Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Hanketyön tuloksista käyttäjälähtöisiä kokonaisuuksia opetukseen

Kirjoittajat:

Sini Garam

ruokamatkailun lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 17.10.2025

Lähes jokainen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohanke (TKI) tarjoaa merkittävästi mahdollisuuksia lisätä opiskelijoiden ja lehtoreiden osaamista, sillä yhteistyö ja tulokset eivät synny tyhjästä.

Miten TKI-toiminnasta tehdään koulutuksen puolelle helposti tartuttavia ja toteutettavia kokonaisuuksia? Katsomalla asiaa käyttäjälähtöisesti. Finnish Hotel of Tomorrow FHOT 2.0 -hankkeessa käyttämämme S-, M- ja L-kokoisten pakettien malli tarjoaa käytännöllisen ja toimivan win-win-win-ratkaisun.

Tavoitteena TKI + O

TKIO-toiminnalla tarkoitetaan ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) yhdistämistä opetukseen ja oppimiseen (O). Tavoite on syvällä ammattikorkeakoulun ytimessä: vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin sekä edistää jatkuva oppimista ja kehittää toimintamalleja, joissa opiskelijat voivat osallistua kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Parhaimmillaan kaikki voittavat. Opiskelijat saavat motivoivia, oikean elämän haasteita ratkaistavakseen, verkostoja sekä portfolioon työnäytteitä. Lehtori puolestaan saa uutta sisältöä kurssilleen ja omaan työhönsä. Työelämä hyötyy tuoreista, raikkaista ideoista.

Arjessa hankkeet ja opetus elävät kuitenkin usein erillään toisistaan, eivätkä sillat niiden välillä rakennu itsestään. Nykyisin TKIO-toiminnan vahvistaminen on yksi Haaga-Helian keskeisistä kehittämisen tavoitteista. Tämä on saanut meidät etsimään tapoja madaltaa kynnystä TKIO-toimintaan osallistumiselle.

Käyttäjälähtöisyys edellä

Finnish Hotel of Tomorrow FHOT 2.0 -hankkeessa sen sijaan, että me hanketoimijat olisimme pyrkineet saamaan lehtorit mukaan hankkeen omilla ehdoilla, aloimme paketoida heille houkuttelevia, valmiita S-, M- ja L-kokoisia TKIO-paketteja. S-kokoiset ovat tuntitehtäviä, M-kokoiset opintojaksotoimeksiantoja ja L-kokoiset opinnäytetyön aiheita.

Idea syntyi käytännön tarpeesta. Kahvipöytäkeskusteluissa yhdeksi keskeisimmäksi esteeksi TKIO-toiminnalle lehtorit nostivat resurssit – tai pikemminkin niiden puutteen. Tavoitteenamme olikin poistaa ensimmäisenä nämä huolet varmistamalla, että TKIO-yhteistyö lisäisi työniloa, ei hommia opettajille.

Joka pakettiin leivoimme sisään hankkeen puolesta asiantuntijaluennon tai TKI-toiminnan esittelyn opiskelijoille, valmiit tehtäväohjeistukset, yhteydenpidon ja mahdollisen vierailun toimeksiantajayritykseen sekä mahdollisuuksien puitteissa elämyksellisiä, yllätyselementtejä opiskelijoille. Tavoitteena oli, että opettaja pystyy valitsemaan osat, jotka tuovat hänelle ja hänen opiskelijoilleen lisäarvoa.

Viestinnän osalta emme lähteneet huutelemaan paketeista ’turuille ja toreille’, vaan toimme ensin Exceliin kaikki restonomiopiskelijoille tarjottavat kurssit ja tunnistimme niistä hankkeen teemoihin sopivimmat. Ensimmäisenä aloitimme hankkeessa jo työskentelevien lehtoreiden opintojaksoista. Seuraavaksi tunnistimme muut potentiaaliset lehtorit, joille voisimme täsmätarjota paketteja.

Tee siitä kaverille helppoa

Paketoinnin ja täsmätarjoilun tulos ylitti odotukset: jokainen käyttäjälle helpoksi ja houkuttelevaksi suunniteltu paketti löysi ottajan.

S-koko: Tuntitehtävistä on helppo aloittaa

Pienimmät TKIO-paketit sopivat mille tahansa tunnille. Esimerkiksi restonomin avainosaamisiin kuuluvalle Vieraanvaraisuusalan perusteet ja tulevaisuus -opintojaksolle rakensimme hauskan kokonaisuuden tulevaisuusviikolla. Hankkeen projektipäällikkö piti luennon Haaga-Helian TKI-toiminnasta, FHOT 2.0-hankkeesta, ja kertoi omasta urapolustaan sekä järjesti vierailukäynnin Hotel Haagassa yli 15 vuotta sitten toteutettuun tulevaisuuden hotellihuoneeseen. Tulevaisuusajattelua ja megatrendejä hyödyntäen opiskelijat ideoivat, millainen hotellin tulevaisuuden lounge voisi olla. Projektipäällikkö myös kuunteli ja sparrasi opiskelijoiden miniesityksiä.

