Kansainvälisen hanketyön osaajaksi ei voi opiskella vain kirjoja lukemalla. Vaikka tarjolla on erilaisia oppaita ja koulutuksia, mikään niistä ei valmista siihen, mitä kansainvälinen hankeyhteistyö käytännössä tarkoittaa. Se haastaa asiantuntijaa oppimaan tilanteissa, joita ei voi ennakoida ja joissa teoria kohtaa todellisuuden.
Oppiminen tapahtuu kokemusten, yhteistyön ja arjen keskellä – vasta, kun on itse mukana.
Tässä kirjoituksessa pohdin, miten kokemuksellinen oppiminen on muovannut omaa asiantuntijuuttani kansainvälisessä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä (TKI), ja millaisia oivalluksia matkan varrella on syntynyt.
Untuvikosta projektipäälliköksi – oppimisen polku kansainvälisessä hanketyössä
Aloittaessani Haaga-Heliassa, kansainvälinen TKI-hanketyö oli minulle vielä tuntematonta. Vuosien varrella olen saanut osallistua monipuolisesti hankkeisiin ja hankehakemusten valmisteluun, ja samalla syventänyt osaamistani. Matkani kansainvälisessä hanketyössä on kulkenut projektiassistentin tehtävistä koordinaattoriksi, projektipäällikön työpariksi ja lopulta projektipäälliköksi partneriroolissa. Jokainen hanke on ollut oppimiskokemus, ei vain sisällön, vaan myös prosessien, ihmisten ja kulttuurien kautta.
Oppiminen ei ole rajoittunut pelkästään hankkeisiin. Olen osallistunut aktiivisesti kansainvälisiin koulutuksiin ja tapahtumiin, joita järjestävät muun muassa kansalliset Erasmus+ -toimistot, kansainväliset järjestöt ja Euroopan koulutuksen ja kulttuurin toimeenpanovirasto, EACEA. Ne ovat tarjonneet arvokkaita mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen ja verkostoitumiseen muiden toimijoiden kanssa.
Suomen kansallinen Erasmus+ toimisto toimii Opetushallituksen yhteydessä ja tarjoaa monipuolisia kansainvälisiä koulutuksia hanketoimijoille sekä kotimaassa että yhteistyössä muiden kansallisten toimistojen kanssa. Yksi erityisen mieleenpainuva oppimiskokemus oli osallistuminen TCA-seminaariin, joka järjestettiin pohjoismaisten Erasmus+ -toimistojen yhteistyönä. Seminaarissa käsiteltiin muun muassa hankkeiden vaikuttavuutta, hyvän hankehakemuksen laatimista ja vahvan konsortion rakentamista, joista olen kirjoittanut aiemmin.
Käytännön kautta kasvuun – oppimisen hetkiä hanketyössä
Vaikka koulutuksissa oppii paljon, todellinen ymmärrys kansainvälisestä hankeyhteistyöstä syntyy vasta tekemisen kautta. Kansainväliset TKI-hankkeet ovat yhdistelmä tavoitteiden saavuttamista konkreettisten toimenpiteiden kautta, joustavia ja nopeita aikatauluja sekä yllättäviä muutoksia. Esimerkiksi aikatauluissa pysymättömyys voi vaatia pedantilta suomalaiselta sopeutumista. Tapaamiset saattavat alkaa myöhässä tai venyä, kun osallistujat syventyvät tärkeän teeman äärelle, ja päiväohjelmaa on muokattava lennosta.
Käytännön hanketilanteet kehittävät ongelmanratkaisutaitoja, vuorovaikutusosaamista ja kykyä toimia epävarmuuden keskellä. Osa haasteista vaatii nopeaa reagointia ja päätöksentekoa, kun taas toiset toimintatavat muovautuvat vähitellen yhteistyön edetessä.
Yhteistyötä voivat hankaloittaa esimerkiksi aikaerot, jotka vaikeuttavat kokousjärjestelyjä, kulttuurierot, jotka vaikuttavat viestinnän sävyyn, tai tekniset ongelmat, kuten yhteisten verkkoalustojen toimimattomuus. Vaikka tekniset haasteet ratkeavat usein nopeasti, viestintätapojen yhteensovittaminen vie aikaa. Toisille sähköposti on ainoa hyväksyttävä kanava, kun taas toiset suosivat ääniviestejä tai pikaviestisovelluksia. Viestintätyylit vaihtelevat kulttuurien ja organisaatioiden välillä, mikä vaatii herkkyyttä ja joustavuutta.
Asiantuntijuus kehittyy kokemuksista
Joskus oppiminen alkaa epäonnistumisesta. Kansainväliseen hanketoimintaan kuuluu pettymyksiä, sillä vain pieni osa hankehakemuksista saa myönteisen rahoituspäätöksen. Kun hankehakemus ei saa rahoitusta, on hyvä pohtia miten ja miksi yhteistyötä lähdetään rakentamaan uudelleen hankevalmistelun toisella kierroksella. Tällöin oppiminen syntyy yhteisestä reflektoinnista ja uuden mahdollisuuden rakentamisesta.
