Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Inhimilliset taidot markkinoinnin opiskelijoilla: vinkit opettajalle

Kirjoittajat:

Jenni Brisk

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 05.11.2025

Markkinoinnin ja viestinnän uratapahtuma Match Up Tour järjestettiin Marketing Finlandin kanssa Haaga-Heliassa kolmatta kertaa syyskuussa 2025. Verkostoitumistapahtuman yhteydessä järjestettiin työpaja, jossa vajaat 40 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista sekä lehtoria ja professoria pohtivat yhdessä taitoja, joita tulevaisuuden markkinoijat tulevat tarvitsemaan.

Yhteiskunta ja markkinoinnin kenttä muuttuvat nopeasti, mutta myös nuoret ovat erilaisia kuin edeltävät sukupolvet. Liiketoimintaymmärryksen ja teknisten sekä digitaitojen rinnalla korostuvat yhä enemmän nk. soft skills -taidot. Työpajassa keskusteltiin muun muassa siitä, miten opiskelijoiden kyky viestiä, tehdä yhteistyötä, sietää epävarmuutta ja johtaa itseään ovat keskeisiä valmiuksia, joita työelämä arvostaa.

Tässä kirjoituksessa pohdin, miten voimme opetuksessa tukea näiden inhimillisten taitojen kehittymistä käytännönläheisesti, jotta asiaosaamisen lisäksi valmistamme nuoria kokonaisvaltaisesti kohti työelämää.

Tulevaisuuden osaajien tukemisen vinkit

Seuraavat päätelmäni ja vinkit olen johtanut Match Up Tourin työpajasta sekä havainnoistani ja kokemuksestani valmentajana Haaga-Heliassa opiskelijoiden Luova toimisto Kreassa.

Palautteen antamisen harjoittelu – vuorovaikutuksen kulmakivi

Opiskelijoiden kyky antaa ja vastaanottaa palautetta rakentavasti on keskeinen osa tunneälyä ja yhteistyötaitoja. Opiskelijoiden kesken annettava vertaispalaute on hyvä keino harjoitella palautteen antoa, kasvotusten tapahtuva palaute luo tilaa aidolle vuorovaikutukselle ja kehittää opiskelijan kykyä ottaa vastaan kommentteja. On tärkeää osata erottaa tekemiseen kohdistuva palaute ilman, että ottaa sen henkilökohtaisesti omaan persoonaan liittyvänä moitteena.

Monimuotoiset ryhmätyöt – empatiaa ja ihmistuntemusta

Ryhmätyöt erilaisten ihmisten kanssa kehittävät opiskelijan empatiaa, ihmistuntemusta ja yhteistyökykyä. Monialaiset tiimit murtavat siiloja ja valmistavat opiskelijoita työelämän monimuotoisuuteen. Opettajan ajatuksella rakentamat monimuotoiset tiimit kuvastavat työelämää paremmin, kuin itsenäisesti muodostettu ryhmä saman henkisiä kaveruksia.

Epävarmuuden sietäminen projekteissa – resilienssin rakentamista

Projektit, joissa tapahtuu muutoksia ja epävarmuutta, tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden kehittää resilienssiä. Tämä taito auttaa sopeutumaan nykypäivän työelämän jatkuviin muutoksiin ja vahvistaa itsensä johtamisen kykyä.

Simulaatiot ja reflektiiviset harjoitukset – itsetuntemuksen vahvistaminen

Työelämän tilanteita simuloivat harjoitukset ovat käytännönläheinen keino oppia: esimerkiksi omien ideoiden pitchaus on pääsääntöisesti kaikille aluksi haastavaa. Itsereflektio auttaa opiskelijaa tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehityskohteensa. Itsetuntemus on keskeinen osa itsensä johtamista ja ammatillista kasvua.

Työelämätaidot – arjen osaamista ja uskottavuutta

Palaverikäytännöt, sähköpostietiketti ja puhelinkäyttäytyminen ovat taitoja, jotka lisäävät opiskelijan uskottavuutta työelämässä. Oletamme herkästi, että nämä perustaidot ovat automaattisesti hallussa, mutta sosiaaliset normit työelämässä eivät ole nuorelle välttämättä tuttuja. Myös koronan jäljet näkyvät epävarmuutena kohtaamisissa, joten näiden taitojen harjoittelu osana opintoja tuo varmuutta työelämään siirtymiseen.

Johtajuus ja valmennus – kasvun mahdollistajia

Projekteissa toimiminen, tavoitteiden asettaminen ja tiimin vetäminen tukevat opiskelijan johtajuustaitoja. Valmentava ote, jossa opiskelijan annetaan löytää itse vastauksia puolestaan ohjaa oman ajattelun ja ratkaisukeskeisen toiminnan kehittymistä. Opiskelujen aikana on tärkeää kokea onnistumisen tunteita, mutta myös epäonnistuminen turvallisessa ympäristössä voi lopulta olla se tärkein oppi.

Varmuutta työelämään opettajan tuella

Inhimilliset taidot eivät kehity itsestään vaan ne vaativat harjoittelua, ohjausta ja tilaa kasvaa. Haaga-Helian opiskelijoiden Luova toimisto Kreassa simuloimme markkinointitoimiston tapaa toimia, joka tukee työelämätaitojen kehittymistä osana opintojaksoja. Opettajan rooli valmentajana on keskeinen näiden taitojen tukemisessa.

Kun opiskelija oppii toimimaan erilaisissa tiimeissä, viestimään ammattimaisesti, johtamaan itseään ja sietämään epävarmuutta, hänellä on paremmat edellytykset pärjätä muuttuvassa maailmassa. Tulevaisuuden osaajat eivät ole vain teknisesti taitavia, vaan he osaavat luontevasti kohdata ihmisiä ja toimia osana työyhteisöä.

Kuva: Haaga-Helia