Restonomien Elämystalous työkenttänä -opintojaksolla kävimme tutustumassa Solo Sokos Hotel Torniin, jossa kuulimme tarinoiden ja tarinallistamisen merkityksestä. Osa opiskelijoista innostui hankkeesta ja osallistui vapaaehtoiseen hankkeen fokusryhmähaastatteluun palveluiden kehittämisestä kyseiselle kohderyhmälle. Kiitoksena Hotel Tornin järjesti opiskelijoille tutustumisen Amerikan baariin, sen tarinoihin ja cocktailkoulun, jossa Tornin baarimestarit kertoivat urastaan ja alan mahdollisuuksista.

M-koko: Tiimiopettajuuden rinnalle hanketiimi

Hanketiimi voi parhaimmillaan olla opettajan työtä helpottava ja rikastava tekijä siinä missä tiimiopettajuuskin. Hanke toimeksiantajana mahdollistaa opintojakson mittaista yhteistyötä, jossa kaikki osapuolet hyötyvät.

Kunnianhimoisin yhteistyömme toteutettiin The hospitality and tourism experience management programme (EXPER) -opiskelijoiden kanssa. Toimeksianto kattoi kolme samanaikaisesti käynnissä olevaa kurssia: Experience management and imagineering, Gamification of experiences and transformations sekä Experience marketing.

Jokainen ryhmä sai itselleen oman hotellin FHOT 2.0-hankkeesta, jolle he laativat tarinallistetun, pelillistetyn konseptin sekä elämysmarkkinointisuunnitelman. Hankkeen puolesta järjestimme vierailut hotelleihin, case-briefit, asiantuntijavierailut ja case-esittelyt. Lopputilaisuudessa oli upeaa nähdä opiskelijat rintarinnan hotellijohtajien kanssa sparrailemassa konseptien jatkohyödyntämisessä ja hotellialan tulevaisuudesta.

L-koko: Syväsukellus kellukkeiden kanssa

FHOT 2.0-hankkeen teemoista on tehty myös opinnäytetöitä. TKIO-yhteistyössä opiskelija saa tukea paitsi ohjaajalta myös hanketiimiltä. Usein tämä vuoropuhelu on kummallekin osapuolelle antoisaa – opiskelija saa ympärilleen lisää tukea ja sparrailua, hanketiimi ja toimeksiantajayritys taas hyötyvät tuoreista tutkimusnäkökulmista ja ideoista.

Ketteriä kokeiluja ja ratkaisuja ideoimaan

Arjessa TKIO-toiminnan suurin este ei ole haluttomuus tai osaamattomuus, vaan käytännön kynnykset. Haaga-Heliassa on runsaasti osaajia, jotka ovat ylittäneet näitä kynnyksiä jo pitkään. Onnistumisia mallintamalla ja monistamalla voidaan luoda työkaluja, joista hyötyvät kaikki. Myös uusille ideoille ja kokeilulle on tilausta.

Lukuvuonna 2025-2026 tavoitteemme on testata TKIO-toria: tapahtumaa, jossa Haaga-Helian hanketoimijat voisivat torimaisesti tuoda opettajille tarjolle eri paketteja seuraavan lukukauden suunnittelun ollessa käynnissä.

Onnistumisen avaimet opetuksen ja hanketyön yhdistämiseen ovat käyttäjäkeskeisyydessä, helppoudessa ja merkityksellisyydessä — ketterissä, arkijärkisissä ratkaisuissa, jotka sopivat jokaisen opettajan työhön. Kun osallistuminen tehdään opettajille, ja toisaalta myös hanketoimijoille, helpoksi ja merkitykselliseksi, innostus ja toiminta seuraavat perässä.

Haaga-Helian koordinoiman, Euroopan Unionin osarahoittaman ja Uudenmaan liitolta rahoituspäätöksen saaneen, Metropolian kanssa yhdessä toteutettavan Finnish Hotel of Tomorrow FHOT 2.0 -hankkeen tavoitteena on kehittää ja innovoida älykkäitä ratkaisuja ja palveluja, toteuttaa majoitus- ja palvelukokeiluja matkailu- ja rakennusalan yritysten kanssa, selvittää ja innovoida matkailijoiden tarpeita ja odotuksia sekä tukea majoitus-, rakennus- ja näihin liittyvien alojen pk-yritysten ratkaisujen kehittämistä.

Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä avuksi tekstin oikoluvussa.

Kuva: Luotu tekoälyä hyödyntäen (Gemini)