Pro
Siirry sisältöön
HR ja johtaminen

Johtajuus, joka kestää – oivalluksia Nordic Business Forumista

Kirjoittajat:

Tarja Autio

kehityspäällikkö

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 05.11.2025

Vuoden 2025 Nordic Business Forum tarjosi inspiroivan kokonaisuuden siitä, miten organisaatiot voivat kasvaa, uudistua ja menestyä jatkuvassa muutoksessa. Esille nousi kolme merkittävää teemaa: kulttuuri, ennakointi ja kasvu. Nämä ovat teemoja, joiden avulla jokainen meistä löytää konkreettisia keinoja kehittää omaa johtajuuttaan ja organisaationsa toimintaa.

Kulttuuri ei ole taustatekijä – se on strategia

Organisaatiokulttuuri ei ole vain ilmapiiri tai juliste seinällä. Organisaatiokulttuuri on strateginen voimavara, joka vaikuttaa suoraan menestykseen.

NBF:n puhujat korostivat, että johtajuus ei ole kontrollia vaan läsnäoloa ja välittämistä. Esihenkilön tehtävänä on linjata organisaation tarkoitus, arvot ja käyttäytyminen niin, että niistä muodostuu yhtenäinen kokonaisuus. Työympäristön tulisi tukea työntekijöiden identiteettiä ja mahdollistaa aitoja keskusteluja, jotka vievät kulttuuria eteenpäin. Tavoitteena ei ole rakentaa voittavaa kulttuuria, vaan kulttuuria, joka kestää.

Yksi tapahtuman puhuttelevimmista hetkistä oli Rick Rubinin puheenvuoro, joka haastoi perinteisen johtajuuden ja luovuuden käsityksen. Hänen filosofiansa täydensi NBF:n ydinteemoja ja sai kuulijat pysähtymään, kuuntelemaan ja luottamaan siihen, mikä tuntuu oikealta. Rubin kiteytti johtajuuden seuraavasti.

Sinun ei tarvitse tietää vastausta – sinun täytyy oppia huomaamaan, mitä tapahtuu.

Rubinin mukaan johtajuus ja luovuus eivät synny kontrollista, vaan kyvystä olla läsnä ja virittäytyä siihen, mikä tuntuu oikealta.

Ennakointi on uuden ajan johtajuutta 

NBF:n puhujat painottivat, miten menestyvät organisaatiot ennakoivat muutosta aktiivisesti eivätkä jää odottamaan sitä. Johtajuutta on päivitettävä vastaamaan tekoälyn ja teknologian aikakauden vaatimuksia. Ekosysteemiajattelu tulisi nostaa strategiassa keskiöön, ja tulevaisuusajattelun käyttöönotto auttaisi organisaatioita sopeutumaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.

Eteneminen ei vaadi varmuutta lopputuloksesta – vain rohkeutta ottaa ensimmäinen askel. Tämä ajattelu haastaa kulttuurin, jolla on pakottava tarve suunnitella ja suorittaa.

Selkeys syntyy tekemisen kautta. Ja kun olet epävarma, ota pieni askel, sitten kuuntele ja katso, miten se toimii. – Rick Rubin

Kasvu vaatii uteliaisuutta ja rohkeutta

Kasvu ei synny sattumalta. Se vaatii uteliaisuutta, mahdollisten esteiden tunnistamista ja poistamista, ja asiakkaiden aktiivista osallistamista kehitykseen. Asiakkaat tulisi nähdä kumppaneina, ei vain kohderyhmänä. Organisaation kasvun kannalta ratkaisevaa on ideoiden jakaminen ja rohkeus aloittaa vaikka kaikki ei ole valmista. Esihenkilönä kannattaa keskittyä uteliaisuuden vaalimiseen asiantuntemuksen sijaan, se avaa uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia.

Rubin korosti, että todellinen luovuus syntyy kun uskaltaa virittäytyy siihen, mikä tuntuu oikealta – ei siihen, mitä odotetaan. Hän näkee epäonnistumisen arvokkaana palautteena: se on tieto, joka osoittaa onko valittu suunta oikea vai ei. Luovuudessa kyse ei ole siitä, kuka on oikeassa – vaan siitä, mikä toimii parhaiten.

Rubin sivusi myös tekoälyä, jota hän pitää luovuuden työkaluna – ei uhkana. Ihmisen arvo ei perustu tiedon saatavuuteen, vaan näkökulmaan, elämänkokemukseen ja tunneperäiseen sormenjälkeen. Tekoälyllä ei näitä ole.

NBF:n viesti kiteytettynä on, että tulevaisuuden johtajuus rakentuu uteliaisuudelle, läsnäololle ja rohkeudelle kokeilla. Ne organisaatiot menestyvät, joissa toteutetaan kestävää ja muutosta ennakoiva kulttuuria, ja uskalletaan kasvaa yhdessä asiakkaiden kanssa.

Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä sisällön koostamiseen ja otsikoiden ideoinnissa.

Kuva: Shutterstock