Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

​​Opiskelijan suuntautumisharjoittelu osana opintojaksoa​

Kirjoittajat:

Pierantonio Silvani

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 07.10.2025

Ammattikorkeakouluopiskelijat valitsevat opinnoissaan alan, johon opinnot suuntautuvat. Tässä artikkelissa tutustutaan suuntautumisharjoittelun suorittamiseen opintojaksoon sisällytettyinä projektiopintoina. Tarve toteuttaa ammattikorkeakouluopintoihin kuuluva suuntautumisharjoittelu opintojaksolla juontuu IT-alan harjoittelupaikkojen tämänhetkisestä vähäisyydestä.

Suuntautumisharjoittelun tavoite on toimia käytännön ympäristössä, tavoitteellisesti, toimeksiannon mukaisesti, ammatillisilla menetelmillä. Koska Haaga-Helialla on tiiviit yhteydet paikalliseen elinkeinoon alueellisen tehtävänsä kautta (Ammattikorkeakoululaki), onnistuu suuntautumisharjoittelun toteuttaminen myös yrityksen toimeksiannosta koulun tiloissa.

Ajatus projektiopintojaksojen hyödyntämisestä Haaga-Heliassa on lähtöisin opinto-ohjaajien arvokkaasta työstä, havainnosta, jossa ohjattava opiskelija lukuisista yrityksistä huolimatta ei ole onnistunut saamaan suuntautumisharjoittelua varten harjoittelupaikkaa.

Suuntautumisharjoittelu osana opintojaksoa

Keväällä 2025 suuntautumisharjoittelu suoritettiin Monialaprojekti-opintojaksolla, jossa ulkoisena toimeksiantajana toimi Haaga-Helia Oy. Toimeksiantona oli suunnitella yrityksen käyttöön kokonaisturvallisuuteen ja sen viestinnän edistämiseksi digitaalisia tuotteita, jotka myöhemmässä vaiheessa annetaan niin opiskelijoiden kuin henkilökunnan käyttöön. Toteutettuja digitaalisia tuotteita voidaan tarjota myös muille oppilaitoksille.

Monialaopintojakson pituus oli 16 viikkoa ja sen aikana toimimme kiinteässä yhteydessä niin asiakkaan kuin muiden tarvittavien sidosryhmien kanssa, opettajan ollessa ohjaavassa projektinjohtajan roolissa.

Asiakkaan palaute

Asiakkaan palautteen perusteella oppia digitaalisen tuotteen suunnittelusta ja projektityöstä tarttui myös asiakkaaseen. Opiskelijoille asiakas tarjosi mahdollisuuden harjoitella heille vielä mahdollisesti vieraita työelämätaitoja kuten yhteistyö, asiakastyö, projektityö, aikataulut ja tavoitteisiin sitoutuminen. Taitoja, joita jokaisella työpaikalla tarvitaan jatkuvasti. Ymmärrystä syntyi myös siitä, että projektissa on mahdollisuus korjata mahdollisia epäonnistumisia. Tämä kasvatti opiskelijoiden valmiuksia sietää epävarmuutta.

Asiakastyössä tarvittavaa varmuutta opiskelijat pääsivät kokeilemaan aina Haaga-Helia Oy:n johtoryhmään asti. Näin syntyi oppi, että asiakastyö on jännittävää, mutta myös innostavaa ja rentoa.

Opiskelijoiden palaute

Opiskelijat kokivat kehittyneensä erityisesti projektityön menetelmissä ja projektin hallintatyökalujen käytössä. Samoin digitaalisten tuotteiden kehittämiseen tarvittavissa työkaluissa ja ohjelmissa. Tiimityö ja sen ajoittaiset haasteet tulivat opiskelijoille tutuiksi: he ymmärsivät viestinnän tärkeyden ja yhteistyön edellytyksenä olevan luottamuksen syntymisen merkityksen.

Opiskelijat pitivät työharjoittelustaan päiväkirjaa, johon he kirjasivat oppimiaan asioita ja huomioita. Opintojakso valmisti opiskelijoita sekä työelämään että opintojen loppuvaiheessa tehtävään opinnäytetyöhön.

Opettajan palaute

Opettajan rooli opintojaksolla, jossa on mukana suuntautumisharjoittelua suorittavia opiskelijoita ei olennaisesti poikkea normaalista vastaavasta opintojaksosta. Kuitenkin sen työelämälähtöisyys tuo opetettavien aiheiden tarpeeseen moniulotteisuutta, samaan tapaan kuin työelämässä. On selvitettävä ryhmän tarpeet ja pyrittävä ohjaamaan aikaisemmin hankittuja taitoja palvelemaan tavoitteita.

Opettaja onkin näin enemmän projektinjohtajan roolissa, näkökulma, joka kehittää myös opettajan taitoja toimia tehokkaasti opetuksen ja työelämän sillanrakentajana.

Tuloksellista taitojen ja yhteistyön harjoittelua

Monialaprojektin lopputuloksena syntyi applikaatio, joka yhdistää turvallisuustietoisuuden ja turvallisuusohjeet. Tässä vaiheessa applikaatio on prototyyppi, joka koodataan varsinaiseksi tuotteeksi vuoden 2025 aikana. Tuotteen valmistuessa se tarjotaan käyttöön ensiksi Haaga-Heliassa ja myöhemmin halukkaille oppilaitoksille. Tuote esiteltiin opintojakson aikana myös AMK 2025 päivillä, siellä vierailleille oppilaitoksille.

Suuntautumisharjoittelun suoritti kolmella eri projektikurssilla hyväksytysti suomenkielisillä projektikursseilla 43 opiskelijaa ja englanninkielisellä projektikurssilla 9 opiskelijaa, eli yhteensä 52 opiskelijaa. Opiskelijat saivat suuntautumisharjoittelunsa suoritettua ja opintojansa edistettyä. Samalla heille syntyi todenmukainen kuva työelämässä tarvittavista taidoista ja vaatimuksista, ja he pääsivät harjoittamaan niitä yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tämä vahvisti heidän ammatillista identiteettiään ja valmiuksia siirtyä työelämään.

IT-tradenomeille suunnatut projektikurssit ovatkin erinomaisia työelämälähtöisiä opintokokonaisuuksia, joissa opiskelijat tutustuvat työelämään ja harjoittelevat sekä opiskeltuja taitoja että yhteistyötä toimeksiantajien kanssa.

Kuva: Haaga-Helia