Asiantuntijuus kasvaa myös silloin, kun joutuu astumaan hetkeksi toisen rooliin. Eräässä hankkeessa projektipäällikkö oli estynyt osallistumasta kick-off-tapaamiseen, ja sain matkustaa hanketapaamiseen ja edustaa Haaga-Heliaa hänen puolestaan. Matka oli tilaisuus ottaa vastuuta, varmistaa tiedonkulku ja tuoda esiin organisaation näkökulmat. Samalla opin, kuinka tärkeää on kyky mukautua ja toimia luottamuksen arvoisesti uusissa tilanteissa.
Kollegani Annika Konttinen (2024) kuvaa osuvasti, kuinka Erasmus+ -hankkeet vievät maailmalle, opettavat toimimaan monikulttuurisissa ympäristöissä ja tekemään yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa vaihtelevissa tilanteissa. Kansainvälinen hanketyö mahdollistaa matkustamisen sellaisiin kohteisiin, joihin ei ensisijaisesti lomamatkalla lähtisi. Hankematkat ovat avanneet uusia näkökulmia, tuoneet arvokkaita verkostoja ja tarjonneet ikimuistoisia oppimiskokemuksia.
Kohtaamisista kumppanuuksiin – verkostoitumisen merkitys
Verkostoituminen on olennainen osa kansainvälistä hanketyötä. Se tarjoaa mahdollisuuksia osaamisen jakamiseen, toisilta oppimiseen ja yhteistyön kehittämiseen erilaisissa tilaisuuksissa, kuten seminaareissa, työpajoissa, koulutuksissa, työpaikoilla ja sosiaalisen median kanavilla (Aura 2024). Erityisesti Opetushallituksen järjestämät koulutukset ja tilaisuudet ovat olleet arvokkaita paikkoja verkostoitua muiden suomalaisten Erasmus+ toimijoiden kanssa.
Verkostot eivät kuitenkaan synny vain virallisissa yhteyksissä. Joskus merkittäviä kohtaamisia tapahtuu täysin yllättäen. Eräällä hankematkalla lentokoneessa istuvalla vierustoverillani oli samanlainen käsilaukku kuin minulla. Kun huomasimme sattuman, hän heitti kevyen vitsin agenttielokuvista ja laukkujen vaihtumisesta. Lyhyen keskustelun jälkeen selvisi, että hänkin oli työmatkalla EU-hankeasioissa. Kolmituntisen lennon aikana vaihdoimme ajatuksia ja lopulta käyntikortit. Yhteinen hankeidea jäi vielä odottamaan sopivaa rahoittajaa.
Asiantuntijatyön arvokkaimmat verkostot syntyvät usein silloin, kun niitä vähiten odottaa. Verkostoituminen ei ole vain kontaktien keräämistä. Se on oppimista toisilta, yhteisen ymmärryksen rakentamista ja uusien mahdollisuuksien avaamista. Jokainen kohtaaminen voi olla alku uudelle yhteistyölle.
Asiantuntijuus on jatkuvaa oppimista
Kansainvälinen hanketyö ei ole vain projektien toteuttamista. Se on matka, jossa asiantuntijuus kasvaa jokaisessa kohtaamisessa, haasteessa ja oivalluksessa. Kun uskaltaa astua epämukavuusalueelle, oppii enemmän kuin yksikään oppikirja voisi opettaa.
Jokainen hanke on mahdollisuus kasvaa – ei vain asiantuntijana, vaan myös ihmisenä. Mitä sinä voisit oppia, jos lähtisit mukaan kansainväliseen TKI-yhteistyöhön?
Erasmus+ tarjoaa asiantuntijoille monipuolisia mahdollisuuksia oppia, verkostoitua ja kehittää hankeosaamista.
TCA-tapahtumat (Training and Cooperation Activities)
Erasmus+ -ohjelma järjestää eurooppalaisia seminaareja ja koulutuksia, joihin voivat hakea koulutuksen kentällä toimivien organisaatioiden edustajat. Tapahtumat tukevat asiantuntijoiden osaamisen kehittämistä ja kansainvälistä yhteistyötä eri puolilla Eurooppaa.
Kansalliset koulutukset ja infotilaisuudet
Opetushallitus järjestää Suomessa koulutuksia, tapahtumia ja neuvontatilaisuuksia Erasmus+ -toimijoille. Tilaisuudet tarjoavat käytännön tietoa ohjelman painopisteistä, hankehallinnosta ja rahoituksesta.
Lähteet
Aura, P. 2024. Verkostoituminen asiantuntijatyössä. Haaga-Helia eSignals Pro. Viitattu 15.9.2025.
Konttinen, A. 2025. Hankkeiden matkassa maailmalla. Haaga-Helia eSignals Pro. Luettu 15.9.2025.
Kuva: