikä peruskoulussa tai toisella asteella saaduilla tiedoilla ja taidoilla pärjää läpi koko elämän ilman osaamisen jatkuvaa päivittämistä (Suomen Pankki 2021).

Suomen talousosaamisen strategian tavoitteena on ennaltaehkäistä kansalaisia joutumasta ongelmiin oman taloutensa kanssa ja tukea kansalaisia tekemään kestäviä valintoja. Eri toimijoiden tekemä työ kansalaisten talousosaamisen paranemiseksi on talousosaamisen edistämistä tai talousopetusta. Tämä linkittää työn opetussuunnitelmiin ja näin opettajat, kuten myös opiskelijat koulutuksen eri asteilla ovat strategian piirissä ja sen keskeisiä hyötyjiä. (Suomen Pankki 2021.)

Tästä näkökulmasta myös ammatillinen koulutus ja erityisesti ammatillinen opettajankoulutus ovat avainasemassa edistämässä sekä opiskelijoiden että opettajien talousosaamista. Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun koordinoima hanke Talousosaamisen edistäminen opettajankoulutuksessa on osaltaan edistämässä näitä edellä kuvattuja Suomen talousosaamisen strategian tavoitteita.

Talousosaamisen edistäminen ammatillisessa koulutuksessa

Talousosaaminen kattaa laajan kirjon konkreettisia taitoja, joita ovat esimerkiksi oman arjen tulojen ja menojen budjetointi, säästäminen tai lainanoton riskien ymmärtäminen. OECD:n (2022) määritelmän mukaan talousosaaminen on taloudellista tietämystä, käyttäytymistä ja asenteita. Näiden lisäksi tulee talousosaamisessa erottaa kolme eri tasoa, joita ovat perus-, keski- ja asiantuntijatasot. Eri tasoilla otetaan huomioon se, että tukea talousosaamiseen tarvitaan eri tulo- ja koulutustasoilla, mutta tuen sisältö vaihtelee. (Suomen Pankki 2021.)

Digitaalinen talousosaaminen tarkoittaa puolestaan kykyä hoitaa, suunnitella ja suojata omaa taloutta digitaalisissa ympäristöissä sekä ymmärtää digitaalisen talouden palveluja, pelisääntöjä ja riskejä. Se yhdistää perinteisen talousosaamisen (tulot, menot, säästäminen ja lainat) digitaalisiin taitoihin, tietoturvaan ja tietoiseen toimintaan verkkoympäristössä. (Koskelainen ym. 2023.)

Nämä taidot ovat keskeisiä henkilökohtaisen talouden hallinnassa, mutta niistä on monella tapaa hyötyä myös työelämässä. Ammatillisen koulutuksen yhteiset tutkinnon osat (YTO-aineet) sisältävät esimerkiksi matematiikan opintoja, joissa opiskellaan myös talousosaamisen sisältöjä. Talousosaaminen voidaan nähdä tutkinnot läpileikkaavana aiheena, jota voidaan käsitellä esimerkiksi osana kestävän kehityksen opintoja vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta.

Ammatillisen koulutuksen tehtävä on valmistaa opiskelijat työelämään ja ammattiin. Talousosaamisen opetus voidaan integroida käytännönläheisesti erilaisten projektitehtävien kautta ja hyödyntää yritysyhteistyötä. Esimerkiksi Talousosaamiskeskus on tuonut pelillistämisen osaksi taloustaitojen opetusta (Suomen Pankin Rahamuseo 2025).

Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuus kiinnittyy ammatillisen koulutuksen rahoitusmallissa opiskelijoiden valmistumiseen ja keskeyttämisen ehkäisyyn. Opiskelijoiden keskeyttämisen taustalla voi olla useita taloudellisia ja sosiaalisia syitä (Korumaz & Eksioglu 2022). Keskeisiä tekijöitä ovat henkilökohtaiset ongelmat koulussa sekä taloudelliset syyt osana elämänhallinnan haasteita.

Koulutuksen järjestäjien on tärkeä olla tietoisia siitä, että tutkitun tiedon valossa taloudelliset syyt ovat merkittävimpiä opintojen keskeyttämiseen johtavia tekijöitä. Tämä näkökulma korostaa puolestaan ammatillisen opettajan ohjausosaamisen ja puheeksi ottamisen taitoa, jos opiskelijan henkilökohtaisessa elämässä ilmenee haasteita ja tuen tarvetta.

Talousosaamisen edistäminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa

Talousosaamisen merkitys kasvaa digitalisaation ja globaalin talouden myötä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjien tulee seurata kehitystä ja tukea opiskelijoita ajantasaisen tiedon ja taidon oppimisessa. Tästä näkökulmasta on perusteltua pohtia ammatillisen opettajankoulutuksen merkitystä talousosaamisen edistämisen vahvistamiseksi. Ammatillisista opettajakorkeakouluista valmistuvat ammatilliset opettajat ovat tulevaisuuden talousosaamisen opettajia ammatillisessa koulutuksessa.

Talousosaamisen edistäminen tulee myös lähelle yrittäjyyskasvatusta. OKM:n (2025) nimittämässä työryhmässä ollaankin valmistelemassa esitystä yrittäjyyskasvatuksen ja talousosaamisen vahvistamiseksi kaikilla koulutusasteilla. Työryhmän mukaan muutokset yhteiskunnassa ja työelämässä edellyttävät, että yrittäjyyskasvatusta ja talousosaamista koskevia linjauksia tulee päivittää vastaamaan 2020-luvun osaamistarpeita.

Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun lukuvuoden 2026–2027 opetussuunnitelmassa yrittäjyyskasvatuksen ja talousosaamisen osaamistavoitteet tullaankin määrittelemään seuraavasti.

  • Tunnet ja kuvailet yrittäjyyspedagogiikan ja talousosaamisen teoreettisia perustoja.
  • Jäsennät valitsemasi oppilaitoksen yrittäjyysstrategioita ja kansallisia yrittäjyys- ja talouskasvatuksen linjauksia.
  • Sovellat yrittäjyyspedagogiikkaa ja vahvistat opiskelijoiden talousosaamista valitsemassasi kontekstissa.

Ammatillinen opettajankoulutus on merkittävässä roolissa edistettäessä opettajien talousosaamista osana heidän toteuttamaa ohjaus- ja opetustyötä. Lisäksi opettajankoulutuksen merkitys korostuu varmistettaessa ohjaus- ja opetustoiminnan tasalaatuisuus kaikkialla Suomessa. Opettajankoulutuksessa talousosaamista voidaan kehittää tavoitteellisesti opetussuunnitelmien kautta. Opetussuunnitelmat ovat opettajan työtä ohjaavia asiakirjoja.

Vasta kun talousosaamisen sisällöt kuvataan opetussuunnitelmissa, tulee talousosaaminen osaksi jokaisen toteuttamaa ohjaus- ja opetustoimintaa. Tällöin talousosaaminen yhdistää oppilaitoksissa kaikkia opettajia, ei vain aiheeseen vihkiytyneitä yksittäisiä opettajia.

Talousosaamisen edistäminen opettajankoulutuksessa -hankkeen tavoite on vahvistaa ammatillisten opettajien talousosaamista Suomessa. Hanke tuottaa valtakunnallisen talousosaamisen opetussuunnitelman ehdotuksen ammatilliseen opettajankoulutukseen talousosaamisen strategian, tavoitteiden ja osaamiskehyksen pohjalta (EU/OECD). Lisäksi hanke tuottaa pedagogisen menetelmäoppaan talousosaamisen sisällöistä opettajankoulutukseen.
Hankkeen toteuttaa ja koordinoi Haaga-Helian ammatillinen opettajakorkeakoulu. Hanke liittyy kansallisen talousosaamisen strategian toteuttamiseen ja se toteutetaan Oikeusministeriön taloudellisella tuella.

Lähteet

Korumaz, M., & Eksioglu, E. 2022. Why Do Students in Vocational and Technical Education Drop Out? A Qualitative Case Study. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(1), 1–17.

Koskelainen, T., Kalmi, P., Scornavacca, E. & Var¬tiainen, T. 2023. Financial literacy in the digi¬tal age—A research agenda. The Journal of Consumer Affairs 57(1): 507–528.

Suomen Pankki. 2021. Ehdotus Suomen talousosaamisen edistämisen kansalliseksi strategiaksi. Suomen Pankin yleistajuiset selvitykset A:124

Suomen Pankin Rahamuseo. 2025. Talousosaamiskeskus.

Kuva: Haaga-Helia